Hoeveelheid en invriezen

Discussion in 'Voeding' started by Olifantje, Jun 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Hoi allemaal :D

Inmiddels geef ik al 2 weken fruit en groentehapjes aan ons zoontje Sem.
    De fruithap maak ik altijd zelf maar de groentenhap gebruik ik potjes..

Misschien een stomme vraag, maar hoeveel fruit moet een kindje van 6-7 maanden eigenlijk hebben?
    Ik bereid nu steeds bijvoorbeeld een halve banaan en een halve appel en dit eet hij ook gewoon op. Of ik pureer een halve mango en een halve appel..
    Ik heb het eens een keer gewogen en het gewicht zit meestal tussen de 130 en 180 gram per fruithapje.
    Ik geef hem een uur-anderhalf uur na de fruithap ook nog een fles van 200 ml en die drinkt hij ook meestal helemaal leeg. ;)
    Dus, doe ik het goed zo? Of is er een bepaalde hoeveelheid? In het boekje van het consultatiebureau staat "1 keer 2 a 3 eetlepels geprakt fruit of groente" maar dat is toch best weinig? Naast de fruit en groente krijgt hij nog geen tussendoortjes zoals brood enzo.

Hoe doen jullie dit met het zelf bereiden van groentenhap? Ik wil het eigenlijk zelf klaarmaken. Maar ik weet de precieze hoeveelheden niet. :)
    Koken jullie bijvoorbeeld sperziebonen, wortels, aardappels, enz allemaal samen in 1 pannetje en verdelen jullie het dan over porties en dan pureren en dan invriezen?
    En hoe zit het met vlees? Ik neem aan dat een baby niet alles qua vlees mag hebben..
    Hij krijgt nu 100gram groentenhap per dag (half 6maanden potje) en eet dit ook allemaal op. ;)

2. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Schema wat hij nu trouwens heeft sinds 2 weken:

7.30: Fles 180/6
    Slapen
    11.00: Fruithap (2x half stuk fruit bijv. halve appel en halve banaan)
    12.00: Fles 180/6
    Slapen
    16.00: Fles 180/6
    17.00: Groentenhap (100 gram (half 6 maandenpotje))
    Slapen
    21.00: Fles 180/6 met 1 a 2 lepels rijstebloem naturel
    Slapen tot 7 a 8 uur

3. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

May 19, 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb toen mijn zoontje nog zo klein was altijd qua gewicht de grootte van de potjes olvarit aangehouden. Een potje heeft hij echter nog nooit gehad. Ik heb alles vers aangeboden. Gewoon pureren inderdaad. Eerst wat fruitsoorten afzonderlijk en daarna wat gaan mixen.

Zelf heb ik vrij snel het boek opperdepop van de Albert Heijn gekocht. Daar staan een hoop leuke en lekkere recepten in voor kinderen van 0 tot 4 jaar. De hoeveelheden die daarin staan aangegeven werkten goed voor mijn zoontje. Meestal bleven er 1 of 2 hapjes over. Ik kookte meestal 4 gerechtjes tegelijkertijd, dan had ik genoeg voor 2 weken in de vriezer. Even opwarmen klaar! Moet je alleen wel ruimte in je vriezer voor hebben...:D

Nu is hij ruim 1 jaar en eten wij als gezin regelmatig gerechten uit zijn kookboek. Echt een aanrader.

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Hier at ons dochtertje met 6 maanden 200 gram fruit en 200 gram groente.
    Maar wij waren al eerder gestart met 5 maanden.
    Dus toen ze 6 maanden was zijn we meer gaan aanbieden en dat ging prima.

Het is nu nog belangrijk dat je kindje minimaal 600cc opvolgmelk drinkt, hoe het evt. met BV werkt weet ik niet.

Daarnaast mag je fruit en groente geven en aanbieden tot ze zelf aangeven te stoppen.

Maar je bent net begonnen dus zou rustig aan opbouwen inderdaad.
    Wat je straks meer kan doen is meer groenten aanbieden.
    En in de laatste fles de pap laten vervallen.

Succes!

5. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Mijn dochter is 7 maanden en we hebben ongeveer hetzelfde schema qua eten. Ik ben wel met 5 maanden al begonnen en dus eet ze wel iets meer groeten en fruit inmiddels. Ik heb bij Xenos van die kleine bakjes gekocht (zitten per vier, met blauwe, groene, witte en rode deksels) daar pas geloof ik 150 ml in) die doe ik vol tot 100 gr (weegschaal) en dat is zowel met groenten als fruit wat ik pureer en die vries ik in. En per dag haal ik daar dan twee potjes fruit en groenten uit. Hele handige bakjes en nemen ook weinig ruimte in!
    Toen ik net begonnen was met fruit en groenten at ze overigens 1 bakje vol op van groenten en fruit.
    Opperdepop is inderdaad een geweldig kook boek zoals iemand anders ook al aangaf. Favoriet hier is de bloemkool met wortel en de witlof met appel (ik varieer ook met gedroogde abrikoos)

6. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je mag ip max 3 stuks fruit per dag geven en groenten zoveel hij op kan. Hij komt nu ook langzaam op een leeftijd dat hij minder melk hoeft te drinken...
    Hier was het schema rond die leeftijd ongeveer zo:
    - BV (of dus fles 180/6 8u)
    - Fruit
    - BV (of dus fles 180/6 12u)
    - BV (of dus fles 180/6 15.30u)
    - Groenten
    - BV (of dus fles 180/6 20u)

Ik gaf toen nog BV en ze dronk nog wel vaker tussendoor, maar toen ik over ging op FV rond de 7mnd deed ik het zo.
    Hier wel ooit een potje gegeven, maar overwegend vers gemaakt. Hebben ook het boek Opperdepop van de Albert Heijn, echt een aanrader....
    Ik heb overigens zo'n stoomapparaat waar ik de groenten/aardappel etc in stoomde.

7. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Bedankt voor de reacties!

Ik heb eergisteren het boek Opperdepop gekocht en het is inderdaad een geweldig boek!
    Heel handig dat er ook bij de recepten staat hoeveel porties je er uit kan halen! Net wat ik zocht dus. :)

Wij waren al eerder begonnen met de fruithap toen hij 4 maanden oud was en dat ging toen prima.
    We zijn de groentehap pas gaan geven na 6 maanden en toen kwam hij ook meteen op 4 flessen per dag uit.

2 weken geleden kreeg hij 60 gram groentehap en nu had ik het opgehoogd naar 100 gram en dit eet hij ook gewoon helemaal op.
    Misschien dat ik dan toch al kan verhogen naar 150 gram. Ik weet alleen niet hoe het dan zit met die fles die ik na de groentehap geef want hij zit dan al best vol van die groentehap natuurlijk?

@loesje26: Bedankt voor de tip over de bakjes. Daar zat ik ook al over na te denken wat een handige manier was om de hapjes in te vriezen.

Ik zit ook na te denken om een Babycook aan te schaffen. Lijkt me gemakkelijk om alles dan te bereiden.
    Nu vind ik het lastig om een hapje te verwarmen in de flessenwarmer omdat ik het hapje in een kleine Aventfles opwarm en daar past net aan 100 gram in.

Ik ga dit weekend het boek Opperdepop eens beter bestuderen want dan heb ik meer tijd. :)

Ik krijg er al helemaal zin in om verschillende gerechtjes te maken. :D

Share This Page