Meiden, ik heb denk ik even een soort van bevestiging nodig Mijn meisje is nu 16 maanden en praat nog niet. Verder dan wat oerkreten komt ze niet. Nu steeds meer mensen het opvalt, vraag ik me af wanneer jullie kleintjes zijn gaan praten. Haar broertje was een stuk vlotter en 'kletste' je met 16 maanden de oren van het hoofd. Natuurlijk weet ik dat ieder kindje zich op z'n eigen tempo ontwikkelt, maar toch... Nu speelt er ook mee dat wij al sinds mijn zwangerschap van Romée ziekenhuis in, ziekenhuis uit gaan, omdat ze een aangeboren nierafwijking heeft. We zijn al 1 1/2 jaar bezig maar hebben nog steeds geen diagnose. Van de laatste voorlopige diagnose zijn we behoorlijk geschrokken en dat maakt dat we eigenlijk aan van alles beginnen te twijfelen en niet goed meer weten wat 'normaal' is . Hopelijk kunnen jullie me een beetje gerust stellen, maar ook als blijkt dat Romée toch vrij laat is met praten zou ik dat graag willen weten.
Sommige kinderen praten vrij vlot en vele ook niet correct of slecht verstaanbaar. En sommige kinderen beginnen laat met praten, nemen alles in hun op en als ze dan beginnen is het ook gelijk goed. Ik kan dat natuurlijk niet voor jou kind in schatten. Heb zelf nog geen kinderen dus daarmee kan ik het niet vergelijken.
laetitia praat nu een klein beetje, in de zin van ze begint van klanken woorden te maken, zoals papa mama dat zegt ze al.. maar niet alle kinderen zijn even snel hoor meis! De een praat heel snel de ander vrij laat
Mijn zoontje van anderhalf praat ook nog helemaal niet. Zelfs papa en mama niet, gewoon echt niks. Hij was met lopen ook niet de snelste, maar dat ging wel in 1 week tijd van de 1e losse stapjes naar rennen dus ik gok dat het met het praten net zo zal gaan.
Ik vind het in ieder geval normaal als een kindje van 16 maanden nog niet praat. Lisa is ook 16 maanden en zegt een paar woordjes, maar echt nog niet veel, Eva praatte destijds veel meer. Wel kan ze al wat dieren nadoen en is ze een echte durfal, dat kon/was Eva dan weer niet.
onze oudste zei met die leeftijd volgens mij alleen nog maar 'tie!' (die!) En misschien papa - maar dat kan ook gekomen zijn rond de 18 maanden. Echt praten en zinnetjes maken (2 woorden ) kwam eigenlijk pas ron de 2 jaar. Als je één maand vóór haar verjaardag vergelijkt met 1 maand ná haar verjaardag, is dat een wereld van verschil. Waar we eerst dachten dat ze laat was, kregen we toen ineens te horen, dat ze zover vóor lag... Maar rond de 2 jaar begon het hier pas. Ze begreep alles - dat wel. En dat vond ze blijkbaar wel best...
Julian kletste met 15 maanden de oren van mijn kop en als ik het kdv moet geloven praat hij erg goed voor zijn leeftijd en heeft een grote woordenschat, Milan daarintegen zegt wel wat maar veeeel minder als Julian op die leeftijd deed, hij zegt een paar woorden maar vooral veel klanken waar hij dan wat mee bedoelt. Zou je geen zorgen maken want volgens mij zijn er weinig kindjes die met 16 maanden al veel verstaanbaars zeggen.
Ow en ons nichtje is net twee geworden vorige week en het enige wat zij zegt is: nijnte (Nijntje) papa, mama, eten, drinken en dank en daar is ze ook nog maar sinds kort mee begonnen
Meiden, bedankt voor jullie reacties! Volgens mij blijf ik overal wat achter zoeken en me vooral ook afvragen of het 'normaal' is wat ze doet tot we een definitieve diagnose hebben , dus erg fijn dat jullie me wat het praten betreft een beetje hebben kunnen geruststellen.
Volgens mij is geen een kind 'normaal' en als het ergens anders energie voor nodig heeft (vaak lopen ipv praten en andersom) maar als ik het goed begrijp is het bij jou kindje iets met de niertjes, miss komt het daardoor dat het ietsje anders gaat als de 'normale' dingen die je over praten hoort. Sterkte in elk geval!! (en het komt allemaal wel, maar dat schrijf ik vast overbodig want dat weet je volgens mij wel)
@deb dank je wel voor je reactie! Mijn meisje heeft inderdaad een nierafwijking, mogelijk veroorzaakt door een stofwisselingsziekte. De stofwisselingsziekte waar men nu aan denkt heeft als symptomen o.a. spraakachterstand of helemaal niet kunnen praten, vandaar dat het me toch wel wat meer bezig houdt, ook al is er nog niks zeker. Juist ook doordat andere mensen het ineens opvalt dat ze nog niet praat, werd ik nog onzekerder, terwijl ze die stofwisselingsziekte misschien niet eens heeft. Ik moet ook zeggen dat we nu diverse mogelijke diagnoses hebben gehoord en onderhand overal wat achter zoek
gijs praat ook nog niet....zelfs mama en papa komen er zelden uit en vooral niet bewust! babbelen doet hij genoeg maar hij zegt niets...nog geen woordje ontdekt. (ja heeel af en toe maar dan hoor ik het vervolgens niet meer) dus ja afwachten
TS, bij ons is het net als bij jou. Zoonlief had met 14 mnd al een heel lijstje woorden en voor hij 2 was maakte hij de mooiste zinnen (en nu is hij 3 en heeft hij een indrukwekkende woordenschat). Hij is blijkbaar heel erg 'talig'. Dochterlief is 16 mnd en ze begint nu net met wat herkenbare woorden. Tot voor kort waren het ook bij haar vooral oerkreten (huuuh, huuuuuh, of die, die), maar sinds vorige week lukt het haar ineens om herkenbare woordjes te maken. En nu gaat het plots heel hard, al haalt ze nog lang niet de lijst van haar broer met 14 mnd. Ieder kind zijn/haar eigen tempo. (mijn zus praatte ook heel lang niet, maar toen ze eenmaal begon waren het gelijk volzinnen. sommige kinderen willen eerst 'zeker' weten dat ze het goed kunnen zeggen, voor ze hun mond opendoen. ze is buitengewoon intelligent, dus het zegt echt helemaal niks als een kind wat later is...) Maar wat een zorg, met je dochter. Ik hoop dat ze die stofwisselingsziekte niet heeft! Sterkte gewenst voor jullie...
Zoey zei met 1 jaar papa en nu met 14 maanden komt er niet meer als Papa Mama Bah baba(boobie) peen (speen) happen Komt vanzelf hoor Gewoon veel dingen benoemen en haar dingen laten pakken kan je wel gelijk zien of ze woordjes snapt. Ik zeg bijv tegen zoey ga zitten (dan gaat ze ook zitten) Pak je speen dan pakt ze die Bal pakken pakt ze de bal Dus ze weet de woordjes wel