Je zou altijd een 2nd opinion van een andere fysio aan kunnen vragen he? Ik vind luiheid een slechte opmerking, want dat is het bijna nooit. De spierkracht is er ook, want anders kan ze niet aan een tafel staan. De coordinatie om te gaan staan is er mogelijk niet en dat kan heel goed met o.a. het evenwichtsorgaan te maken hebben. De neuroloog kan je daar zeker bij verder helpen. Dat is niet het gebied van een fysio. De vraag wat de uiterlijke leeftijd is kan ik je niet zeggen. Hier trok ze zichzelf al op bij 8 maanden, losse stappen bij 12 maanden en echt los lopen bij 13,5 maand. Motorisch is ze juist snel, want rennend dingen ontwijken kon ze al voor haar 2e. Aan de andere kant praat mijn dochter juist weer heel weinig (babbelen wel, maar vaak onverstaanbaar). Mijn advies: bespreek het met de neuroloog en kijk samen verder wat er aan de hand is. Als ik je posts zo lees, denk ik dat je bij de fysio niet aan het juiste adres bent, alhoewel die in de basis wel verder zal helpen, dus ik zou er zeker niet mee stoppen. Succes!
Maar is dat niet vrij normaal ? Mijn zoon zei ook vrij jong mama toen weer niet, daarna wel en nu weer niet. Zo met zwaaien en kussen ook.
Dat kon duiden op epelepsie , en waarschijnlijk icm laat omrollen en kruipen. Al met al zijn we dus twee maanden na die aanval bij de neuroloog terecht gekomen . Haar spierspanning was aan 1 kant wel wat verhoogd maar nog niet zorgelijk . Als ze straks 2 is moeten we terug en moet ze kunnne staan en 20woorden zeggen ( van de neuroloog) anders krijgt ze een mri scan kijken of er iets gebeurd is tijdens de geboorte (ondanks dat je daar niets meer aan kan veranderen )
Afgelopen woensdag idd 2de opinion bij nieuwe fysio , deze doet ook thuis bezoek dus fantastisch en die vertelde mij dus dat ze inprincipe kan gaan staan want ze kan haar gewicht dragen. De vraag is alleen wanneer. Ook vertelde ze dat als een kindje nog niet kan lopen met 18maanden je hulp moet zoeken . Bij de neuroloog hebben we een afspraak als ze bijna 2 jaar is dan moet ze kunnen staan en 20 woorden zeggen , twijfelde alleen om de afspraak te vervroegen .
Bel even met de assistente en spreek je zorgen uit. Dan kunnen zij wel advies geven of het nodig is om de afspraak te vervroegen of niet. En laat haar met 2 jaar naar een peuterspeelzaal gaan (als je niet al gebruik maakt van het kdv). Daar leren kinderen ontzettend veel omdat ze ook anderen na gaan doen. Het is echt fantastisch hoeveel ze dan in een korte tijd leren. Sommige zijn laatbloeiers. Ze nemen alles in zich op en dan komt het er in één keer allemaal uit. Dan rennen ze rond en hebben hele verhalen. Dat is ook nog een optie
Als ik jou was zou ikl een afspraak maken met de ha, je zorgen uitten en je door laten doorsturen naar de kinderarts. Ik vind 20 maanden en niet staan echt laat. Wij moesten fysio omdat ons zoontje met 11 maanden nog niet optrok. Hij had ook een verhoogde spierspanning en dit kan te maken hebben met cerebrale parese. Dit was bij ons zoontje uiteindeljjk niet het geval. Trok zich op met 11.5 maand. Het cb houdt de norm 12 maanden aan. Bij 12 maanden kan 95% het. Ik moest met 18 maanden naar het cb omdat er zorgen waren om zn motoriek. Toen zei ze: als hij met 20 maanden niet loopt stuur ik je door. Dan maken wij ons zorgen. Het lijkt mij echt goed dat ze wordt onderzocht. Mocht er dan wat aan de hand zijn kan je er niets meer aan veranderen maar kan ze wel intensief fysio/ ergotherapie krijgen om alle achterstanden zo mun mogelijk op te laten lopen. Hoe langer je wacht, hoe groter ze kunnen worden. Ik wil je echt niet bang maken eigenlijk maar dit is wel laat. Een kdv lijkt me ook goed!
Hier staat ze recht sinds 1 dag na haar eerste verjaardag en trekt ze zuch nu aan alles recht... Mss toch eens laten onderzoeken?
Hier ook aan de late kant optrekken 15/16 maanden, loslopen 18,5 maand, hij is hypermobiel. Kwa praten doet hij hier niet, ook geen papa en mama enkel brabbelen! Hij heeft wel woordjes gezegd ook papa en mama maar dat is ineens gestopt mt 16 maanden, Maar hij zit nu in een heel traject en alles word nu onderzocht ect hij loopt zoiezo achter in zijn ontwikkeling. Hij is overigens bijna 2
Hier een kind met behoorlijke ontwikkelingsachterstand. Ze ging zitten met 16 maanden kruipen met 16.5 maar met 18 mnd kon ze zich optrekken. Ze kan nog niet los staan of lopen en heel soms aan de hand lopen. Maar ik zou me idd door laten verwijzen want ik zou het fijn vinden als er verder onderzoek komt. Evt via de revalidatiearts naar t revalidatiecentrum voor multidisciplinaire screening
Ja onze dochter heeft een zeldzame chromosoomafwijking met ontwikkelingsachterstand en verstandelijke beperking tot gevolg
Hoe is dat zo ontdekt ? En fantastisch dat je dochter zich wel blijft ontwikkelen kanjer !! En super mama ben je ( en papa uiteraard )
Dokters zagen al vroeg wat kenmerken in haar gezicht (dysmorfe kenmerken) maar wij vonden niet dat er iets mis was met ons kind. Toen ze met een jaar nog jiet kon zitten en weinig brabbelde e.d. hebben we bloed laten prikken voor chromosoomtesten en zijn we ook gestart met fysio. Toen diagnose gekregen en inmiddels zit ze 2x per week op de peutergroep bij revalidatiecentrum met intensieve therapie
Weet even niet meer wie het over de psz had, maar ze zit op een kdv met kindjes tussen de 0-2 jaar. Heb zojuist de nieuwe verwijzing van de neuroloog gekregen (ivm overstappen can fysio) daarop staat bij diagnose : globale ontwikkeling achterstand . Heb over twee weken een Extra afspraak bij het cb ingepland , en volgende week vrijdag komt de fysio weer
Weet je wat t is je rolt er gewoon in. En 1 geluk ze is ons enige kind en ondanks dat we weten dat t niet normaal is zo weten we niet beter en is dit voor ons normaal.verder is ze enorm gezellig kind dus dat heft de heftige momenten ook wel weer op.
Ik hoop dat jullie met de fysio verder komen zo niet laat je doorverwijzen naar t revalidatiecentrum. De fysios daar kijken net even anders en hebben soms echt goede tips (dit is in elk geval mijn ervaring)
Ja. Idd hoop het ook , ga gewoon veel bespreken met de fysio en beginnen over oa revalidatie of dat handig is voor haar.