Mijn zoontje weegt nu 12,8 kg en is 79 cm . Hij is echt flink , dat is natuurlijk niet erg maar als hij 4 flesjes blijft krijgen wordt hij alleen maar flinker en dat zou ik zielig vinden . Er moet dus 1 fles af voor nu en over een maandje nog 1 . Nou is de ochtend fles er dus af en die vervangen we door een boterham , maar hij eet 3 stukjes brood (nog net geen kwart zonder korstjes ) en drinkt 20 cc thee . En ook niet met plezier hoor , zodra ik met brood aan kom doet hij in eerste instantie zijn mond niet open . Ik maak daar verder geen probleem van en hij mag het natuurlijk ook zelf doen . Nou dan neemt hij een stukje en haalt het vervolgens steeds uit zijn mond . Uiteindelijk eet hij wel een paar stukjes maar dan is het ook klaar . Eerst dronk hij dus rond 8e een fles en rond 10 uur brood toen moest hij er niks van weten , logische natuurlijk na een fles . Maar nu wil hij er nog weinig van weten . En iets anders echt drinken dan melk doet hij ook niet . Wel een paar slokjes maar hij zou zonder flessen nog niet aan de 100 cc per dag komen . Dat hij meer dorst heeft als de flessen weg zijn gaat hier ook niet op . Wat is er nou verstandig om te doen ? Een fles laten vallen voor een kwart boterham en 20 cc thee lijkt me opzich prima maar als ik er meer moet laten vallen wordt het nog lastig . Vind hij brood misschien niet lekker ? Hij is er nooit gek op geweest . En wat kan ik dan aanbieden ipv brood ?
Ik zou als eerste je zoontje zelf laten eten en drinken. Dan gewoon brood geven en weghalen als hij niet meer wil. De volgende maaltijd weer een kans. Hij krijgt vanzelf honger en gaat vanzelf wel eten dan. Zou overgaan op minder melk per dag en heb dus zelf laten eten. Hier kreeg onze zoon toen melk na zijn boterham in de ochtend en middag en voor de nacht nog (weet niet precies wanneer die laatste eraf ging maar dat was sowieso na zijn verjaardag). Hij heeft reserves genoeg om de periode van minder eten door te komen. Hier word soms ook slecht brood gegeten en dan gaat het weg en heeft hij de volgende maaltijd weer kans om te eten (buiten fruit in de ochtend en rozijntjes of een koekje in de middag dan).
Bedankt voor de tips . Het schema is nu : tussen 7 en 9 wakker (ligt eraan hoelaat hij naar bed is gegaan ) Kwartiertje later boterham eten met thee. 10:00/11:30 (ligt er weer aan hoelaat hij wakker was) Een flesje melk en daarna slapen . 12:00/12:30 wakker 13;00 fruit. Eet hij alleen goed als hij een banaan uit ze hand mag maar dat kan niet iedere dag . Vaak dus een paar stukjes fruit en daarna wat fruithapje . 15:30 soms bied ik hem een boterham aan. 16:00 flesje en daarna slapen . 18:00 wakker maken . 18:30 avondeten 20:30 naar bed Zelf eten werkt ook niet , zowel stukjes brood als een hele boterham in zijn hand is allemaal niet goed voor meer dan 2 hapjes . Hij mag ook een tussendoortje op een dag maar liga's , Nijntje koekjes en alles gooit hij weg en wil hij dus niet
Ik zou die flesjes niet als tussendoor doen: hij heeft zo onvoldoende honger, denk ik, en dan is het niet raar dat er geen noodzaak is om op de echte maaltijdmomenten normaal te eten... Als hij niet veel drinkt van zijn fles, is dat geen ramp, want hij hoeft nog maar 300 cc zuivel te hebben, dus als hij maar kleine flesjes pakt, is dat prima. Kan hij tussendoor ander drinken krijgen 's Ochtends en 's middags dus een boterham, gewoon op de normale eettijden, (want hij wordt per slot van rekening zondag al 1 jaar!). Flesje na dan. Als de boterham een punt blijft zou ik iig 's ochtends gewoon pap geven en dan wat anders drinken na eventueel. Avondeten doen we hier voor de jongste nog tussen half 5 en 5 uur en dat zal langzaam gaan schuiven naar normale eettijden, (half6-6 uur). Ze krijgt nu nog een flesje na, (maar zit qua gewicht wat laag, dus mag wat extra), dat zal verdwijnen als ze later warm gaat eten. Hier nu: ochtend: boterham en fles voor slapen gaan fruit na slapen gaan boterham en fles middag tussendoortje eind van de middag warm eten uurtje na het eten nog een fles
Liga en nijntjekoekjes en alles zou ik ook beslist niet doen bij een kind dat zoveel weegt. Zit bomvol suikers en dat heeft hij beslist niet nodig, (sterker nog: dat gaat alleen maar extra aanzetten). Gewoon een rijstwafeltje of soepstengel, maar als hij tussendoor niets wil, is dat ook prima. Maar als je normale maaltijdmomenten aan gaat houden, zal hij tussendoor ws ook wel wat gaan lusten nog, dus denk dat dan de rijstewafel of soepstengel er wel in gaat Hij krijgt nu gewoon echt te vaak eten aangeboden, denk ik. Brood leren eten: heeft hij op deze manier ook nog weinig gelegenheid voor gekregen, dus geef dat even de tijd. Om dat te leren zal hij wel ecth honger moeten hebben, dus ook daarvan denk ik dat het beter zal gaan als je gewoon naar 3 maaltijdmomenten per dag gaat met een keer fruit tussendoor en een keer een andere snack.
Mn zoon is ongeveer even oud ( juli 2012 ) en even lang. Hij weegt 11,5 kilo dus zo heel groot is je zoon niet denk ik maar L krijgt 3 flesjes van 150+5 omdat hij tussen de middag nog gaat slapen na een fles. Wat je ook kan doen, is je hoevelheid in de fles minderen ( Aannemende dat je net als bijna alle moeders in NL 180+6 geeft ) en bijvoorbeeld 150+5 gaan geven. Dan kan je de fles die je af wilt bouwen, langzaam verminderen, meer water, minder melk. Dat doe ik nog weleens als hij wel huilt maar niet meer 'hoeft' te drinken bv 's avonds heel laat wakker geworden. 90+1 gaat er bv ook prima in, en toch net wat fijner om te geven als sap.
Je schrijft wel een beetje tegenstrijdig. Eerst schrijf je 4 flesjes en in je schema staan maar 2 flesjes. Ik zou doen wat Rozemarijke zegt. Gewone maaltijden (3 per dag) en daarbij zijn melk geven (of erna want hier werd niet gegeten maar gedronken dan) en verder fruit of rozijntjes als tussendoortje en verder niets. De flessen kleiner maken is ook een optie maar ik zou kiezen voor minder vaak eetmomenten (dus geen melk meer tussendoor) per dag.
Ik zou je kind wat meer regelmaat gaan bieden. Hij weet denk ik niet goed waar hij aan toe is. Het lijkt me handig om 's avonds een vast tijdstip te nemen waarop hij naar bed gaat, bijvoorbeeld 19:00uur. Dan wordt hij op een normaal tijdstip wakker en kun je elke dag op dezelfde tijd ontbijten. Ook zou ik tuSsen de middag brood aanbieden ipv fruit. Hij is bijna 1 jaar en heeft een raar ritme vind ik. Zou aansturen op zoiets: Wakker rond half 8 (waarschijnlijk) en boterham met melk Rond 10 uur fruit (niet steeds een banaan, hij moet ook andere smaken leren waarderen) Na het slapen een boterham en een fles na Tussendoor rond half 4 een rijstewafel, cracker, fruit of rauwkost Rond 17:30 eten en voor het slapen nog een fles Je houdt hem nu erg klein door geen ritme aan te bieden en vast te houden aan flessen. Ik vind dat zelf een beetje sneu, wat meer vertrouwen in je kind is op zijn plaats. Leer hem lekker eten door het aan te bieden. Hij is al een jaar!
Bedankt voor de reacties . Hij gaat nu zo laat naar bed omdat we aan het tobben zijn met 1 of 2 slaapjes . Bij 1 slaapje is het om half 6 echt einde oefening en echt heel moe , ook te moe om te eten . Bij 2 slaapjes is het dus nu om half 9 nog niet echt moe. Hij krijgt nu 3 flesjes vanaf gister , sorry voor mijn onduidelijkheid . De fles voor het slapen gaan was ik vergeten te noemen . Ik kan dus niet elke dag hetzelfde schema aanhouden omdat het dus soms 1 slaapje is en 7 uur naar bed , waardoor hij de volgende dag dus ook 7 uur wakker is en het niet red met 1 slaapje dan doet hij er dus weer 2 en dan weer later naar bed , later wakker dus 1 slaapje. Hij zit er echt net tussen in het enige wat nu echt goed gaat is 2 slaapjes en later naar bed dus dat is nu wel voorlopig een vast schema geworden . Ik wil het nu zo gaan doen , Wakker , brood met thee . Rond half 11 (ik twijfel eigenlijk omdat hij dan nog niet echt honger heeft maar wel gaat slapen tot half 1) fruit , fles en naar bed. Om 1 uur brood 4 uur fles en slapen . Half 7 warm eten. Half 9 fles en naar bed . Of zal ik het zo houden : Wakker brood met thee 11 uur fles en naar bed 1 uur fruit Half 4 brood , fles en naar bed Half 7 warm eten Half 9 naar bed ? Moet hij ook echt al 2 broodmomenten ? Wat "normalere" tijden gaat nu niet echt omdat we echt aan het rommelen zijn tussen 1 en 2 slaapjes .
Bedankt voor je reactie . Mag ik ook weten hoelaat ze haar slaapje doet en hoelaat ze naar bed gaat ? Ik wil na zijn verjaardag weer proberen of 1 slaapje dan wel lukt voor hem , dan zijn de eetmomenten ook wat "normaler" .
Haal die flessen nou uit de tussendoor momenten en zet die bij het brood. Je gaat nu namelijk maar weinig zinnigs veranderen en dan heb je er nog niks aan. Ontbijt en lunch is normaal met melk, dus houd dat aan. Tussendoor dan fruit en 's middags een andere snack. Bij 1 slaapje fruit voor het slaapje aan en brood met fles erna. Bij twee slaapjes brood en fles tussen de slaapjes in.
Je kan de flesjes ook verkleinen: Zo deed ik het ongeveer. Ontbijt: 90+3 (of 100 ml gewone melk) en een boterham Fruit en thee of roosvicee Lunch: 90+3 en een boterham Tussendoor in de middag biscuitje, rijstwafel, soepstengel, fruit, rozijntjes of iets anders met weer thee of roosvicee. Avondeten Toetje van zuivel of nog een keertje melk Vanaf 1 jaar is het 300-500 ml aan melkproducten Ze was altijd al rond 6.00-6.30 wakker en sliep dan van 9.00 tot 10.00 nog even en vanaf 13 maanden van 12.00-15.00 Dan tussen 18.30 en 19.00 naar bed.
Bij twee slaapjes sliep ze meestal ergens tussen 9 en 10 en dan tussen half 11 en half 12 weer wakker. Dan 3 uur wakker in totaal en dan weer slapen, dus ergens tussen half 2 en half 3 meestal en dan tussen 3 en 4 weer wakker. Met 1 slaapje slaapt ze nu meestal van half 11-1 of 11 -half 2. Krijgt ze vooraf fruit (rond half 10-10 uur) en dan na het slaapje brood. Als het slaapje naar later gaat schuiven, zal ze brood gaan eten voor het slapen gaan en ga ik haar fruit geven na het slaapje, als tussendoortje.
Het ontbijt is echt of melk of brood . Hij heeft sochtebds al niet veel trek . Na het brood (ookal zijn het maar een paar stukjes) wil hij geen melk meer en na het melk geen brood . Hij valt niet meer in slaap aan de fles dus het is niet om in slaap te maken . Hij drinkt dus normaal gesproken een uurtje (soms langer) na zijn ontbijt zijn flesje . Maar aangezien ik nu fruit probeer voor het slapen wordt het dan toch fruit met fles . Ik ga het morgen zowizo proberen aan te bieden na zijn ontbijt , maar dan zit hij nog voller en eet hij helemaal zijn fruit om 11 uur niet meer . Dan wordt het : Wakker , brood daarna melk Half 11 fruit slapen (door de melk denk ik niet dat hij dat dus wilt) We hebben sochtends alleen fles zonder brood en voor het slapen fruit geptobeerd maar toen wou hij dat al niet . Wakker , brood met melk . 4 uur tussendoortje en slapen . (aangezien hij het brood en melk niet samen wil was het dus 4 uur ze fles ipv bij het brood) Half 7 avond eten . Het klinkt inderdaad netjes , misschien als ik een glas melk aanbied hij het wil wel bij ze brood, ik zal dat is proberen .
Ben het eens met Rosemarijke, je hebt nu een vreemd schema en ik zou die tussendoorflessen schrappen. Mijn dochter sliep tot een maand geleden ook soms 1 en soms 2 keer. Toch was lunch (boterham+melk) altijd ergens tussen 12.00 en 13.00 uur. Slapen was dan van 10.30-12.00u en 15.30-16.30u bijvoorbeeld, en nu met één slaapje van 12.30-15.00 uur. Eet je kindje alleen of eet jij altijd brood mee? Zo niet dan zou ik het goede voorbeeld gaan geven en altijd samen eten aan een gedekte tafel. Helpen tafel dekken vindt mijn dochter nu erg leuk.
Ik zou ook de melk bij de maaltijden aanbieden en dan voor het slapen gaan. Dus wakker = brood met melk 10/10.30 fruit met ander drinken Lunch brood met melk Tussendoor iets eten met drinken Avond eten. Naar bed fles. De melk bij het brood wordt straks gewone melk en de fles voor het naar bed gaan gaat eraf. Verder zou ik ook proberen toch een normaal dagritme aan te houden. Het tweede slaapje kan je proberen in te korten of de eerste rekken. En mocht hij toch later naar bed gaan, dan wel gewoon normale tijd eruit. Succes!