Mijn zoon eet eigenlijk altijd alles. dat doet hij nog steeds. met uitzondering van zijn groente. sinds een week of 2 wil hij die niet meer eten. Het begon met groente als witlof en andijvie (die hij eerst wel at) maar nu eet hij zelf zijn boontjes en broccoli niet meer op... is dit herkenbaar... wat kan je er tegen doen? ik heb echt geprobeerd hem iets te laten eten maar zijn lippen blijven stijf op elkaar.
Herkenbaar, helaas geen oplossing anders dan "uiteindelijk komt het vanzelf weer". (Onze zoon is net drie en begint de laatste tijd weer wat meer groente te pakken.) Wat we wel deden om er af en toe nog een beetje in te krijgen; maar een halve portie vlees geven. Als dat op was en hij wilde meer, dan moest hij eerst een paar hapjes groente nemen. Wilde hij geen groente? Dan had hj blijkbaar geen honger en hoefde hij ook geen vlees meer. (Uiteraard een redenatie waar hij het pertinent niet mee eens was. Dus wel regelmatig een huilend kind aan tafel gehad.) Soep 'verstoppen' in soep en saus lukte ook nog wel eens.
Zo herkenbaar... Iets "groens" is per definitie niet lekker. Behalve broccoli gelukkig. Vandaag heeft hij groenteballetjes gehad, die vond hij wel lekker. En soep en pastasaus, dat gaat ook goed. Ik ga hem niet "chanteren" door hem dan geen vlees of toetje te geven, dat vind ik niet goed, want die voedingsstoffen moet hij ook binnen krijgen. Zolang hij wel 2 of 3x per week wel iets van groente binnenkrijgt vind ik het goed. Je zou ook nog eens groente kunnen verstoppen in sapjes als je een sapcentrifuge hebt.
Mijn zoontje eet ook nauwelijks groente. Alleen spinazie vind hij lekker. Ik maak me er niet druk om en blijf het aanbieden, ooit zal het wel goedkomen denk ik Het is nu sinds een half jaar zo en hij is 2,5 jaar.
Mijn dochter is zo ongeveer van de ene op de andere dag gestopt met het eten van groente, terwijl ze groenten daarvoor heerlijk vond. Ze at haar nichtje van 6 er uit! Ondertussen eet ze ook bijna nooit meer aardappels en vlees/vis. Ik weet niet meer precies wanneer dit begonnen is, maar ik schat dat ze al ongeveer 9 maanden bijna geen warme maaltijden meer heeft gegeten. We zetten wel elke avond een bordje voor haar neus. Een heel enkele keer eet ze namelijk ineens een beetje. Als ze niets eet, prima, maar ze krijgt niks anders. We willen niet dat ze er aan went dat ze iets anders krijgt als ze weiger te eten. Ze heeft de keus of ze eet, maar niet wat ze eet. (Behalve natuurlijk dat ze kan kiezen uit de verschillende dingen die op haar bord liggen.) Ze gaat dus al die tijd met een lege maag naar bed. Daar lijkt ze geen last van te hebben, want ze slaapt alsnog het klokje rond. Ze moet ook blijven zitten aan tafel zo lang wij nog niet klaar zijn met eten. Anders wordt het niet eten beloond doordat ze mag spelen. Ze groeit en ontwikkelt verder prima.
Hier ook een kleine eigenwijs die zijn groente niet wil eten. Z'n vlees en pasta, eet hij wel goed. Sterker nog, daarvan beland niks op de grond Ooit komt het goed, ik maak me er niet druk om en ik ga er ook geen strijd van maken.
Hier ook herkenning. Toen mijn zoontje 14 maanden was weigerde hij ineens groente te eten, later volgde ook aardappels en vlees. Inmiddels is hij 2j3m en eet hij nog altijd nagenoeg niets bij het avondeten. Alleen macaroni, dat gaat er goed in en een rijstprutje wil vaak ook wel. Als de groente te herkenbaar is neemt hij geen hap . Tja, ik maak me er maar niet druk om. Hij gaat vanzelf wel weer eten.
Hier ook een dreumes (14 mnd) met opeens kuren bij het avondeten. Ze heeft maandenlang héél goed gegeten, prakjes toen nog, en daar gingen echt flinke bakken eten in. Bijna alles lustte ze, ideaal. En nu...? Opeens wilde ze laatst geen prak meer, dus dan maar stukjes eten. Prima, dat hoort bij de ontwikkeling. Maar dat betekent wel dat ze nu oneindig zit te schuiven en spelen met haar eten. Alleen macaroni en aardappel gaat er probleemloos in... Ze eet vaak wel wat van de groente, maar niet de volle 75 gram die aanbevolen wordt (en in haar prak had ze vaak 100 gram, die gewoon schoon op ging). Gisteren had ze mais en kidneybonen, dat beviel haar kennelijk wel, want daar at ze opeens een stuk beter van. Het is even zoeken, ik probeer wel regelmatig groente te kiezen die ze lekker vindt (wortel, mais), maar ook regelmatig wat anders te geven. De ene dag eet ze dan beter dan de andere. Tsja... Niks aan te doen vrees ik .
Hier ook een klein eigenwijsje dat ineens de groente liet staan.. Ze pikte zo aardappelen en vlees eruit en tralala alle groente bleef liggen. We hebben er geen aandacht aan besteed en zijn na een tijdje haar groenten weer gaan pureren.. Ze eet dit zelf op met een lepel voorafgaand aan de pasta/rijst of aardappelen. Kennelijk bevalt de structuur haar niet zo goed.. We pureren nog even door want nu de eerste verkoudheden zich snel opvolgen ben ik blij met elke hap groente die er in gaat! Succes!
Hier gaan groentes ook lastig. Gepureerde pastasaus vindt ze wel heel lekker en cherry tomaatjes ook. Dus ik bied elke dag wel gewoon aan wat wij eten, geef het geen aandacht en ze krijgt elke middag wat tomaatjes en twee keer per week pasta.. Daar heb ik heel veel verse groenten in zoals tomaten, paprika, courgette en wortel. Komt vast wel een keer goed
Hier ook zo'n fase gehad en dat bleef niet alleen bij geen groentes willen eten, hij wilde op het laatst bijna niks meer... Ik heb gewoon volgehouden met aanbieden en wil ie niet dan niet, vooral niet drammen want daar werd het alleen maar erger mee. Hij heeft echt weken heeeel slecht gegeten. Nu sinds een week is hij helemaal omgeslagen, eet werkelijk alles en veeeel ook en lijkt ie wel onverzadigbaar alsof ie wat in te halen heeft. Ook de dingen die ie voorheen niet moest eet ie nu zo op....
bedankt voor alle reacties! Ik probeer er nu inderdaad ook geen aandacht aan te geven en probeer dingen te zoeken die hij 'nog' wel eet. laten we hopen dat het zo blijft! Spinazie gaat hier nog goed, en ook pastasaus inderdaad. Ga vanavond weer eens bloemkool proberen.
Eet hij ook niks meer in pureevorm? Anders kan je terug meer puree proberen te geven. Of de groenten mixen onder de soep? Desnoods nog wat gepelde tomaten erbij en dan ziet de soep er rood uit en verkoop je ze als tomatensoep (met nog wat balletjes in werkt waarschijnlijk nog beter) ...
vanavond weer geen hap van de broccoli. ook de gekookte aardappels zijn een probleem aan het worden. Nu is ie ook niet helemaal lekker dus dat speelt misschien ook mee. mijn plan is ook 2x per week pasta inderdaad. Gisteren tomatensaus gemaakt met champions en courgette, en gepureerd, toen at hij het wel. de broccoli fijn prakken had overigens geen effect. Ook avocado vindt hij lekker op brood dus dat moet ik ook maar zeker 2x per week doen... of telt dat mee als fruit? fruit eet hij gelukkig nog altijd heel graag.
vandaag voor het eerst boerenkool geprobeerd! Ik had het niet verwacht maar het ging er in als zoete koek! Weer iets wat hij lekker vindt
Hier eet ie het avondeten heel wisselend, dan gaat het weer een paar avonden goed en dan eet ie weer een paar dagen niet. Pasta's, zelfgemaakte groentesoep en stamppotten gaan er over het algemeen wel in dus dat eten we ook wel regelmatig maar het wel of niet eten heeft niet altijd te maken met het wel of niet lekker vinden...tis gewoon een fase, eentje die wel lang kan duren en niet altijd leuk is maar gewoon verschillende dingen blijven aanbieden en er geen strijd van maken. Edit: ook dingen als broccoli en witlof blijven aanbieden, hier heeft ie dat ook een periode niet gegeten maar eet het nu weer wel...bijvoorbeeld. En hier at ie bijvoorbeeld wel aardappelpuree maar geen gekookte of gebakken aardappels, zo probeer je af en toe wat