Zwemmen met een baby, vanaf hoe oud?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door manaolana, 14 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik ben 31 oktober uitgerekend en begin januari hebben wij een familieweekend in zo'n vakantiepark met zwembad enzo.

    Is het dan al verantwoord om te gaan zwemmen met de kleine of zouden jullie daar mee wachten?

    Ik zag al wel dat de H&M badpakjes verkoopt in maatje 50, maar of dat nou een goede graadmeter is... :p
     
  2. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Volgens mij mag je zwemmen twee weken nadat de baby de eerste prikjes heeft gekregen. Dat is met 3 maanden dacht ik?
     
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Dat lijkt me stug want hier in de regio kun je overal al babyzwemmen vanaf 6 weken.

    Maar het gaat mij ook meer om de setting. Met babyzwemmen is (een deel van) het zwembad afgezet maar in zo'n vakantiepark is dat natuurlijk heel anders.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik denk dat ik het nog niet zou doen met zo'n kleintje.
    Op zich het zwemmen kan wel, maar in zo'n vakantiepark is het zwembad wel heel druk en lawaaierig en dus wel erg veel prikkels. Ik merkte dat tijdens babyzwemmen die hele kleintjes het zwembad in ons dorp al heeeel indrukwekkend vinden, terwijl daar alleen die les is op dat moment zonder muziek en gekke lampen en rondrennende mensen.
    Maar je kunt natuurlijk tegen die tijd gewoon kijken hoe je kindje reageert en dan lekker misschien ff het water in.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.475
    24.334
    113
    Ik vind babyzwemmen vanaf 6 wkn best vroeg. Meestal wordt toch aangeraden vanaf ca 3 mnd. Maar het maakt natuurlijk dan wel uit hoe warm het bad is. Want een kindje van 3 mnd kan goed zijn temperatuur reguleren en heeft meer weerstand tegen bepaalde bacteriën die je in het zewmbad tegenkomt. Dus misschien zijn de zwembaden met babyzwemlessen beter uigerust voor baby's dan een zwembad op een vakantiepark.
    Ik zou ook eerst even kijken hoe druk het is in dat bad en tegen die tijd weet je ook beter hoe goed je kindje tegen prikkels kan. Dus ik zou het badpakje nog even laten hangen en afwachten ;)

    Mijn zoontje was vorige zomervakantie 6 wkn toen we in Hof van Saksen zaten. We zijn niet met hem gaan zwemmen. Leek mij voor hem niet zo geschikt en weinig meer waarde hebben toen.
     
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je baby goed groeit en gezond is mag je vanaf 6 weken zwemmen. De vraag is echter wel of je dat zelf wil en of je kindje het prettig vind.

    In een binnen zwembad zijn er behoorlijk veel prikkels en dat kan teveel zijn voor een baby.
     
    Ctje1987 vindt dit leuk.
  7. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    #7 MaMa, 14 aug 2017
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
    Ik ben gister geweest vrij zwemmen
    Baby is 10weken oud
    Vaccinatie heb je niet voor nodig hoor
    Ze zeggen meestal vanaf 6 weken vanwege je eigen herstel
    Ja het was druk en er werd gespetterd da's ook goed voor de baby om te leren soms wat water onverwacht in het gezicht is met douchen ook
    Het water is geen lichaamstemperatuur dus zodra je ziet dat de kleine het koud krijgt lekker warm douchen en inpakken
    Denk dat we een half uurtje hebben gezwommen
    Ze had veel indrukken en heeft toen heerlijk een paar uur geslapen
    Geslaagde dag
    Ow en badpak is niet echt nodig een zwemluier wel ;)

    Als ik jou was zou ik onder voorbehoud gaan
    Voor hetzelfde geldt beval je 2 weken na je uitgerekende datum en mogelijkheid deze keizersnede
    Je weet niet hoe het loopt
    Sowieso moet je zelf voldoende hersteld zijn van onder voordat je in een bad mag
     
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Met babyzwemmen is het water verwarmd...tijdens gewone zwemuren is dat niet het geval...je zult zien dat met drie maanden je kindje hee snel afkoelt en je er binnen 10 minuten weer uitkunt.
    Rond de 6 maanden kunnen ze hun warmte beter vasthouden.
     
  9. Molensteen

    Molensteen Fanatiek lid

    17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Hier begonnen met 12 weken omdat met 7 weken vakantie was en geen lessen waren
    Zoontje kon 30 min goed volhouden

    Dochters was 8 weken toen ik startte maar na 15 min was zij er klaar mee

    Lekker flesje gegeven na de les en uren slaapplezier
     
  10. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Nee joh, ze zeggen geen 6 weken voor je eigen herstel? Natuurlijk moet je zelf goed hersteld zijn, maar er ia ook nog een papa die kan gaan zwemmen he. ;) het gaat om de baby en niet om
    Moeder. Ze houden de graadmeter aan om te gaan zwemmen na de eerste prikjes. Dit is omdat de kleintjes snel warmte kunnen verliezen en hun temp dus kan gaan dalen.
    Je kunt zien toch hoe het loopt ts? Ons zoontje is van eind juni en begin oktober zijn wij ook met hem wezen zwemmen tijdens een weekend weg. Ging prima :) gewoon naar je kindje kijken tegen die tijd.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De kinderarts zei hier vanaf zes maanden. Niet zozeer voor vaccinaties, maar wel omdat ze tevoren nog niet goed genoeg hun temperatuur kunnen houden.
     
  12. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.584
    15.061
    113
    Nabij Utrecht
    @manaolana , ik zou haar wel meenemen het zwemgebied in maar enkel in het bubbelbad gaan met haar en ook niet te lang.
    Het gewone zwemwater (ja ook bij subtropische zwembaden zoals cp), is echt nog te koud ;)
    Wij zijn vorig jaar naar cp gegaan toen onze uk 4 maanden oud was en hij schrok echt van het (voor hem te koude) zwembad water dat we met hem alleen in het bubbelbad zijn gaan zitten en dat vond hij echt heerlijk!!
     
  13. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Vaak klinkt het geluid in zo'n zwembad ook heel schel, voor een baby'tje niet zo prettig.

    Ik zou dus straks een heel schattig badpakje kopen, maar me er niet teveel van voorstellen. Het zal veel gedoe zijn maar ach, het is vakantie. Of je doet het niet, missen ze ook niks aan.
     
  14. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik ben toen mijn dochtertje bijna 11 weken was gaan zwemmen.
    Heb cb voor info gevraagd.
    er zijn geen richtlijnen die ze krijgen.
    Maar op internet lees je inderdaad of vanaf 6 weken, of vanaf eerste vaccinatie, of 3 maand.
    Nogal wisselend dus.
    Belangrijk is dat de temperatuur van het water niet te koud is, meen min 32 graden?? omdat ze het inderdaad snel koud krijgen.
    En dan max een half uur.

    Volg je eigen gevoel. En als je het water in gaat, hou je kindje in de gaten of deze het niet te koud krijgt (blauwe lipjes etc).
     
  15. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Dank voor al jullie reacties! Ik ga het inderdaad maar gewoon even afwachten en me nergens op instellen. Dat badpakje laat ik sowieso voor wat het is :p.

    In ieder geval een aantal goede tips gelezen voor als we het wel willen proberen! Tegen die tijd maar bekijken of we het zien zitten of niet.
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Hier pas met 7.5 maand gaan zwemmen (dwz dobberen in een zwemband in een peuterbadje waar ze dan nog net met dr teentjes bij de vloer kon). Man heeft altijd enorm veel oorontstekingen gehad dus we zijn een beetje voorzichtig daarmee. Dat koppie onder verhaal als ze nog zo klein zijn beginnen we niet aan. Ze kunnen t prima hebben maar wij vinden t gewoon doodeng en zo met een bandje vindt zij en wij hardstikke leuk.
     
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Wij hadden een familieweekend in CP toen mijn jongste 6 wkn oud was. Wij hebben haar toen wel meegenomen naar binnen (in de reiswieg naast een stoel), maar ze is zeker niet in het water geweest. Wij zijn om beurten gaan zwemmen met familie/onze andere kinderen en er zat dus altijd iemand naast baby. Ik heb 2 keer gevoed (BV) onder een handdoek en ze heeft vooral geslapen :rolleyes:.
    Totaal denk ik 3 uurtjes binnen geweest. Was een leuke middag voor iedereen!

    Echt het water in hebben wij gedaan vanaf 6-8 mnd en dan nog maar kort omdat water echt koud is in veel zwembaden...
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  18. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ons CB gaf ook rond de 6 weken aan, na de eerste prikjes. Onze dochters zijn pas rond hun eerste verjaardag voor het eerst naar het zwembad geweest.
     
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    6 weken? Hier is het overal 3 maanden. Een baby van 6 weken kan zich nog niet voldoende warm houden. Ik ging vanaf 12 weken babyzwemmen en na 20 minuten werd hij altijd al blauw. En was gewoon een gezond kind. Half uurtje was zat.
     

Deel Deze Pagina