Mijn dochter van net 7 maanden is regelmatig ziek. Vanaf begin december gaat ze naar het kdv, ze was bijna 3 maanden, en sinds die tijd is het ook raak. Direct na de eerste keer werd ze ziek; buikgriepje. Ze kreeg toen alleen nog bv en toen ze eenmaal beter was, is ze ook een tijdje niet meer echt ziek geweest. Hooguit wat snotterig. Maar goed, kdv is dan ook een broedplaats voor virusjes. Vanaf ongeveer 5 maanden begonnen met hier en daar een hapje groente of fruit, maar nog niet heel serieus. Denk dat we op 1 a 2 x p.w. uitkwamen. Sinds ze bijna 6 maanden is heeft ze ineens interesse in hapjes. En daar begint, naar mijn idee, de ellende ook... Ze is de afgelopen maand ook zeker 4 x ziek geweest (waarvan op dit moment 1 gaande). Ze spuugt dan alles uit, houd niks binnen, soms ook een soort van uitslag over het hele lijfje en soms gepaard met koorts. Dit treed op na 1 tot 3 uur na het eten. Na 3 a 4 dagen kan ze weer wat melk verdragen en gaat het ook snel weer de goede kant op. Nu vraag ik me echt af of dit gewoon steeds een nieuw virusje kan zijn of dat ze misschien gewoon gevoelig is voor voedsel. Ik maak alle hapjes zelf en kijk een beetje wat er in de potjes zit en gebruik die ingrediënten voor mijn eigen creaties. Ze krijgt ook vanaf 5 maanden h.a. melk, omdat ze spuugt van standaard melk... Ik ben helemaal niet bekend met allergieën en heb er ook weinig verstand van. Ben dus een beetje op zoek naar ervaringen, wat kan ik wel of juist het beste niet doen. Er zullen hier vast ervaringsdeskundigen zijn Ik ga een afspraak voor dinsdag maken bij de ha om het te overleggen. Ze is nu zo'n 68 cm en 6.8 kg, geboren met bijna 4 kg.
Om goed te kunnen kijken of het om voedsel gaat is het verstandig om een dagboek bij te gaan houden en vooral rustig te houden. Dus schrijf op wat ze krijg en hoeveel ongeveer. Daarnaast zou je een stap terug kunnen doen en bijvoorbeeld 3 dagen een groente te geven die niet snel een reactie uitlokt. Zoals pompoen oid. Als dat goed gaat weet je dat je dat gerust kunt geven. Daarna een andere groente. Door dit rustig te bekijken en echt elke 3 dagen alleen dat te geven kan je zien of er een reactie op volgt. En dan pas geef je wat fruit, op dezelfde manier. Als ik je verhaal lees denk ik niet direct aan een voedselallergie of intollerantie. Ik denk eerder aan de diverse virussen die overal hangen. Mijn jongens zijn, gelukkig, vrij weinig ziek. Maar beiden hebben ze al een paar keer een hangdagje thuis gehad om even bij te trekken. Er heerst zo verschrikkelijk veel en alles wisselt elkaar moeiteloos af. Ik hoor en zie het op mijn werk ook. Mensen die gewoon ziek zijn, even komen werken en op nieuw ziek zijn door wat er rond gaat. En tja, een kdv is dan een bron van ziekteverwekkers, door alle kindjes die daar lopen. Daar doe je weinig aan. Dus ik verwacht niet direct een allergie of intollerantie, maar omdat je het nauwelijks zonder testen kunt vaststellen zou ik dus een eet dagboek bij houden en een stapje terug doen in bijvoeding. Tot zeker 9 maanden is melk de hoofdvoeding en de rest bijvoeding.
Je hebt gelijk, het kan gewoon 'pech' zijn en steeds een nieuw virusje oplopen. Lang leve het kdv Wat ik zo typisch vind is dat als ik net een experimenteel hapje heb gegeven, is het weer raak. Wat goed gaat is: zoete aardappel, wortel, dowerwt, bloemkool en broccoli. Daarmee combineer ik voornamelijk. Maar laatst had ik er een stukje vis doorheen gedaan, werd ze weer ziek (?), Zelfde met tomaat. Zit beide in 6m+ potjes. Na een uurtje begint ze wit weg te trekken, krijgt ze rode stipjes/vlekjes over haar lijfje en begint ze te braken. Daarna is ze echt even 2 dagen van slag. Hierdoor durf ik ook niet meerdere dagen het nieuwe ingredient te proberen. Dit is dan ook de reden dat ik ga twijfelen of het dan wel echt een griepje is. Het is toch wel gek dat het zo'n heftige reactie veroorzaakt? In een ander geval is het waarschijnlijk ook een virusje, dan begint het met koorts. Een dagboek bijhouden is wel een goed idee. En ik hou het voorlopig wel even op de veilige hapjes en melk ze krijgt sowieso nog 5 a 6 flesjes van 150/5, dus hapjes zijn nog geen vervanging.
Het is soms gewoon ook lastig met die kleintjes. Als je het spannend vindt kan je ook voorzichtig starten met andere dingen, op dagen dat je vrij (thuis) bent. Dan geef je dag 1 één hapje, dag 2 twee hapjes en dag 3 drie hapjes. Of dag 1 één hapje, dag 2 een theelepel en dag 3 een kleine eetlepel. En geef dit dan in de ochtend. Op deze manier zal de reactie niet direct heel heftig zijn, maar als het er is wel zichtbaar zijn. En omdat je het in de ochtend geeft heb je er in de avond (nacht) geen last van.