Er klopt niets van...

Discussie in 'Voeding' gestart door Riekje74, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het eet/drink-ritme van mijn 3e dochter (9 mnd) zit zo "raar" in elkaar...
    Bij mijn eerste 2 nooit problemen gehad met ritme en schema's maar deze maakt er wel een beetje een "potje" van...

Ze heeft 7 maanden bv gehad en was al die tijd gewend ook s nachts nog zo'n 2 a 3 keer te komen. Ik liet haar altijd zelf aangeven wanneer ze wilde drinken.
    Toen we overstapten op de fles zijn we wel over gegaan op een laatste avondfles om 23 uur, maar toch blijft ze komen om een uur of 3 en dan alweer om 5.30. Die fles van 5.30 is dan eigenlijk ook de laatste fles die ze voorlopig drinkt, want vanaf dat moment drinkt ze bijna niets meer op de dag. Op een paar slokjes water, sap of melk na en dan bedoel ik echt een PAAR slokjes.
    Van melk moet ze overdag al bijna helemaal niets weten, net of ze s avonds en s nachts al zoveel binnenkrijgt dat ze daar de rest van t etmaal op kan teren. En dat is eigenlijk ook zo: 19uur: 150 cc, 23uur: 150cc, 3uur: 120cc en 5.30: 120cc. Samen dus 540cc, genoeg dus.
    Toch voelt dit patroon erg onlogisch aan, de nadruk moet natuurlijk liggen op voeding op de dag ipv s nachts, maar het is zo moeilijk te doorbreken! Als ze om 3 uur komt voor haar fles kan ik haar zo moelijk laten huilen! Ten eerste omdat ik er nog 2 heb die ik liever niet wakker wil hebben en ten tweede omdat ik weet dat ze echt honger heeft.:( De fles gaat helemaal schoon op en ze neemt overdag bijna niets en t dus niet gek is dat ze dan s nachts honger heeft en gaat inhalen.

Vast voedsel eet ze wel maar ook mondjesmaat. Fruit eet ze maar zo'n 5 a 6 hapjes en dan begint ze al weer te blazen (wat betekent: hoef niet meer!), zo ook met groente en een toetje. Brood eet ze sinds een week of 2 bijna helemaal niet meer, hooguit 3 stukjes. Kortom: overdag lijkt ze van de lucht te leven en s avonds en s nachts gaat de motor weer op volle toeren (gelukkig slaapt ze daartussen wel gewoon:)).

De meeste kindjes in mijn omgeving/forums en ook mijn vorige 2 sliepen na de fles van 19 uur gewoon tot de volgende ochtend. Nu vind ik t niet zo'n probleem om er nog een om 23 uur te geven, maar vraag me toch af of dat leeftijds-technisch nog wel nodig is (ok, kind-technisch dus wel, maar zou dit toch liever anders zien...;))

Iemand die dit herkent en/of me goede raad kan geven?
    Heel erg bedankt!

2. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Het klinkt wel als een kip ei verhaal, overdag niks, 's avonds en 's nachts inhalen en dan overdag weer minder. Misschien kleinere flesjes geven 's nachts, zodat ze overdag meer eet en je langzaam kan omdraaien? En 's nachts even rekken met een speentje zodat het ook meer tichting ochtend opschuift? Veel succes!

3. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wilde ze maar een speen...Slokjes water heb ik ook geprobeerd (dacht dat t misschien alleen zuigbehoefte was) maar nee...t is haar echt om de melk te doen. Wat je zegt: een echt kip en t ei verhaal. Kleinere flesjes heb ik ook al geprobeerd, maar dan liet ze er alleen nog kortere tijd tussen en kon ik er nog vaker uit s nachts of ze bleef huilen als ik haar terug legde...:(
    Pfff moeilijk hoor...

4. Krissie84

Krissie84 Actief lid

30 dec 2010
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan je de fles van 19.00 niet wat groter maken, evt met rijstebloem er in ofzo? Misschien dat ze dan s nachts langer slaapt, zodat ze s ochtends meer honger heeft en je zo het patroon kan draaien.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben ook heel lang aangemodderd met nachtvoedingen. Nu terugkijkend denk ik; hadden we maar eerder doorgezet! Wij hebben uiteindelijk (na ruim een jaar) de nachtvoedingen weggelaten. En ja; dat zijn een paar moeilijke nachten.
    Maar het is de moeite wel waard geweest. Onze zoon valt tegenwoordig heerlijk brabbelend in slaap en wordt meestal op dezelfde manier wakker. Gewoon rustig, langzaam. Beetje met de knuffels kletsen, nog even lekker blijven liggen. En: papa en mama hebben ook weer een prima nachtrust! We zijn alle drie gewoon veel beter uitgerust.

6. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Krissie: ze krijgt om 23 uur nog een fles en daar doen we dan rijstebloem bij. ( als ik om 19 uur de laatste fles zou geven met rijstebloem weet ik zeker dat ik er om 1 uur en 4 uur uit kan...)Om 19 uur drinkt ze gewoon de fles tot ze zelf aangeeft dat ze genoeg heeft. Dus groter maken gaat al niet.

Tupp: onze dochter valt ook heerlijk in slaap hoor, al brabbelend en al...maar dat is t probleem niet. Het gaat erom dat ze steeds voor een voeding (of 2) komt aangezien ze overdag bijna niets drinkt vaan haar melk en dus 's nachts inhaalt. O
    Na die nachtvoeding(en) valt ze ook weer lekker in slaap. Dat maakt t zo moeilijk haar te laten huilen, gewoon omdat je weet dat als je geeft, je daarna weer heerlijk kunt slapen. Maar ik denk dat we over een maand of 3 ( dan is ze een jaar) ook maar eens wat " strenger" moeten worden..

Bedankt voor nu!

7. adi

adi Niet meer actief

Daarnaast is het zo dat je na 1 jaar de melkgehalte ook af moet bouwen, behalve bij bv.

Wil ze overdag niet uit iets anders drinken? Gewone beker, rietje oid? Niet zo zeer melk, maar andere vocht. Daar zou ik wel op sturen, ze heeft (straks) voldoende andere vocht nodig.
    Ik heb ook een moeilijke drinker, en ze is nu 2,5 en ik heb laatst nog nachtflesje gegeven in haar slaap omdat ze overdag weigert te drinken. Is echt niet leuk...

8. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Adi,
    Andere dranken drinkt ze ook minimaal. Alleen wat slokjes tussendoor, geen flesjes ofzo. Kan t inderdaad eens met een bekertje proberen, rietje lukt nog niet.
    Gek he, dat ze dat ritme zo omdraaien? Overdag toch te druk met andere dingen, indrukken opdoen en dingen leren..
    Maar t moet wel een keer ophouden natuurlijk. En wil t niet goedschiks, dan maar kwaadschiks;)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb dit ook, maar dan met borstvoeding. Mijn dochter eet wel goed, maar drinkt overdag weinig (water/sap/thee/melk). 's Nachts wil ze dan 2 x BV. Overdag is ze al van de borst af. Geen tips hier. Overdag een rietjes/tuitbeker neerzetten met water waar ze zelf kleine slokjes uit kan drinken, helpt wel een beetje. Maar onze dochter is al wat ouder (bijna 13 maanden)

Oh ja, toen mijn dochter jonger was, hielp het geven van een fles (gekolfde melk) of borst in een donkere (slaap)kamer (overdag). Mijn man heeft wel eens met haar zonder licht op de wc gezeten om haar de fles te geven. Inderdaad, al die prikkels zijn overdag veel interessanter dan de fles!

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Meid, ik heb nog steeds geen ritme hier. Bij alledrie de kinderen kan ik t niet voor elkaar krijgen.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jemig, wat lastig! Mijn idee sluit ook het meeste aan bij wat AnkeM zegt: ik zou denk ik proberen te buffelen voor de nacht, dus om 19 uur en 23 uur zoveel mogelijk proberen te geven, desnoods met wat meer rijstebloem en in de nacht de flessen wat minder proberen te maken met bijv meer water erbij (150/4 of 120/3 )en minder voeding. Zo heeft ze misschien wel het idee dat ze wat binnenkrijgt en heeft ze op de dag toch meer trek?
    heel moeilijk om het patroon te doorbreken, maar ze moet ook leren dat er zoiets is als een dag en nachtritme. Na de 6 maanden is mijn ervaring ook dat ze dondersgoed weten dat met huilen mama komt en daar zou best ook wel misbruik van gemaakt kunnen worden. Ik zou proberen iets strenger te worden, al snapt ik dat dat heel erg moeilijk is, zeker met 2 andere kindjes die je niet wakker wilt maken...

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Herkenbaar :(, Mijn jongste komt ook voor 2 nachtvoedingen. Hij krijgt FV, tot 4 maanden kwam hij elke 3 uur, dus 8x per dag.
    Het is een paar weken beter gegaan, hij kwam dan 1x voor een nachtvoeding. Maar sinds een week komt hij echt weer 2x. Wij proberen de nachtfles (op aanraden van CB) te minderen met als gevolg dat hij nog vaker komt. Hij heeft echt honger. Overdag drinkt hij ook erg veel, bijvoeding begint wat beter te worden.
    Geen idee wat je kan doen, ik lees met je mee voor tips!

Deel Deze Pagina