Hi! ik heb vorige week een topic geopend waarin ik vertelde dat mijn dreumes van 1 onwijs vaak wakker word snachts. Maar ook echt krijsend. Ik heb in de laatste maanden al van alles geprobeerd en zijn afgelopen week bij de huisarts geweest. Ik heb nexium (maagzuurremmers ) meegekregen omdat ze het vond lijken op reflux. Hij word namelijk uit het niets ineens krijsend wakker, al maanden. De enige oplossing is erheen gaan en hem oppakken tot ie weer slaapt en terugleggen. Vaak kan ik hem wel snel terugleggen, naar mijn idee ook als ie nog niet helemaal slaapt maar hij is gewoon te moe dus slaapt dan weer even verder tor het weer opnieuw gebeurd. Na een aantal dagen nexium te geven zie ik geen verandering, al heb het zijn inwerktijd nodig. Nu denk ik ook dat het probleem bij mijzelf ligt en het echt moet gaan veranderen. In het begin kon hij redelijk goed zelfstandig in slaap vallen als baby. Dit veranderde dus ik ging hem troosten en uiteindelijk kwamen we dus in een verkeerde slaapgewoonte. Ik kan mijn zoontje niet wakker in bed leggen. Dit gaat gepaard met huilen krijsen en heeel boos worden tot bijna spugen. Dit doe ik dus ook zeker niet. Met als gevolg, elke keer als hij naar bedje gaat, wacht ik even tot hij slaapt en leg hem weg. Dit duurd nooit lang dus heb er zelf weinig problemen mee, behalve dat dit waarschijnlijk de reden is van het vele wakker worden en huilen snachts. Hij merkt dat ik er niet ben en wil weer in slaap gewiegd worden, het lukt hem niet zelf. ik heb zojuist het boek dreumes in dromenland gekocht voor op de ereader van staphanie molenaar/lampe. Hierin staan verschillende methodes om je dreumes wakker in bedje te leggen, ik ga dit nog goed doorlezen. ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen, hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil hem dus niet laten huilen. In ieder geval niet door zijn kamer ineens uit te lopen. Het moet geleidelijk gaan zodat hij slapen ook niet als stress gaat zien maar een fijn plekje. Mijn man is de hele week van huis van zijn werk dus alles komt op mij neer maar heb ook nog een peuter in huis die beneden is als de jongste naar bed gaat. Die zal waarschijnlijk veel geduld moeten hebben voordat ik weer beneden ben. Voor snachts ben ik ook erg benieuwd, want ook dan pak ik hem vaak snel op omdat ik de oudste niet wakker wil maken door zijn gehuil. wat voor methodes zijn fijn? Mag je tussen het wakker in bedje leggen en huilen je kindje nog even oppakken en troosten en weer wakker terug leggen zodra hij rustig is? En doe je dit snachts precies hetzelfde? Ben erg benieuwd naar alle stappen. Ik ga het boek lezen, maar ben natuurlijk ook erg benieuwd naar jullie tips. Als dit iets is wat erg lastig alleen te doen is omdat er nog een kindje thuis is die lang moet wachten tot ik terug ben, gaat mijn man volgende week vrij nemen zodat we het samen kunnen gaan doen. Vandaar wil ik alvast alles gaan inlezen. Ben ook erg benieuwd hoelang het duurd voordat het zijn vruchten gaat afwerpen. Bedankt alvast!
Bij 1 jaar is dit zo gek toch niet? Ik begrijp dat je rustigere nachten wil maar misschien verwacht je wel veel van een 1 jarige.. Het krijsen en huilen betekend echt niet dat ie ‘verpest’ is in z’n slapen. Een schreeuw om geborgenheid zou natuurlijk ook kunnen. Samen slapen een optie? Wellicht haal je iets nuttigs uit het boek maar besef kan wel dat alleen inslapen echt veel gevraagd kan zijn voor zo’n klein kindje. Doorslapen op deze leeftijd is eigenlijk al onnatuurlijk. Mijn dochtertje is 4 jaar en doet exact hetzelfde. Heb de afgelopen 4 jaren welgeteld 10-12 nachten langer dan een uur of 6 ononderbroken geslapen. Om over de nachten voor haar geboorte nog maar te zwijgen. Wij hebben het afgelopen jaar ook echt alles geprobeerd en gaan nu in overleg met een kinderpsycholoog. Maar dit is echt het laatste redmiddel op deze leeftijd.
Heftig hoor, ons zoontje is inmiddels 3 en slaapt prima maar tot zeker z'n 2e verjaardag sliep hij ook geen nacht door. Slaapt jou zoontje nog in het ledikant? Is een 1 persoons bed een optie? Wij hebben met 22 maanden een 1 persoons bed gekocht en wat een verlossing was dat. Wij legden dan ons zoontje in bed, samen nog even een boekje lezen en dan bleven wij nog even aan het voeteneind zitten tot hij sliep. Ik heb wel een uitval rekje ervoor zodat hij niet uit bed valt. Als hij toen echt niet ging slapen ging hij weer mee naar beneden en viel op de bank in slaap en legden hem dan over in bed. Als hij s nachts wakker werd legden we hem tussen ons in, handigste en snelste manier om te slapen. Vast niet de slimste maar wij waren destijds ook aardig gesloopt. Zijn de oren van je kindje al eens na gekeken? Oorpijn is ook echt hels namelijk.
Hij hoeft van mij zeker niet door te slapen, maar 10 keer per nacht wakker worden is ook een beetje het uiterste. Dan ga je wel van alles proberen, dit is namelijk niet zomaar een nachtje niet doorslapen. Hij wil niet samen slapen heb dit al geprobeerd, zoals ik al heel erg veel heb geprobeerd. We gaan kijken wat we nog kunnen doen. Wat lastig bij jou kindje ook. Vooral als ze niets kunnen vinden waardoor het zo slecht gaat. Ze kan ook niet vertellen waarom ze wakker word op dat moment?
oortjes zijn idd nagekeken van de weem en waren helemaal in orde. Hij is net 1 geworden van zaterdag, dus een 1 persoons bedje is geen optie dan valt hij eruit. Is een idee voor over een paar maanden eventueel, mn oudste was bijna 2 en toen ook in een 1 persoons en zo kon ik er soms naast liggen dit werkte heel goed.
Ah ja net 1 is idd nog wat jong daarvoor.fijnndat de oren iig nagekeken zijn. En eventueel het bedje op jullie kamer? Of tussen jullie in laten slapen?
https://www.liefdevaneenmoeder.nl/dreumes-peuter-slaap-18-maanden/ Is mooi verwoord/geschreven. Zit ook met mijn handen in mijn haar maar we zullen er wel door geraken
de dokter vermoed reflux aangezien hij heel abrupt gillend wakker word. Hij heeft nu nexium om dit te bekijken, als hij ineens wel slaapt zou het namelijk kunnen dat hij wakker word van maagzuur. Dit zou een aantal dagen moeten inwerken en heeft tot mijn verbazing vannacht geslapen van 20.30 tot 6.45, iets wat echt zelden is voorgekomen. Wie weet is dit het maar dat gaan we de komende dagen en weken merken. Bedje op onze kamer ook geprobeerd, naast me in bed, zn kamertje gereinigd en bedje op ander plekje. Een dromenvanger boven zn bedje en pas het 2-3-4 ritme toe. Maar het is dus pas vannacht voor het eerst dat hij doorslaapt. Wel heb ik vannacht een knuffeltje gepakt, hij wil namelijk geen speentje en geen knuffel, maar heb er eentje bij gezet en een spray van mijn parfum erop gedaan. Ik weet niet waarom hij dus nu wel heeft doorgeslapen en ik ben ook zeker van mening dat een kind niet hoeft door te slapen, dit staat ook in mn andere topic. Er zijn altijd kuilen in de weg, tandjes, oortjes, groeien en ontwikkeling. Maar al maanden nacht in nacht uit constant gillend wakker worden is niet de bedoeling. Dus vandaar dacht ik nu aan zelfstandig slapen, want een kindje dat slapend in zijn bedje word gelegd, wat ik uiteraard heb gedaan uit liefde, kan nu het probleem zijn snachts. Ik heb nu de cursus/masterclass liefdevol zelfstandig op bed leggen gekocht van een slaapcoach en ga dit nu helemaal doornemen. Laten gillen en weggaan is voor mij ook geen optie, dit breekt je moederhart. Maar er moet wel een manier zijn en ookal zeggen sommige hier dat een kindje niet zelfstandig hoeft te slapen snap ik, maar het kan wel. Want ik werk op een kinderdagverblijf en ook hier leggen wij de kindjes wakker op bedje en ze slapen allemaal zelfstandig in.
Ik ga het eens lezen! Jij ook met een lastig slapend kindje? Ja hoor we raken erdoorheen, maar ik ben van mening dat dit wel te sturen is als je alles medisch hebt uitgesloten. Zo niet dan is in ieder geval wel alles geprobeerd
Ik heb een extreem moeilijke slaper. Heeft echt nog nood aan veel knuffels. Ga ongeveer nog 5keer per nacht uit mijn bed. Het ging effe beter met 2keer per nacht maar we zijn weer bij af. Alleen slapen lukt totaal niet. Al gewoon 2min alleen in der kamer en ze heeft zich volledig ondergepoept. Slaap samen met haar op haar kamer maar zelf dan weigert ze in haar bed te slapen. Had haar bed in co,-sleeper tot 11 maand maar nadien sprong ze onmiddellijk op mij als ze wakker werd. We hebben medisch enorm veel nagekeken maar alles was in orde. Het ergste. Ze wil enkel bij mij liggen de papa weigert ze. Dus mijn nacht start samen met die van haar om 20u.
jeetje wat heftig! Vooral ook omdat het niet alleen het wakker worden zelf is maar ook het naar bed gaan en je dus ook je hele avond kwijt bent, super vervelend!! Ga je nu dan in haar kamer op de grond liggen samen? En ook omdat ze alleen jou wilt. Zo kan ze ook niet even een nachtje uit logeren. Pittig zeg, ze heeft je heel erg nodig. Is dat overdag ook zo met spelen? En hoe doe je dat met slaapjes overdag?
Jaa het is zo frustrerend! Goed dat je alles wil proberen, en alles over hebt voor je kindje. slapend in bed leggen was hier ook geen succes, dan werd hij ook s nachts gillend wakker. Maar hij sliep dan tussen ons in verder. Niet top maar we konden (een soort van) slapen. Zorg je ook voor jezelf? Een uitgeruste mama (en papa) die af en toe iets voor zichzelf doen is ook fijn voor je kindje. Hopelijk zet het door slapen nu door en krijgen jullie wat rust! Ik duim voor een goede nacht voor jullie, en anders onthoud, dit houden ze geen 16 jaar vol
Het slapend of heel moe in bedje leggen is inderdaad bij veel mensen de valkuil. Zie het er maar eens af te krijgen.. ik wil het wel gaan proberen. Weer even de nacht afwachten inderdaad. Nou echt iets voor onszelf is er al even niet bij, dat moeten we weer eens doen als het normale leventje weer begint en je lekker hapje enzo kunt gaan eten ergens Hahahaha wow tot zn 16e.. veeg me dan alvast maar op
Ja weet er alles van hoe het is om af te leren om ze slapend in bed te leggen heeft ons heel wat nachten gekost... Zoon is nu 3 en zegt nog wel eens dat hij niet in bed wil slapen maar op de bank bij papa, het is hem goed bijgebleven haha Oh wat zou t toch heerlijk zijn als je lekkers ergens kon gaan eten en even tijd had voor jezelf
Ik zou zelf denk ik stoppen met wiegen en oppakken, maar wel geborgenheid geven door erbij te gaan liggen, want wegleggen en je kindje laten huilen en weggaan, nee, dat zou ik ook niet kunnen. Bij wiegen stop je natuurlijk op een gegeven moment en dan schrikt ie na een tijdje misschien weer wakker? En misschien een matras op de grond leggen als hij nog te klein is voor een eenpersoonsbed? Dan kan jij na het inslapen gewon weg sluipen zonder bang te hoeven zijn dat hij er uit klettert van grote hoogte.
Mijn zoontje van 4 is ook een slechte slaper. Hij wordt ook om de 2 uur wakker. Het enige keer dat hij niet wakker wordt is als iemand bij hem ligt dan is het goed. Zijn papa ligt bij hem in bed en valt zelf ook in slaap. Nu hebben wij ook geen tijd met elkaar Even praten een filmpje kijken zit er niet in. Ik heb mijn man gevraagd om een matras neer te leggen zodat hij daarop ligt en mijn zoontje in zijn eigen bedje en dan in slaap laten vallen. Zo kan mijn man er weer stiekem weg. Dat gaat hij proberen. Hopelijk lukt het een keer.
Mijn zoontje heb ik zelfstandig leren inslapen door de op te pakken, troosten en weer neergeleggen als hij rustig is. Hij was toen 6 maanden. Door dit eindeloos (= wel 2 uur) te doen, leerde hij zelfstandig inslapen. De dagen erna ging het steeds sneller. Ik heb hem nooit alleen gelaten terwijl hij huilde. Deze variant helpt helaas niet helemaal bij dreumessen, omdat dreumessen oorzaak - gevolg weten en dus snappen dat als ze weer neer worden gelegd en rustig worden, jij weg gaat. Je ontkomt er niet helemaal aan je kindje ook wat tranen te doen laten. In dreumes in dromenland staat omschreven hoe je het wel kan doen. Ik heb het boek ook gelezen en gebruik hem ook. Bij de 12-13 maanden had mijn zoontje een exact zelfde periode: gillend en krijsend wakker worden. Had niks met reflux te maken, is gewoon een fase. Door hem te troosten in bed, er gewoon te zijn zonder hem eruit te halen. En bij hem te blijven tot hij rustig werd. Ook dit kan in het begin lang duren. Dit is normaal op deze leeftijd omdat ze nog geen emotie regulatie vaardigheden hebben. Dreumessen hebben een intens gevoelsleven. Ze weten wat ze willen en waarom ze het willen. En als ze het niet krijgen is de wereld te klein. Ik zeg hiermee niet dat ze manipuleren, want dat snappen ze nog niet. Maar ze reageren heftig op situaties. Hun emoties die ze voelen, voelen ze echt. Je moet alleen voorkomen dat ze gedrag (beloning) gaan koppelen aan die intense emoties. Want dat bekrachtigd de emotie. Door het op deze manier te doen is het nachtelijk krijsen binnen 2 weken gestopt. Als hij rustig werd liep ik weg en begon hij weer te krijsen. Ik liet hem dan 2-3 minuten huilen. Je zag hem dan echt door de camera kijken van; komt ze terug? Hij werd rustig en ging hij weer slapen. Als hij nog huilde na 2 minuten ging ik weer terug en herhaalde we het proces weer
bedankt voor je berichtje! Het klopt helemaal wat je zegt, over de gevoelens van een dreumes. Ik kon alleen soms echt niet begrijpen waar het ontelbare keren wakker worden vandaan kwam. Je bent er na maanden, nacht in nacht uit zo klaar mee. Intussen ben ik dus ook begonnen met hem wakker op bed te leggen. Ik blijf er ook bij, zeg rustig ga maar lekker slapen en shh.. hij is ontzettend boos dat dit nu zo gebeurd, en bij heel erg hard huilen en hysterisch worden pak ik hem op, wacht tot hij rustig is en leg hem wakker weer terug. Dit proces duurde de eerste dagen langer, maar met een half uur sliep hij wel. Ik ga pas weg als hij echt slaapt. Bij wakker worden herhaal ik het proces. De dagslaapjes gaan moeilijker, in de avond heeft hij zelfs bij de 2e avond zichzelf al richting zijn bedje gekeerd en kon hem zo wegleggen. Hij heeft toen voor het eerst sinds maanden doorgeslapen.. helleluja.. ik wist niet wat ik mee maakte. Wakker in bed leggen en elke dag consequent blijven hierin werkt dus echt. Ze weten snachts zichzelf dus echt zelf weer in slaap te krijgen ipv krijsend om je hulp te vragen. Hij word inmiddels elke nacht nog 1 keer wakker, maar dit is niet te vergelijken met 8 tot 10 keer per nacht. Ik ben net een weekje bezig en dit kost zo’n 3 weken tijd het er helemaal in te krijgen, vooral de dagslaap. Deze blijft voor nu nog lastig. Maar.. het werkt al wel! Dat dit het al die tijd gewoon geweest is, kun je niet snel bedenken. Hier is dat het dus wel geweest, hij heeft me gewoon altijd nodig gehad. Ben ook erg benieuwd hoe het over een paar weken zal gaan overdag