Hallo allemaal, Ik had een vraag, onze dochter is nu 5 maandjes en sinds een paar dagen is ze flink om der heen aan het slaan als ze wakker is (dus niet met der armen aan het maaien in der slaap) Zeker als ze plat op der rug ligt, dan wappert/slaat ze er flink op los. Der armpjes gaan tegelijkertijd omhoog en naar beneden. Nu werkt mijn vriend in de gehandicapte zorg en die herkent er direct autisme in (het wapperen met handjes als ze de emoties niet kunnen controleren) Nu denk ik dat het gewoon iets in der ontwikkeling is, zijn er mensen die dit herkennen? En mijn vriend vooral gerust kunnen stellen
Onze baby doet dat ook wel. Ook draait ze veel met haar handjes, als ze ligt of zit. Ze houdt graag iets vast. In bed geven we haar dus een knuffeldoekje, dan pakt ze die vast en kunnen haar armpjes ontspannen
Hier ook gedaan hoor, en ons overbuurjongetje ook. Uit enthousiasme vooral. Enne, is het niet zo dat dit bij autisme dan misschien niet ontwikkeld is, dat dit is blijven steken in de baby tijd? Dus het omdraaien eigenlijk?
Zou best kunnen, het is vaak een uiting van blijdschap bij autisme. Het zogenoemde fladderen. Ik zou zelf niet echt weten of het iets is waarin ze zijn blijven hangen Maar dank jullie voor de geruststelling dat jullie kindjes het ook hebben gedaan!
Naast het stukje autisme zijn de clienten van je man dus ook verstandelijk gehandicapt. Ik zelf werk ook met verstandelijk gehandicapten die ook een stoornis in het autistisch spectrum hebben. Mijn clienten zijn "zeer ernstig verstandelijk beperkt". Hun emotionele leeftijden zitten tussen de 6 maanden en 1,5 jaar. Ik herken nu heel veel van mijn dochter (bijna 9 maanden) waaronder ook "slaan" met haar armen maar ook gezichtuitdrukkingen en de manieren van prikkelverwerking. Sinds mijn dochter er is begrijp ik mijn clienten steeds een stukje beter. groetjes Mik