Dreumes van KDV naar gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Druif78, 14 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Dat klopt ook, het is een fors bedrag (helaas hier ook geen geldboom, ben nog altijd op zoek haha) maar ik denk dat je het misschien even anders moet zien van dat bedrag. Als je het per jaar ziet, is het heel veel geld. Maar bekijk het eens per maand, kun je het missen? Wat krijg je ervoor terug, wat brengt het je op? Het geeft je flexibele opvang, op alle dagen van de week die jij maar wilt. Elke maand, elke week opnieuw. Je kunt zelfs opeens even naar de tandarts, kapper, noem maar op. Is je dat die 120 euro waard? Zo moet je het ook bekijken. Niet van: 1400 euro, daar kan ik royaal van op vakantie.... Je moet het even alleen op de opvang bekijken denk ik.

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Fijn dat het KDV in ieder geval met je in gesprek wil.

Hier is flexibele opvang iets duurder. We betalen een toeslag van 27,50 per maand (niet aftrekbaar ivm de reguliere uurprijs KDV die al aan de max van de belastingdienst zit)

Nogmaals denk ik dat ze qua roosteren het prima rond kan breien als jij maar op tijd aan kunt geven wanneer je de opvang nodig hebt.

De oudercommissie heeft een adviesrol naar het KDV toe. Zij vertegenwoordigen in principe de ouders. Dus klachten, vragen, tips etc. alles kun je er in principe neerleggen.

Over rechten gesproken, je zoontje gaat er al een jaar heen, je betaald al een jaar de rekening, dus officieel ingschreven moet hij wel zijn (al zegt zij van niet) Je kunt het altijd hardmaken. Ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, maar ik zou die eens bellen om je te laten voorlichten. Zij kunnen je vertellen wat je rechten zijn (ik kan me nl. niet indenken dat het KDV dit zo om mag gooien als je er al een jaar op deze wijze gebruik van maakt) Niet om meteen te gaan dreigen, maar dan weet je wel wat je uit het gesprek kunt halen.

Heel veel succes in ieder geval.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    @Chantal: ja, zo kan je het ook bekijken... maar ik blijf het raar vinden om te betalen voor iets wat je niet afneemt. En ik vind het nog anders als ik daar nieuw kwam, maar ons zoontje komt er al een jaar en om dat dan nu zo om te gooien... daarbij is mijn man nog veel stelliger dan ik en die zal echt NOOIT betalen voor opvang die w niet afnemen, terwijl ik er misschien nog over na zou willen denken gezien de voordelen...

@ lizab:
    Bedankt voor je tips., hier ben ik dus echt niet thuis in dus ik ben blij dat je me wijst op de mogelijkheden.
    Ik vraag me wel af of die oudercommissie hier echt wat mee kan. Ik denk dat ik het eerst maar met de leidinggevenende ga spreken ipv me op derden te richten. Ik kan zo concreet niet bedenken welke oplossingen zij zouden kunnen aandragen.
    Die rechtsbijstandverzekering: hoe kan ik die bereiken? Is er een nummer dat ik kan bellen voor telefonisch advies oid? En kost dat geld?

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb juist een omgekeerde situatie. Mijn zoontje zit sinds hij 2,5 maand is bij de gastouder, maar gaat vanaf augustus naar een kdv. Dit wegens ons verhuizing en omdat ik een kdv voor een 2 jarige peuter meer een uitdaging vindt.
    Maar dit neemt niet weg dat ik heel erg blij was en ben met onze keuze voor een gastouder.
    Wij hebben een hele leuke getroffen en mijn zoontje is daar samen met een meisje van zijn leeftijd. Hij is helemaal gek op haar en als het aan hem ligt gaat hij er elke dag heen.
    Jouw idee dat de gastouder bijna onmogelijk dezelfde visie, regels etc als jij erop na houdt deel ik. Dit is inderdaad bijna onmogelijk. In het begin stoorde het mij dat zij dingen toch net anders deed dan ik, maar ik heb het heel snel losgelaten. Dat kan ook niet anders. Zij is heel lief voor mijn zoontje, doet veel met hem, is consequent, maar er zijn een aantal dingen die ik anders zou willen zien. Ondertussen hebben wij geaccepteerd dat het niet anders zal worden en waarderen wij het feit dat ons zoontje er heel erg naar zijn zin heeft en zij super goed voor hem is. En dat is het belangrijstke. Het kan er eenmaal niet zo gaan als thuis. Dat geldt ook voor de oma's en opa's zoals wij het laatst hadden in jouw topic over logeren ;)
    Ik kan er dus mee omgaan, de vraag die je aan jezelf moet stellen is kan jij dat ook?

Als je voor een gastouder gaat zou ik wel een kiezen die meerdere kindjes van de leeftijd van je zoontje heeft.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor je positieve reactie over GO. Ik begin inmiddels wel wat positiever te raken al zou het mijn eerste keuze niet zijn.
    Je moet het idd accepteren dat het een andere gezinssituatie zal zijn en dat vind ik erg moeilijk! Hij heeft 1 "thuis" en dat wil ik graag zo houden! Maar goed, als het niet anders kan dan ben je genoodzaakt om er het beste van te maken en ik denk inmiddels dat het best wel mogelijk kan zijn als je idd met de verschillen om wil en kan gaan.
    Meer positieve reacties over GO zijn welkom! De optie staat namelijk nog altijd open...

6. adi

adi Niet meer actief

Uit je verhaal lees ik eigenlijk dat jouw zoontje 'zwart' op dat KDV heeft gezegeten. Als hij niet ingeschreven staat konden ze jou ook niet officieel factureren en heb jij 'zwarte' rekeningen gehad.
    Daar kun je zelf inderdaad gedonder mee krijgen met de belastingdienst. ( en het KDV al helemaal!) En ik kan me begrijpen dat ze hem nu knijpen, nu de inspectie op de loer komt.

Gezien de bovestaande situatie denk ik niet dat Rechtsbijstand jou kan helpen. Ze zullen bijna verplicht zijn om het te melden bij de Belastingdienst.

Hopelijk biedt het KDV je een alternatief aan, maar als ze je zoontje nu moeten inschrijven (anders blijft ie nog steeds daar 'illegaal' ), dan wordt het of flexibele opvang of vaste dagen.

Succes!

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Denk je dat de rechtsbijstand niks voor ons zou kunnen betekenen? ik bedoel: ons zoontje zou er zwart gezeten hebben, maar dit is (natuuuurlijk) nooit als dusdanig uitgesproken door hun. Ook hebben we gewoon facturen gekregen en een uitdraai van de jaaruren op officieel papier met logo en handtekeneingen ed. Naar ons weten zat hij daar altijd gewoon "legaal" maar nu blijkt dat dat waarschijnlijk niet zo is geweest?! Ik denk dat wij daar dan toch geen gedonder mee kunnen krijgen? hooguit het KDV, maar dat zal dan niet in ons voordeel werken....
    Als hij daar "legaal" zal komen zal het idd uitmonden op 5 dagen betalen of vaste dagen regelen met mn baas.... (wat m dus zeer wrs niet gaat worden) maar gezien het feit dat het hun fout is hoop ik wel dat ze ons in wat voor opzicht dan ook tegemoet willen komen.

8. adi

adi Niet meer actief

Als je het zo stelt zal het voor jullie inderdaad geen gevolgen hebben. Jullie hebben naar het beste geweten gehandeld.

Ik zou echt met het KDV in gesprek gaan en vragen wat voor oplossing ze bieden. En dan wel eisen dat je zoontje dan wel inschrijven, want anders heb jij officieel helemaal geen garantie over zijn plaats. Ze kunnen dan altijd, zoals nu, roepen dat er geen plaats meer is voor hem en dan sta je dan.

Mbt gastouder, ik prefereer ook een KDV, maar als jij een gastouder vindt die aan jouw eisen voldoet dan is dat natuurlijk ook een optie.

Wij betalen overigens voor 2 dagen pw voor 3 kinderen. Maar de vrijdagen gaan ze vaak ook niet, want ik werk wisselend vrijdags, maar ja, om opvang te hebben moet ik die dag blijven betalen en het kost inderdaad bakken met geld extra,

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wij hebben idd altijd gehandeld met de gedachte dat het allemaal goed geregeld was! Ook al begreep ik nooit HOE ze het regelden, maar dat was hun pakkie an.

Dus jij betaalt eigenlijk ook 1 dag extra? Het kost echt veel geld extra he? Maar ik begrijp dat jij hier echt bewust voor kiest, niet omdat het niet anders kan?

10. adi

adi Niet meer actief

Ja wij kiezen er bewust voor, maar onze kindjes gaan vaak die vrijdag wel. Maar vaak ben ik dan vrij (is officieel mijn vrije dag, maar vanwege de drukte moet ik dan altijd werken) of zijn we allebei een halve dag vrij en houden we ze thuis.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik neem zelf de luiers mee, maar al het eten en drinken krijgt ze daar gewoon. Melkpoeder moest ik idd zelf meenemen, maar dat was ook zo bij het KDV.

De hoeveelheid kinderen is idd afhankelijk van de leeftijd, het aantal kinderen dat de GO zelf heeft, en of er hulp is. Mijn GO/thuiscreche is ook een leerwerkplek en heeft dus ook altijd 1 stagiaire erbij dus mogen er naast haar 3 kinderen meer opvangkindjes.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Heel herkenbaar, die opmerkingen over 1 thuissituatie. Ik voelde me aan het begin best bedreigd, het is toch een extra 'huis' waar je ze heenbrengt. Maar ik zie nu dat het goed gaat en heb dat idd los kunnen laten, was wel lastig want een KDV is toch iets afstandelijker en dus zakelijker.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Klopt, ik vind een KDV toch "schoolser" en eigenlijk om die reden wel zo prettig. Straks zal onze zoon misschien wel grootste deel van de week in een ander gezin doorbrengen en dat vind ik inderdaad wat je zegt, best bedreigend! Geldt ook wel een beetje voor de optie oppas door schoonouders, maar dat zal maar voor 2 dagen per maand zijn, dus dat is in ons geval te overzien.

En wat jij hebt die :"thuiscreche" met stagiaire, klinkt echt ideaal! Ook met meerdere kindjes. Heeft elk gastouderbureau zoiets?

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Je moet er wel specifiek naar vragen geloof ik, want lang niet elk GOB heeft het. Maar mijn GOB vertelde dat er steeds meer vraag naar kwam en ze hebben er in het afgelopen jaar 3 opgezet. Ik zou gewoon even googlen op thuiscreche en dan de regio waar je woont.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou meiden,
    het probleem heeft zich gewoon vanzelf opgelost! Mijn nieuwe job belde gisteren voor rooster ed en we zijn overeengekomen vooor een rooster met vaste dagen! Dus heb 3 om 4 vaste opvang dagen nodig. Waarvan ik er 4 moet betalen en aanvragen. We vragen de schoonouders voor die 2 overgebleven dagen. Enndan gaat onze zoon 3 dagen naar de opvang! perfect!
    En liggen nog wel een hop vragen:
    - krijgt hij nou een vast contract of niet? Wordt hij dan nu wel ingeschreven? Enz.
    Maar voor nu ben ik erg opgelucht!

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Goed nieuws! Gefeliciteerd!

Deel Deze Pagina