Dreumes op schoot in de auto

Discussie in 'Verzorging' gestart door ratatosk, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik denk ook niet dat ze slechte intenties hadden want ze zijn dol op die jongen. Ik heb wel al meerdere malen laten vallen dat ik absoluut niet wil dat mijn kinderen zonder autostoel vervoerd worden. En dan nog doen ze het. Ik denk dat ik al heel duidelijk geweest ben, ik hoef het niet nog eens bespreekbaar te maken bij ze ;).

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zit in het buitenland altijd al naast haar in principe, en geloof me, alles wat in mijn mogelijkheid lag had ik al gedaan. Maar als je al een hele dag onderweg bent van auto in vliegtuig op vliegveld weer in auto, dan heeft mijn dochtertje er op een gegeven moment gewoon helemaal genoeg van. En terecht, overigens. Maar het kan soms niet anders.

Ratatosk, het is inderdaad verre van netjes van je schoonouders als je het al zo vaak hebt gezegd het toch te doen. Daar zou ik ook niet gecharmeerd van zijn.

3. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik zou ze hebben aangesproken en goede afspraken hebben gemaakt, omdat dit echt "not done" is.

Verder zou ik er dan vanuit gaan dat het niet meer gebeurd en natuurlijk mag mijn kindje daar wel blijven komen (ook zonder mijn toezicht). Het zijn je ouders en het is een stomme actie, maar ik vermoed dat het met de beste intenties is gebeurd.

4. fafje

fafje Niet meer actief

nee idd als ze het dondersgoed wisten, zou ik het ehct niet cool vinden..logisch..

ik dacht meer dat zij mss zoiets hadden van, we willen graag wat doen met die kleine, en het kan nou eenmaal niet anders...dus voor een xtje...(niet wetende dat jij het absoluut niet zou willen)....
    maar dat was dus niet zo!...dan is het echt niet netjes nee!

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Toevallig vorige week met m'n vriend hierover gesproken. Ik heb voor mijn werk altijd onze auto mee, mijn vriend brengt zoonlief op de fiets naar het KDV. Vorige week toen het zulk slecht weer was, ben ik wat eerder van m'n werk opgegaan om ze met de auto op te halen. Een collega van mijn vriend had aangeboden om ze naar huis te brengen, maar ik was al onderweg. Wij hebben nu met elkaar afgesproken dat als het zulk slecht weer is dat mijn vriend niet met zoonlief op de fiets kan en ik ben weg met de auto, dat hij dan op de achterbank op schoot vervoerd mag worden (KDV is 5 minuten met de auto van huis). Verder altijd in een autostoeltje.
    Mijn ouders nemen ons autostoeltje als zoonlief daar logeert, is makkelijk te bevestigen.
    Ik vind het meest vervelende aan het verhaal van TS dat schoonouders wisten hoe ze erover dachten en dan toch zonder stoeltje het kindje hebben vervoerd, dat vind ik echt niet kunnen. Wat je ook beslist als ouders, dat moet gerespecteerd worden.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Niet mee eens:

Niet elke ouder is in staat om een verstandige beslissing te nemen. En als dat beslissingen zijn waarmee die ouder tegen de wet en nog belangrijker: tegen te belang van het kindje in gaan (!) dan mag er mijn inziens best over 'geoordeeld' worden.

Ik hoor wel vaker dingen als dat voor een klein stukje de gordel ff niet om gedaan wordt, of dat voor een klein stukje een kindje wel ff zonder een Maxi Cosi vervoerd kan worden.
    Zo bizar! Alsof er alleen ongelukken gebeuren bij afstanden vanaf 5 km??

:(

Wij hebben sinds kort twee auto's maar hebben slechts 1 autostoeltje. Onze GO woont bij ons in de straat, dus we hebben hem daar niet bij nodig, maar we hebben nu als 'afspraak' dat we de Maxi Cosi niet meer in de auto laten staan maar er elke keer uithalen zodat de andere ouder niet misgrijpt.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat heb ik ook eens gehad dat mijn ouders haar gewoon in de gordel op de achterbank hadden meegenomen, toen was ze ook nog eens stuk kleiner. Ben daar erg kwaad over geworden, ze hadden er zelf niet zo bij stil gestaan en volgens mij snapten ze nog niet helemaal waar ik me druk om maakte, maar in ieder geval houden ze zich er wel aan dat ze haar en haar broertje nu altijd in de autostoel vervoeren en anders nergens heengaan.
    Zouden ze zich daar niet aan willen houden, tja, dan is het jammer, maar dan zou ik ze er niet meer brengen zonder dat ik er zelf bij ben.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Sterker nog, de meeste ongelukken gebeuren juist op korte afstanden.

9. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze afweging is ook niet de korte afstand, maar het feit dat het een rustige weg is waar max. 50 km/uur gereden mag worden. Zal ongetwijfeld zo zijn dat op zulke wegen de meeste ongelukken gebeuren, maar de gevolgen zijn meestal minder heftig dan op de snelweg. De weg van het KDV naar huis komen vrijwel alleen maar fietsers, vandaar dat ik het wel vind kunnen om een keer een uitzondering te kunnen maken (is nog nooit voorgekomen, bij slecht weer ga ik wat eerder van mijn werk weg om hem zelf met de auto op te kunnen halen).

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn s.ouders hebben een autostoel. Mijn ouders niet. Zij weten dat ze maar onder één omstandigheid zonder autostoel mogen rijden met hem en dat is als ze in een noodsituatie naar het ziekenhuis zouden moeten.
    Mijn ouders roepen ook nog wel eens "Jullie lagen vroeger ook gewoon zonder gordels in een wiegje op de achterbank." maar ze zijn gelukkig ook intelligent genoeg om te snappen dat het verkeer anders is dan vroeger en dat er niet voor niks de laatste jaren flink geïnvesteerd is in veiligere manier om kinderen te vervoeren. Ze laten het dus wel uit hun hoofd om hem zo te vervoeren.

11. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Probleem is alleen dat de meningen verschillen over wat een verstandige beslissing is en wat in het belang is van mijn kind. Dat kun jij niet voor mij beslissen, alleen ik. Hier op ZP denkt iedereen altijd dat ze het beter weten dan een ander, maar niemand is perfect en iedereen heeft uiteindelijk het beste voor met zn kind.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt, elke ouder weet wat het beste voor zijn/haar kindje is. Althans, dat denkt men.
    Ik kan me alleen niet een situatie voorstellen voorstellen dat het in het belang van je kindje is om zonder stoeltje vervoerd te worden.
    Enkele situaties waarvan het bij nader inzien wel zou kunnen zijn:
    1. Je kindje gaat dood als het niet NU naar het ZH gaat en je hebt geen Maxi Cosi en er kan geen ambulance komen.
    2. Je bevind je in een oorlog situatie en iemand wil bombardeert je stad.

Ik hoop alleen dat als jij (of wie dan ook) anno nu nog zo'n in mijn ogen onverstandige keuze maken door de politie aan de kant van de weg wordt gezet.

De wettelijk regels omtrent kinderstoeltjes zijn er echt niet omdat Meneer Maxi Cosi rijk wil worden. Meneer Maxi Cosi is rijk vanwege de regels, niet de regels vanwege Meneer Maxi Cosi.

13. adi

adi Niet meer actief

Ben ik de enige die heel vaak kinderen 'los' in de auto's zie zitten? Heb het echt tig keer gezien, mama en de baby achterin de auto en hup wegwezen. Vaak was de baby dan in een dikke deken gewikkeld.
    Gisteren zag ik het zelfs in ehv. Een kindje van, denk, ruim 1: eerst in de buggy, ingepakt alsof het -25 was. Daarna in de auto: mama en kind achterin los op de bank, geen gordel om, en weg waren ze.

Onze vorige buren hadden niet eens een mc, de baby lag altijd in een soort draagbare nestje op de achterbank of in de draagdoek. Zij vinden een maxicosi net zo'n 'duivels' ding als een kinderwagen. Zijn behoorlijk AP, en daar past een mc in hun ogen niet bij.

14. Alita

Alita Niet meer actief

Ik reageer op de openingpost...

Ik vindt het ook niet kunnen....waarom zou er in de eerste 10 meter niks kunnen gebeuren?! Nee ik ben het helemaal met je eesn het kan echt niet!

15. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Het hoeft ook niet altijd aan je eigen rijgedrag te liggen natuurlijk.. er hoeft maar iemand niet uit te kijken en je rechts geen voorrang geven en die klapt zo bij je naar binnen...

16. Alita

Alita Niet meer actief

Ik heb ook een ongeval gehad omdat iemand anders niet goed uitkeek....nou dat risico ga ik dus niet voor mijn kids nemen...dan maar geen kleren!

17. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja Adi! Mijn man en ik wijzen elkaar er zo vaak op: "Kijk daar die kinderen door de auto heen vliegen, die zitten helemaal niet vast!"

@ schuld: Het kan inderdaad net zo goed aan de fout van een ander liggen, daarom heb ik er echt wakker van gelegen. Ik lig nooit wakker.

18. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik kan me heel goed voorstellen dat je wilt dat je ouders/schoonouders je kind op de enige veilige manier vervoeren, als dat niet gebeurd dan moet je dat bespreekbaar maken en niet gaan straffen door ze niet meer hun kleinkinderen te laten zien,
    dat vind ik echt raar.

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    Hier worden de kinderen pd niet vervoerd zonder passende oplossing! Dus met autostoel.
    Enige uitzondering is met de bus en trein.
    Ook daar kunnen opgelukken gebeuren, maar is er geen mogelijkheid van een autostoetje.

@ maartje84 hoe doe jij dat dan met de bus?

Over die kindjes die overleden zijn door te water te raken, sorry maar dat vind ik dommerdandom om dit erbij te halen.

Je kind bij je op schoot, of je nou alleen of samen in de gordel zit, is ook dom. Je eigen gewicht zal je kind verpletteren of je laat je kind los.

Ik zie heel vaak kinderen los op de achterbank en word er echt misselijk van. Ik heb foto's gezien van een ongeval waarbij de bijrijder geen gordel omhad... Juist ja...

Hier is de afspraak dat er alleen in een noodgeval anders vervoerd mag worden. Dus als NIET vervoeren gevaarlijker is dan vervoeren zonder autostoel.

Ik rijd overigens ook niet weg als iemand bij mij in de auto de gordel iet om heefy...

20. Alita

Alita Niet meer actief

snap niet waarom je je kind gewoon zo in de auto laat zitten?!!
    Is zo`n kleine moeite om ze vast te zetten ... stel je voor er gebeurt iets!

Deel Deze Pagina