Op het potje, hoe aanpakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Strandbal, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dag dames

Mijn zoontje is bijna 2 en sinds 2-3 weken komt hij elke keer wanneer hij een scheetje laat of heeft gepoept naar mij toe en wijst dan naar zijn kontje. Ik denk dus dat we best wel kunnen proberen of hij het potje zal snappen. Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets aanpakt want als hij komt heeft hij dus al gepoept...
    Hebben jullie misschien tips hoe je hiermee begint? Of zal ik nog even wachten omdat hij nog best jong is?

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje doet dat ook, op z'n kont slaan na scheet of wanneer hij al gepoept heeft. Hij is zich nu er dus bewust van dat hij iets heeft gedaan, maar heb zelf nog het idee dat het te vroeg is om met een potje te beginnen.

3. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Mijn zoontje doet dat ook maar is een stukje jonger, en eigenlijk te jong om echt met zindelijkheidstraining te beginnen. Ik heb het boek Zindelijk maken is kinderspel gekocht.
    Wij proberen hem nu te laten wennen aan het potje. Het staat in de kamer en inmiddels kan hij er zelf op gaan zitten. Na het avondeten zetten we hem er bewust even op. Als hij vervolgens een keer bij toeval plast kun je aan de hand van zijn reactie weer verder gaan uitbouwen. Maar op dit moment blijft hij nog niet lang genoeg zitten. Ik vind het boek echt een aanrader.

4. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Dat boekje heb ik ook gelezen, opzich vrij helder uitgelegd maar het blijft wel een vorm van conditioneren. Ik vind het wel een goede methode om je kind kennis te laten maken met het potje/de wc en laten begrijpen wat de bedoeling is, maar de echte zindelijkheid moet toch vanuit het kind zelf komen.
    Mijn zoon heeft nu ook door dat er iets gebeurt want hij wijst naar zijn billen en roept bah. Op het potje zitten wil hij alleen echt niet dus ik laat het nog even rusten..

5. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Mijn dochter gaat al maanden met mij plassen.. dan pakt ze haar potje, gaat erop zitten en zegt: pssst, pakt papier en veegt zich schoon en gooit het weg. Dit alles met kleren aan haha.. Maar ze begint nu ook te wijzen naar haar billen en zegt: bah als ze een schone luier moet. Tja.. als hij interesse heeft in het potje, kun je het best gewoon proberen. Wij wachten nog even tot de zomer.. dan kan ze in haar blootje rondrennen ;)

6. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier heb ik hem eerst zover gekregen om op het potje te gaan zitten wanneer hij moest poepen. Vond hij geweldig. Afvegen zelfs doorspoelen door achterop het potje te duwen. Het was een spel. In de zomer liep hij een x in zijn blote billenk en hij kwam knuffelen. Hij liet een scheetje waarop ik vroeg of hij moest poepen en misschien op het potje wilde. Hij wilde dat een heeft toen zijn eerste plasje gedaan. Uiteindelijk zijn we met een stickervel en beloning gaan werken en nu 3 weken verder is hij zinnelijke poepen wilde hij eest niet. Moest onderhandelen. 2 stickers voor poepen en toen ging hij hihi. Vandaag zijn we naar de efteling geweest. Dacht dat hij het niet droog zou houden had hem een luier aangedaan. Maar hij heeft het drooggehouden. Ben zo trots. Hij is nu echt net 2, 5 en zelfs de laatste 3 nachten is hij droog gebleven. Ik ben van mening dat je niet moet pushen. Veel herhalen en vragen of hij het wil en belonen. Succes ermee

7. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ons zoontje begon zelf semi-zindelijk te worden in de laatste weken van m'n tweede zw.schap (zomer). Ik heb hem toen wel in de blote kont laten lopen en het potje klaargezet voor als hij iets wilde doen, maar we wilden er ook niet té actief mee bezig omdat een grote verandering (geboorte) de zindelijkheid teniet zou kunnen doen.
    Nu geeft ie alleen nog maar aan wanneer hij moet poepen en een enkele keer wanneer ie moet plassen en dat wil ie dan op de wc doen (brilverkleiner). Dat laten we hem ook doen.
    Zodra ik iets meer 'ritme' heb met z'n zusje wil ik er ietsje meer actief mee bezig zijn. Maar vooralsnog vind ik het prima zo..

Ik zou het iig niet 'afdwingen' bij je zoonyje

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voor jullie ervaringen. Ik denk dat ik dan toch nog even wacht tot het weer warmer word zodat hij gewoon bloot in huis kan lopen.

9. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hahah mijn zoontje van 2 roept kei hard nee als ik vraag of ie gepoept heeft en rent weg!! Ook al staat ie voor m'n neus te drukken en persen nog is ie in ontkenning.
    Nee die kleine man van mij is er nog totaaaaal niet klaar voor
    Knap als andere dat wel zijn zeg!!

10. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Dit doet mijn dochter van bijna 3 :( ze snapt het wel alleen ze heeft er geen zin in:$

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl is net twee, en half zindelijk. We zijn paar maanden terug al begonnen met potje uitleggen en er op zitten. Toen samen boekje gelezen over een meisje dat groot was en niet meer in haar luier plaste maar op wc/potje. Met beloningsstickers (maar dat was niks, dl nam dat veel te serieus en zat uur gespannen op potje). Als ze op het potje wilde heb ik wat afleiding gegeven (samen boekje lezen, video kijken etc. We hebben er in het begin ook samen water ingegoten en dan net gedaan alsof ze had geplast enzo) en toen ze er een keer ontspannen op zat kwam er een plas. Dat gebeurde steeds vaker, poepen kwam vanzelf ook. Tegenwoordig is ze in wakkere toestand zindelijk. Draagt wel luier of luierbroekje, maar komt melden als ze moet plassen/poepen en dan gaan we naar wc of potje. Soms poept ze in haar halfslaap en dan wil ze perse alsnog op potje, dus het verloopt nog wel rommelig en ik loop een hoop te poetsen...Vandaag is ze niet lekker en wilde ze 10x per uur naar de wc, zucht. Succes!

Deel Deze Pagina