Ons meisje is nu 4 maanden en we zijn gister bij cb geweest...we moeten haar hoofdje in de gaten houden want ze zag iets scheefheid....ik moest wel heeeeel goed kijken en zie het nog niet goed maar goed beter te vroeg dan te laat....ze ligt het liefste op haar rug en dan naar links kijken....nu hebben we het zijliggings kussen geprobeerd alleen draait ze der eigen gewoon in op de rug...ze wilt ook niet op de buik...osteopaat ben ik geweest en die zegt dat er niks is...heeft iemand tips hoe ik haar toch de andere kant op krijg...speeltjes helpen ook niet helaas....
Hoi! Ons zoontje heeft ook een lichte voorkeur voor links. Wij hebben dat al een tijdje door en doen een aantal dingen nu anders. Het aankleedkussen lag zo dat hij standaard naar links keek om ons te zien. Nu leg ik het kussen verticaal op de commode, zodat hij op zijn achterhoofd moet liggen om ons te kunnen zien (als ik hem zou omdraaien naar rechts, kreeg ik geen luier meer om zijn billen ). Ik geef hem nu de fles op mijn rechterarm en hou de fles zo dat hij wel naar rechts moet kijken om te kunnen drinken. Iik hou de speen dan even tegen zijn wangetje en dan draait hij naar me toe en begint te drinken. Boven de box hebben wij een mobiel hangen. Die vindt hij geweldig! Nu leg ik hem links van de mobiel, zodat hij wel naar rechts moet kijken om hem te kunnen zien. We doen dit nu een tijdje en we zien hem steeds meer zelf naar rechts draaien in zijn slaap. Toen we erop gingen letten viel het ons op dat wij heel veel dingen ook links hadden hangen/liggen, waardoor hij deze houding een klein beetje heeft aangeleerd. Zijn hoofdje handmatig naar rechts draaien doen we ook maar heeft weinig zin omdat hij vrolijk weer terug draait. Toch houden we ook dit vol. Gisteren op het CB heeft de arts nog goed naar zijn hoofdje gekeken. Ook testte ze of hij wel naar rechts kan draaien (anders zou hij miss. fysio moeten), maar dat is het probleem gelukkig niet. Al het bovenstaande noemde ik op en de arts vond dit prima en we moeten zo doorgaan. Waarschijnlijk gaat het dan over. Hopelijk heb je hier iets aan. Succes! Groetjes, Suzanne
Bij ons heeft fysio erg goed geholpen! Ze had hier ook een lichte voorkeurshouding naar links omdat ze geholpen is met de geborten met de vacuum. Wij kregen oefeningen mee die erg goed hebben geholpen en binnen een paar weken was ze er vanaf. Overigens nooit een zijligkussen gebruikt en toen ze eenmaal zelf op der buik kon draaien sliep ze altijd op der buik en heeft nooit meer anders gedaan.
Hoi! Onze zoon heeft ook een voorkeurshouding naar links en toen mijn vriend en ik opmerkten dat zijn hoofdje platter begon te worden hebben we de fysiotherapeut benaderd. Lucas slaapt nu ook in een zijligkussen en heeft oefeningen voor de buikligging. Hij vindt het zijligkussen niet fijn en probeert zich ook om te draaien. Als ik hem in de slaapzak leg en hem strak instop blijft hij wel liggen. Ook heb ik het zijligkussen wat steviger gemaakt door het voorste kussen vast te zetten met een veiligheidsspeld. De fysiotherapeut heeft ons ook als tip gegeven een pak suiker aan de voorkant neer te leggen voor meer gewicht en stevigheid. Misschien kan je dit proberen? Succes
Bedankt voor jullie tips! Erg handig! Bedenk me nu dat ik ook veel links heb liggen inderdaad...en met aankleedkussen amdersom leggen had ik ook al gedaan en dan krijg ik de luier ook niet aan haha! Zal hem een verticaal neer gaan leggen! Nog meer tips zijn altijd welkom!
Ik denk dat een afspraak met een kinderfysio veel nut heeft... Deze kijkt naar jullie specifieke situatie en past de adviezen daarop aan.... Gewoon een afspraak maken en aangeven dat op het CB een lichte afplatting is geconstateerd en dat je een verdere afplatting wil voorkomen. Een doorverwijzing naar de fysio is sinds 2006 al niet meer nodig, dus je hoeft niet daarvoor nog speciaal naar de HA of het CB.