Dreumes mee naar uitvaart

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cobon, 20 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Alles loopt in het honderd dus ik heb geen oppas, en ik moet onze jongste van 14 maanden meenemen naar een uitvaart. Het gaat met mij niet zo heel goed, ik moet onze oudste goed in de gaten houden want die vindt het heel erg spannend en ik wil er natuurlijk zijn voor mijn man.

    Heeft iemand ervaring of pro tips? Ik heb mijn oudste meegenomen toen ze zo klein was naar een vrij luchtige uitvaart, dat was een fiasco, en toen hoefde ik mijn aandacht niet eens te verdelen.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Zit achterin, kun je zo eruit lopen als t nodig is zonder alles te verstoren.

    Bij de uitvaart van de tante van mijn man, ben ik thuisgebleven met onze zoon. Zag t echt niet zitten met een dreumes en wou niet de dienst teveel afleiden met mopperend moe wordend kind bv. Had met hem ook al een bruiloft gedaan ervoor en dat liep al niet top :rolleyes:
     
  3. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Speen, flesje, rozijntjes of wat ze lekker vind meenemen en geen geluid maakt.
    Misschien iets van een boekje of pop wat haar afleid.
    Achterin zitten is ook een goede tip alleen misschien niet handig voor je man? Omdat je er voor hem wil zijn.

    Sneu voor je dat je niemand hebt in de buurt die even kan oppassen. Zou er ook niemand op kunnen passen iemand die je kent die ook naar die uitvaart gaat en z'n kids bij een oppas laat?

    Sterkte!
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.608
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gecondoleerd en sterkte in ieder geval alvast.

    Ik weet niet of je een echte ontdekker hebt die overal aan gaat hangen en alles open trekt? Zo niet, dan is het mogelijk nog best te doen als je een boxkleed mee neemt met een hoop (geen geluid makend) speelgoed en dat je kleine daar nog op kan spelen.
    Een kleed kan voor sommige kinderen begrenzend werken als in ‘ik ga niet die lijn over’.
    Weet niet of je kindje nog geïnteresseerd is in een baby gym (zo’n ding wat je boven je kindje plaatst waar allerlei dingen aan zitten om te ontdekken)?
    Anders doet nieuw speelgoed ook wonderen.
    Mijn ervaring is dat kinderen juist voor afleiding zorgen tijdens een dienst, wat erg prettig kan zijn.
    Ik begrijp dat je niet achterin gaat zitten waarschijnlijk. Voorin aan het gangpad is ook een optie natuurlijk. Laat je niet teveel leiden door gedachten als ‘heeft Pietje daar geen last van’.

    Een andere optie is iemand van het uitvaartcentrum vragen of er een mogelijkheid is dat iemand even op je kind past in een aparte ruimte.
    Desnoods door een wat ouder nichtje/neefje van iemand die daar werkt (mits je je daar prettig bij voelt natuurlijk).

    En weet niet of jullie na de dienst nog de begraafplaats op gaan? Anders wellicht je kindje dan in een (geleende) draagzak doen?

    PS: garanties geef ik niet ;)
    Jij kunt zelf je kind en de situatie het beste inschatten.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Allereerst gecondoleerd…

    Ik zou dit overleggen met iemand van de naaste fam. Degene die de dingen rondom de uitvaart regelt. Misschien weet diegene iets. Of kan er iets geregeld worden.

    Is de uitvaart in een kerk? Hou er dan rekening mee dat de dienst best lang kan duren voor een kleintje.

    Naar dat er niemand is die even op kan passen. Echt geen buren/vriendin/wie dan ook? Zoals hierboven ook staat: desnoods iemand van het uitvaartcentrum in een andere ruimte. Je hebt zelf maar 1 paar ogen en armen he. Je wil er voor je man en oudste zijn. Zo’n kleintje erbij is toch ook weer een handvol.
     
  6. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Als het met jou niet zo goed gaat en je hebt een dreumes, dan zou ik toch overwegen om thuis te blijven.
    Ik zou ook even met naaste familie overleggen hoe zij de aanwezigheid van jonge kinderen zien. Mss storend maar mss juist ook dat zij er óók bij horen en juist gewenst zijn ondanks wat geluidjes..
     
    JupitR en chrystel73 vinden dit leuk.
  7. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.991
    533
    113
    Hier
    Ik hoor in jou verhaal dat je niet zo lekker in je vel zit en dan is het okey om thuis te blijven. Het wordt dan te stressvol voor jou.

    Toen de jongste 1 maand was overleed de vader van mijn man. Mijn zoontje ging mee in wagen. Mijn moeder zat achterin en als mijn zoontje zou gaan huilen zou zij met hem de zaal uitlopen. Mensen van de uitvaart zouden het ook in de gaten houden en de deur open doen voor mijn moeder en zoontje.
    Uiteindelijk heeft de baby de hele dienst geslapen.
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.483
    1.717
    113
    Toen mijn opa overleed heb ik peuter bij de andere opa en oma gebracht en kleuter wel meegenomen.
    Ik vond het niet prettig om hem toen mee te nemen en ik had geen oppasprobleem.
    Maar als ik jou zo lees dan weet ik niet of je het prettig vind om dreumes mee te nemen? Geeft het juist geen stress wat ze voelt en dan juist “vervelend” wordt? Toen mijn oma overlees nam een nichtje haar kleintje mee en ik vond het zelf heel fijn, ik had zelf nog geen kinderen, ik kon naar het kindje kijken toen het me te veel werd als afleiding, ik hoefde niks van haar (stilhouden/ hopen dat ze stil bleef) Maar ik weet ook dat de oude tantes het storend vonden. Lastig he?!
     
  9. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik weet niet wie er overleden is, ik denk een ouder van je man?
    Als dat nog een relatief gezien jonge opa/ oma was dan vind ik het persoonlijk niet raar als er (klein) kinderen zijn die nog niet kunnen weten hoe een uitvaart hoort te zijn, maw zou ik dus me best doen om ze zo goed mogelijk te laten gedragen maar me ook niet te druk maken als dat niet gebeurd. Hoe staat je man daar zelf in? Zou hij het vervelend vinden als er gehuild oid word door jullie kinderen?

    Ik heb alleen het voorbeeld van het overlijden van mijn beste vriendin waar ook meerdere kinderen waren, ze gedroegen zich niet allemaal zoals het 'hoort', maar ik weet dus ook niet of je dat moet/ kan, wilt verwachten.
     
    Spectre en hummeltje5 vinden dit leuk.
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was 20/21 maanden en lief met haar speen en knuffel rondjes in de zaal bij de begrafenis van mijn moeder.
    Iedereen vond prima. Vriendinnen hielden haar in de gaten.

    Weet niet waar je woont en wanneer de uitvaart is?
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Bij t uitvaartcentrum is er vaak wel wat te regelen, dan gaat iemand met die kleine ff tekenen ofzo. Even een belletje aan wagen is altijd een optie.

    Dochter hebben wij op de kdv gelaten die dag. Ze was 3,5 en mijn vader was overleden, had mn handen al vol om alles te regelen en ook nog eens vollop corona protocol. Zij had wel een tekening gemaakt vooraf en die hebben we namens haar opgelaten aan een ballon.

    Onze KDV heeft wel een noodopvang ookal ben je geen klant bij ze. Ze hebben zelfs logees gehad, alleenstaande moeders/vaders zonder netwerk die in t ziekenhuis moesten voor een operatie.

    Meestal kan je ze met een koptelefoon en een tablet ook wel zoet houden. Op die leeftijd wordt dat prima geaccepteerd.
     
  12. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.360
    12.052
    113
    Vrouw
    Allereerst gecondoleerd.
    Toen mijn vader overleed was een van onze kinderen 11 maanden. Ik woon niet heel dicht in de buurt van mijn moeder en gaf nog borstvoeding. Het was dus geen optie om mijn zoon die dag bij een vriendin oid te brengen. Ik heb toen via mijn zus een oppas kunnen regelen op het dorp waar mijn moeder woont. Ik heb toen voor de dienst mijn zoon daar gebracht en na de begrafenis weer opgehaald.

    Is zoiets een optie?
    Zo niet, dan zou ik je kind gewoon mee nemen. Iets te spelen wat geen/weinig geluid maakt. Misschien een filmpje kijken op je telefoon. En wordt het echt te gortig kun je tijdens de dienst er altijd nog even uitlopen.

    En probeer voor jezelf er nuchter onder te blijven: een jong kind maakt nu eenmaal geluid. Dat is heel normaal en dat mag ook gewoon. Hoe meer je een kind probeert stil te houden hoe meer protest je vaak krijgt.

    Veel sterkte in ieder geval!
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Gecondoleerd!

    Vervelend dat je geen oppas kan krijgen..
    Als ik naar onze jongste kijk van 15 maanden, die zou ik nooit meenemen naar een uitvaart. Op het moment gilt ze alles aan elkaar als haar iets niet zint.

    Als je een rustig kindje heb is het te proberen. Wat hierboven al werd gezegd, achterin gaan zitten, rozijntjes en kaakjes mee. Eventueel een boterham met een fles drinken!

    Heel veel sterkte!!
     
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Gecondoleerd!
    Wij hebben een paar weken terug J (en A) meegenomen. Zoet gehouden met veel eten en bakjes. Maar was echt rete vermoeiend.. als het enigszins acceptabel is zou ik voorstellen thuis te blijven. Naar om te lezen dat het met jou niet zo goed gaat! Kwaaltjes?
     
  15. Mikun

    Mikun Bekend lid

    25 aug 2015
    691
    382
    63
    Gecondoleerd <3

    Mijn zoontje was 1,5 jaar toen bij de begrafenis van m’n opa. Het ging prima. De rest van de familie zeiden dat ik hem gewoon kon laten lopen en dat deed ik ook. Hij ging gewoon rondkijken bij mensen en voor bij de bloemen. Niemand vond het vervelend.
     

Deel Deze Pagina