De kwestie eten gaat mij niet om de bacteriën maar eerder dat mijn kinderen niet afgebeten stukken van iedereen in de familie hoeven op te eten. Dat zou ik zelf ook niet een lekker idee vinden. Tuurlijk is een hapje van oma prima maar een afgebeten stuk komkommer van een kwijlende opa niet
Och jeetje ik wist niet eens dat dit ook een issue was om je druk over te maken 😁 Maar goed, iedereen heeft recht op een mening en als jij dat zo wilt en daar samen met partner achter staat dan zul je je omgeving dat duidelijk moeten maken, door te blijven herhalen en in te grijpen als het gebeurd. Dus permanent met je neus er bovenop totdat ze het begrijpen....
Op de mond zoenen en eten/bestek delen? Schuldig Kan het probleem niet zo zien, alle bacteriën die wij hebben, hebben de kinderen ook en vice versa. Zelfde voor goede vrienden van ons. Die zien we zo vaak... Maar goed, het gaat erom dat jullie het een issue vinden, dus als de familie niet naar jullie luistert, moet je misschien wat harder gaan optreden. Sterkte!
Ik geef het aan bij de kleine, zeg 'geef maar een handje' bij vreemden of mensen die verder weg staan of 'geef maar een kus' en tja dat doet ze met open mond op de mond van de ander en maakt ze zo,n mmmja smak geluid bij haha En als ze zelf iemand erg leuk vind zoals 1 van de leidsters op het kdv dan zoent ze die ook. Ik vind er niks mis mee, maar ik wil wel dat mijn kind leert dat jezelf die keus mag maken en dus niemand een kus hoeft te geven als je niet wikt. Dat een hand ook prima volstaat
Over dat lepeltje...ik zou willen zeggen dat ik heel blij zou zijn geweest als het smerigste dat mijn kinderen in hun mond hadden gehad een lepeltje was waar oma aan gelikt heeft
haha, idem hier.. kan me dr eerlijk gezegd niet druk om maken ook.. zolang diegene geen koortslip/hiv/(net ge)rookt (heeft)/oid, heeft, lekker laten gaan!
Maar een koekje of een komkommer smaakt toch hetzelfde, of nou iemand daar een hap van heeft genomen of niet, of mis ik nu iets?
Zolang het familie is heb ik er geen probleem mee. Ons zoontje geeft ook heeeerlijke natte kusjes (lees: mond open en tong eruit). Hij zoent ook uit zichzelf, dit ga ik echt niet tegen houden (vind het ook wel lief). Waar ik wel moeite mee heb is dat vreemden gewoon aan hem zitten.... echt in zijn gezicht! Dat vind ik veel erger. Ik zou het wel aan blijven geven, het is jullie kind! Vervelend dat ze geen rekening houden met jouw mening!
Het gaat mij niet echt daadwerkelijk om dat stukje eten maar meer om het feit dat ikzelf ook niet afgebeten stukjes eten van anderen hoef te eten, waarom mijn kinderen dan wel? Wat ik zei, het komt natuurlijk wel eens voor en als mijn kinderen bij oma zijn, vind ik daar vrij weinig van. Maar het is geen vrijbrief voor andere mensen om wat zij in hun mond hebben gehad, te geven aan mijn kinderen. Het idee staat me tegen, beetje vies. Ik hoef ook geen afgebeten komkommer van een oom op te eten. Jij wel?
Was ook mijn gedachte: ze krijgen echt wel erger in hun mond (helaas ) Maar goed: ieder z'n allergie. Ik kan bijv. echt niet tegen zand in huis, wordt ik echt zo kriegel van!! Maar ja ik zal het dus de komende jaren ook af en toe zwaar krijgen haha Succes!
Hahaha wat een leuke opmerkingen! Grappig is dat he, dat iedereen echt overal anders over denkt. Moet zeggen dat ik er weer geen problemen mee heb als mijn zoon speelgoed van andere kindjes in zijn mond doet of andere kindjes zoent. Het zijn echt de volwassenen waarbij mijn nekharen overeind gaan staan haha.
Ik denk dat het ook plaats en familie gebonden is. Een kus op de mond is iets voor twee geliefden. Niet voor familie. Ik zou ook wegduiken!!! Op de wangen dan weer wel. Maar ik proef zelf ook vaak even van zijn hapjes om te zien of het smaakt ( als ik het vies vind geef ik het mijn kind ook niet) of om te kijken of iets niet te heet is. Dus van zijn lepeltje af. Hier zou ik me ook niet zo druk om maken... Behalve...kennisjes van ons zijn nog al viespeuken. Hygiene zowel lichamelijj als thuis staat niet hoog in het vaandel...of eerder gezegd, niet aanwezig. Ik was daar een kopje koffie drinken want na 6x nee zeggen.. Maar hun zoontje van 2,5 liep met een lolly. Die gaf hij aan zijn vader ( stel je voor: maat humangis gigantis, vieze buik die onder trui uitpuilt, broek met flinke centenbak, onguur gezicht en zure lichaamsgeur) En die vader zuigt op de lolly en geeft hem weer terug en vervolgens ramt dat kind die lolly bij mij in de mond. Iiiiiieeeeeeeewwwwwwwww en dan met een lieve glimlach de volgende 3x dat het werd aangeboden vriendelijk geweigerd
Ik denk inderdaad dat het behoorlijk familie-gebonden is. Ik ben best 'vrij' opgevoed. Bij onze familie zoent iedereen elkaar op de mond, ook alle volwassenen. Ik ben ook erg gewend om mijn familie bloot te zien en de badkamer gaat nooit op slot. Mijn vriend is dat niet gewend en ik merk dat zijn familie lichamelijk anders met onze kinderen omgaat. Onze oudste zoon pikt dit prima op en geeft uiteraard zelf aan of hij een kus wil geven of niet. Mijn broer heeft een baard en dat prikt, dus die krijgt geen kus op z'n gezicht. Mijn oudste zoon is voorlopig nog heel vrij en slaapt, net als ik, het liefst bloot
Hier zoenen we met de familie wel op de mond hoor en lepeltjes doorgeven doen we ook. Het maakt mij persoonlijk niet zo uit, ben alleen erg huiverig voor koortslippen! Zelf ook regelmatig last van en ik vind het doodeng. Maar ik vind het zo vanzelfsprekend dat ik mijn dochter een kusje op de mond geef of een hapje van haar lepeltje. Ik let dus extra op, maar om het te mijden vind ik ook ver gaan. Alsof je vies bent van je eigen familie.
Mijn kinderen hoeven ook niet afgelebberd te worden hoor. Zelf zoen ik ook niet op de mond. Wang meer dan genoeg. Nooit van gehouden. zoenen op de mond. En een hapje geven prima maar eerst kind dan jij ze hoeven van mij niet een half hapje van een ander en zo dan breek je er een stukje af. zo mijn mening haha.
Echt super vies! Heel normaal dat je dat niet fijn vindt gewoon duidelijk doorgeven dat je dat niet wilt, desnoods laat jouw man dat vertellen. Mijn schoonvader deed dat ook bij mijn zoon, ik heb het meteen verteld dat ik dat absoluut niet prettig/ fris vond. Maar mijn schoonvader zoent ook zijn zus en schoonzussen op de mond, echt bazaar . Moet hij bij mij niet proberen Een vriendin van mij deed dat ook bij mij zoon, ook vriendelijk aangegeven dat ik dat niet prettig vond, ook meteen erbij gezegd dat ik dat ook niet doe. Normaal ben ik niet zo streng, maar met dit soort dingen wel. Je kunt ook zeggen dat je dat jouw kind niet aan wilt leren, straks denkt hij dat het normaal is om iedereen op de mond te kussen, duidelijke reden toch?
je moet doen wat bij je zelf goed voelt. ik heb er geen moeite mee, maar probeer haar wel te sturen door haar naar haar eigen pakje drinken te sturen (lastig als je nog zo klein bent op een kinderverjaardag, je net een drinkpakje hebt ontdekt en er 20 verschillende op tafel staan) Dochter geeft veel kusjes, maar bepaalt nu zelf wel bij wie of wat. Directe omgeving krijgen kusje op de mond, ze draait zelf haar wang toe als bijvoorbeeld een tante haar een kusje wil geven. Mensen die ze niet goed kent krijgen een handkus van haar. Zelfregulerend dus. Wat ik hier wel heb afgeleerd is dat schoonmoeder eerst om een kus vraagt voordat ze haar iets wil geven (als ze om bijvoorbeeld drinken vraagt), kus krijg je als je binnenkomt en als je afscheid neemt en verder als ze dit zelf wil, niet omdat oma perse een kus moet hebben in ruil voor iets anders. Hapjes eten probeer ik te voorkomen, ik vind het niet erg, maar probeer haar wel uit te leggen dat iedereen zijn/haar eigen eten heeft want anders blijft ze om hapjes vragen.