omgedraaide rolverdeling????

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 8 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo meiden,

ik baal een beetje dat ik in mijn omgeving steeds moet verantwoorden waarom ik waarschijnlijk 4 dagen blijf werken..

het zit namelijk zo dat mijn man na jaren van gedoen met reintegreren na een lange ziekteperiode eindelijk een fijne baan heeft, het nadeel is alleen dat het een baan voor 20 uur is....
    ik werk zelf 32 uur ( dat noem ik in de zorg fultime haha) ... komt er dus op neer dat we 6 uurtjes kinderopvang nodig hebben in de week... ik blijf 32 uur werken en mijn man 20 uur... financieel is dat noodzakelijk en mijn man is een echte familieman dus die vind het fijn om met de baby thuis te zijn...

maar..... alle meiden in mijn kennissenkring hebben een vent die fultime werkt en zelf werken ze dus 16 of 24 uur..... ze vinden het idioot dat ik zoveel uur moet blijven werken en ik moet mezelf steeds maar weer verantwoorden...

ik vind een omgedraaide rolverdeling ( als dat in goed overleg gaat tenminste) prima in deze tijd passen... tuurlijk kan ik 24 uur gaan werken maar dat is echt krap.... waarom zou een baby niet lekker door papa kunnen worden verzorgd???? mijn man is echt heel erg zorgzaam...

zijn er meer die dit hebben en hoe gaan jullie hier mee om??? het knaagt een beetje aan me

gr Jose

2. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik zit zelf niet in zo'n situatie, maar het lijkt mij dat jullie het heel goed doen zo. Snap het niet echt, dat die meiden dat zo raar vinden. En ik denk ook niet dat een kindje van kinderopvang last heeft hoor. Ik heb een nichtje dat ging 2 keer naar de peuterspeelzaal en die vond het heerlijk. Ik zou zeggen lekker zo doorgaan en je proberen niks van die opmerkingen aan te trekken:)

3. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Wij hebben hier de 'traditionele' taakverdeling (ook primair vanwege ziekte), maar als 't andersom zou kunnen ooit: natuurlijk, waarom niet!!!

Jij vier dagen werken, hij thuis bij de baby. Helemaal top toch!? Of zie je 't zelf niet zitten? Niet dat er dan veel aan te veranderen is, maar goed, dat zegt nog niets over hoe je gevoel dat vindt...

4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.594
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Bij ons is het ook zo,maar nooit opmerkingen over gehad eigenlijk.
    Mensen waren zelfs jaloers,want ik hoefde nooit mn kind naar de creche te brengen,die bleef lekker thuis bij papa.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    Als jij je er goed bij voelt is het prima toch? Lekker laten lullen hoor. Lijkt me juist goed geregeld, jullie hoeven beiden niet fulltime te werken en zijn lekker vaak thuis met de kleine.

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Qua werkuren is hier traditioneel alleen d eindeling daarvan is verre van traditioneel. Dat wil zeggen: ik werk 4 ochtenden van 8 tot 12 en mijn man werkt de ene week 4 avonden en de andere week 6 avonden van 17 tot 02 uur snachts.

Concreet houdt dat in dat hij dus sochtends voor onze kleine zorgt als ik aan het werk ben.
    Ik heb helemaal niet de indruk dat ik of wij ons hebben moeten verantwoorden hierover bij wie dan ook. En wij zijn zelf alleen maar blij dat we het zo konden regelen op ons werk. (werken beide voor zelfde baas alleen verschillende afdeling)

Ikw eet dat een vriendin van mij het het liefst ook op jouw manier zou doen, maar haar man is daar niet zo mee eens. Dat kan ook nog ;)

Ik zou me er neit druk om maken. Het is jullie leven en het is toch alleen maar mooi dat je kind zo een fijne band met haar vader krijgt! Ik vind het alleen maar een voordeel dat mijn man ook veel weet van haar verzorging en dergelijke.

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Wij hebben er wel naar gekeken omdat ik meer verdien dan mijn man. Wij konden het financieel alleen ook goed redden als ik meer thuis bleef en dat verkoos ik toch meer. Plus dat mijn man hogerop kan komen op zijn werk door een studie te gaan volgen en dan mag je niet meer minder gaan werken.

Maar het is ook bij ons zeker een optie geweest.
    Waarom niet? Als je man het huishouden een beetje kan runnen en jij je er ok bij voelt.
    Laat ze maar zeuren

8. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Als jullie het een prettige en praktische regeling vinden dan zou ik er totaal voor gaan! Laat ze maar praten. Het is misschien wat zeldzamer dat papa de meeste van de zorgtaken op zich neemt overdag, maar waarom niet?

9. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Als het afwijkt van de 'standaard norm' dan krijg je altijd commentaar.
    Als het goed voelt voor jullie, dan is het toch goed?

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ah joh, het is menseigen om commentaar te leveren als het ergens anders anders gaat dan bij hun thuis.

Lekker laten lullen, je eigen niet gaan verdedigen en gewoon achter je beslissing staan, die jij samen met je man hebt gemaakt en voor jullie dus ideaal is...

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zou me ook niet druk maken hoor als ik jou was!
    Zelf zit ik niet in die situatie maar we hebben er wel over nagedacht want als ik fulltime (36 uur in de zorg) zou gaan werken zou ik meer in het laadje brengen dan mijn vriend.

Misschien zijn die meiden jaloers ofzo dat ze zo reageren of ze kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is.;)

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hallooooo, het is 2009 hoor! Onder welke steen uit de pre-historie leven die vrouwen die commentaar hebben op jouw situatie? Ik heb er commentaar op dat ze anno nu nog commentaar durven te hebben op situaties van anderen die afwijken van "de norm" (die zij blijkbaar bepalen ook nog eens).

Niks van aantrekken hoor!

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Vrouwen, mannen, eigenlijk bijna iedereen heeft hier ook commentaar of trekt een raar gezicht als ik aangeef dadelijk 40 uur te blijven werken. Mijn man zal fulltime huispappa worden.

Het commentaar bestaat meestal uit: "Oh, dat zal je enorm gaan tegenvallen, want dan moet je je kindje de hele dag missen." Als ik dan aangeef dat dat voor zowel pappa's als mamma's toch hetzelfde is, krijg ik meestal geen reactie meer.

Natuurlijk zal het echt wel wennen zijn en lang niet altijd even leuk, maar het is een keuze die je maakt. In ons geval is het financieel gezien gewoon nodig dat ik blijf werken. Ik heb het hoogste salaris van ons tweeën en de meeste ruimte voor ontwikkeling. Daarnaast wilden we per sé dat een van ons tweeën thuis zou blijven bij de kleine. Dus de keuze was hier snel gemaakt.

Ook al zal het niet altijd even leuk zijn en ook al hebben mensen nog zo veel commentaar, dit is zoals we het zullen gaan doen. En daar brengt niemand ons vanaf. Ik denk dat ook voor jou geldt dat je moet proberen om je erbij neer te leggen dat mensen nu eenmaal graag commentaar zullen leveren. Vervelender is het als het je nabije familieleden zijn. Maar ook in dat geval zul je sterk in je schoenen moeten blijven staan. Het is jullie beslissing en daar heeft niemand iets over te zeggen.

Succes!
    Josien

14. maranka

maranka VIP lid

27 mrt 2007
    10.842
    0
    36
    Ik werk 27 uur in de week en Jasper zijn papa is full-time thuis.
    Een beetje krap qua financien, maar wel een heerlijke taakverdeling wat betreft de opvang voor Jasper.
    Ik hoef me geen zorgen te maken of ik wel de goed opvang heb gekozen. Zit niet met sluitingsdagenen wat al niet meer.
    Nee ik ga gewoon 's ochtends naar mijn werk en mijn mannen zien wel hoe laat ze wakker worden. heerlijk toch!

Helaas merk ik ook hoor dat dit niet de gewoonste zaak ter wereld is. En krijgt mijn man keer op keer te horen wanneer hij nu toch eens een baan gaat zoeken en of hij al werk heeft. JAAAA, een topbaan met een hele hoge verantwoordelijkheid en heeeeeel veeeeel voldoening! ! ! !

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik vind dat iedereen zich gewoon met eigen zaken moet bemoeien :)
    als jullie er vrede mee hebben en dit is voor beide de ideale oplossing.. dan is het toch prima? waarom altijd iedereen in hokjes gestopt met worden omdat het zo "hoort".. dat komt mij mijn neusgaten uit.
    Ja, als je fulltime werkt dan zul je idd momenten hebben dat je je kind mist.. maar papa als die werkt kent die zelfde gevoelens.. maar blijkbaar willen mensen daar nog al eens aan voorbij gaan..

16. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Super dat je man de zorg voor de baby groten deels op zich WIL nemen. En ook knap van jou dat jij fulltime blijft werken!

Ik denk dat het in "deze tijd" helemaal niet zo gek meer is.

Het zou hier ook wel een optie zijn. Mijn vriend lijkt het ook geweldig om meer tijd met Esmee door te brengen. Het is erg slecht in de bouw, mocht hij zijn baan verliezen dan is er een optie dat ik "tijdelijk" meer zou gaan werken ( zorg) en dat verdiend toch wel lekker.

Doen wat voor jullie goed voelt/is..

Het is NOOIT goed!;)

17. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik heb de andere reacties (nog) niet gelezen dus als ik dubbel reageer; sorry alvast.

Mijn man en ik werken beiden 4 dagen, het typische hiervan is dat zodra mensen horen dat mijn man 4 dagen werkt is dit 'goed' of 'wat geweldig dat je man dit doet' en ga maar zo door, terwijl mensen het tegerlijkertijd niet kunnen laten om mij de sneer te geven; 'Maar 4 dagen werken is best veel'. Ik reageer erop met de volgende vraag; 'In vergelijking tot wat...?'. Vaak weten mensen dan niet meer wat ze moeten zeggen omdat het blijkbaar 'normaal' is dat een moeder niet of maximaal 3 dagen werkt, zodra een vrouw carrière maakt en daarbij 4 hele dagen blijft werken is dit 'abnormaal' (gezien de opmerkingen die ik hier krijg).

Dus ja ach, laat iedereen maar kletsen, we hebben een gezond, blij en gelukkig kindje en zolang zij dit is... ach, wie is de rest dan? ;)

xxx

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

pfff nou inderdaad! ;)

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    meid het is bij jullie gewoon net anders om dan bij de meetse andere.
    Vrienden van mij doen het ook zo maar meer omdat haar salaris meer op de bankrekening zet dan zijn salaris.

20. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ach ja, wat de boer niet kent dat vreet-ie niet he? :D Hier is het ook zo hoor, ik werk 36 uur en Emma's papa 'slechts' 24 uur... deels gedaan omdat ik meer verdien, maar ook omdat dit qua ziektegeschiedenis meer dan genoeg is voor hem.

Maar ach, opmerkingen hou je toch wel... mij wordt ook regelmatig gevraagd of ik het niet heel moeilijk vind om 'zo veel' te werken; reageer inmiddels standaard met: had je dat andersom ook aan papa gevraagd?? 8)

Enige nadeel vind ik dat mijn man wel echt een man is (in de zin van: hij ziet niet echt wat er moet gebeuren in het huishouden) hij doet zn best, echt waar, maar soms voelt t alsof ik twee fulltime banen heb...

Deel Deze Pagina