Erger wordende reflux met vaste voeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yasmientje14, 27 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoi allemaal,

Graag hoor ik ervaringsverhalen van moeders bij wie de reflux zichtbaar verergerd is met de introductie van vast voedsel. Daar waar ik twijfelde voor de intro van vv in hoeverre er last was van verborgen reflux is het nu overduidelijk door de verschillende structuren en kleuren valt het nu wellicht ook meer op er komt vast na elke voeding een mondje terug. Tips omtrent of het normaal is en af te wachten aan te raden is hoor ik graag.

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik zou even het CB of de huisarts bellen voor tips?
    Misschien een maagzuurremmer?

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik had eigenlijk alleen een kinderarts in t albert schweitzer in dordt die zinvolle informatie gaf daar over. CB en eigen huisarts waren er nogal makkelijk mee "alle kindjes geven mondje terug" kon daar echt niks mee. Kinderarts, spraken we vanwege heupecho ivm stuit, hadden we echt meer aan. Wij moesten zsm naar de zo zwaar mogelijke kost (prakkies) en de hulp van zwaartekracht inschakelen dus ff rustig houden na t eten en half uur / 45 minuten overeind houden. Wij hebben medicatie buiten de deur weten te houden maar dan moest ze wel heel frequent (elke 2 uur uiterlijk was echt kijken naar signalen) ff een paar happen eten en dan zat je weer een half uur /45 minuten. Het is aardig belastend ook voor de dames bij de kdv maar die gebruikten dan bijv een ontspannend wippertje met wat lichte beweging en een rustig muziekje en dat ging dan ook goed. Maar goed, ik vond de prijs er niet naar om m voor die periode dan maar zelf ff aan te schaffen dus hier werd de draagdoek ingezet om t nog een beetje haalbaar te houden.

Vooral met fruit was t hier gedonder met dr maag. In eerste instantie wilde ze ook echt geen fruit eten, kwam heel laat pas en dat was dan appel, peer en banaan in de blender. In de tussentijd at ze gewoon dubbel groente. Liever fruit weigeren dan groente, dat fruit komt vanzelf wel vonden wij.

Groente ging op zich goed, maar dan wel broccoli of bloemkool, wortels ging ook nog wel oke. Met doperwten was t weer foute boel. Vraag me niet waarom want geen van die eet ik graag als ik last van mn maag heb.

Paar happen vanille vla hielpen hier ook goed trouwens.

Toen ze ging kruipen werd t ook even erger pas toen ze het staan en zitten ontdekte ging t echt stukken beter. Reflux heeft hier echt tot 14mnd geduurd en nog steeds is ze er wel gevoelig op merken we. Als ze heel overstuur is, dan krijgt ze weer last. Gooit er tot nu toe nog niks uit maar soms wel echt de klachten. Maar goed, kan dr moeilijk elke keer dr zin geven als ze staat te drammen. Ze eet ook nog echt de hele dag door (nog steeds elke 2 uur, tenzij een slaapje wat vertraging brengt) maar dat is nu meer gewoonte.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoe vloeibaarder het is, hoe makkelijker het doorgaans omhoog komt.

Voeding uit een potje is vaak vlakker en dunner dan je het zelf kunt maken. Hier merkten we ook dat fijne stukjes beter viel dan vloeibaar. Dus daar kan je wat mee proberen.

5. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    @Averlhach het probleem is dus dat het met het vaste voedsel opeens veel duidelijker is hoevaak er een mondje terug juist ook het hardere minder vloeibare voedsel, gewenning? Ze eet ook nog steeds geen noemenswaardige hoeveelheden en ben al wel anderhalf maand bezig.

6. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    @Vero0504 bedankt voor je uitgebreide reactie heel fijn om een soortgelijk verhaal mee te kunnen lezen, ik herken veel maar ik hoop ook wel dat het niet zo lang gaat duren ....

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het lastige is dat het vaak niet te voorspellen is.

Het ene kindje heeft juist baat bij zwaardere voeding, terwijl een ander kindje juist veel last heeft van zwaardere voeding. Geen kind is gelijk, dus geen methode is perfect.

Tot 9 maanden is melk nog echt het belangrijkste, dus maakt het weinig uit als de bijvoeding echt nog bijvoeding is. Tot die tijd zou ik vooral heel rustig proberen wat lukt en wat niet. Goed rechtop houden na elke voeding.

Aegyo vindt dit leuk.
  8. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    V. spuugde ook alles terug, soms uren later nog. Rond zijn verjaardag was het eigenlijk compleet over. Hoe vaster de voeding werd, hoe beter het ook ging. Als je het niet vertrouwd zou ik contact opnemen met het cb of de huisarts.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik help je hopen maar ik moet zeggen naar mate t arsenaal aan etenswaren omhoog gaat is t echt een stuk makkelijker. Elke 2 uur een flesje, dat vond ik veel pittiger. Dacht op een gegeven moment dat ik niks anders deed dan laten drinken, boeren en weer flessen schoonmaken. Het is echt ff zoeken en het is super frustrerend maar wat averlhach ook aangeeft het ene kind kan het ene beter hebben dan t ander. Als je eenmaal iets hebt wat opvallend goed/beter gaat dan de rest dan bouw je daar omheen voor optimalisatie, iets langer rechtop iets meer boeren, iets vastere voeding of juist lichter verteerbaar. Het eerste puzzelstukje is t rotst. Als je eenmaal op de weg bent gaat t allemaal een stuk sneller.

Deel Deze Pagina