Ik lust zelf al zolang ik mij kan heugen geen melk. Kerngezond ben ik ik haal zelf mijn calcium uit andere voedingsmiddelen. Is dat geen optie? Overigens kun je zonder melk ook wel aardig richting die 300 komen dmv van margarine, kaas, bakje kwark en dan bekertje soja of amandel/geitenmelk?
Mijn meiden drinken alleen melk in de thee of in de vorm van aangemaakte chocolademelk (met cacaopoeder), maar voor een beker "gewone" melk halen ze hun neus op... maar dat komt ook grotendeels omdat papa en mama (wij dus ) vrijwel alleen maar karnemelk drinken Dus ja alternatieven zoeken in andere calciumbronnen lijkt me en niet teveel drammen op de melk
Je kan havermelk, amandelmelk rijstmelk, kokosmelk of sojamelk geven. Geen van allen bevat de voedingswaarden van de echte melk, maar de calcium haal je ook uit groene groente en gewoon gezond eten. In principe is melk geen noodzakelijke voedingsbron.
Wij drinken allemaal amper melk. Mijn man alleen bij patat, dochter wel 's morgens een halve beker, maar mijn zoons drinken water bij het ontbijt en ik thee. Wel eten we allemaal iets van yoghurt of vla na het avondeten, dus zuivel krijgen ze wel genoeg binnen, naast (room) boter op brood.
Wij drinken hier ook geen melk omdat we dat geen gezonde keuze vinden. Ik maak zelf amandelmelk of rijstmelk. Is echt heel eenvoudig en veel goedkoper en puurder dan de pakken uit de supermarkt. Even Googlen en je hebt het recept Geitenmelk drinken we af en toe wel,maar ik houd zelf niet zo van dat geitensmaakje Sojamelk uit de supermarkt neem ik eigenlijk nooit vanwege de toevoegingen, maar ik weet niet of dat zelf te maken is. Soms maak ik een 'milkshake' van alleen banaan en volle bioyoghurt. Op die manier krijgt je kindje wel zuivel binnen en het is ook erg lekker!