Gisteren heeft mijn man op de markt heerlijke boeren graskaas gehaald, maar met rauwe melk dus! Nu weet ik dat ik het op dit moment niet mag eten, maar ik kan nergens vinden vanaf welke leeftijd kinderen rauwe melk mogen hebben. Zou ik deze kaas gewoon aan mijn dochter van 14 maanden kunnen geven?
Harde rauwmelkse kaas mag wel hoor. Maar zachte rauwmelkse kaas mag niet als je zwanger bent en ik zou het ook niet aan een dreumes/peuter/kleuter geven, net als rauw vlees.
Waarom mag zachte rauwmelkse kaas niet en harde wel dan? En kan ik die harde (de boeren graskaas dus) wel aan mijn dochter geven?
Ik weet niet wat de mate van hardheid moet zijn, maar ik zie als harde kaas: parmezaam ed. Dus niet onze gewone hollandsche kaas ...
Hm dat is ook weer zoiets inderdaad, wat is hard. Ik lees dit net op een site: Gebruik geen rauwe melk of producten bereid van rauwe melk zoals sommige zachte kazen (bv. Mozarella, Brie, Camembert). Onze Hollandse kaas is toch een stuk harder.
En ik vind dit: Alleen bij zachte kaassoorten (kazen die gaan "lopen" als ze rijp c.q. op kamertemparatuur zijn) moet je je afvragen of ze van rauwe (ongepasteuriseerde) melk zijn Bron: Kaas en zwangerschap | Smulweb.nl
En ik vind dit nog: Zachte kazen: het gaat hier vooral om kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan, waarbij sprake is van schimmelvorming. Voorbeelden van riskante kazen: Brie de Meaux, Camembert au lait Cru, Reblochon fermier en Coulommiers. Nederlandse boerenkaas is weliswaar gemaakt van rauwe melk, maar omdat dit een harde kaas is met weinig vocht, kan de listeriabacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen. Ook deze zijn dus veilig. Bron: Listeria | Voedingscentrum