Hallo Wij hebben ervoor gekozen net onze baby te co sleepen. Hij heeft een eigen bedje aan ons bed. En snachts kan hij dus hooguit tegen mij aan rollen. Maar ik vroeg me af hoe andere mensen het doen.. Want hoe doen jullie dit met slaapjes overdag? Dat het toch veilig is? Als kind kan rollen/zitten/kruipen. En eventueel zelfs lopen? En als kleine eerder naar bed gaat dan jij zelf? Een ledikant zet je lager zodra kind kan gaan staan. Maar met co sleeper gaat dit niet. Hoe houdt je dan toch veiligheid gewaarborgd dat kind miet over de rand valt? Ben dus vooral benieuwd hoe andere dit doen en dat ik misschien wat tips of inzichten krijg zodat ik voor mijn kleine zo veilig mogelijk kan laten verlopen.
Beste Rabbit, Als je op een paar dingen let kun je best een co-sleeper gebruiken, maar laat je kleintje overdag niet zonder toezicht in de co-sleeper slapen. Als je kiest voor een co-sleeper of ander aanschuifbedje let dan goed op de veiligheidseisen. Co-sleepers vallen buiten het Warenwetbesluit Kinderbedden en boxen, maar binnen de Europese normen voor wiegen, daarin worden uitsluitend technische eisen gesteld. Niet alle aangeboden co-sleepers/aanschuifbedjes voldoen aan de eisen voor veilig gebruik die aan wiegen worden gesteld: Belangrijk is dat het bedje niet los wordt aangeschoven, maar degelijk kan worden vastgemaakt, zodat jouw matras en het mastras van je baby zonder spleet aansluiten. Verder moet het mogelijk zijn om s nachts gemakkelijk een tussenhekje omhoog te trekken om te voorkomen dat je baby per ongeluk bij jou in bed belandt. Doe altijd het sluithekje omhoog. De eventueel bijbehorende hoofdbeschermers kun je beter niet gebruiken, ivm het kussenachtige materiaal. En ga zodra je baby kan gaan zitten of zich kan optrekken - over op een groter (hoger) bedje. Als je meer wilt weten kun je even kijken op www.veiligslapen.info. Groet, Annet VeiligheidNL
Ik zou ook eens informeren op het forum Dragen en voeden. Daar zijn heel veel dames die gebruik maken van een cosleeper, dus veel gebruikservaringen
Leuk dat je aan co-sleepen doet! Wat wij deden: -Slaapjes overdag deed onze baby helaas bijna nooit , de enkele keer dat het mij gelukte, was dat in de draagdoek. Dus daar kan ik geen tips over geven. Hooguit dat ik denk, zolang je baby niet echt kan rollen, dat het niet zoveel kwaad kan? Dan kun je nog een voedingskussen o.i.d. tegen de Co-sleeper leggen of 't hekje omhoog doen. -Kruipen, zitten, rollen, lopen.. onze dame was daar wel heel vlot mee, helaas. We hebben haar dus direct geleerd om via je buik van bed te glijden. (en van de bank, de stoel etc.) Dus in elk geval geen valpartijen wat dat betreft. En wat betreft uit bed vallen tijdens de slaap... wij hebben gekozen voor een onderschuifbedhekje. En omdat peuter inmiddels bij ons in bed slaapt, tussen ons in, barricadeer ik de zijkanten met voedingskussens/nekrollen en hoofdkussens zolang wij nog niet naar bed gaan en aan 't voeteneinde dus een bedhekje.
Dank je katenhond voor hoe jij het doet. HIer al draaien vanaf 3mnd. EN de rest ook al erg vlug mee vandaar m'n vraag hier. Omdat me afvroeg hoe andere doen. Kan niet constant mee na bed overdag. En vroeg in de avond.. Vanaf wanneer snapte jullie kindje het van bed schuiven veilig? Deden jullie dit dan met haar aan hand oefenen? Maar matras lager (ledikant omdat hij kan zitten optrekken)is niet handig want dan sluit niet meer aan op ons bed.. Vandaar erg benieuwd na andere ervaring. Tip voor van bed schuiven is goede !!
Hier sliepen ze eigenlijk niet alleen in de co sleeper, alleen als ik er naast lag. Dus ofwel in eigen ledikantje in slaap vallen en als ze 's nachts wakker werden in de co sleeper, ofwel beneden slapen en samen met ons mee naar boven. Zoon heeft bv nooit alleen boven geslapen, ook niet overdag. Dochter was zo rustig dat die gerust overdag in het grote bed alleen sliep toen ze 1 jaar was.
Ik denk dat ze met een maand of 8 /9 redelijk zelfstandig uit bed kon komen. Maar voor ons was dat niet zo relevant, want mijn peuter sliep dus eigenlijk overdag niet (in bed). En 's nachts was 't geen punt natuurlijk, ik ben wakker bij de eerste beweging die ze maakt