Vermoeden open ductus?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pooh82, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
    Vandaag moest ik met mijn zoontje van 3,5 week naar de kinderarts voor controle ( hij is in het ziekenhuis geboren)
    Tijdens het luisteren naar zijn hartje hoorde de arts een lichte ruis.
    Om het 1 en ander uit te sluiten gelijk een hartfilmpje laten maken en dit zag er keurig uit volgens de arts.... MAAR... Toen zei hij me dat er nog wel een kleine kans bestaat dat hij een open ductus heeft ( longslagader die niet goed is dichtgegroeid)
    Mocht ik merken dat hij gaat hijgen of kortademig wordt met name bij het drinken van z'n fles dan moet ik aan de bel trekken.
    Of als hij z'n flessen slecht gaat drinken omdat hij de kracht niet heeft om ze leeg te krijgen.
    Om dat laatste maak ik me dus wel zorgen.
    Hij laat dus altijd wel iets staan ( niet veel, 10 a 20 cc), omdat hij altijd in slaap valt tijdens de fles.

Wat moet ik hier nu mee? Ik moet over 4 weken terugkomen want hij zag er geen noodzaak in om het eerder te doen, maar ik maak me dus nu wel druk om waarschijnlijk niks.

Wie heeft hier ervaring mee?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Geen ervaring mee maar 10 of 20 cc resten is prima hoor! En als je van alles waar je op moet letten niks merkt denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.

3. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    @frannie82: bedankt voor je snelle reactie.
    Het is gewoon zo dat als een arts ineens zoiets zegt, je overal op gaat letten en dat maakt je echt gek.
    Omdat hij ook altijd in slaap valt tijdens zijn fles ga ik nu ook ineens denken: is dit normaal?
    Nu moet ik hier wel bij zeggen dat hij vaak al even wakker is vóór z'n fles en dat hij na z'n fles meestal gelijk z'n bedje in gaat. Dat ie dan weer moe is met het drinken is dan eigenlijk ook niet zo gek denk ik?!

T was ook zo'n raar gesprek. De kans was groot dat alles goed was, maar er was een kleine kans op dat open ductus en ( ik denk om zichzelf in te dekken) daarom vertelde hij me wat de symptomen zijn, hoe je het kan herkennen.
    Ben gelijk zo onzeker als de pest, heb vanavond zelfs een keer extra gekeken of hij nog wel ademhaalt:(

4. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Bij de eerste controle na de geboorte had mijn zoontje ook een lichte ruis. Bij de volgende controle, en ook bij het cb. Maar inmiddels is hij 15 maanden en is er niks meer te horen. Hij is verder ook goed ontwikkeld. Zl laat vrijwel tijd iets staan, vanaf begin af aan al. Het is gewoon geen grote eter denk ik ik dan maar :)

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik denk niet om zichzelf in te dekken, maar gewoon om jou te helpen alert te zijn op de signalen, zodat je het vroeg kunt herkennen voor die kleine kans dat je zoontje het toch heeft. Hij wilde jou gewoon volledig informeren.

10 of 20 cc van flesje laten staan is niks om je zorgen over te maken. En je wil niet weten wat voor trukendoos wij vaak open haalden om onze dochter wakker te houden tijdens het voeden. ;)

Ik snap dat het moeilijk is, maar ik zou toch proberen om je niet te veel zorgen te maken. De arts maakt zich blijkbaar ook geen zorgen, want anders zou hij echt wel eerder een vervolgafspraak gepland hebben.

6. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Dat is ook zo, ik neem inderdaad aan dat hij me anders niet pas over 4 weken terug wil zien.
    Dat in slaap vallen tijdens de fles is denk ik ook niks vreemds voor zo'n kleintje, maar omdat hij het als " signaal" aangaf ga je er ineens heel anders naar kijken.
    Echt hijgen hoor ik hem niet doen, t is sowieso moeilijk te beoordelen bij zo'n kleintje omdat de ademhaling vaak zo onregelmatig is!

Ik probeer me er maar niet te druk over maken, hoe moeilijk ik dat op dit moment ook vind!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hij is 3,5 week dan is hij amper wakker dus inderdaad niet zo gek dat hij snel weer gaat slapen. Een baby is op die leeftijd meestal maximaal 45 minuten wakker.

Ik snap je onrust wel hoor het is ook niet niks wat je te horen krijgt!

8. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ze slapen inderdaad nog veel rond deze leeftijd, het is gewoon zo dat ik er nu alleen veel alerter op ben omdat de arts zei over het "vermoeide".
    Vandaag ook, na iedere voeding is hij gewoon echt vertrokken. Maak me daar dan gelijk druk om.

Vind het echt vervelend dat ik nu niet optimaal kan genieten van m'n mannetje. Bij alles wat hij doet, slapen eten wakker zijn, zit ik op te letten hoe hij doet enz.
    Zelfs z'n temperatuur voel ik af en toe even, kijken of hij geen koorts heeft.
    K sla er denk ik ook een beetje ver in door, maar ik ben echt zo bang dat er misschien wat aan de hand kan zijn!

Deel Deze Pagina