Ik heb net een zakje godroogde akrikozen gekocht voor mijn zoon. Maar nu lees ik ineens op de verpakking dat ze niet geschikt zijn voor kindjes jonger dan 3 jaar! Het zijn doodnormale gedoogde abrikozen. Lijkt mij niets mis mee toch? Zouden jullie ze geven? Dit zijn ze; Eat Me Abrikozen 180 g online bestellen | AH.nl
Waarschijnlijk omdat sommige jonge kindjes die dingen in hun geheel in hun mondje proppen? Met alle gevolgen van dien? Anders zou ik het niet weten waarom jonger dan 3 niet mag. Als je ze onder toezicht geeft en je kindje neemt er netjes een hapje van af telkens, zie ik het probleem niet.
Zo ver ik altijd begrepen heb zijn de gele inderdaad niet goed ivm met een bepaalde manier van verwerken (zwavelen) je hebt wel zwarte die goed zijn.
Die donkere kan je gewoon geven hoor. Ik geef ze al aan mn zoontje sinds hij een maand of 8 is door zn fruithapje. Hij is er gek op en zitten veel goede voedingsstoffen in. De gele zou ik zelf niet geven.
Een kennis van mij haar dochter had met 1-1,5 jaar ongeveer een grote hap van gedroogde abrikoos genomen. Dat stukje is vast komen te zitten onderaan haar slokdarm. Doorgestuurd naar academisch kinderziekenhuis, opname, moest operatief onder algehele narcose losgehaald worden. Ik weet dus niet of de waarschuwing over zwavel gaat, of over dat het toch wel redelijk grote/harde stukken/happen zijn. Ik zou ze zelf denk ik niet eerder geven dan 1,5 jaar.
Ik kan me trouwens niet eens voorstellen dat AH 'bewust' bezig is dus denk vanwege de stukken ? Controleer eens wat er bij de vijgen, dadels staat dan weten we of ze inderdaad zo 'verantwoord' etiketteren of dat het inderdaad vanwege de stukken is. In ieder geval zou ik persoonlijk de gele niet geven vanwege het zwavelen. maar als je verder niet zo een 'gezondheidsfreak' bent en je komt er achter dat het ook op de vijgen en dadels staat tja dan kan je het zoals hierboven genoemd in kleine stukken of gepureerd geven o.i.d. dan draait het misschien wel om hetzelfde principe als druiven, tomaatjes etc... ben benieuwd laat het ons weten als je gekeken hebt of stuur de AH gewoon een email
Ik heb inmiddels van iemand die werkt bij "eat me" een pb. Zij gaat het voor me uitzoeken. Ik hou jullie op de hoogte.
Het heeft te maken met een evt verloren pit. Daarom wordt aangeraden om niet aan kindjes jonger dan 3 te geven. Verder heeft het zwavelen niets met dit advies te maken. Bedankt voor jullie reacties!
De ongezwavelde zwarte zijn bij natuurwinkels noten kraam etc vaak wel te koop. Zijn inderdaad de lekkere, die zwarte!