Krijsen tijdens wiegen voor het slapen / slaapproblemen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lunapuna, 29 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lunapuna

Lunapuna Lid

29 aug 2022
    8
    3
    3
    Vrouw
    Hi allemaal, first time mama hier van een jongen van nu bijna 4 maanden. Wat is het prachtig en zwaar tegelijkertijd!

Sinds een week of 4 kan hij onwijs moeilijk in slaap te krijgen zijn. Ik geef borstvoeding en met een beetje geluk wilt hij dit vlak voor het slapen gaan. Ik voed hem dan in slaap.

Soms wilt hij dit echter niet en dan is het sinds een week of 3/4 ineens enorm lastig. Hij weigert het namelijk 9/10x om gewiegd te worden. Dit was voorheen geen probleem maar vaak als ik het nu probeer zet hij het op het krijsen. Daar bij komend dat het volume van onze jongen standje festival is en dat zelfs het consultatiebureau er van onder de indruk was na de eerste prikjes.

Uiteindelijk valt hij wel in slaap maar dit is dus na een tijd krijsen…. Ik vind het vreselijk om hem zo te horen en tegelijkertijd frustreert het me ook enorm, vooral door het hoge volume.

ik let op de slaapsignalen. Hij is echt moe op het moment. Zodra ik hem neerleg begint hij dan ineens te lachen? Draait dan weer om begint even te spelen maar is binnen de kortste keren weer bekaf en zet het dan weer op het krijsen omdat hij moe is. Uiteindelijk is niks goed meer en wilt hij ook niet weggelegd worden.

Hij slaapt niet zelfstandig. Vaak geprobeerd maar zodra hij het bedje in gaat is het ineens speeltijd, maakt niet uit hoe moe. Zou het graag willen…

Ik ben geen fan van laten huilen, dit doe ik dus ook niet.

Is dit een teken dat hij niet meer gewiegd wilt worden?

Herkent iemand dit, weet iemand wat het is en hebben jullie tips??? Ik ben radeloos….

2. Lunapuna

Lunapuna Lid

29 aug 2022
    8
    3
    3
    Vrouw
    Oh en daarbij:
    Hij ontwikkelt zich heel goed. Komt goed aan: 8.5 kilo met 16 weken… :’)

Hij ontwikkelt zich wel erg snel… alsin draaien deed hij al met net 3 maanden en hij begint nu al goed vooruit te komen door te tijgeren. Een sterk jochie dus.

misschien dat dat ergens mee te maken heeft?
    Is het mogelijk dat de 4 maanden regressie erg vroeg was/is?

3. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ja dit is wel de periode dat de regressie begint (was hier met 3,5 maand) en lijkt er ook wel op! Het is dus een beetje uitzitten.. je kan hem wel helpen door bijv slaapjes in de draagdoek te doen. Of te wandelen. Het gaat weer over! En zelfstandig in slaap vallen lukte hier meestal vanaf 6 maanden echt goed. Daarvoor hebben ze gewoon wat meer hulp en nabijheid nodig.

Lunapuna vindt dit leuk.
  4. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Hier wilde dochter ook eerste 3 maanden in slaap gewiegd worden. En daarna duurde het ineens super lang voordat je haar in slaap gewiegd had en begon veel te huilen. Toen geoefend met wakker wegleggen in bed.
    Met huilen elke 3 minuten erheen en troosten, en fop geven. Eerste week duurde het ongeveer half uur voordat ze in slaap viel. Tweede week al veel korter en nu slaapt ze eigenlijk meteen als ze moe is.
    Eerst waren het ook alleen korte dutjes van 30 min. Nu ook -met af en toe speen geven- dutjes van 2uur

Lunapuna vindt dit leuk.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een meisje (inmiddels bijna 5 maanden) die wiegen niet fijn vind. We hebben het wel gedaan, soms ook uit wanhoop omdat we d'r echt niet in slaap kregen. Maar na een hoop oefenen gaat slapen toch het beste als ze zelf in d'r bedje ligt. We proberen weg te gaan bij d'r maar geven wel steeds speentje terug en stoppen even opnieuw in. Lukt het niet dan zitten we bij d'r met een hand op d'r buik/benen en hoofd zodat ze wat tegendruk ervaart en dan rustig in slaap kan vallen. Soms wordt ze er eerst even boos om, maar geeft zich wel snel over. We hebben haar in het begin ingebakerd, ze is echt gebaat bij rust, maar toen ze een maand geleden begon met omrollen moesten we daarmee stoppen. Sindsdien slaapt ze wel rommeliger en ook de nachten zijn nu even bal omdat ze in bed rollen ook heeft ontdekt. Hier wordt ook uitgekeken naar de 6 maanden, dan gaat het vaak een stuk beter.
    En slaapregressie zal ongetwijfeld bestaan, maar ik herken het hier niet heel duidelijk. We hebben al weken dat het even goed gaat en dan toch weer minder en zo gaat t maar steeds op en neer. We houden nog maar even vol. :rolleyes:

Lunapuna vindt dit leuk.
  6. Lunapuna

Lunapuna Lid

29 aug 2022
    8
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties!

Ik heb wat gespeeld met verschillende manieren en ik ben er achter gekomen dat onze jongen eeeenorm van white noise en rust en regelmaat houdt.

Wanneer ik merk dat hij moe wordt ga ik nu naar boven, ik check z’n luier, zing een liedje, zet de white noise aan en voed ‘m binnen no-time in slaap. Na 10/15 min omhoog houden (reflux) is hij dan simpel weg te leggen en draai ik hem op zn buik.

Dit doen we sinds we merkten dat hij hierdoor veel beter sliep nadat hij zelf in zijn slaap op zn buik was gedraaid. Als hij zich in die positie kan brengen lijkt het me wel prima.

Hiervoor sliep hij niet eens in bed maar op ons omdat hij niet weg gelegd wilde worden dus dit zijn enorme stappen!

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Sommige kinderen vinden wiegen vreselijk omdat de beweging prikkels geeft waar ze gewoon geen behoefte aan hebben. Hier hield ik ze gewoon zo stil mogelijk.

Ook bij huilen, wel vast en geborgen in mn armen maar zo min mogelijk overpakken, bewegen of heen en weer lopen. Beiden hebben gewoon even tijd nodig om te ontprikkelen in bed.

G spande de kroon, die had 20 minuten "gelal" nodig en dan viel ze in slaap, als je tussendoor braaf langs kwam begon die klok weer opnieuw te tellen. Eer we daar achter waren...:|

Lunapuna vindt dit leuk.
  8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Fijn dat jullie iets hebben gevonden dat werkt!

Ik herken wel wat @Vero0504 zegt. Hier geld bij onze 3e ook, hoe meer prikkels, hoe drukker ze wordt en uiteindelijk is ze dan compleet overstuur.
    In sommige situaties best lastig. Op een verjaardag bijv denkt iedereen maar dat ze zo vrolijk en gezellig naar iedereen lacht. Maar ik hoor haar lachje veranderen en uiteindelijk is het dan krijsen. Ze kan zichzelf niet afsluiten voor prikkels en zal niet opeens bij iemand op schoot in slaap vallen. Na de eerste 2-3 weken heeft ze nooit meer bij ons geslapen. Altijd op d'r eigen plekje zeg maar.

Lunapuna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina