Hoi! Ik vroeg me af of iemand dit herkent? Ons zoontje is altijd al een moeizame slaper geweest. Veel weerstand tegen slapen, nog steeds vaak wakker in de nacht. We hebben altijd veel getroost, hulpmiddelen gebruikt om hem te helpen met slapen enzovoorts. Het blijft moeizaam. Dat als achtergrond informatie. De laatste tijd valt ons op dat hij, wanneer het moeizaam is om in slaap te komen en wij troosten hem... Hij onze hand pakt en die op zijn oortje legt of in zijn nek. Dan wordt hij rustiger en gaat hij slapen... Herkent iemand dit? Is dit 'normaal'? Wij vragen ons wel eens af, heeft hij misschien toch ergens last van oid? We zijn toen hij nog heel klein was wel eens naar een osteopaat geweest, die heeft wel wat dingen gedaan, maar het was niet dat er verder iets erg 'mis' was oid. Dokter ook wel eens naar zijn oortjes laten kijken, ook recentelijk nog en dit benoemd, maar daar was niets te zien.
Ik doe dit bij m'n dochter van 5 maanden als ze oververmoeid is en niet in slaap kan komen. Ik leg m'n hand tegen haar oor/wang, ze draait daar dan tegenaan en haar oogjes vallen dan dicht
Heeft hij ook een knuffeltje? Mijn dochter heeft 2 doekjes achtige dingen met beestjes erop en gaat daar ook boven op liggen of legt ze in haar nek.
Hey Modra, Misschien is dit zijn 'ding' om geheel relaxed te worden en lekker in slaap te vallen. Onze dochter heeft dat als zij 's nachts wakker wordt in paniek ook maar 1 dingetje wat haar rustig maakt. Als je alle opties nagekeken hebt zoals je zelf aangeeft, zou ik eerder aan zoiets denken.
Kan inderdaad door prikkels komen, zoals iemand al zei. Onze oudste (met autisme) doet het inmiddels zelf, zijn handen om zijn oren (wel overdag bij te veel prikkels). Jongste heeft een doekje over zijn gezicht (neus vrij gelaten natuurlijk) en over zijn oren. Dit is vanuit het ziekenhuis en is ook om af te sluiten voor prikkels. Kan hierdoor veel beter slapen. Zelfs in een huis met houten vloeren (geen beton helaas) en zijn broer en zus in huis stuiteren slaapt hij. Niet altijd even makkelijk hoor.
Thanks voor de reacties. Wel wat herkenning dus... Hij heeft geen interesse voor knuffels. We hebben wel geprobeerd hem een vaste knuffel aan te bieden bij het slapengaan, maar die pakt hij soms even en smijt hem daarna weer weg. Hij speelt überhaupt eigenlijk niet met knuffels en heeft ook geen doekje oid waar hij aan gehecht is. Het zal dan inderdaad wel een stukje geborgenheid/ afsluiten voor prikkels oid zijn...
Is hij 3 maanden? Dan is dat heel normaal volgens mij Onze dochter viel de eerste 5-6 maanden vaak alleen maar in slaap als ik m'n hand op haar voorhoofdje legde of dr neusbrug kriebelde. Nu is ze bijna 10 mnd en slaapt super makkelijk. Gewoon lekker doen dus als je kindje het nodig heeft!
Onze dochter heeft lange tijd gehad dat ze helemaal rustig werd met haar hand op mijn oog. Was echt relaxen voor haar. Maar heb het haar toch afgeleerd want dat geprik in m'n oog werd ik helemaal gek van. Maar als ze heel moe is probeert ze het nog steeds wel eens.
Onze dochter valt ook het liefst in slaap met een hand over haar gezichtje! Ze pakt dan mijn hand en legt die er zelf overheen. Ook als we gewoon op de bank zitten oid en ze pakt mijn hand, dan is dat echt een teken dat ze moe is. (En natuurlijk overduidelijk als ze in haar oogjes wrijft en haar oortjes dubbel vouwt!)