We zijn op vakantie in een kindvriendelijk hotel voor 0-5 jaar met dreumes en kleuter. We hebben een dubbele kamer, maar mijn zoontje wordt steeds om 5 uur - 5.30 wakker. En wekt dan het hele gezin. Één van ons gaat dan beneden in een speciale speelkamer met hem spelen. Vanochtend was het 4.50 toen hij wakker werd. Na 40 minuten krijsen gaf ik toe. Ik heb zelf daarna even geslapen, maar man en dochter niet meer . Had dochter in mijn bed gestopt toen ik bezig was met zoontje. Wie heeft tips? We moeten nog een week.
Is het er misschien minder donker dan thuis? Te veel geluiden van de slapende mensen? Naar de speelkamer is misschien zo een leuk vooruitzicht dat hij juist daar vroeg wakker van wordt? Is het erg warm, misschien heeft hij dorst of warm of koud? Als je geen donkerder,stiller plekje kunt maken dan kun je misschien iets te spelen geven als hij wakker wordt voor in zijn bed? Als bij mij thuis oma komt logeren, bij dochter in de kamer, dan wil dl ook graag vroeg beginnen met de dag. Als ik met haar bij oma logeer dan slapen we ook samen en wordt ze wel vroeg wakker maar gaat ze nog proberen te slapen als ik het vraag. (Soms maar 30 sec. Maar soms valt ze ook echt weer in slaap) dus misschien helpt het om hem dichter bij je bed te zetten. Sterkte in elk geval!
Heel duidelijk maken dat het nog midden in de nacht is en hij het hele hotel wakker maakt? 's avonds voor hij gaat slapen al vertellen dat de manager van het hotel hem alleen naar huis stuurt als hij weer 's nachts zo gaat huilen? No way dat ik 's nachts mijn bed uit zou gaan naar een speelkamer.... Sterkte ermee!
Really? Dat wil je zeggen tegen een dreumes van 1,5? Ik zou ook chagrijnig worden van zo vroeg wakker worden, maar -los van het feit dat een dreumes dat op deze leeftijd niet begrijpt- dat is nogal een akelig dreigement om te uiten zeg! TS, hier helpt het om zoveel mogelijk zijn thuissituatie na te bootsen. Zelfde bedritueel (ook heel belangrijk!), proberen inderdaad even donker te maken, zelfde knuffel en zelfde muziekje op de babyfoon waar hij mee inslaapt. En thuis is bij ons het ritueel: als hij te vroeg wakker wordt, kom ik niet naar hem toe, maar zet ik (op afstand) zijn babyfoonmuziekje aan, ten teken dat hij nog even moet slapen. Meestal werkt dat. Ik realiseer me dat dat onze situatie is, en niet de jouwe, maar wie weet heb je er toch wat aan! Succes en fijne vakantie!
Onze jongste zoon is op vakantie ook altijd vroeg wakker. Niets helpt, wakker is wakker met krijsen. Dit terwijl het thuis geen probleem is en hij nooit huilend wakker wordt. En als hij wakker is hij rustig ligt te kletsen. Wij spreken af dat we om de beurt mogen uitslapen en om de beurt dus voor hem zorgen. We laten hem dan dvd kijken of idd even spelen. Liever een tevreden wakker kind, dan een krijsend wakker kind Bij ons helpt langer opblijven niet, dan krijgen we alleen maar een vermoeid wakker kindje van, die niets kan hebben. Thuis gaat hij weer op het oude ritme door en is er niets meer aan de hand. Ohja en wij doen weinig anders aan het slaapritueel dan thuis
Ik zou toch ook wel vertellen dat het midden in de nacht is en hij nog niet wakker hoort te zijn. Hem er dus zeer ook niet uithalen en naar de speelkamer gaan, dan beloon je hem alleen maar voor zijn ongewenste gedrag. Wij doen hetzelfde met het babyfoon muziekje.
Nou, ik ben heel erg van het 'waarmaken wat je zegt'-principe. Dus als ik bij mijn dochter zeg dat het nu gedaan is, of dat ik anders x zal doen, dan doe ik x dus ook als het zover is. Ik ben benieuwd hoe je zo'n dreigement dan gaat waarmaken als het kindje van TS toch wakker wordt. Naar huis gaan? TS: hier is dochter ook altijd ontiegelijk vroeg wakker op vakantie. Ze is dan erg enthousiast om aan de dag te beginnen. Wij spreken ook af dat we er afwisselend uit gaan, zodat ieder een dag op twee nog wat kan bijrusten. Dat is vakantie voor ons
De zin dat het nog nacht is en iedereen slaapt, snapt hij nog niet. Als ik hem er niet uit haal, krijst hij ook onze dochter wakker. Niet het hele hotel trouwens. De muren zijn extreem dik hier. Als hij bijvoorbeeld om 1 uur wakker wordt, wat meestal niet gebeurt, dan gaat hij wel weer slapen. Hij is gewoon klaar wakker tussen 5 en 6. Naar de speelkamer doen we alleen omdat dan de ander nog even kan slapen. Daarvoor was het ook al zo. Hij mist thuis ook geloof ik. Is heel lastig met eten. Extreem gericht op mij, maar vraagt ook steeds waar papa en zus zijn als hij met mij alleen is. Ik kan geen moment rustig zitten als hij niet slaapt terwijl hier alles zo kindvriendelijk ingericht is. Uitjes vindt hij leuk, maar die verstoren zijn dutje en de nachtslaap die er op volgt ook nog eens. Geen uitjes meer dus.
Babyfoon muziek ga ik proberen, maar thuis gebruiken we die nooit. Avond ritueel is gelijk aan thuis. Bedtijd ook. Bij ons in bed gaat hij helaas ook niet rustig liggen. Ik vind om en om opstaan niet erg. Maar mijn dochter loopt ook met wallen onder de ogen.
1,5 jaar is ook best een lastige leeftijd. T. was doen heel erg gericht op ons (ik kon geen moment weggaan) en ze had heel veel behoefte aan dr eigen regelmaat. De vakantie doorbrak dat dus. Met als gevolg een kindje wat zich nog meer vastklampte aan mij (en wanneer ik weg was aan papa), vroeg wakker was en best wel onzeker gedrag vertoonde. Zo zielig . We hebben er maar aan toegegeven. Om de dag ging een ander er vroeg uit. We kwamen echter niet uitgerust terug
Wij deden max 3 daguitjes in een week niet achter elkaar en de rest kortere uitjes rekening houdend met zijn middag slaap. Thuis is de regel voor 7 uur geen dag. Maar ik ga niet 2 uur met een krijsend kind zitten. Dan slaapt mijn man en oudste zoon ook niet. Dus dan maar zo. En zoals ik al aangaf, thuis gaat de 7 uursregel zo weer in. Zonder problemen. Soms kost accepteren minder energie
Wij zijn net weer van vakantie, wij sliepen echter in een tent en dan weet je dat je last kunt hebben van wat er om je heen gebeurd, Die hadden een dochter van 3 jaar.... Vanaf 22.00 uur tot 05.00 was ze elk uur wakker en flink aan het krijsen ook, eerste 10 minuten lieten de ouders haar en daarna begonnen ze zelf ook gefrustreerd te doen, en na een half uurtje was het weer stil om vervolgens een uur later hetzelfde riedeltje te hebben, moet eerlijk zeggen dat ik ervan baalde dat ze er niet even uitgingen met haar of haar bij zich in bed namen, nu lag de hele camping er flink wakker van..... Kan het kindje niets aan doen en de ouders doen het natuurlijk ook niet extra,maar wij hebben ook vakantie ik zou dus wel naar die speelkamer zijn gegaan zoals jullie doen Onze dochter slaapt pas door sinds afgelopen 4 juni, daarvoor ook hele nachten krijsen zoals het meisje van de camping deed, wij hadden van te voren al afgesproken dat als ze niet door zou slapen op vakantie wij er elke nacht om en om uitgaan om bij de receptie te zitten en te wandelen met de wandelwagen zodat ze de anderen niet wakker zou maken. Hier zou het werken om onze dochter ( van oktober 2013) bij ons in bed te nemen zodra wij zelf naar bed gaan, dit werkt pas sinds kort hoor hiervoor schreeuwde ze gewoon Door bij ons, maar nu bij een onrustige avond of nacht slaapt ze bij ons verder, als ze dan om 5 uur wakker word zou ze ons voelen en verder sukkelen tot een uur of 7 misschien kun je dus proberen je kleintje bij je te nemen ?
Sorry hoor, ik had verkeerd gerekend en dacht dat hij al ruim 2,5 was. Met 1,5 snappen ze dat inderdaad niet.
Zou twee uurtjes later naar bed niet helpen om later wakker te worden? Misschien de eerste dag niet, maar daarna verschuift zijn ritme misschien wel, net als met de zomertijd. Hoeveel slaapt hij overdag? Middagdutje inkorten een optie? En anders naast hem gaan liggen en je dochter bij papa?
Op elke leeftijd is het een vreselijk kinderachtige opmerking. Gelukkig willen de meesten niet zo met hun kind omgaan.
Echt? Dat doet me denken aan mijn nicht die haar kinderen bang maakt dat de politie ze komt halen, dat restauranteigenaar ze gaat opsluiten, dat er overal boemannen zijn die ze komen pakken enz.. omdat angst voor hen de enige manier is om hun kinderen onder controle te houden. Ik word er vaak misselijk van.
Nou overdrijven is ook een vak, jeetje zeg. Ik zal echt niet de hele dag dreigen me politie enzo, maar ééns in de zoveel tijd zegt vast elke ouder wel een keer iets als 'als je nou niet meeloopt ga ik alleen naar huis'. En dan voed ik echt niet op met angst hoor. Niet zo'n drama maken meiden. Ik kan me er gewoon niet zoveel ik voorstellen dat je 's nachts gaat spelen omdat ik 07.00 uur wakker worden al erg vroeg vind. En ook totaal geen ervaring heb met kids die van slag raken op vakantie of een ander ritme, maar wij zijn dan ook niet van de rust en regelmaat. Negeer mijn poging tot tips geven maar gewoon als je je eraan stoort.
Als ik moet werken dan sta ik om 6.30 op. Dus als mijn zoontje om 6 uur of later wakker wordt, ben ik tevreden. 5.30 is dus voor mij erg vroeg, maar niet midden in de nacht. Vanochtend was het dus 4.50 en dat heb ik behandeld als nacht. Alleen na 40 minuten krijsen had ik pijn in mijn oren. Letterlijk.
Moeilijk altijd he. Ik heb niet echt een advies. Mijn zoon was makkelijker als mijn dochter op vakantie, in juni. Mijn zoon was in die leeftijd veel gemoedelijker karakter denk ik.