Lieve dames, ik weet het allemaal even niet meer. Het ging altijd hartstikke goed met mijn zoontje qua eten, slapen, spelen, etc, maar mijn lieve dreumes van bijna 18 maanden (12 juli word hij 19 maanden) is sinds een week in een enorme draak veranderd Alles is inmiddels een strijd geworden en om alles is het meteen huilen en krijsen. Na 5 minuten zelf eten in de kinderstoel stopt hij met eten, gaat zitten dreinen, wil de kinderstoel uitklimmen, huilen, gillen, alles. Verschonen, ook zo’n dingetje ineens. Zodra je hem op zijn rug legt is het draaien, pak je hem vast om terug te draaien wordt het huilen en als je hem echt vasthoud, wordt het krijsen. Bij het naar bed brengen is het huilen. De schommel en glijbaan zijn ineens eng. Zodra ik hem erop zet is het huilen (tot een week geleden vond hij dit juist leuk). Autorijden was voorheen prima. Zat lekker om zich heen te kijken, te lachen, spelen of lekker te slapen. Nu is hem in de autostoel zetten al en gevecht en meneer zet het ook in de auto meteen op een huilen. Echt de hele dag is het miepen en zeuren. Lukt iets niet is het huilen, mag iets niet, gaan we huilen, pakken we iets af omdat het niet mag, huilen. Dit alles doet hij nu sinds een goede week en ik ben echt op inmiddels en weet gewoon niet meer wat ik moet doen of waar ik goed aan doe. Krijg van dit gedrag echt hartkloppingen en het huilen staat me inmiddels nader dan het lachen. Alles geprobeerd, negeren, lief en zachtaardig reageren, boos worden, streng zijn, etc, etc… mijn trukendoos is leeg en weet niet meer wat we moeten doen of kunnen proberen. Is dit een fase? Herkenbaar dit gedrag voor iemand? Iemand tips? Zou zo graag mijn lieve moppie weer willen zien, maar momenteel is het echt een grote draak waar niks mee te beginnen is
Nee, die heeft hij al zijn zo’n 6 weken geleden doorgekomen. Momenteel komen er geen tanden of kiezen door. Daar had ik al naar gekeken. Als ik wat terug lees op ZP in het verleden en Google lijkt het erg veel op de 19/20 maanden sprong.
Vrees dat de dreumes/peuterfase is begonnen. Waar ze het je net vlagen echt heel moeilijk kunnen maken. Herinner me die fase ook. Zoontje was 18 mnd in de 1e corona lockdown. Geen feest. Maar ook dit zal met een paar weken vast weer even minder worden en veranderd dan weer in een andere fase. Tussen al die drakenfases is hij tussendoor ook vast weer een zoet moppie.
Geen tips maar wel heel veel herkenning. Ik lees dus even mee. Je bent niet alleen (die gedachte werkt soms troostend). Precies wat jij zegt: alles is een strijd. Ik merk wel dat hij zich mentaal aan het ontwikkelen is. Dus met spreken/taal.. dat zal wel een flinke boosdoener zijn. Ik hoop ook dat het snel overgaat.
Herkenbaar hoor! Ik riep altijd dat onze jongste zo makkelijk was, weinig huilen enz. Tot ze op een dag dus het tegenovergestelde liet zien. Ze is nu bijna 2,5 en nog heeft ze periodes dat ze het ons echt pittig maakt. Gewoon kei hard gillen als haar iets niet zint. Ook gewoon midden in de winkel. Zo fijn dan al die mensen die je aan zitten te gapen of ik ze wat aan doe. Het zijn echt fases. Bij ons is het de 3e en kan ik er wel wat relaxter mee om gaan, maar leuk is anders! Het vraagt vooral veel geduld en energie van je! Heel veel succes, ooit komt het wel weer goed!
Vast een sprongetje. En wat het eten betreft: kijk eens of hij eet al jij er niet bij bent. Mijn oudste heeft ook zo'n fase gehad van niet-eten. Die leefde echt op 2 aardbeien en 2 snoeptomaatjes. Tot ik een mango voor hem had gedaan en de schillen in de kliko deed in ik hem vanaf buiten door de tuinramen snel-snel wat stukjes mango naar binnen zag werken. Ze hebben op die leeftijd ontdekt dat ze een eigen wil hebben, dingen kunnen weigeren en hun eigen dwarsigheid zit hen soms gigantisch in de weg. Mijn tweede heeft deze buien nog steeds bij vlagen en hij is nu 3,5. Diep ademhalen, rustig blijven, niet teveel dwingen en zijn gevoelens benoemen.
Oh.. dat zou dan goed kunnen. Had er wel eea over gelezen maar dacht dat dat vaak pas wat later is. Heb je nog tips hoe ermee om te gaan? Het is zo lastig, ene dag is hij super vrolijk en gezellig (zoals gisteren, hele dag bij een plas en strandje geweest en hele dag lopen kliederen met water en zand. Heeft geen enkele keer gemiept en dat terwijl hij zelfs ‘s middags niet naar bed is geweest) en de andere dag is alles verkeerd.
Ondanks dat ik het ook rot voor jullie vindt (ik vindt dit echt een vreselijk pittige fase) ben ik inderdaad heel blij herkenning te lezen en dat het niet alleen hier is. Herken dit gedrag ook helemaal niet van sprongen oid. Dus soms een beetje bang dat er dan iets anders aan de hand is. Hij is zich hier ook super aan het ontwikkelen. Loopt net, is een enorme kletser aan het worden, heeft allemaal nieuwe dingen ontdekt die hij ineens kan. Dus rationeel weet ik best dat het hier mee te maken heeft. Maar God wat een strijd overal over zeg.
Fijn die herkenbaarheid!! Ik riep ook altijd dat onze zoon zo makkelijk is, maar mijn God, wat een ander kind is het ineens zeg. Kan me helemaal voorstellen vwb dat gillen. Hahaha. Ik was hem van de week aan het verschonen en meneer was het er niet mee eens. Draaien, willen staan en krijsen… deur stond open… buren zullen ook wel gedacht hebben Ik verbaas me erover hoe geduldig ik met hem ben, maar merk wel dat het me soms toch even te veel wordt en ik toch boos wordt. Herken dit gedrag zo niet van voorgaande sprongen ook. Tuurlijk was hij dan soms ook niet te genieten, maar dit… pffff wat een terror dreumissen kunnen ze dan zijn zeg
Ook als wij er niet bij zijn eet hij dan niet. Had ik al eens naar gekeken. Maar over het algemeen eet hij goed hoor, maar na een minuut of 5 in de kinderstoel is hij er klaar mee (voornamelijk met zitten) en begint dan te draaien en te klimmen en vervolgens lukt dat niet dus wordt het huilen en eten willen we dan ook niet meer. Meestal als ik hem dan voer weg hij wel weer, maar weigert dan pertinent zelf te eten Het is ook zo verschillend want de ene dag is hij super zoet en lief en de andere dag is er geen land mee te bezeilen. Dat idee hebben wij ook, dat die dwarsheid die ze zelf creëren ze enorm in de weg zit. En inderdaad… een eigen wil..
O ja, rond de 18 maanden is het hier ook pittig geweest. Duurde best wat weken en toen was t klaar. Nog steeds weleens een driftbui maar niet zo extreem als toen.. ze hebben dan door dat ze een eigen wil hebben en dan is het de hele dag gillen en grenzen zoeken. Rond de 2 jaar kwam het weer even voor een paar weken terug. Dit gaat over, maar het is wel even doorbijten…
Ik snap je echt helemaal. Maar als je dan ziet waar ze zich doorheen worstelen met al die ontwikkelingen is het zo gek niet. Het is voor allebei de partijen super frustrerend. Maakt het niet makkelijk. We hebben er ook een dwarse peuter naast lopen. Ik vind deze fase ook heel erg pittig, herken het niet van ons andere kind. En je gaat jezelf altijd vergelijken met andere gezinnen.. waarbij ze allemaal doorslapen, rustig kunnen eten aan tafel etc.
Dat ook precies, het vergelijken. En bij een ander staan ze je aan te kijken alsof je iets verteld wat ze nog nooit gehoord hebben. Vandaar dan de twijfel bij mij weer. Dat lijkt me helemaal pittig, nog een dwarse peuter erbij :-O Vanmorgen weer een heel verschoon drama, dat terwijl meneer gepoept had..... draaien, klieren, niet stil liggen... en vervolgens krijsen als een speenvarken, alsof ik hem wat aandeed... man wat een ellende zeg...
Zelf geen ervaring mee maar toevallig is zoontje van een vriendin ook rond die leeftijd en die omschreef exact hetzelfde: hij is echt in een draak veranderd! Alleen maar schreeuwen huilen niks was goed. Terwijl het normaal een super lief rustig makkelijk kind is. Bij haar duurde het 3 weken uiteindelijk. Sterkte!
Hier ook zo. Dochter van 29 december. Krijsen om niets, op grond liggen als ze zin niet krijgt, slecht eten, krijsen bij slapen. Kortom, overal drama over. Maar hoor het vaak bij deze leeftijd dus ik wist dat het eraan zat te komen
Volgens de oei ik groei app zit sprong 10 ergens tussen 70-75 weken. Mogelijk toch nog die laatste sprong? Hoewel er bij ons periodes bleven dat ze soms beter of slechter in hun vel zaten.
Herkenbaar hoor, sinds een paar weken al wel. Bij alles wat niet mag of kan gefrustreerd en boos zijn. Het is een fase.
ohhh relatief snel weer over dus. Helaas duurt het hier al een week of 5 nu... al is het nu meer met vlagen dan dagelijks en de hele dag door. Dus er zit wel iets verbetering in
Precies hetzelfde hier als wat jij omschrijft. Ik had er ook wel over gelezen maar dacht dat deze fase iets later zou zijn hahaha....