Hoi, Dinsdag ben ik met Eva even naar het consultatiebureau geweest, om te wegen en te meten. Ik dacht namelijk dat ze goed aangekomen was, want ik vond haar opeens zo zwaar de laatste tijd! Maar goed, ze was dus afgevallen , wel 2 centimeter gegroeid. Begin januari woog ze 9240 gram en was ze 74 cm. Nu is ze 9180 gram en 76 cm. Dus in 2 maanden tijd 60 gram afgevallen en wel 2 cm gegroeid. Gewicht zit onderin in de groeicurve (dalende lijn, dat is al vanaf dat ze 4 maanden was, maar ze begon met haar geboorte bovenin), haar lengte gaat weer naar het gemiddelde toe. Ze is verder supervrolijk, erg druk en actief. Helaas was er niemand op het cb aanwezig, dus ik kon niets vragen. Op een dag krijgt ze te eten: Ontbijt: 1 a 2 boterhammen (meestal 1) met blue band goede start en appelstroop, vaak ook nog wat fruit (bv. 2 mandarijnen) half bekertje zelfgemaakte yoghurtdrink (magere yoghurt, halfvolle melk, diksap) Tussendoor: fruit (ongeveer 2 stuks) Lunch: 1 a 1,5 boterham met blue band goede start en kaas half bekertje zelfgemaakte yoghurtdrink Tussendoor: soepstengel/rozijntjes/rijstwafeltje Avondeten: groente met rijst/aardappel/pasta en kip/visstick, maar ze eet niet echt veel Toetje: magere kwark met roosvicee, heel soms een Danoontje Tussendoor krijgt ze water te drinken, bij de maaltijden diksap. Soms krijgt ze als tussendoortje of als lunch een krentenbol Zouden jullie wat aanpassen in haar eten, zodat ze toch wat aankomt? Dus echt volvette boter op brood, volle melk, volle kwark, volle yoghurt (bestaat dat? ). Maar zet dat wel echt zoden aan de dijk en is het wel nodig? Verder nog dingen die ik zou kunnen doen zodat ze weer aan gaat komen? (behalve dan wat meer voor de tv zetten , want dan blijft ze soms wel 10 minuten stilzitten!) Groetjes, Snoopy
ik zou idd volle producten gaan geven. er bestaat volle yoghurt is er een bepaald soort avondeten wat ze wel erg lekker vind? en anders toch een potje proberen. vind het om eerlijk te zijn best weinig wat ze eet, maar ja als je er niet meer in krijgt. ze is vrolijk, dus schijnbaar heeft ze geen honger. groetjes, Miranda
Ze eet meer dan mijn zoontje.. En die zit redelijk hoog in de gewichts (en lengte) curve.. Maar volvette producten kan geen kwaad. Is zelfs goed. Kleine kinderen hebben redelijk veel vet in hun maaltijden nodig. Wij geven meestal halfvolle melk. Qua toetje varieert het hier. Maar er bestaat volle yoghurt/kwark.
Haha, ik vind eigenlijk dat ze best veel eet! Ze is niet zo van het avondeten (net als mama ), wat we haar geven vindt ze wel echt lekker, maar ze eet er gewoon niet zoveel van. Potjes wil ik niet aan beginnen (heeft ze nooit gehad, sowieso nooit gepureerd voedsel), maar gaat ook nogal lastig als ze niet van een lepel wil eten . Ze eet alleen Danoontje, kwark en boerenkool van een lepel. En sowieso heeft ze met nieuwe dingen een wenperiode van minstens een week nodig... Ik zal eens volle producten gaan halen dan. Volle yoghurt dus ook (stom hè dat je gewoon niet weet dat dat er ook is, maar goed, als je het zelf nooit koopt...) Smeerbare echte boter had ik al gehaald, vind ik zelf ook weleens lekker. Wel jammer, want ze at dus gewoon wat wij aten, nu moeten we dingen apart gaan halen wat we zelf nooit eten. Maar goed, het is wel de bedoeling dat ze wat gaat aankomen lijkt me... Ik geef haar trouwens ongeveer om de 3 uur te eten. Ze geeft dan meestal nog niet aan dat ze honger heeft, heel soms begint ze dan net wat jengelig te worden. Ik vind de dag ook zo kort, van ongeveer 7 tot 7 en tussendoor slaapt ze dan ook nog 1,5 a 2 uur. Voor mijn gevoel kan ik er gewoon niet meer eten inkrijgen . Of zou om de 2 uur eten geven beter zijn? Ik wil ook niet dat ik haar aan het 'volstouwen' ben, want zo zou dat voor mij voelen namelijk. En ik vraag me dan ook af of ze dan al wel honger heeft... Hm, misschien toch eens proberen. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!
Wij hebben hier zo'n 6 eetmomenten.. De tijden verschillen wel per dag, maar meestal zoiets: 7.00-8.00 1 Boterham + hartig beleg + beker halfvolle melk 9.30 Fruit, uit het knuistje 1 stuks 11.30 1 boterham + hartig/zoet beleg + thee/melk/sap 15.00 koekje+thee/sap 18.00 warme hap + toetje 19.30 thee/sap/warme melk + soms fruit/snackje Dat is eigenlijk niet veel veranderd sinds hij een jaar is.. Alleen de tijden iets ivm 2 slaapjes.
Deepfreeze, is jouw zoontje dan misschien wat rustiger? Eva is zo druk en actief... het verbaast me eigenlijk niet echt dat ze niet aankomt. Ik ga in ieder geval volle producten halen. En af en toe maar een extra plakje kaas, is ze dol op . En zuivel drinkt/eet ze verder niet zo heel graag, dus wat dat betreft ook nog verstandig denk ik. Maar ik merk gewoon dat ze na 1 boterham en een halve beker drinkyoghurt gewoon echt vol zit. En vanochtend na wat druiven en een halve banaan kon ze echt niet meer. Want ze is dol op banaan en als het in haar maag zou passen, zou ze er volgens mij zo een paar achter elkaar opeten .
Nu is het ongeveer zo: 7:30 ontbijt 11:00 fruit 11:30-13:00 slapen (nu ligt ze toevallig al 3 kwartier langer in bed ) 13:30 lunch 16:00 tussendoortje, dus niet teveel omdat ik wil dat ze haar avondeten goed eet 18:00 avondeten 19:00 nog wat water drinken en naar bed Misschien dat ik hier nog wat aan zou moeten veranderen... Misschien moet ik dan toch eerder haar fruit geven en voor het slapen weer een boterham... en misschien kijken of ze nog wat yoghurtdrink/melk wil voordat ze naar bed gaat. Ze vindt melk niet echt lekker, maar heeft laatst wel een bekertje ervan op. Nu krijgt ze wat melk als ze haar drinkyoghurt op heeft. Maar misschien wil ze voordat ze naar bed gaat wel wat melk ipv water... Alle tips zijn welkom! Deze tips (en schema) vind ik al heel fijn om te lezen!
Mijn zoontje is de hele dag in beweging. Hij loopt nog niet, maar kruipt de hele dag de woonkamer door. Die kan niet even 10 minuten stilzitten als we kleuren of puzzelen.. Zelfs in zijn slaap draait hij nog.. Het verbaast mij juist, dat hij niet lager in die curves zit Hij heeft een beetje mijn postuur van toen ik klein was. Dus het zal ook wel een beetje genetisch zijn.. Als jij of je man redelijk fijn gebouwd zijn, dan kun je geen dik kindje verwachten. Nou is afvallen nog een ander verhaal, maar misschien moet je over 2-4 weken nog eens gaan. Het gebeurd wel vaker dat de ene curve even vlak is, terwijl de andere stijgt. Of door iets van ziekte ofzo.. Als ze verder maar goed gezond is..
Mijn zoontje is ook niet al te zwaar. Hij is bijna 2. Hij heeft altijd onder het gemiddelde gezeten. Hij zit qua lengte wel boven het gemiddelde. Ik geef hem alleen maar roomboter(lekker dik besmeerd) op zijn brood(vaak met hartig beleg). Hij eet ook niet al te veel op een dag. 2 boterhammen per dag. Of 1 boterham tussen de middag en in de ochtend roomyoghurt(merk Den Eelder). Deze yoghurt is zacht van smaak en er zitten meer calorieen in dan in volle yoghurt. Verder eet hij 1 of 2 stuks fruit op een dag. Een liga en niet al te veel avondeten. Hij wil geen groente, alleen vlees en wat aardappel. Hij drinkt geen melk. Hij krijgt thee en diksap te drinken. Op een dag eet hij qua hoeveelheid niet veel meer dan jou dochter. Maar de laatste keer met wegen was hij toch goed aangekomen. Hij gaat nu weer wat naar de middenlijn toe. Ik denk dat dat komt door de roomboter en yoghurt. Juist de kindjes die niet al te zwaar zijn, kunnen wel wat extra vetten gebruiken. In roomboter zit van nature al vitamine d en volgens mij ook a. Dit is het meest zuivere en onbewerkte reguliere botersoort.
Volle producten is idd een optie, is zelfs voor kinderen op die leeftijd heel goed. Roomboter zitten bijv. natuurlijke vitamines in, voor het lichaam toch het makkelijkste opneembaar. Zo te horen is ze lekker actief en vrolijk, in de gaten houden kan geen kwaad,maar maak er geen halszaak van ( voorlopig), volgens mij doet ze het prima!
Mijn dochtertje viel ook wat af toen ze 1 werd. Ze was opeens zo actief met alles. Voor haar kon het geen kwaad want ze had spekkies genoeg. Ze zit nu mooi op de middenlijn (denk ik) Ik zou wel volle producten aan gaan bieden.
Deepfreeze, dat wilde ik ook al schrijven, zelfs in haar slaap ligt ze nog te draaien . Ik hoop maar dat ze gewoon gezegend is met een snelle verbranding, iets wat ik niet heb . Maar daarom voelt het ook tegenstrijdig om haar veel vet te laten eten en meer te eten te geven. Maar zo moet ik natuurlijk helemaal niet denken. Mijn vriend en ik zijn niet echt fijn gebouwd, maar vroeger wel redelijk . Wij waren juist heel klein bij de geboorte, terwijl Eva juist heel groot en vooral zwaar was. Ze was met 11 maanden ook al eens afgevallen in 1,5 maand, maar toen was ze ook 2 of 3 keer ziek geweest. Nu dus helemaal niet. Maar ze is wel los gaan lopen... daar zou het natuurlijk ook in kunnen gaan zitten. Jacqje, klinkt allemaal herkenbaar. Zijn het 'm toch die extra vetten die het 'm doen... gaan we dus proberen. Jingles, ik maak me ook absoluut geen zorgen. Ze doet het inderdaad echt prima! Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze wel iets aan gaat komen. We gaan het gewoon proberen met alle tips!
Jee, wat eet mijn zoontje dan veel. Hij is ook de hele dag in beweging. 8.30 1,5-2 boterhammen en 100cc halvolle melk of pap 150melk en bambix 10.00 fruit 1-1.5 stuk 12.00 2 boterhammen en 100cc melk 15.00 koekje en drinken 17.00 250 gram warm eten en toetje 19.30 150cc pyjamapapje hij weegt nu ongeveer 11 kilo groetjes, Miranda
Zolang ze nog in de groeicurves zit zou ik me niet te druk maken hoor! Idd volle produkten gebruiken en wel lekker olie of boter bij het bereiden gebruiken. Eet ze ook vis? Zalm is best vet bijvoorbeeld en Ymke smult daarvan!
Ze zit nog in de curve, maar als ze over een paar maanden nog hetzelfde weegt, niet meer. Maar dan nog maak ik me niet zorgen hoor. Ze doet het verder prima. Ik heb haar net na bijna 3 uur slapen uit bed gehaald met koorts, ze wil niet eten en drinken (zelfs geen danoontje) en heeft net haar fruit overgegeven... Schiet zo ook niet echt op natuurlijk... Ze ligt nu wel al een kwartier lekker rustig bij me , ze is dus echt ziek... arm meisje.
Arme meid, ik zou haar eerst voorlopig even lekker uit laten zieken en gewoon overgaan op volle producten. Niet te veel druk op leggen en vooral niet bang zijn dat je kindje net als jij (lees ons ) dik zal worden. Groetjes Anita
Ik heb nog even niet de andere reacties gelezen, maar tja, als ik zie wat ze eet, zijn het allemaal magere produkten waarvan jij als persoon heel goed zou afvallen als dat je bedoeling zou zijn. Persoonlijk zou ik iets minder bezig zijn met de magere produkten. Geef haar wat vaker een danoontje (niks mis mee) geef haar gewoon volle melk, geef haar gewone yoghurt etc. Smeer haar broodje af en toe lekker met roomboter (hoeft niet elke dag) er is niks mis met gezonde voeding, maar als je kindje al best wel een lichtgewichtje is is het echt niet erg om wat meer vollere produkten te gebruiken hoor. In de hoeveelheid wat ze krijgt zie ik eigenlijk niks verkeerds. Als ik kijk naar wat mijn dochter krijgt. Ochtend flesje melk Bordje pap Broodje of fruit Flesje melk Wat lekkers Groente en toetje Flesje melk (mijn dochter is ruim 14 mnd) De gehele dag gewoon haar flesje gevuld met limonade Dus als je het goed bekijkt, krijgt ze zo om en nabij wel ongeveer hetzelfde maar in tegenstelling tot jouw dochter krijgt die van mij (op de melk na sinds kort) altijd volle produkten. Ondanks dat moet ik zeggen is ze in 3 maanden tijd (vanaf begin dec tot gisteren) maar 240 gram aangekomen. En zie je aan de curve dat haar lengte de lucht in blijft schieten maar haar gewicht ineens blijft steken (van 74 cm in dec naar 80 cm gisteren) vorige keer was ze 10.260 gisteren 10.500 ik ga er bij haar maar van uit dat het komt doordat ze heel vroeg liep en bijna de hele dag door loopt, want aan haar eten kan het volgens mij niet liggen, zeker niet omdat ze best wel vaak een tussendoortje krijgt (liga-lange vinger-soepstengel sinds kort-kroepoekje etc) Dus ja echt een tip of advies heb ik niet behalve dat ik persoonlijk zou gaan kiezen voor wat vollere produkten waar ze toch net even iets meer van zou kunnen aanzetten. Tis heel leuk allemaal dat gezonde gedoe (no affence naar jou) maar het is echt niet slecht om zeker als je lichaam het nodig hebt je voedingspatroon te veranderen, en waarschijnlijk heeft jouw dochter toch iets meer vetten nodig dan wat ze nu naar binnen krijgt met de halfvolle produkten.
ik lees net dat eva nu nog ziek is ook, dus dat schiet ook niet echt op, kleine van mij is nu ook al 3 dgn niet lekker maar eet gelukkig sinds gisteren wel weer haar fruit en sinds vanochtend ook weer pap, alleen het avondeten wil ze echt niet, gisteren met heel veel afleiding zonder dat ze er erg in had de helft naar binnen weten te krijgen en het toetje gaat ook nog wel, maar ook zij is best wel veel ziek geweest en doordat haar kliertjes onder haar oksel nu ook al zijn opgezet heb ik gisteren een verwijzing meegekregen voor de kinderarts die haar in september (oktober?) heeft onderzocht omdat het mij niet lekker zat dat ze zo vaak ziek was en dan afviel. zij vertelde mij toen dat ze desondanks nog steeds netjes in de curve zat en er ook geen reden was om verder te kijken, nu ze zo weinig is aangekomen de laatste 3 mnd en niet zo heel vaak ziek geweest is en nu ook die kliertjes dus opgezet zijn heb ik via cb de verwijzing meegekregen en hopelijk kijkt de ka dit keer iets verder? dus ik weet niet of eva veel ziek is maar dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben, nu kon die van mij best wel een stootje hebben als je begrijpt wat ik bedoel,maar als je kindje al best licht is, gaat het er natuurlijk harder af dan dat het er aan komt, dus ja maak je niet al te ongerust en houd het lekker in de gaten in ieder geval. ze verbranden op deze leeftijd natuurlijk ook ontzettend veel omdat ze zo druk in de weer zijn de hele dag (behalve als ze ziek zijn )
Sterkte! Ik hoop dat ze snel weer opknapt! Oh ja, een scheutje olijfolie door het warme eten kan je nog doen en inderdaad, volle producten geven! Goed voor de ontwikkeling van de hersenen!
Mamatje24, jij schrijft: gewoon volle melk, gewone yoghurt. Gewone melk is bij ons dus halfvol, en yoghurt mager . Zo hebben wij het thuis ook altijd gekregen, het is dus niet eens bewust of vanuit gezondheids-oogpunt dat ik dat ik dat altijd zelf haal, maar gewoonte. Ga ik nu dus veranderen, voor Eva dan . En Danoontje vind ik ook niet zo verkeerd hoor, maar ik heb liever dat ze een volle bak kwark eet, dan zo'n klein danoontje. Maar goed, dat gaat dan dus volle kwark worden . Maar jouw jongste is wel een stuk groter dan Eva trouwens! 6 cm langer en bijna 1,5 kilo zwaarder! Eva is nu echt een kleintje, had ik nooit gedacht bij haar geboorte . Pluk, groot gelijk hoor, want je kindje is toch weer anders dan jijzelf. En heeft dus weer andere dingen nodig blijkt wel. Maar het is wel een raar gevoel vind ik om nu daarom dus andere dingen te gaan geven. Yake, olijfolie maakt het eten toch heel glibberig? Eva eet bijna alles met haar handjes, ik weet niet of dat dus handig is... Ze eet bij de boerenkool trouwens wel rookworst, lekker vet . Maar daar eet ze dus ook weer niet veel van (op zich wel goed omdat er veel zout inzit). Ze heeft een kwartiertje bij me gelegen, veerde toen ineens omhoog en we hebben even gespeeld op de bank. Toen heb ik met mijn vinger een beetje danoontje in haar mond gedaan en toen wilde ze wel, dus aan tafel haar danoontje gegeten. Nog even weggeweest met de kinderwagen, onderweg een mueslibol op. Thuis dvd'tje aan en wat laten drinken, wilde ze nu gelukkig wel. Vanavond heeft ze ook aardig gegeten eigenlijk, maar ze is duidelijk niet helemaal in haar hum. Voor ze naar bed ging had ze 39 graden, ze lag helemaal te rillen. Op schoot viel ze bijna in slaap, maar ze bleef maar kauwen op haar tandenborstel. Toen ik even probeerde te voelen voelde ik dat in ieder geval linksonder haar kies nu echt aan het doorkomen is. Rechts mocht ik absoluut niet meer voelen . Maar zou ze daarvan nou ziek zijn? Verhoging/koorts kan inderdaad, maar overgeven? Of toch iets verkeerd gevallen/buikgriep? Ze heeft er trouwens nooit last van als haar tanden of kiezen doorkomen, maar ik denk nu wel een beetje.... Liefs, Snoopy