Met 4 maanden is er een echo van de heupen van onze dochter gemaakt (ik heb zelf anderhalf jaar lang in een spreidbroekje gezeten). Deze was goed, maar wel iedere keer de opmerking dat ze stijf is in haar heupen. Ze is weer helemaal symetrisch, bilplooi goed, en benen weer even lang. Buigen is goed, maar net binnen de marges. Ik maak me geen zorgen, maar toch een stemmetje in mijn achterhoofd die zegt: Stel dat???? Vorige week naar het CB, en een invaller arts. Deze merkten meteen op dat er iedere keer opmerkingen over haar heupen word gemaakt. Vanaf 1 jaar schijnen ze zelf stijver te worden, dus niet meer te controleren. Wat ik wil: Foto maken, of vind ik het goed zo. Graag een foto maken. Vanochtend bij de huisarts geweest, en doorverwijzing gekregen. We kunnen vanmiddag al terecht voor een heup foto. Wat kan ik verwachten? Hoe gaat het in zijn werk? Ik vond de echo niet vervelend om te zien, maar een foto schijnt wel vervelend te zijn? Voor de meisjes mama's: hebben jullie een plaatje op de baarmoeder laten leggen om deze te beschermen tegen straling?
Het maken van een rontgenfoto van de heupjes valt wel mee hoor. Ik werk zelf als rontgenlaborant en we maken deze foto's dagelijks. Afhankelijk van de grootte van je kleine meid, ligt ze op de rug op een tafel of in een voorgevormd kussen. De beentjes moeten gestrekt en ietsje naar binnen gedraaid (minimaal). Vaak vragen wij aan de ouders om de kindjes zo vast te houden. Dat is het enige dat ze mogelijk vervelend vinden. Van de foto zelf voelen ze uiteraard helemaal niets. De personen die haar vasthouden (waarschijnlijk jij zelf of eventueel je partner), krijgt een loodschort aan tegen de straling. Je dochter niet, omdat zij op de foto moet. Wat betreft de afdekking op haar buikje, dat is niet voor haar baarmoeder maar voor de eierstokken. Waar ik werk, doen we dat niet meer, er is onderzoek naar gedaan en het blijkt dat tot een jaar of 12 de eierstokken zo verspreid door de buik kunnen liggen, dat we ze in 90% van de kindjes niet kunnen afdekken, omdat we dan teveel van het bekken afdekken en de artsen niet meer kunnen meten of de heupjes goed staan. We deden het zo wie zo nooit bij de eerste foto van de heupjes, om een goed overzicht te krijgen en geen dingen te missen. Bij eventuele volgende foto's vroeger wel, maar nu dus niet meer. Ik weet niet of ze in andere ziekenhuis ook zo werken, maar schrik er dus niet van als ze geen plaatje gebruiken. Daar hebben ze dus goede redenen voor. Hoop dat er niets vervelends uit de foto komt.
Idd de foto viel ook hier reuze mee!! Ze bleef stil terwijl een zustertje dr vast had ze kreeg zelfs nog een glimlach! Valt echt reuze mee het gewroet van dokter vond ze minder leuk;(
Hier hebben we flink foto's moeten laten maken ivm reflux van de nieren (en dus ook geen mogelijkheden om te laten afplakken ofzo). Dochter was toen 4 maanden en het ging hartstikke goed en zo gepiept.
Even uit nieuwsgierigheid: - er zijn ooit redenen geweest om de eierstokken af te plakken. - op basis van het onderzoek blijkt dat dat praktisch niet echt mogelijk is/ niet handig enz. - dus wordt het niet meer gedaan. Maar wat is er gebeurd met de redenen/ risico's die in eerste instantie de aanleiding waren om wel af te plakken? Wordt dat risico nu maar genomen?
Vraag ik mij dus ook af: wat is erger? Dat er iets mis is met de eierstokken of de heupjes..? Weet het niet hoor, maar ben ook nieuwsgierig.
Het is niet zo dat we het risico dat er iets met de eierstokken gebeurd, nu wel nemen en voorheen niet. Het afdekken met lood, leidt tot een vals gevoel van veiligheid, omdat het gebleken is, dat we de eierstokken helemaal niet afdekten op die manier. De reden om af te dekken was omdat het mogelijk was. Het zat (meestal) niet in de weg en we dachten er de straling op de eierstokken mee te verminderen. Het is echter gebleken, dat de afdekking totaal nutteloos is en alleen maar de kans op het moeten overmaken van de foto vergroot. Ik moet er wel ook nog even bij melden, dat het risico dat er iets gebeurd nihil is. De hoeveelheid straling die je van een rontgenfoto vangt, is minder dat wat je vangt als je een paar dagen op wintersport gaat, of als je gaat vliegen. Dan ontvang je nl ook straling (die in de atmosfeer zit). En bij kindjes is het nog minder, omdat we erg streng zijn in de hoeveelheid die we gebruiken voor de foto. Die worden altijd iets onderbelicht omdat we alleen de hoeken hoeven te meten en niet de botstructuur beoordelen. Er is dus geen enkele reden om daar zorgen over te maken, als je kind een keer voor foto's moet. Zolang je natuurlijk niet elke week langskomt
Ik heb me druk gemaakt om niks. Ik mocht haar binnen op de tafel uitkleden (luier, broekje, sokjes en schoentjes uit). Dat vond ze eigenlijk het ergste. Daarna op de plaat neergelegt, waar zo'n groene matras beschermer overheen lag (weet even de benaming niet). Vervolgens kreeg ik een loodschort om, en moesten haar beentjes iets over de rand heen leggen. Ik de beentjes goed vast gehouden, de assistente nog een keer voelen, iets veranderen aan de stand, en toen werd de foto gemaakt. Daarna luier om en wachten of de foto gelukt was. Die was inderdaad gelukt! Vrijdag kan ik bellen voor de uitslag.
Fijn dat het allemaal meeviel! Ik heb ook een foto van Liza dr heupjes 'moeten' maken toen ze 4 maandjes oud was. Me heel druk gemaakt van tevoren. Hoe doen ze dat? Heeft ze er last van...? Niet dus Hoop voor je dat de uislag ook meevalt!