wastips voor vlekken in kleding?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 14 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    We zijn met bijvoeding begonnen en dat hebben we gemerkt :D

Maar nu vraag ik me af: hoe krijgen jullie hardnekkige vlekken uit kleding, slabbetjes én beddengoed?

Lucas spuugt redelijk vaak een mondje terug, maar dat doet hij ook in bed sinds hij er achter is dat hij zijn hele bed door kan ;).
    Vannacht kwam hij voor een voeding en schrok ik me rot, er zat een hele grote donkere vlek in bed, dus ik dacht dat het bloed was.
    Maar hij had als hapje wortel gehad en dat bleek het dus (gelukkig!) te zijn.

Nu heb ik het meteen allemaal in de was gedaan, maar de vlek is er niet uit.

Dus....wie heeft er tips voor 'gekleurde' groenten (wortel/bonen/spruitjes/broccoli) ???

2. Linana

Linana Niet meer actief

Als ik mijn schoonmoeder moet geloven krijg je dat er niet uit. De enige tip die ik je kan geven is het direct insmeren met afwasmiddel of vloeibare vanish. Even laten intrekken en dan direct de was in, wederom met vanish.
    Is het er dan niet uit, dan is het denk ik een verloren zaak...... :(

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik gebruik altijd het blauwe (poeder)doosje van de Biotex voor de voorwas.
    Dan moet je wel een wasmaschine hebben met een voorwasprogramma maar dat is tegenwoordig vlgs mij zo'n beetje standaard! :)

Ik vind het echt superspul, krijg er alles mee uit tot nu toe!

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Erge vlekken laten ik altijd nachtje weken in de vanish, vaak gaat het er wel uit. Het enige wat ik er niet uit heb gekregen is een vlek van aarbeien.

Gekleurde was spuit ik vlekkenspray op van ariel en vaak gaat de vlek er wel uit.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    In de zon laten drogen wil ook nog wel eens goed helpen!

6. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Sinds ik kinderen heb krijg ik echt alles schoon. Moest wel weer even wennen aan de potjes die onze dochter op de camping krijgt, want dat zijn toch lelijke vlekken, wat ik vaak doe:
    - Voorbehandelen met blok Mylene (kan ook Ossengal)
    - Laten weken in Vanisch, Oxxi (of iets dergelijks, ik heb die van het eigen merk van de Plus of AH)
    - In de machine en dan ook nog een schep Vanisch bij het
    waspoeder

Kleding was ik op 30 graden en wordt dan gewoon schoon. Slabbers doe ik op 60 en zijn echt spierwit. Is misschien wel wat meer werk maar ben erg zuinig op de kleren van de kids, zit er niet op te wachten een dure trui in de kast te laten liggen omdat er een lelijke vlek in zit...
    Succes!

7. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Vanish oxi action voor t eerst geprobeerd vandaag!
    Ik ben verkocht! Hhahaha

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor de tips! Vanish heb ik nog staan, ik heb nu een hoopje in de biotex staan. En ik heb me voorgenomen om wat donkerkleurige slabbers te kopen, want ik heb nu allemaal witte, en vandaag is er weer eentje helemaal oranje geworden ;)

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Slangetjes heb ik hier meteen vervangen door plastic slabbers. Afnemen met een natte lap of in een sopje. Kan niet meer zonder :)

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hoe lang laat je het weken? En doe je de plekken ook 'schrobben' (=kleding over elkaar wrijven of borsteltje ofzo). En die je dat altijd meteen als de vlek er in komt of ook ooit gewoon savonds als de kleertjes uit gaan (als ze bv een dagje op het KDV zijn geweest).

Ik ben ook panisch voor vlekken :(

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik kreeg idd vandaag ook een ontzettend smerige romper terug van het KDV, meestal leggen ze die daar even in wat water maar dat hadden ze niet gedaan. Nu is het er helemaal ingetrokken. Het ligt dus nu te weken :D

Hopelijk krijg ik het er nog uit...

12. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Haha, herkenbaar! Wortel heeft inderdaad indrukwekkend vlekvermogen :) Hier enig resultaat met Vanish.

Ik heb nu 2 stapels slabbers:
    1. leuke slabbers, die vooral overdag als kwijlopvang dienen
    2. reddeloos verloren wortelvlekslabbers die we gebruiken voor de vaste hap.

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Haha ja dat is wel een goede, ik zie ook dat de slabbers bij het kdv er niet uit zien, nu snap ik waarom. Ik zal die ook niet zo snel weggooien hoor, want als ze gewassen zijn kan ik ze hier thuis echt nog wel gebruiken.

Alleen zijn beddengoed, dat vind ik wel vervelend. De vlek is er dus op 60 graden met inweek en extra wasmiddel niet uitgegaan (was ook al ingedroogd toen ik het ontdekte de volgende ochtend)....
    Want om nou een bedje te verschonen met een hele vieze vlek in de hoes vind ik ook zo wat...
    En iedere keer nieuwe kopen wil ik ook niet ;)

14. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Ik leerde van mijn kraamhulp om een hydrofiel schuin dubbel te vouwen en die ter hoogte van het hoofdje om het matrasje te vouwen. Door hem schuin te vouwen is hij daar breed genoeg voor en zit hij goed vast. De punt wijst naar de voeten (hoop dat het een beetje duidelijk is)

Mondjes enz lopen dan in de luier en die vervang ik dan.

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dat hebben we de eerste 5 maanden ook gedaan, alleen toen kwam hij tot de ontdekking dat hij die hydrofiel ook kon lostrekken....en dat vonden we gevaarlijk omdat hij er dan vaak half onder/ ingerold lag....

Dus er zit niks anders op dan wassen, wassen, wassen :D

16. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Wortelvlekken gaan er vaak alsnog wel uit na n paar keer wassen... Hadden hier n aantal origineel witte maar tegenwoordig oranje shirts/slabben... :D

Eerste keer wassen verbleekte t wel, maar (te) weinig resultaat... Nog n keer door de was gegooid en niets meer van te zien... ;)

t Inweken (voorwas, hoe je t noemen wilt) kan ook nog als de vlek ingedroogd is... Tenminste... t Heeft hier wel geholpen... :cool:

17. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Misschien kun je aan de hoofdhydrofiel n elastiekje of touwtje naaien dat je m om t matras kan binden? Of met n speld oid vastmaken aan de zijkant/onderkant van t matras?

18. beertje4

beertje4 Actief lid

14 dec 2008
    259
    0
    16
    slabbetjes spoel ik gelijk uit met afwasmiddel heb er bijna alles er nog uitgekregen. ik doe ook bj de witte en gekleurdde was vanisch eigen merk bij de was.

19. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Ik laat dat meestal wel een paar uur weken of een nacht. Ligt er net aan hoe het uitkomt met de wasmachine die gedraaid wordt.
    Nee, ik ga ze absoluut niet schrobben, daar kan kleding gewoon niet tegen en lijkt me niet goed voor de stof (uitgezonderd spijkerbroek enz.). Ik ga er meestal eerst met een blok Mylene overheen, dan bewerk je het wat intensiever.
    Ik doe het wel zo snel ik de gelegenheid heb.

Mijn kindjes zijn thuis bij oma en die weet hoe ik ermee omga, dus dan doet zei het ook, ooit zijn we op de camping dan blijft het wel liggen 1 of 2 dagen, maar na behandeling Mylene en in was met Vanisxh ook gewoon schoon.

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Is ook nog wel een idee ja om die veiligheidsspelden te gebruiken, komen die ook nog eens van pas :p

Deel Deze Pagina