Mijn meisje is 11 maanden en ze loopt denk ik achter qua ontwikkeling. Nu heeft ze vanaf 5 mnd tot 7,5 maand een spreidbroekje gehad (24/7) en tot 2 weken geleden had ze 'm alleen met slapen (overdg en 's nachts) nog aan. Zo tijgert ze nog niet (probeert het wel hoor), niet kruipen, probeert zich op te trekken (lukt niet, alleen aan mijn vingers en dan staat ze wel stevig). Ze kan zitten, maar niet uit zichzelf. Ze gaat alleen wel van zit naar lig (op haar buik). Wel is ze mega gefrustreerd dat het haar allemaal nog niet lukt. Ik vraag mij af of het spreidbroekje voor deze achterstand heeft gezorgd of dat ze 'gewoon' wat langzamer is. Zijn er moeders van kindjes die een spreidbroek hebben gehad, die dit herkennen?
Mijn dochter was langzamer maar heeft nooit een spreidbroekje gehad. Je dochter is niet één van de snelsten maar volgens mij loopt ze nog niet achter
Jawel dat kan heel goed vrindien van min had ook dochtertje met broek en ze ging ook traag met motoriek groof en ging uiteindelijk lang billenschuiven maar ze hadden wel gewoon fysio 1x per twee weken werd vanuit heupenpoli aangeraden. Mijn man had ook toen 35 jaar geleden broek em dat werd ook traag en werd ook ondersteunt door fysio strak anders zal het nog langzamer gaan. Hij kon niet zitten bijvoorbeeld lang door dat broek en met oefeningen werd het versterkt dat hij kon zelfstandig zitten is handig naar fysio gaan zodat ze zich verder gewoon volgens richtlijnen ontwikkeld. Hebben ze bij heupenpoli dat niet aangeboden? Dat is dan raar maar je kan ook zelf gaan hoeft geen verwijzing en wordt vergoed
Nee de orthopeed heeft verder niks gezegd. Ik denk, omdat ze de spreidbroek niet zo lang aan heeft gehad. Maak mij ook nog niet echt zorgen hoor, maar ben meer benieuwd of andere mama's van baby's met een spreidbroekje dit herkennen.
Hoi zou me niet al te druk maken. Ons zoontje was 3 maanden toen hij er in ging 24/7 en hij heeft hem tot 6 maanden aan gehad en toen nog een maand 's nachts. Eerst was ik ook bang dat hij een achterstand had, maar deze heeft hij weer in gehaald. Nu is hij 11 maanden en ligt 's nachts weer in een spreidbroek. Ivm nog te weinig aangroei van kraakbeen. Wel goede stand en groei kom maar net nog niet genoeg kraakbeen. Een camspreider is beperkter dan de paflick maar hij draait er zelfs mee om. Hij kan nu met zijn 11 maanden kruipen, optrekken, zelf staan aan de bank en van tafel naar bank overstappen. Maak je dus niet al te druk ze halen het meestal weer heel snel in.
Matirini, maar jouw zoontje doet dus al wel van alles, ondanks het feit dat hij de spreider 's nachts nog heeft....
Hier t zelfde. Alleen wat langer spreidbroek gehad (6mnd) en ze loopt nu net drie weekjes. Tijgerin heel laat en heel kort. grove motoriek dus vrij laat maar fijne motoriek een stuk verder dan haar leeftijd. Weet niet of t aan de spreidbroek ligt maar meestal kunnen ze een van twee altijd iets beter dus ik zou me zeker nog gen zorgen maken
Geen ervaring met eigen kind met spreidbroekje.. Maar ik werk op de poli orthopedie dus ik zie er genoeg Je moet de maanden dat ze het spreidbroekje aan hebben gehad er eigenlijk af halen. Dus als je kind 12 maanden is, en ze heeft 4 maanden een spreidbroekje aangehad, is ze qua motoriek en dingen doen pas 8 maanden. Ze halen dit uiteindelijk weer in, dus je hoeft je nog geen zorgen te maken!
Dank Oscar! Ze heeft dus 2,5 maand 24/7 een spreidbroekje gehad en daarna nog 3 maanden overdag zo'n 3-4 uur) en 's nachts tijdens het slapen. Nou ik ga gewoon geduldig afwachten wanneer ze wat gaat doen!
Mijn nichtje had een spreidbroek. Maar die probeerde zelf met dat ding aan te tijgeren.. Eenmaal dat geval eraf en met een beetje oefening liep ze al vlot. Ze liep dus even achter, tot de spreidbroek er overdag af was. Daarna haalde ze alles in en was ze juist snel.
Ja dat gebeurt hier dus niet... Toen hij overdag af mocht rolde ze wel meteen, maar er wordt hier nu dus nog niet getijgerd of iets. Sinds februari is hij af (alleen dus nog met de slaapjes en nacht) en sinds 2 weken heeft ze 'm helemaal niet meer.
Mijn dochter heeft geen spreidbroek gehad maar deed al die dingen ook niet op 11 maanden. Qua grove motoriek deed ze het heel rustig aan (rollen met 6 maanden, buikschuiven/tijgeren rond 9 maanden, kruipen pas met 14 maanden, en los lopen dan ook direct daarna), maar haar fijne motoriek was sneller. Ook was ze sociaal gezien vlot, ze begon bijv. al vroeg te praten. Het klinkt wel logisch dat je de maanden dat ze in de spreidbroek heeft gezeten, aftrekt van haar leeftijd.
Het "inhalen" kan ook later gebeuren hoor! Mijn dochter loopt nu 2,5 week en kon binnen 1,5 week rennen en met een beker in haar hand lopen en in beide handen iets en tegelijk lopen. Volgens een kennis (kinderfysio) is dit ook heel snel en komt dit doordat ze nu pas dingen gaat inhalen. En daarnaast is het een meisje die alleen dingen doet als ze het "goed " kan doen en zichzelf daar zeker genoeg voor vindt. Misschien is dat bij jullie ook zo
Ze neemt er idd gewoon de tijd voor. Ik merk ook dat ze best onzeker is. Zo wilde ze een hele tijd niet op het laminaat zitten, alleen op een kleedje of een vloerpuzzel van schuim. Gekke meid! Nu zet ik haar steeds meer 'gewoon' op het laminaat en dan zie ik dat ze net vanuit zitstand op haar buik durft te gaan, terwijl ze het wel kan! Kwestie van wennen. Ik blijf haar stimuleren en meer kan ik niet doen!
Mijn dochter had vanaf 3 maanden al een paflik bandage en van 6 tot 10 maanden een sprijdbroek. Ze heeft dus in totaal 7 maanden middelen gehad voor haar heupdisplasie. Ze is nu 15 maanden. Haar fijne motoriek ging heel snel maar haar grove is ook langzaam. De laatste 2 maanden met het spreidbroekje begon ze wel om te draaien en zitten ging ook goed, maar niet uit zichzelf, we hebben haar daar veel mee geholpen met een maand of 11 ging dat ook goed. Tijgeren heeft ze nooit gedaan, madam schuift/kruipt half vanaf 12 maanden. Vanaf die leeftijd ging de grove motoriek wat vooruit dus ze kan heel veel, maar staan en lopen zeker nog niet! Wij hebben na 14 maanden een fysiotherapeut laten komen, die maakte zich totaal geen zorgen. We moeten haar gewoon begeleiden en zeker niet forceren. We merken wel dat ze nu meer interesse krijgt in staan en ze speelt nu veel op haar knietjes waardoor haar beenspieren beter ontwikkelen. Vanaf nu is ze heel erg aan het experimenteren met optrekken dus wij hebben goede hoop dat het haar binnenkort gaat lukken om zelf te gaan staan. Het enige wat ik ervan kan zeggen uit ervaring, help je kindje, forceer niks en maak je vooral geen zorgen. Als je kleintje eraan toe is komt de volgende stap in de grove motoriek echt vanzelf. Wel een tip, laat de box nog even staan! Groetjes Anja
Ja, ons zoontje gaat het heel goed onderneemt van alles. Is wel van zijn 7 maand tot zijn 10 maand zonder spreidbroek geweest. Ligt er pas weer 's nachts in en dit is hopelijk alleen voor 2 maanden.