Dreumes weigert avondeten

Discussion in 'Voeding' started by Lente2013, Jul 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lente2013

Lente2013 Actief lid

Feb 21, 2013
    130
    0
    16
    Mijn zoontje is altijd al wisselend geweest met eten, maar nu weigert hij zijn avondeten. Overdag eet hij wel redelijk tot goed, maar bij het avondeten niet. Soms wil hij nog net proeven, maar meestal niet eens. Het enige dat er nog een beetje in gaat is pasta, maar dat ook niet zoals voorheen.

Ik wil hem niet gaan dwingen, maar het is al zo'n lichtgewicht, dus ik zou toch graag zien dat hij wat binnen krijgt.

Iemand tips?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hoe oud is jouw zoontje?

Je kunt er trouwens weinig aan doen. Als mijn dl slecht eet maak ik twee keer per dag een monkey platter ( bordje met van alles erop). Zo eet ze tijdens het spelen verschillende dingen oa fruit, rauwkost. Stukjes brood.

3. Lente2013

Lente2013 Actief lid

Feb 21, 2013
    130
    0
    16
    Hij is 20 maanden. Brood en fruit gaat wel goed. Toetjes houdt hij niet zo van, dus vaak geef ik hem ook nog fruit als toetje.

4. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Hier ook een lichtgewicht die met vlagen slecht (niets) eet tijdens het avondeten.

Ze wilt altijd zelf eten, ook als het lastig gaat.
    Dan eet ze meer, dus ik laat het maar gaan.
    Lasagne, macaroni, stamppot etc. met lepel.
    Grove pasta, aardappels, groente etc. met vork (of handen).
    1-haps stukjes gaat beter dan dingen die je af moet happen (wortel in stukjes ipv heel, ook al eet ze met haar handen. Plakje komkommer in 4-en).
    Ik vind het allemaal prima, zolang ze er niet mee gaat zitten klooien.

Het valt me op dat de dagen dat ze "slecht" eet, ze dan ook geen toetje wilt. Terwijl ze gek is op yoghurt.
    Gister na een groot bord lasagne nog een grote beker yoghurt op. En een banaan.
    Ze zal het zelf wel aanvoelen.

Ohja, dingen als yoghurt, kwark, vla, maar ook soep, geef ik in een plastic beker met lepel erbij.
    Dat kan ze gemakkelijker vasthouden dan een bakje. Scheelt ook een hoop.

Monkey platter doen wij hier ook regelmatig.
    Resultaat is wisselend.

5. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Heel herkenbaar.... Hier ook bij vlagen ineens zijn bord leeg en andere keren echt helemaal niks. Maak er ook geen probleem van, maar baal soms echt wel. Meestal gaat het toetje er wel in, dus ja, hij lust echt wel wat.

Zl is vrij gemiddeld, dus geen lichtgewicht. Maak me daarom maar niet te snel zorgen. Geef inderdaad wel eens overdag wat extra's zoals fruit of rauwkost etc. Maar vaak alleen als het al een paar dagen drama is met avondeten.

Het blijft lastig, zeker als ze weinig reserves hebben. Niet te druk maken denk ik en gewoon in de gaten houden hoe het gaat. Schijnt ook bij de leeftijd te horen 😉. Succes!

6. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Denk dat iedereen wel van die periodes heeft of heeft gehad met hun dreumes... hier ook... en met name achteraf was er sprake van doorkomende kiezen/tanden of gewoon ziekjes of gewoon niks.

Hier altijd maar gelaten, niks willen eten, oke dan niet...
    Gaf dan vaak wel nog een stuk fruit of zo als toetje, meestal ging dat er wel in en soms ook niet.
    Vooral geen alternatief geven. Op die leeftijd wordt het dan een machtsstrijd: 'hoe langer ik het vol hou om niks te eten, krijg ik wel wat anders'

Probeer inderdaad zo'n monkey plate als lunch of tussendoor, kan hij toch nog wat groenten, fruit en brood oid eten.

Verder: Eet hij zelf? Krijgt hij hetzelfde op zijn bordje als jullie? Wil ook nog wel eens schelen als dat niet zo is...

7. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

May 18, 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Hier hetzelfde probleem. Overdag eet hij heel goed alleen dat avondeten..... Ik bied het wel iedere dag aan en als hij echt niet wil, geef ik hem een boterham, dat eet hij dan weer wel. Ik heb zelf het idee dat het met de komst van tandjes te maken heeft maar zeker weten doe ik het niet!

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hier wordt er sowieso veel minder gegeten sinds meneer 20 maanden is. Er is me verteld dat dit normaal is, ze groeien ook veel minder hard. Eigenlijk heeft een peuter helemaal niet zoveel nodig. Ik heb wat trucjes bedacht om groente binnen te krijgen. Zo krijgt hij s'middags vaak een verse wortel/appelsap uit de juicer, of komkommer/appel... helaas wil hij nu ook steeds minder brood eten, dus dat is hier wel opvallend...

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Het avondeten gaat hier nu al iets van een jaar erg wisselend, van 0 happen tot 2x opscheppen. Wilde de ene keer ook zelf eten (al dan niet met handjes), dan weer gevoerd worden, toen moest het eten weer geprakt worden...soms probeer je wat. Is er iets wat ie 9 van de 10 keer wel eet dat misschien ff vaker eten...maar eet ie niet dan krijgt ie hier geen alternatief, wel een toetje maar slaat ie nu ook vaak af.

Edit: zoontje heeft ook periodes dat ie geen brood hoeft, een cracotte is dan een goed alternatief en fruit gaat er eigenlijk altijd wel in en is ook gek op tomaatjes/komkommer...

Share This Page