Goedemorgen! Lang verhaal: Sinds een maand slaapt mijn 14 mnd oude dochter héél slecht. Het begint in de avond, ik breng haar tussen 19:00 en 20:00 naar bed, afhankelijk van hoe laat ze 's middags wakker wordt. Alleen wil ze niet meer gaan slapen. Ze begint met lekker spelen in bed. Daarna gaat ze zich vervelen en alles uit haar ledikant gooien. Speen, knuffeldoek en uiteindelijk ook haar deken en laken (die we in deze warmte natuurlijk niet gebruiken). En dan zet ze het op een brullen. Hoe we het ook aanpakken, vaak slaapt ze pas tegen half 11 's avonds. Tot een uur of 1. En dan begint het feest opnieuw. Voorheen sliep ze wel weer verder als ik haar bij me in bed legde, maar nu blijft ze wakker, gaat ze rollen en kruipen door het bed, kletsen en gillen. Of alle spullen over de rand gooien. Terug in eigen bed = heel erg hard huilen. Dit duurt tot een uur of half 5 in de ochtend. Dan heeft ze er wel genoeg van en slaapt ze tot 6 uur, krijgt ze half slapend borstvoeding (sinds een paar dagen uit een fles, maar dat zou niet uit moeten maken) en slaapt ze verder tot 9:00. Overdag gaat het slapen gek genoeg zonder problemen. Ze slaapt dan om een vaste tijd, tussen de 2 en de 3 uur achtereen. Het slaapritueel is, afgezien van tandenpoetsen, helemaal hetzelfde! Het probleem heb ik misschien gevonden. Ik heb gemerkt dat ze heel veel moeite heeft met opnieuw in slaap vallen. Als ik bij haar ledikant blijf tot ze slaapt, zie ik dat ze elke keer vlak voor ze in slaap valt wakker schrikt. Het maakt hierbij niet uit hoe ze ligt. Ik weet alleen niet hoe we dat moeten oplossen, ze heeft het ook bij ons in bed. Laten huilen hebben we al meerdere keren geprobeerd, resultaat: nachtenlang wakker, overdag moe en chagrijnig en weerstand flink omlaag. Werkt niet. Terug in bed leggen vanaf dat ze begint te spelen = protest. En dus niet slapen. Een extra fles of iets te eten, ja dat gaat er altijd wel in. Maar ook daarna slaapt ze niet. (bovendien eet ze overdag al bijna net zoveel als ik! en het blijft een schriel kind van 9 kilo) Bedje bij ons in de kamer is alleen maar een groter feest. "Blablabla", mekker mekker, maar slapen: ho maar! Later naar bed brengen helpt niet, eerder naar bed heb ik ook geprobeerd, geen effect. Even uit bed halen en dan weer het slaapritueel opnieuw doen werkt soms, dus meestal doen we dat. Een heel enkele keer zit er een nacht bij dat het helemaal goed gaat, ik kan niet verklaren wat we die nacht/avond anders gedaan hebben. Om het draaglijk te maken wisselen vl en ik elkaar 's nachts af. Het vervelende is, we zien om 19:00/20:00 al wel dat ze moe is, dus eigenlijk gewoon zou moeten slapen. Maar ze houdt zichzelf wakker. Het begint behoorlijk op te breken... Wat mij nog het meest verbaasd is dat ze overdag gewoon een stuiterbal is, de hele dag rondjes rent, lacht en vrolijk is en lekker speelt. Dus het lijkt wel alsof ze de slaap ook niet zo hard nodig heeft?? (haar ouders hebben dat iig wel ) Het cb kwam niet echt met geweldige tips: laten huilen, slaaptraining, mee in bed nemen, extra nachtvoeding, slaapritueel (alles ook al geprobeerd), misschien zijn hier ouders die iets hebben gedaan wat werkt? bedankt voor het lezen iig.
Ons zoontje is altijd een heel moeizame slaper geweest.. Veel weerstand tegen slapen en ah ik kan een tijdje doorgaan. Nooit laten huilen, daar sta ik niet achter. Wij moeten per fase haast opnieuw bedenken hoe we hem zijn rust kunnen geven. Op dit moment slaapt hij in een Zipadeezip slaapzakje, in een Snoozzz.... En dan zn beentjes heel strak ingestopt met een dekbedovertrekje. En ook dan moet ik er bij zitten tot hij slaapt s avonds. Er was een periode waarin hij alleen ad borst in slaap viel, hij was toen ook erg verkouden enz. Maar dat werd na de verkoudheid steeds moeilijker, ik kon hem niet meer overleggen. Mijn man kon al helemaal niets beginnen. Toen een periode dat ik hem wel een uur moest troosten in de avond. Maar t gaat nu weer wat beter... Hij laat zich tenminste troosten en valt redelijk rustig in slaap als ik er bij ben. Misschien heb je er wat aan. Ik zou graag willen dat mijn zoontje zonder al die hulpmiddelen gewoon ging slapen.... Maar ja, maar ja...
Mijn dochter had ook zo'n fase van spullen uit bed gooien en er dan om brullen, maar de oplossing bleek een klamboe te zijn. Die zit strak om het ledikantje gespannen (vastzetten onder de poten van het bed) dus gooien was er niet meer bij, de eerste keer was het vijf minuten verontwaardigd gebrul en toen ging ze lekker slapen, daarna nooit meer last gehad. Wel nog spelen in bed, best lang ook soms maar dat geeft niet. Ze heeft haar slaap echt wel nodig maar een kind dendert gewoon door, misschien nog wel harder als ze moe zijn.
Zo dat lijkt me echt verschrikkelijk zwaar, ik heb wel wat ervaring met een moeilijke slaper, maar gelukkig nog lang niet zo erg als bij jou. Ik wil wel even met je meedenken. Allereest denk ik dat je 1 taktiek zal moeten kiezen, heel begrijpelijk natuurlijk dat je alles geprobeerd hebt, maar ik denk dat je meisje duidelijkheid nodig heeft. Waar sta jij echt achter, laten huilen of bij je houden. Wat werkt voor jou werkt ook voor je kind. Je beschrijft dat je meisje overdag wel goed slaapt soms 3 uur achter elkaar, misschien kun je dit inkorten naar maximaal 1 of anderhalf uurtje. Misschien maar 1 slaapje per dag en dan 's nachts? Je beschrijft ook dat je dochter een echte stuiterbal is, ik herken dat bij mijn zoontje juist als hij heel erg moe is. Hij lijkt dan klaarwakker, klimt over mij heen, gaat staan, liggen zitten en gaat maar door. Hij komt dan niet tot rust. Wat ik dan heel vaak doe is met hem samen op bed gaan zitten, ik wieg hem dan heen en weer en zeg dat hij maar even tegen mama moet vertellen wat hem zo dwars zit. Vaak gaat hij dan echt keihard kreisen, leuk is anders, maar ik hou hem gewoon tegen mij aan tot hij rustig is. Als hij gaat bijten, haren trekken hou ik hem zo vast dat dat niet lukt. Maar ik blijf rustig zeggen dat hij al zijn frustratie er nu uit mag gooien. Het duurt soms langer, soms maar een halve minuut, maar op een gegeven moment voel ik hou hij ontspant, zich steeds dichter tegen mij aanknuffelt en uiteindelijk gaat slapen. Vaak is dit 's avonds, maar soms ook 's nachts als slapen niet lukt. Als ik dit niet doe blijft hij zoals jij beschrijft maar doorgaan en rondstuiteren. Succes, ik hoop dat ze snel beter gaat slapen.
Bedankt voor jullie tips, sinds jullie antwoorden heeft mijn dochter elke nacht weer geslapen en nog maar 1x 's avonds moeilijk gedaan, dat was na een hele drukke dag. (en dat bevestigt meteen weer dat ze eigenlijk al over haar vermoeidheid heen was) Het gestuiter lijkt inderdaad een teken van oververmoeidheid. Er al overheen zijn. Ik zag het aan voor 'nog wakker zijn', omdat ze door de dag heen ook heel druk en vrij woest is, er is weinig verschil te zien, maar het is er wel. Haar 's avonds eerder naar bed brengen en korter laten slapen overdag lijkt te werken! Ze deed nog maar 1 slaapje overdag, dus heel veel minderen kon niet, maar net dat halve tot hele uurtje minder helpt wel! De klamboe lijkt me ook wel een goed idee, al hoef ik die nu niet meer toe te passen (ik hou het ideetje wel in de kast ) Echt bedankt! Nou nog zo houden...