Ik weet het. Er zijn meer topics over. Maar toch plaats ik hem. Mijn dreumes van 1.5 sliep eerst heerlijk door van 19.00 tot 8.00. Ineens van de een op de andere dag wordt hij tussen 5 en half 6 wakker en gaat niet meer slapen. Huilen huilen. Wil zijn bed uit. Dat houd hij makkelijk 3 uren vol... Iemand tips. Dit gaat nu al een week of 3 zo.
Wat heb je al geprobeerd? Honger? Koud/warm? Eng gedroomd? Het lastige met slapen is dat je het niet kan afdwingen. Dus als het kan zou ik zelf vroeg naar bed gaan, en blij zijn dat je in ieder geval de nacht zelf kan doorslapen
Mijn kinderen hebben dit beide. Oudste ging langer slapen toen ze op school zat, dan was het nog voor 7.00 uur hoor. De jongste van bijna 2 is altijd tussen 5.00 en 6.00 uur wakker. We gaan er niet voor 5.45 uit, dan wacht/piept hij maar even, maar hier alles geprobeerd en het blijkt gewoon hun ritme. Daarentegen slapen ze 's avonds altijd direct in en is alles stil uiterlijk 19.00-19.30 uur. Het blijft vroeg, maar we zijn er wel aan gewend. Als hij om 18.45 slaapt en hij wordt 5.30 wakker dan heeft hij wel een goede nacht gemaakt. Accepteren is de sleutel, want je veranderd er toch niets aan. In de zomer heb ik er minder moeite mee, in de winter is het lang donker en dan duurt de ochtend we lang voor je gevoel. Voordeel is dat we nooit hoeven te haast in de ochtend
Honger is het niet. Eet s ochtends amper een boterham. Dorst ook niet hij wil niks drinken. Koud zou kunnen. Misschien een dikkere pyjama. Maar hopen dat het overvliegt. Het is zoooo irritant
Vanaf die leeftijd werd mijn dochter ook steeds vroeger wakker. Der tijd is nu standaard tussen 06:15 en 06:45. Soms slaapt ze nog even bij mij maar meestal hoor ik alleen maar: Mama gaan we naar beneden? Mag ik op jou telefoon filmpje kijken? Mama ik moet plassen? Mama ik hoor een uil (?) Terwijl ze altijd tot 8 uur/half 9 sliep. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ze mag vanaf 06:30 bij mij in bed een filmpje kijken. Voor 7 uur gaan we niet naar beneden. Vandaag heb ik der niet gehoord tot 07:45. Toen maakte ze me wakker omdat de hond zat te piepen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk
Mijn zoontje had een aantal maanden geleden ineens minder behoefte aan slaap. Waar hij eerst van 18.45-8.30 sliep werd het 19.30-8.00 en momenteel zit er ook nog verschil in wanneer hij niet (of wel) zijn overdag slaapje doet. Je zou hem dus later bed kunnen brengen als je merkt dat hij wel erg lang nog wakker is in bedje of zijn middagslaapje inkorten naar bijv een uurtje en kijken of dat iets uithaalt.
Ik ga vanavond eens proberen om hem om half 8 naar bed te brengen. S middags moet ik hem echt wakker maken uit zijn slaapje hij is vaak dan echt nog in diepe slaap.. Hij heeft hiervoor wel een periode gehad dat hij echt een paar weken tot 8.30 of 9.00 uitliep. Zonder tussendoor wakker te worden. Dus misschien heeft hij nu gewoon wat minder slaap nodig..
ik heb er echt nog geen problemen mee (*klopt af*) ze ligt gerust tot 09:30-10:30 te snurken in dr bed. Pakt ook nog een middagtuk mee en is om 18:00-18:30 hardstikke versleten. Geen broer of zus die in de rondte loopt dus dat is t niet, 2 dagen kdv dan moet ze wel vroeg op en dat is dan weer geen issue. Maar dr gaat rond 23:00 wel ineens gejodel af in dr kamer en om 03:00 ligt ze ineens te zingen in dr bed of begint keihard te giechelen. Dat kunnen we 90% van de gevallen laten gaan want ze valt vanzelf weer in slaap. Enige nadeel is dat we toch wakker worden dus beetje gebroken slaap maar na 2 jaar zijn we dat wel gewend. Schoonzusje waarschuwde overigens wel dat t van t een op t andere moment ook ineens over kan zijn. Die van haar sliepen ook lekker uit en ineens werd t 05:30-06:00. Hopelijk is t gewoon een fase, je kan proberen die hele vroege ochtend zo saaaaaaai mogelijk te maken. Gewoon doen alsof t nog hardstikke nacht is, misschien dat dat helpt. Kou kan idd ook een dingetje zijn.
J we proberen het ook zo saai mogelijk te houden. Maar helpt niet. Heb hem vanavond hè uurtje later naar bed gedaan. Even kijken of dat helpt. En anders misschien domper lange mouw onder zijn pyjama. Hij slaapt nu gewoon in hemd en onderbroek onder zijn pyjama
Ja ik wil het nog niet accepteren. Haha. Eerst maar eens wat dingetjes proberen.. later naar bed. Als dat niet helpt warmer kleden. Als dat niet helpt middagdutje inkorten. En als dat niet helpt.. Ja... dan is het niet anders..
Tja hier is 't met fases ook vroeg. Nu slaapt m'n oudste tot 7.30 maar de baby is veel vroeger wakker. Ik maak er maar geen punt van, geeft alleen maar stress. Het gaat vanzelf weer beter maar het e. Eea proberen kan natuurlijk geen kwaad. Zou 'm alleen niet laten huilen, hij kan er ook niks aan doen dat hij wakker is
Zo klein als dat ze zijn weten ze je altijd wel bezig te houden. En de papa's en mama's maar creatief proberen te zijn. Was je t nog niet, dan werd je t wel. Of t nou met eten, drinken of slapen is.
Gisteravond heb ik hem een half uurtje later naar bed gedaan. En heb hem de hele nacht niet gehoord. Om half 8 werd hij pas wakker. Heerlijk. Dus dit maar eens een paar dagen proberen.
Update. Vannacht echt drama geweest. Hij ging netjes slapen op bed gelegd en niet meer gehoord. Tot half 1.... huilen huilen. En wat we ook deden en hij bleef maar zeuren en mekkeren. Uiteindelijk is hij om 15.00 bij ons in bed in slaap gevallen. Maar mijn man stik chagrijnig en elke keer als kind zich om wilde draaien begon mam te vloeken. Dus kind weer wakker... Ik heb wel geteld 4 hele slechte uurtjes geslapen en mag zo gaan werken tot 5 uur... Ik weet even niet hoe ik dit aan moet pakken...
De dag aanpakken, of de situatie? In het eerste geval: dat lukt best. Je denkt altijd dat je kapot bent, maar je lijf past zich gewoon aan. Trust me, I know. In het tweede geval: tja, helaas is doorslapen nu eenmaal niet gegarandeerd als je kinderen hebt. Je hebt tot hiertoe al veel geluk gehad, dat is ook al iets. Je kunt blijven zoeken naar oorzaken (kou zou ik echt als eerste uitsluiten), maar anders zal je toch gewoon moeten accepteren en hopen op het beste.
Ik bedoel het echt niet rot mar ik vind het allemaal wat overdreven. Slechte nachten en woelende kinderen in je bed hoort erbij. Ik mopper smorgens ook wel eens maar na een kop koffie begint de dat en klaar. Je man stelt zich ook wel erg aan vind ik. Je kleintje zal zich wel rot voelen of bang zijn, dat gebeurt nu eenmaal als je klein bent en de wereld nog niet snapt. Dus ik 't kut? Ja. Is 't een drama en iets verschrikkelijks en afwijkends? Nee. Hier de hele nacht met een woelende boze baby in bed. Hij heeft last van z'n tandjes, kan daardoor slecht drinken, heeft zere billen......
Ik geloof niet dat het jou is. Het is echt niet koud op zijn kamer. Het is daar 21 graden. De kachel staat gewoon aan. Met een dekbed. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Waar ik nu zo enorm pislink over ben is dat ik zelf al de hele week smachts naar hem toe ga. En mijn man lekker laat liggen (hoewel hij dan ook gewoon wakker is hoor). En mijn man wil altijd dat hij lekker bij ons in bed slaapt. Nu is mijn man vannacht steeds naar hem toe geweest. Kwam de kleine in ons bed slapen (wist het anders ook niet meer) en gaat mijn man lopen vloeken en boos worden als dat kind zich om wil draaien. En lopen klagen van ik breng hem vanmiddag weg bla bla bla.. terwijl hij gewoon vrij is.. echt die aanstellerij omdat hij er 1 nachtje uit is geweest in 2 weken tijd.. daar kan ik zo slecht tegen.. Kind doet het ook niet expres