Verhouding papfles

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Morgen mag ik gaan beginnen met papflessen.
    Vanwege de KMA van Lucas moeten we dit langzaam introduceren, dmv 1e dag 1 lepel, 2e dag 2 lepels enz...

Nou vraag ik me af, moet ik deze lepel extra doen bovenop de 6 scheppen voeding? Of moet ik dan de verhouding 5 scheppen +1 schep rijstebloem? (of dus 6 voeding +1 rijstebloem)

Bedankt alvast! Ik kon het nl niet op de verpakking vinden!

2. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik doe hier altijd extra.Dus gewoon de 6 schepjes, en dan 2 schepjes pap. ( Theelepeltje)

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Gewoonde voeding Zoals e altijd maakt en de rijstebloem
    Erbij

Dus 180+6+1 pap

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Erbij, je neemt dus gewoon de normale hoeveelheid melk en dan pap erbij. Een goede speen erbij want het word natuurlijk dikker.

Hou er rekening mee dat rijstebloem bij een allergisch kindje heel verkeerd kan vallen, verstopping of enorme kramp omdat ze al heel gevoelige darmpjes hebben. Daarbij heeft rijstebloem geen toegevoegde voedingswaarde dus kan je ook overwegen om 2 weken te wachten tot hij 6 maanden is, en dan fijne granen te geven. Rijstebloem heb ik namelijk nooit het nut van ingezien?

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dit was het advies van de dietiste....ik heb nu 1 pak rijstebloem staan, die wilde ik gaan proberen en dan idd over 2 weken naar de fijne granen over....

We moeten dit wel rustig introduceren, dus morgenvroeg krijgt hij 1 schepje, zondagochtend 2 schepjes en maandag 3 schepjes. Als er reactie komt dan stoppen we meteen. Komt er geen reactie kan het gewoon gebruikt worden. We hebben hele strakke introductieschema's gekregen en de dietist heeft ook overleg met de KA, dus ik neem aan dat het wel goed zit dan.

Maar wel fijn dat je het even meldt, dan kan ik er rekening mee houden en het in de gaten houden van de ontlasting en krampjes!

Ik lees overigens dat er over theelepels gesproken wordt? Ik dacht dat het over eetlepels ging? En is een eetlepel ongeveer hetzelfde als een schepje van de KV?

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Volgens mij is een schepje en een eetlepel wel
    Ongeveer hetzelfde :)
    Anders probeer he het morgenchtend even...
    In een schepje doen en even oP een eetlepel gooien...

Enne vergeet niet een goede speen te gebruiken he:p
    Anders is t O zielig als er niks uitkomt haha

Oooow en trouwens! Ik maak de voeding altijd met gekookt en koud water..
    Gekookt water, voeding erbij en dan kOud water...
    Weet niet joe jij het doet maar je kan beter eerst de fles maken en dan als laatste de rijstebloem erbij doen...
    Bij mij klontert het nl altijd een beetje als ik het helijk met de voeding in het gekookte water doe...
    Met als gevolg verstopte speen:)

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Mijn kma mannetje kreeg erg veel last van rijstebloem helaas, krampjes en 3 dagen geen ontlasting...
    Heb het 2x geprobeerd, 2x dezelfde ellende en ben er dus niet mee doorgegaan...

Uiteindelijk zijn wij pas met 7 maanden gestart met een papfles in de ochtend, en dan de fijne granen...
    Deze verdraagt hij erg goed en ook zijn ontlasting werd er een stuk soepeler van.

Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen, maar hou hem goed in de gaten...
    Rijstebloem heeft weinig tot geen toegevoegde waarde, dus als hij er ook maar een beetje last van krijgt zou ik er niet mee doorgaan en gewoon wachten tot je met de fijne granen kan gaan beginnen.

Edit: je kan dus gewoon een fles maken van 180+6 normale voeding (en ik weet niet of je nutriton / jbpm gebruikt, maar die ook in de fles doen, naast de rijstebloem omdat dit weer verdund in de maag) en dan beginnen met een kleine eetlepel, of 1 theelepel rijstebloem in het eerste flesje...

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Inderdaad extra toevoegen aan de fles.

Mijn dochter (geen KMA overigens) raakten er vreselijk van verstopt. Ik heb het 2x geprobeerd en 2x raakten ze verstopt.
    Daar ze wat moeite had met haar ontlasting (ze kreeg hiervoor al kindicol druppels die heel goed hielpen), ben ik daarna begonnen met Buikjespap. Sindsdien nooit meer last gehad van haar ontlasting.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zoals de anderen ook al zeggen: eerst de gewone fles maken en daarna de rijstebloem toevoegen.
    Ik roerde dan altijd even goed met een vork door de fles, minste kans op klontjes.
    Zou overigens niet meteen een hele eetlepel toevoegen in jullie geval bij het introduceren. Eerst een theelepel of halve eetlepel en zo rustig aan opbouwen.
    Pas inderdaad op voor krampen en verstopping, helaas kom je daar pas achter nadat je het geprobeerd hebt!
    Succes...

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    We hebben het vanmorgen geprobeerd. Ik heb een schepje van de Nutrilon verpakking gebruikt (dat roze) en daar heb ik 1 schepje bijgedaan. Dat schreef de dietiste voor. Hij dronk de fles prima op en was de rest van de dag gewoon normaal vrolijk.

Wel wat jengelig maar dat komt omdat hij een tandje moet krijgen (daar heeft hij al 2 weken last van).
    Hij heeft nog geen ontlasting gehad, dat ga ik wel in de gaten houden, want als ik idd ook merk dat hij er maar een beetje last van heeft, dan stop ik uiteraard!
    Zeker als het geen toegevoegde waarde heeft! Hij slaapt nu toch al door (meestal) van half 8 tot half 7.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

In ons introductieschema wordt fijne granen pas bij 7 maanden geadviseerd dus zou daar toch nog mee wachten.

Denk je dat hij een papfles nodig heeft?
    Heel veel mensen denken dat het standaard hoort bij een baby maar het hoeft helemaal niet.
    Hier ook geprobeerd omdat ik dacht dat het zo hoorde het woord papfles wordt je mee om je oren geslingerd.
    Maar hier wilde ze het niet.
    En ze slaapt prima zonder pap!

12. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Fijne granen wachten we idd nog even mee, dat staat hier ook geloof ik bij 7 maanden...

Maar meiden, ik ben zo bang dat het toch niet zo best gevallen is :( ondanks dat de dietiste zei dat het gewoon kon.

Het kan toeval zijn hoor maar Lucas heeft helemaal niet meer gepoept. Normaal heeft hij min. 1 max 5 luiers op een dag. Hij heeft gisteren om 7u bij de fles zijn laatste poepluier gehad, daarna dus niets meer. Om 7u gisterenochtend en vanmorgen om 7u heeft hij dus een papfles gehad met rijstebloem (gisteren 1 schepje, vandaag 1,5 schepje). Hij oogt heel vrolijk, slaapt gewoon prima en geeft mij ook niet de indruk dat hij nou nodig moet poepen...

Kan het zijn dat zijn darmen gewoon even moeten wennen, of moet ik me nu al zorgen gaan maken? Hij heeft nl van zichzelf normaal door de nutriton juist hele dunne ontlasting (bijna diarree soms)...en nu dus al anderhalve dag niets....

En ik probeerde niet eigenwijs te zijn met die rijstebloem, maar gewoon het advies van de dietiste te volgen, zij heeft immers al heel veel kindjes met KMA behandeld.....(en heeft ook contact met mijn KA).

13. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar hou het wel in de gaten...
    Zoals ik eerder al zei, Julian heeft na de rijstebloem toen 3 dagen niet gepoept terwijl hij ook altijd 3x per dag poept, had ook geen aandrang, maar de 3e dag kreeg hij echt pijn en moest het eruit...
    Ik heb toen in de ochtend een lepeltje olijfolie aan de fles toegevoegd en na 2,5 uur had hij eindelijk een poepluier...
    Wacht het gewoon even af...

En over je wel of niet eigenwijs zijn, (hihi... :p) ik denk niet dat je eigenwijs bent, maar je wilt gewoon het beste doen voor je mannetje...
    Wat ik alleen niet goed begrijp van je dietiste: welke reden geeft zij om te starten met een papfles van rijstebloem?
    Want de meerwaarde is gewoon 0, het doet niets voor de groei, vaak ook weinig voor de verzadiging en kma-kindjes krijgen er vaker wel dan geen last van...

Ik denk dat je moet doen wat goed voelt, de lijst van de dietiste hou je aan als richtlijn, maar laat altijd je moedergevoel op no.1 staan en als jij iets niet wilt of ergens niet achter staat, dan zou ik het niet doen...
    Persoonlijk zou ik het introductie-schema van borstvoeding.com ( Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden ) aanhouden voor het introduceren van fruit en groente vwb de leeftijd en die dan langs de lijst van de dietiste leggen, kijken of het een beetje overeenkomt...

Ik heb nooit problemen gehad bij het introduceren, juist omdat we het zo behoudend hebben gedaan, het enige waar hij tnt een beetje op reageert zijn appels...

Succes meis!

(hoe is het trouwens met zijn ontsteking?)

14. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Zijn ontsteking is gelukkig vanzelf weggetrokken na een week!
    Het introductieschema van borstvoeding.com lijkt heel erg op het schema wat ik heb. Ik heb ook een voedingslijst meegekregen met merken die ik kan gebruiken (voor boter bijv. want bijna overal zit koemelk in) als hij straks wat meer mag.
    Vanavond na de fles weer niks....ik hou het echt heel goed in de gaten, maar ik geef dus morgenvroeg géén rijstebloem meer.
    Ik denk dat ik er sowieso mee ga stoppen want ik zie er de meerwaarde ook niet zo van....hij slaapt ook wel door zonder papfles. En als hij niet doorslaapt is dat ook niet erg, zijn gezondheid gaat boven alles!!

Zou ik dan morgen wel bijv. mogen beginnen met wortel? Of is dat dat niet verstandig nu?

Hij lijkt idd geen aandrang te hebben, normaal maakt hij namelijk behoorlijk wat geluid voordat hij gaat poepen hihi :D maar dat heb ik dus ook niet meer gehoord!

15. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Fijn dat die ontsteking iig weg is...

Ik zou idd morgenochtend geen rijstebloem geven aangezien hij tnt niet gepoept heeft en je de verstopping dan alleen maar meer in de hand werkt...

Met wortel zou ik dan ook wachten totdat hij gepoept heeft, vaste voeding zorgt ook vaak voor andere en vastere poep, dus zodra hij zn normale luiers weer heeft kan je daar rustig mee beginnen...
    Een week of 2 eerder dan de 6 maanden maakt ook niet zo heel veel uit.
    Ik weet niet of je het al van plan was, maar ik kan je rapley aanbevelen, of in ieder geval vers...
    Kijk maar eens op de potjes van olvarit (ook al zijn ze km-vrij) daar zit vaak rijst of rijstebloem aan toegevoegd als verdikkingsmiddel, en omdat je wilt weten hoe hij op de pure groenten reageert zou ik echt met vers beginnen, je kan later altijd nog potjes uitproberen.

Die merkenlijst heb ik niet, maar ben inmiddels master in het lezen van etiketten... :D
    Veel producten, zoals boter, haal ik bij de groen-winkel, daar kan je heel veel pure producten vinden, zeker bij allergieën erg handig!
    Zo heb ik daar boter gehaald van healthy planet, dat is op basis van olijfolie en volledig lactosevrij...
    Ook brood haal ik daar, gegarandeerd km-vrij.
    Het is wel duurder, maar ach, alles voor een pijnvrij menneke...

Enne, die poepgeluiden... heel herkenbaar... ;):p:D

16. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Van de dietiste heb ik ook het advies om vers te koken, en dat was ik sowieso al van plan! Ik heb via ZP een tweedehands babycook gekocht. Met wortel ga ik dan ook wachten. Ik dacht ook al wel dat die twee weekjes niet zo heel veel uitmaken met het beginnen van bijvoeding...

Ze had me de margarine van Wajang aangeraden, of via de groen-winkel idd. Koemelkvrij brood heeft de bakker hier ook.

Wist je trouwens dan dat je kosten kunt opgeven aan de belasting als je speciale dingen moet kopen voor je kindje? Een collega van me heeft nl ook een zoontje met KMA en die hebben daarvoor een bedrag terug gekregen....ik moet nog ff uitzoeken hoe dat zit.

oh en weet je of het nut heeft om het operdepop kookboek van de AH te kopen? of is dat met KMA niet erg handig??

17. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ja, wajangboter schijnt idd ook goed te zijn, is tevens vrij van soja, want ook dat mag je pas later introduceren...

Ja, ik weet dat je het op kan geven, maar moet me er nog even wat meer in verdiepen, voor 2011 gold het voor ons nog niet omdat hij toen nog volledig op de neocate zat, maar voor 2012 is het een ander verhaal...
    Maar als ik daarvoor bonnetjes enz moet gaan bewaren, dan ga ik er geen gebruik van maken, ben niet zo goed in het verzamelen van 'bewijsmateriaal'... ;)

Opperdepop? Ik heb geen idee, heb het boek niet, misschien een van de andere kma-mama's?

Inmiddels al gepoept trouwens?

18. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ja hij heeft gisterenavond gepoept...werd ineens wakker om 23u dat doet hij al weken niet meer. Dus klein flesje gegeven in de hoop dat dat zou helpen, en ja hoor! Na veel persen zat ALLES onder. Zijn luier, romper, slaapzak, benen, rug....dus even gewassen om half 12 's nachts :D

Toch heb ik besloten te stoppen met de rijstebloem en zaterdag te beginnen met groenten.
    Het heeft zo te lezen geen enkele toegevoegde waarde en dan zie ik het nut er ook niet zo van in....
    Overigens was zijn poep niet dikker dan normaal maar wel heel anders van kleur, donkergroen....en het stonk enorm.
    Maar das misschien ook logisch gezien het de eerste keer was dat hij iets anders kreeg dan gewoon melk...

Deel Deze Pagina