Mijn zoontje is nu 14 maanden. Met 11 maanden zeiden ze bij het cb dat hij 300-500 ml melk per dag zou moeten drinken. Maar hoeveel is het nou eigenlijk maximaal. Weet iemand dit? En weet je ook waarom dat zo is?
ik denk dat je je niet al te veel moet laten lijden door het cb. hun halen alles uit boekjes, en volgens de boekjes moeten ze met 12 maanden over gaan stappen op gewone melk enzo. ik denk dat jouw zoontje redelijk goed kan aangeven waar hij behoefte aan heeft. mijn dochter is met 11 maanden gestopt met de melk en drinkt ook geen gewone melk. mijn broertje is inmiddels 2 en half en die drinkt nog steeds 3 flessen van 200 ml pyjamapapje op een dag. ik zou zeggen volg je gevoel.
Ik denk dat Cherryl het wel goed zegt, kijk naar je kindje wat zijn behoefte is. Wij zijn met onze zoon rond de 12 maanden overgestapt op gewone melk en drinkt nu nog 2 flessen, maar soms meer en soms minder. Ik weet niet zeker of er een maximale grens is voor hoeveel melk ze mogen.
Ik vraag me ook af hoeveel melk een lichaampje kan verwerken. Heb daar wel eens iets over gelezen. Hij zit nu op pap met 200 ml halvolle melk in de ochtend. In de middag een flesje van 130 ml (of bekertje). En dan 's avonds nog een keer 130 ml. En dan het toetje. Verder drink hij meestal roosvicee uit zo'n rietjesbeker van Nuby. Vaak wel 1 of 2 op een dag. In 1 beker zit 300 ml zag ik vandaag. Dus vond het best veel wat hij op een dag binnenkrijgt. Maar vroeg het me vooral af voor de melk, dacht een keer iets gelezen te hebben over het verwerken van de eiwitten ofzo.
Ik heb geen idee, ik ga zelf niet meer naar het cb, maar loop nog wel met onze zoon bij de k.a en was van plan het bij de volgende afspraak te vragen. Mijn zoontje drinkt verder gewoon roosvicee en thee en sap enzo, maar daarvan let ik niet op hoeveel hij binnen krijgt. Ik denk dat drinken altijd goed is , ik heb liever dat hij veel drinkt dan veel eet
Die maximuum die jij gelezen hebt geldt voor de kunstvoeding (en is heel belangrijk). Dat is 1liter voor nr 1 en 800cc voor opvolgmelk. Vanaf 1 jaar wordt 300cc zuivel (dus incl toetje) geadviseerd. Ik weet niet of er max geldt voor de gewone koemelk, maar te veel is nooit goed, ook aangezien het geen natuurlijke voeding is voor het menselijk lichaam. Misschien kun je middagfles afschaffen, die is zeker niet meer nodig met 14mnd. Je zoontje moet nu zijn bouwstoffen voornamelijk uit vaste voeding halen, daar moet ie veel van eten.
Hij krijgt nu 's morgens 200 ml melk met pap met een lepeltje. In de middag 1,5 a 2 boterhammen met daarbij dus 130 ml melk of in een tuitbeker of uit zijn fles. 's Avonds eet hij met zo goed als alles gewoon mee. Eten wij iets wat ik niet geschikt vind krijgt hij iets wat ik per portie ingevroren heb. Hierna een toetje. Voordat hij gaat slapen zit hij nu ook nog op een fles melk van 130 ml. Tussendoor natuurlijk nog fruit en een koekje of rozijntjes en sap ofzo. De melk na zijn brood is eigenlijk het gewone glas melk wat wij ook drinken. Dit krijgt hij nu vaak nog in een fles omdat het nog niet een heel groot succes is om uit een gewoon bekertje te drinken. Verder adviseerden ze bij het cb de vorige keer eerder om de fles voor het slapen gaan af te bouwen. Maar het past nu nog zo goed in zijn schema van het afbouwen van de dag, dat het er nog steeds in zit. Verder gebruikt hij al sinds hij 8 maanden geen speen meer (wilde hij zelf niet meer). Hij duimt ook niet of gebruikt geen tut doekje ofzo. Dus af en toe heb ik nog zoiets, dat ene zuig momentje op een dag mag hij dan nog wel hebben. Hij word daar wel rustig van en ook in de middag gaat hij makkelijker slapen. Maar ik vroeg me af of er een max aan de hoeveel melk zit omdat mijn schoonmoeder van de week (nadat hij na de fles na zijn brood van 150 ml bij haar, dacht dat ze ook 130 ml deed maar goed, ze dacht dat hij nog meer wilde en nog eens 100 ml heeft gegeven). Snap wel dat het altijd goed kan zijn om veel te drinken, maar ze zijn zo klein, wat kan een lichaam per dag verwerken?
Wij hebben ook de avondfles erin gehouden omdat het onderdeel is van het slaapritueel. Maar ik de fles overdag bij 11 maanden al afgeschafd. Als je zoontje al 2 boterhammen eet, waarom dan al die melk achteraan? Kun je hem niet gewoon thee geven oid? Dat is ook vocht, en zoveel melk hebben ze helemaal niet nodig. Mijn schoonmoeder moest ook erg wennen aan het feit dat wij kinderen geen melk overdag geven. In haar tijd was gebruikelijk om kinderen zoveel mogelijk melk te geven, want dat is goed en daar groeien ze van. Dat is natuurlijk ook, tot 1 jaar! Daarna heeft een kindje wel bepaalde voedingsstoffen en eiwitten uit melk nodig, maar aan 300cc heeft ie echt voldoende. Voor de rest werkt melk best relaxerend en zet behoorlijk aan.
Ik meende dat het minimaal 300cc is en maximaal 500cc. Als je via google zoekt kom je onderzoeken tegen dat melk niet zo goed is als er altijd werd gedacht. Hier een voorbeeld: Melk Ik zou er denk ik voor kiezen om niet teveel te geven. Kun je 's morgens geen brood geven en zo nodig nog een beetje melk na?
Mijn zoontje is 11 maand en krijgt smorgens een fles van 150ml en savonds voor het slapen 200ml. Het is vanzelf steeds minder geworden, de fles tussen de middag wilde hij vanzelf niet meer. Voor de rest water, een (half) bekertje jus d orange en diksap. Zo in totaal rond de 600cc aan vocht Maar ik meen wat adi en red al zeggen dat het 300cc melk is aan wat ze per dag mogen vanaf 1 jaar. En i.v.m de overbelasting van de niertjes als ze teveel binnen krijgen, max is denk ik wel 500cc
Ik moet morgen nog naar het cb, maar zal het nog wel een keer navragen. (schoonmoeder ging een keer mee, dus ff kijken hoe ik het kan vragen). Ik vind nu op internet idd dingen terug dat (te)veel melk weer kan zorgen voor overbelasting van de nieren vanwege de eiwitten. En dat teveel melk er weer voor zorgt dat de nieren meer kalk/calcium afstoren en dat je dan in een visieuze cirkel terecht komt. De melk voor het slapen gaan is voor hem nu ook echt een moment waardoor hij weet dat hij gaat slapen. We zouden het wel kunnen minderen zodat hij dus nog maar een heel klein flesje krijgt. Maar mijn mond viel een beetje open toen mijn schoonmoeder zei dat ze hem nog even 100 ml extra gegeven had. Ik vond zelf al dat hij nog best veel melk kreeg omdat hij al tegen de 500 ml aan zat. En dan geeft ze nog eens extra omdat hij ging huilen toen hij leeg was... Maar goed, dat heeft hij hier dus wel vaker omdat hij met zijn fles ook in slaap zou kunnen zakken. Maar dan krijgt hij echt niet meer, jammer dan. Maar zo dacht ze er dus niet over. Ik dacht daarna wel, geef dan of een klein beetje melk extra 30 ml ofzo of geef gewoon wat anders, maar geen 100 ml... Maar goed, zal het morgen nog wel horen...
Ik zou denk ik het avondflesje er pas als laatste eruit halen. Ik zou dan eerder 's morgens gaan minderen of 's middags ander drinken aanbieden. Al wil ze hier 's middags nog graag haar melk na de boterham. Hier krijgt ze bv dus geen max.