Begin Mei hadden we controle bij het CB en bleek dat onze dochter in 6 weken tijd maar een krappe 400 gram was aangekomen. En als dat het enige dipje zou zijn, oke, kan gebeuren, maar de maand ervoor is ze ook al niet bijster veel aangekomen. Ze is dinsdag 5 maanden en weegt een goeie 5500 gram. Bij de geboorte woog ze 3030gram. Nou goed, toch begonnen met bijvoeden, al ben ik daar met 4 maanden niet zo'n voorstander van, maar hopelijk was dit net hetgeen dat ze nodig had om wat beter te groeien. Alleen weigerde ze pertinent. Na een week speels oefenen (niks moet), gestopt. Op de opvang aangegeven dat ze haar best een potje fruit mogen proberen om het tussendoor eens te proberen en kijken hoe ze het vind. Dit hebben ze afgelopen vrijdag geprobeerd en wonder boven wonder at ze zonder moeite een paar hapjes fruit. Gelijk ook weer gestopt toen ze tussen lachen en huilen in zat.. Ik had toevallig een potje wortelen staan, dus die vanmiddag gegeven en na een paar happen boos omdat het 'op' was. Nog paar hapjes bijgegeven en uiteindelijk waren we een half potje verder Toen maar gestopt omdat ik zag dat ze het niet leuk meer vond.. Maar nu? Mijn dochter is in alle opzichten zo anders dan mijn oudste zoon destijds. Wat eigenwijser.. Ze heeft gevoelige darmen (poept ondanks speciale voeding moeilijk) dus het schema van onze zoon lijkt me niet verstandig. Eerst wortelen blijven geven, dan wat boontjes etc. Dat weet ik. Maar ik zie haar over een maand nog niet sabbelen op een broodkorstje eerlijk gezegd. Gezien haar darmen lijkt me dat niet verstandig. Maar hoe weet je wanneer je er iets bij kan geven? Fruit, brood e.d. Pap ben ik geen voorstander van, vind ik niet nodig (weigert ze ook trouwens, wel geprobeerd omdat ze niet veel gegroeid was) Tips en eventuele schema's zijn welkom. Fles krijgt ze trouwens op verzoek (4x 210+7) omdat ze de fles alleen pakt als ze honger heeft (logisch, maar vaste tijden zijn er dus niet)
ik zou gewoon stoppen met bijvoeden als je het eigenlijk al nie ziet zitten. mijn dochter woog bij de geboorte 2810 en bij 5 maanden 5530, geen zorgen maken zolang ze de lijn blijven volgen. bijvoeden moet geen strijd worden het moet leuk blijven en tot 6 maanden hebben ze het eigenlik niet nodig.. Ze komt er heus wel, zolang ze vrolijk is, goede natte luiers heeft en alert is. succes en niet tveel zorgen maken, ook al deed ik het met mijn dochter ook toen ze niet goed groeide. ze is nu 22 maanden weegt 11 kilo dus dik is ze nog steeds niet
Sta er inmiddels wel achter hoor, alleen toen ze net 4 maanden was nog niet helemaal.. vond haar nog teveel baby nu vind het prima om het langzaamaan te introduceren.. gewoon voor naast haar flessen, die krijgt ze uiteraard niet minder. Ze is alert en vrolijk, dat is het punt niet. alleen haar groei buigt dus af.
Waarom denk je dat brood een probleem is als ze 6 maanden is? Ik zou een voorzichtig voedingsschema gebruiken, bijvoorbeeld die van Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden ook geschikt voor flesvoeding. Groeit je dochter nu wel goed? Want het is gek dat ze je adviseren bijvoeding te geven terwijl ze maar 4 flessen heeft. Van 5 flessen zou ze juist beter groeien als van die paar hapjes groenten. Ik zou inderdaad beginnen met groenten, daar een stuk of 5 soorten van proberen, en dan fruit erbij. Met 6 maanden brood. En langzaam uitbreiden. Voorzichtig introduceren, opschrijven wat je geeft zodat je weet of je een reactie kan koppelen aan een bepaald voedingsmiddel.
Bij 180+6 blijft ze huilen van de honger.. 210+7 is precies goed. een 5e fles krijg ik er ook niet in. dat ws in eerste instante het plan van aanpak in de hoop dat ze na het eerste dipje beter zou groeien. maar ze is vrij eigenwijs ze wil alleen een fles als ze dat zelf aangeeft. wakker maken voor voor een fles om 23.00 uur heeft geen zin, die drinkt ze niet, ze blijft huilen tot ze weer 'mag' slapen. vandaar de keus om langzaamaan te beginnen met bijvoeden.. ze poept heel moeilijk, vaak om de 2 a 3 dagen. uiteindelijk poept ze wel maar met moeite. op zich geen probleem zei de ha, maar ze heeft er last van.. vandaar dat ik alles heel voorzichtig wil introduceren, qua stoelgang reageert ze snel op veranderingen (bijv. ophogen van de fles).. Doe het uit voorzorg dus rustig aan.. Nu begint ze met groente, na een paar groente over op wat fruit.. als daar over een maand nog brood bij moet ben ik bang dat alles te snel gaat.