Ik heb een dochtertje van ruim 5 maanden, ze krijgt sinds een aantal weekjes volledige kunstvoeding, ik begon met borstvoeding maar ze heb al sinds week 1 zeker 1 fles kunstvoeding per dag gehad.. na 3 maanden werden dit 2 flessen en sinds 4 maanden volledig kunstvoeding. Ze was in het begin een hele rustige tevreden baby die vooral veel sliep en heerlijk rustig in je armen kon liggen. Na dat ze wat ouder werd zo rond 2 a 3 maanden werd ze steeds meer onrustig.. ik bedoel niet huilen maar haar lichaam heel gespannen.. nooit ligt ze rustig stil met haar armen en benen. Altijd stijf en heen en weer. Der gezichtje is ook continu gespannen en zo kijkt ze rond. Ze houd niet van op je borst te liggen, ze houd altijd haar hoofd overeind en duwt dan van je af. Als ze in mijn armen ligt gooi ze steeds haar hoofd naar achter en trekt ze der lichaam en kreunt ze erbij.. Ze dronkt altijd rustig dr flesje op. Maar ook hierbij word ze ineens heel onrustig, ze overstrekt zich steeds na 50ml op te hebben gedronken en met moeite krijg ik er 120 ml in. Terwijl ze altijd heel rustig een fles dronk van zeker 200ml. Ik zelf ben vegetarisch en eet ook vaak vegan. Dus weinig tot geen melkproducten . Af en toe kaas en soms klein schepje yoghurt dus van mij via borstvoeding kreeg ze haast geen koemelk eiwitten binnen vandaar dat ik het link aan koemelkallergie want sinds ik ben gestopt met borstvoeding is ze steeds onrustiger aan het worden en nu drinkt ze ook nog eens veel minder. Ze spuugde nooit haar drinken uit maar laatste 2 weken is dit 3 x gebeurt. Herkent iemand dit?
Krijgt ze al bijvoeding? Ik herken het van beide kinderen wel eigenlijk. Bij beide kinderen was de 1e oplossing een grotere speen op de fles, het ging niet meer snel genoeg, daar werden ze boos en ongeduldig van. Beide kinderen hebben een ander karakter en temperament, onze zoon ging liggen brullen, onze dochter wurmde wat en weigerde daarna gewoon de fles. Daarbij gingen ze hier rond de 5-6 maanden goed van de bijvoeding eten, waardoor de behoefte aan melk minder werd. Ik weet dus niet hoeveel flessen je nog aanbied? Misschien kan je hier nog wat in schuiven. Onze dochter is nu bijna 7 maanden en zit inmiddels een ruime week op 3 flessen, maar zelfs nu komt ze amper boven de 150cc per fles uit, dus meestal red ik de 500cc melk per dag niet eens, terwijl ze toch bijna 10kg weegt. Ze eet gelukkig goed fruit en groente en drinkt tussendoor sinds kort water en na d'r groente krijgt ze sinds deze week wat yoghurt. Ik denk dus niet direct aan koemelkallergie, maar eerder een fase gezien de leeftijd. Omgeving wordt interessanter, ze willen alles in de gaten houden en horen overal wat. Hier wordt daarom dus ook het beste gedronken in een donkere, rustige en prikkelarme omgeving, dus de slaapkamer of gewoon rustig op de bank in het schemerdonker zonder tv aan.
Bedankt voor je reactie. Ze krijgt wel al bij voeding alleen lukt het haar nog niet om hier echt goed van te eten, het lukt haar nog niet echt om volledige happen te nemen zonder dat 2/3 van de hap weer naar buiten komt en na even is ze het ook zat. Laatst had ze een goede fruithap volledig op en alsnog was ze onrustig en heel gespannen Ze krijgt dr brown speen nummer 2. Aan het geslikt te horen en hoe snel ze het drinkt de eerste 50ml is het gat wel groot genoeg voor haar.. Ik denk vooral aan koemelkallergie omdat ze gewoon heel erg gespannen is, altijd stijf en vaak overstrekken..
Hoeveel flesjes krijgt ze nog? Kan het niet zo zijn dat ze bezig is een flesje eraf te gooien omdat het teveel voor haar wordt?
Normaal kreeg ze 5 flessen van 200 Maar ze drinkt nu wel minder dan 200, ongeveer 130 drinkt ze nu.. maar ze blijft heel onrustig erna.. lijkt echt alsof haar iets dwars zit door her overstrekken en kreunen
Voor mij niet helemaal duidelijk of het aan de flesvoeding ligt of het drinken aan de fles. Overstrekken en onrust kunnen meerdere dingen zijn: verborgen reflux , al haal ik dat er niet echt uit, krampen door binnengezogen lucht of krampen door de voeding zelf. Kolfde je de borstvoeding of was dat live? Indien gekolft en via fles gegeven is de drinktijd nu ongeveer gelijk? Door te snel te drinken kunnen ze ook flinke krampen krijgen namelijk. Bij de pasgeboren ukkies is 15-20 minuten is ideaal, liever 20 dan 15, hier zitten we meestal rond de 8 minuten maar die is alweer flink wat ouder en heeft flow 3. Wij hadden het met de kraamzorg al en ongetwijfeld weet je het zelf ook maar t wil nog wel eens vergeten worden: Flesvoeding moet je nooit schudden maar rollen of roeren met een vork. Voeding aanmaken met gekookt water (geen warm water uit de kraan) maar dat staat ook op het etiket. Dr browns werkt wel goed om zo min mogelijk krampen te krijgen maar met een verkeerd bereidde fles wordt dat alsnog ellendig. Het kan ook zijn, los van koemelkallergie, dat je kleintje moeite heeft met de hoeveelheid lactose, het is dan nog geen koemelkallergie overigens. Het is een stof die best lastig af te breken is. Onze dochter begon de eerste dagen op borstvoeding maar ging al snel over naar kunstvoeding. T eerste pak wat beschikbaar was wat oma te pakken kon krijgen was nutrilon. Dus gewoon nutrilon gegeven, na 6 weken ellendig met veel huilen, overstrekken, verborgen reflux (staat los van type voeding) ben ik frisolac gaan zoeken en gevonden. Daar zat veel minder lactose in dan andere merken. Wij zijn in een keer omgeschakeld met flesvoeding, zonder andere factoren te wijzigen, de krampen waren hier na de eerste fles gelijk grotendeels weg terwijl ze daarvoor na +- 1.5 uur mega krampaanvallen had. Dat twee weken aangekeken en het bleef zo. Ze kon gewoon niet tegen de hoeveelheid lactose, dat was te zwaar voor dr (of de melk was van t verkeerde ras koeien, dat kan ook nog maar kan ik niet testen, t schijnt dat moderne rassen andere lactose versies produceren die weer moeilijker af te breken zijn dan de oerrassen, frisolac heeft een oud koeienras, holstein). Frisolac kan je alleen nog krijgen via leef.nl mocht je t gaan zoeken. Dat gaat eigenlijk altijd super goed qua levertijden en bereikbaarheid. Dus mocht je te horen krijgen dat het er niet uitziet als kma kijk dan eens naar voedingen met veel minder lactose zoals frisolac. Wij kregen continue te horen dat t niet aan de voeding lag en die kleine meid had maar pijn. Eenmaal over op frisolac en nagenoeg af van dr krampen werden we erg verdrietig, hoeveel ouders zouden dat ook te horen krijgen terwijl t uiteindelijk toch zoiets lulligs was... Wat t nu precies met onze dochter is weten we nog niet met zekerheid. Yoghurtdrink gaat top, kwark en yoghurt gaat goed. Maar melk drinkt ze alleen van melkunie ik heb alle merken gehad op alle temperaturen en ze vertikt t gewoon. Met bewerkte melkproducten is ze niet zo stellig. We laten t gaan, maar dat is de luxe van een dreumes dan wordt melk ineens een stuk minder vitaal en kan je daar wat rustiger mee omgaan. Sorry lang verhaal maar misschien heb je dr wat aan.
Ik weet niet genoeg over koemelkallergie om daar iets zinnigs over te zeggen. Zelf verwerk ik lactose niet helemaal goed. Een teveel resulteert in buikkrampen, overgeven, diarree en over een langere tijd eczeem. Geen idee of koemelkallergie op hetzelfde neerkomt qua klachten. 5 maanden is wel een periode dat ze gaan rommelen met de flessen. Onrustig drinken, fles eraf, minder drinken...
Kan inderdaad dat de hele kleintjes nog niet genoeg lactase aanmaken om lactose te kunnen verwerken. Zou verklaren waarom ze nu wel melkproducten kan verdragen.
Lactose zou inderdaad ook nog wel kunnen ja. Heb ik zelf nog helemaal niet aan gedacht.. Oh wat lastig dit.. waar kan ik nu het beste mee beginnen om te kijken waar het aan ligt, ik was van plan morgen voeding te kopen waar geen koemelk in verwerkt is.. misschien toch maar een met minder lactose .. vind t zo lastig .. Flessen schud ik indd ook niet ik heb een babybrazza baby senseo die de voeding zelf al mixt.. en voed haar als het gaat altijd op haar kamer zodat haar broer van 3 dat soms net een stuiterbal/tornado is ons niet kan storen zodat ze heel rustig kan drinken zonder teveel prikkels
Wat je ook kiest, minder lactose of geen koemelk hou dat minimaal twee weken vol. De darmen moeten er toch aan wennen. Beiden zullen denk ik wel lichter ter verteren zijn vergeleken met een nutrilon, alleen de koemelk vrije zal vrees ik aanzienlijk duurder wezen (als je die al kan krijgen want dat is dieetvoeding). Geitenmelk is ook lichter begreep ik maar haalde bij een kma niets uit omdat t eiwit daarvan heel sterk op die van koemelk leek, las t ook maar op t forum hier dus ik heb geen ervaring ermee. Ik weet niet of jullie eigen ouders nog in beeld zijn, maar zowel mijn man als ik waren vroeger ook nogal problematisch met flesmelk wat met name onze vaders nog goed wisten te herinneren. Mijn vader heeft destijds alle pakken in t schap met elkaar vergeleken destijds en degene met het minste lactose meegenomen omdat ik dus ook de boel bij elkaar gilde van de krampen en door de onrust na een bepaalde tijd amper groeide en dat ging daarna goed. Mijn man kwam op hetzelfde merk uit ivm verstoppingen. Vandaar dat wij de hoeveelheid lactose als boosdoener vermoedde en na de rest uitgesloten te hebben, gelijk naar Frisolac gingen zoeken. Dus allicht dat je dat kan navragen, misschien dat je dat nog een richting kan geven. Ik ben lyrisch enthousiast over Frisolac maar als ik inmiddels een ding heb geleerd is: vertrouw in jezelf, ookal heb je nu t antwoord nog niet, jij kent je kind t beste en hebt t beste met m voor, alle keuzes die je maakt zijn goed je probeert immers te helpen. Het enige wat ik je wel op t hart wil drukken: geef een wijziging in voeding de tijd, twee weken is de algemene richtlijn, blijf niet wisselen en ga in die tijd even ook geen andere wijzigingen doorvoeren dan alleen dit. Wij hadden een huilboek bijgehouden dus konden snel zien dat t echt niet een illusie was en hielden dat in de wisseltijd ook nog bij (voor t geval t toch weer op kwam duiken, of wel verminderde maar nog lange niet naar acceptabel niveau en we verdere stappen wilden doen). Aaaah die babybrazzo zag ik laatst pas voor t eerst, had ik dat maar geweten toen ze nog zo klein was...Luxe product voor de een, maar had hier echt een uitkomst geweest denk ik. Elk puntje van gemakzucht was meegenomen. Je weet trouwens wel zeker dat de hoeveelheid voeding dat hij er in gooit ook de juiste is? Ik zag verhalen dat bij de ene te weinig voeding er in kwam, bij de ander juist teveel. (kan ook aan die gebruiker liggen die moeite heeft met instellen/schoonmaken). Waren al wat oudere verhalen trouwens maar denk geef t nog even door.
Klinkt inderdaad ook wel erg logisch. Had jij met die opmerking maar bij mn cb gezeten of huisarts, dat had veel onnodige ellende kunnen besparen. Terwijl daar dus gewoon wat aan te doen is zonder gelijk de medicatie of dieetvoedingen erbij te halen. (tenzij t echt weinig lactase is, dan redt je t ook niet meer met frisolac denk ik)
Ik denk dat voeding zonder lactose het enige is wat dan helpt tot haar lichaampje zelf genoeg lactase aan had gemaakt. Wat dat betreft hebben jullie het goed gedaan. Ik weet alleen niet of ze een blijvende gevoeligheid heeft. Zou in ieder geval wel later met dagjes uit erop letten dat ze niet teveel zuivel binnenkrijgt.