dreumes wil niet meer 'gevoerd' worden!!

Discussie in 'Voeding' gestart door mamavanfay, 23 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanfay

mamavanfay Actief lid

14 nov 2009
    151
    0
    0
    Docent PrO
    Gelderland
    Hoi dames!

even een vraagje....Hoe doen jullie dat!?

Ik heb hier een dametje van bijna 14 maanden en die wil dus niet meer gevoerd worden.....met NIETS!!!

Het fruit en de boterham vind ik niet zo'n probleem, dat gaat eigenlijk prima. Het fruit in stukjes op een bordje en dat knabbelt ze heerlijk weg. Een boterham in de ochtend en tijdens de lunch die ze ZELF aan een vorkje prikt gaat ook prima.....nmaar ja....het avondeten...

Vanavond was het weer eens zover. Hoofd omdraaien, jengelen, zeuren tot krijsen maar er maar 3 a 4 happen inkrijgen. En maar wijzen naar onze borden, terwijl zij precies hetzelfde krijgt! Ik doe het nog wel even door de hakmolen dus ja, 't ziet er wel iets anders uit. En maar naar onze borden wijzen...

voor een week terug, kon ik haar prakje er nog wel in krijgen en daarna gaf ik haar nog een stukje groente of een aardappeltje in de hand dat ze dan ook nog op at. Ik geloof alleen dat dit niet meer werkt.:(

Toen ik haar d'r eigen eten maar gaf in een bakje met een kromme lepel (zo'n oefending...) begon ze lekker zelf te scheppen en te happen. Ja er kwam iets in haar mond en JA om haar heen leek het wel een slagveld....maar goed, mevrouw heeft wat gegeten maar lang niet genoeg volgens mij.
    Toen ze pas op de helft was van haar bakje, vond ze het nodig om er ook nog eens mee te gaan gooien.....toen was voor papa de maat vol, die kon het niet langer aanzien en was het klaar. Hij heeft haar maar even buiten uitgeklopt ;)

Wie heeft er ook zo'n 'portret' met eigen willetje rond dartelen en wil ook alleen maar zelf eten en iemand tips om dit handig aan te pakken? Gebruiken jullie een bordje of een bakje? Ik kan best tegen een beetje een troepje maar zo'n slagveld als vanavond....dat trek ik niet iedere avond gok ik....:(

Groetjes Elza

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Mijn dochter begon hiermee toen ze net een jaar was, nog geen week erna. Hier gewoon laten 'aanklooien' en rommelen, helaas elke avond een slagveld maar dat ging binnen 2-3 weken heel snel al veel beter. Zelf laten eten was hier de enige mogelijkheid nog om er iets in te krijgen dus tja... ik zou zeggen: probeer je even niet druk te maken om de troep, dat went én het wordt echt minder ;)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gewoon zelf laten eten?

Dit 'probleem' (ik vind het niet zo'n probleem, ik heb het juist zoveel mogelijk gestimuleerd) hebben wij al langer, mijn dochter wil bijna nooit gevoerd worden (behalve als ze yoghurt krijgt, want ze heeft dondersgoed door dat ze dat zelf niet naar binnenkrijgt, haha). Ze eet alles zelf, ik vind het heerlijk, kan ik ook rustig eten. Gewoon zorgen voor goed 'grijpbaar' eten, dus geen prakje, maar gewoon stukjes aardappel, stukjes groenten, stukjes vlees....komt helemaal goed. En is nog beter voor de motoriek ook. Met bestek eten komt dan later wel. Sindskort krijgt ze het wel op een bordje, die kiept ze niet meer om, alleen als ze genoeg heeft maar als je dat in de gaten houdt dan is dat meestal wel te voorkomen. En verder, als ze met eten gaat gooien heeft ze genoeg gehad / lust ze het niet dus dan is het eten weg en klaar.

4. Maia

Maia Niet meer actief

en waarom laat je haar dan niet zelf eten? Hier weigerde ze op een gegeven moment ook gevoerd te worden? En het wordt een gigantisch grote kliederboel, maar ze at wel meer dan wanneer we het haar probeerden te voeren. En inmiddels gaat het eten redelijk netjes voor haar doen ;) gewoon in kleine stukjes snijden en laat maar gaan zou ik zeggen.

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou haar gewoon lekker haar gang laten gaan met zelf eten. Ipv het eten te prakken en dat ze dus met een lepel moet eten kan je het ook gewoon in grote stukken aanbieden, zodat ze het makkelijk met haar handen kan eten. En leg eventueel een vuilniszak onder de kinderstoel. Alles wat dan valt, valt dan op de vuilniszak en die heb je natuurlijk zo opgeruimd.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Haha, ik lees geloof ik mijn eigen verhaal. Ook 's ochtends, dan krijgt ze pap, dat geef ik haar altijd gezellig bij mij op schoot. Nou, echt niet meer he. Ze wil het zelf eten en gaat heel erg bokken als dat niet mag. Heel slecht laat ik haar dan wel eens staand eten zodat ik het haar wel kan geven. Want als ik het haar zelf laat doen kan ze eerst in bad voordat ze naar het kdv gaat.. Eigenlijk ben ik niet van het staand eten, maar goed.
    En 's avonds wil ze ook het liefste zelf eten. Ook dan gaat het hetzelfde zoals jij omschrijft. Ik hou me maar voor dat ze vanaf een jaar wat minder nodig hebben en als ze honger heeft wel meer eet. Er zijn avonden wanneer ze het nog wel goed vind als wij het geven, daar hebben we nog geluk mee. Vraag mezelf wel af hoe lang het nog duurt.

7. mamavanfay

mamavanfay Actief lid

14 nov 2009
    151
    0
    0
    Docent PrO
    Gelderland

Dat geeft de burger moed!!! Thanx!!

Wat voor bestek gebruikte jij? en deed je een bordje of een bakje?

8. Diesel82

Diesel82 Actief lid

26 mrt 2009
    390
    0
    0
    Hier ook zo'n grietje die al langere tijd niet gevoerd wil worden. Inderdaad heb ik haar ook zelf laten eten met alle rotzooi nadien. Eerst heeft ze lange tijd met haar handen gegeten, wel steeds geoefend met een lepeltje. Nu sinds een paar dagen kan ze redelijk goed eten met een lepeltje (ook zo'n krom oefen ding). Laat haar lekker haar gang gaan, komt vanzelf goed. Je kan ook onder haar stoel een stuk plastic tafelkleed of zeil neerleggen. Hoef je het alleen maar uit te kloppen.
    Onze dochter begon ook met eten te gooien als ze klaar was. Heb haar geleerd dat dat niet de bedoeling is. Nu zegt ze keurig klaar als ze niet meer hoeft te eten. Ook joghurt wil madame zelf doen. Dit krijgt ze nu uit een drink oefenbeker. Ook om te leren uit een beker te drinken. Dit gaat redelijk goed maar ook hier mee vind ze het soms makkelijker om het met haar handen te doen. Nu wel iedere avond een slab met lange mouwen aan.
    Succes ermee!

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als je haar consequent zelf laat eten komt ze er vanzelf achter dat ze zelf meer eten in haar mondje moet stoppen als ze honger heeft :). En bovendien gaan veel kindjes na hun eerste verjaardag ook minder eten omdat ze minder hard gaan groeien. Vertrouw erop dat je kindje het zelf wel weet te regelen. Hier verschilt het heel erg per dag wat er naar binnen gaat maar ik bied gewoon aan en wil ze niet, dan maar niet. Hooguit geef ik op een dag dat ze minder goed eet als fruit een banaan ofzo dat het wat meer vult.

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze zoon wilde vanaf 1 jaar ook niet meer gevoerd worden.
    Ik vond het geen probleem, ik leg de stukken aardappel, groente en vlees gewoon voor hem neer op een bordje en hij eet het lekker op, met zijn handjes. Dingen als een toetje of bijv. macaroni laat ik hem lekker zelf oplepelen.
    In het begin een zooitje, maar nu is hij anderhalf en gaat het prima.
    Tip: slab met lange mouwen, soort verfschortidee.
    Of bijv. een oud tafelkleed op de vloer onder de kinderstoel, even uitkloppen en de zooi is weer weg.

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

Mijn dochter eet eigenlijk l tijden zelf haar prakje uit een bakje met zuignap, en een lepeltje van Nuby, geen kromme maar wel een zachte ;) Sinds kort is ze te haastig (vanwege de trek) en neemt hele grote happen zodat de helft er naast valt, daarom 'voer' ik nu eerst en laat haar dan nog zelf rommelen. Kijk, heel normaal dat ze niet meteen zelf, goed kunnen eten. Maar uit de mond duwen, op de grond gooien of bord omkiepen, is gewoon wegzetten hier. dan maar niet.

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ze wil niet gevoerd worden, ze wijst zelfs naar de stukken op jullie bord.. hoe makkelijk wil je het hebben? Ze wil overduidelijk hetzelfde als jullie eten. Dat zou ik haar dan ook geven en laat maar kliederen.

13. mamavanfay

mamavanfay Actief lid

14 nov 2009
    151
    0
    0
    Docent PrO
    Gelderland
    Dames!!!

Wat een heerlijke reacties allemaal!! Ik krijg er helemaal een positief gevoel van 'Hoppa....We gaan ervoor!!!'

een vuilniszak onder de stoel, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!! gelukkig hebben we ook een laminaat vloer en niet een of ander duur parket wat niet nat afgenomen kan worden.

d'r toetje in een oefenbeker...Gaan we morgen ook gelijk mee starten!! 't is toch al een bende hahaha

en Eylem, inderdaad, ze regelen zelf wel hoeveel ze nodig hebben. Ik moet er gewoon wat meer op vertrouwen!

Fay gaat lekker zelf eten vanaf NU...(nou ja, ze ligt heerlijk te slapen...) kan ik ook weer eens een warme prak naar binnen werken in plaats van zo'n lauwe hap! Heb er nu al zin in....
    (en papa....ach, misschien moet hij maar even oogkleppen opzetten;) hihi)

Nog meer tips zijn van harte welkom!!

Bedankt en welterusten alvast!!

Groetjes Elza

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Gewoon zelf laten eten;) Yep, het word een knoeiboel, maar hoe moeten ze het anders zelf gaan leren?
    Tafelzeil onder de stoel, slab met lange mouwen aan en een bordje met zuignappen (of gewoon op het tafelblad, bordje blijft hier nog niet op tafel staan) en gewoon zelf laten klooien.

Mijn dochter eet al maanden met haar handen (ook in restaurants:D), en dat ging best goed zonder te knoeien.
    Nu is ze druk bezig met bestek eten (vork en lepel), wat weer een hoop knoeiwerk opleverd (maar ook op een hoop lol zoals ze aan het ontdekken is).

Naar mijn idee kunnen ze goed zelf aangegeven hoeveel honger ze hebben. De ene dag zal het meer zijn als de andere dag. Wij zelf eten ook niet iedere dag dezelfde hoeveelheid;).

De stofzuiger, dweil en wasmachine zijn geduldig, en het is reuze gezellig aan tafel:D

15. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Bakje met zuignap? DAT is nog eens een idee zeg! Begrijp ik het goed dat die ook van Nuby is? Want dan ga ik eens gauw zoeken.........

16. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    ja Nuby heeft ze en Mepal heeft ze ook. Heel handig.

Hier ook lekker zelf eten. Sinds hij vaste voeding krijgt doet hij het eigelijk al zelf (Rapley) Prakken heb ik ook nooit gedaan. Eerst at hij gewoon met zijn handjes en met een maand of 10 begonnen met oefenen met een vork of lepel. Hii is nu bijna 14 maanden en het gaat steeds beter...als hij in zijn hum is dan lukt het bijna zonder al te veel geknoei...is hij niet in zijn hum dan kun je het bij wijze van spreken van het behang afschrapen...:cool:;)

17. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Onze dreumes ging voordat ze één jaar werd al bijna zelf eten... Wij hebben het juist gestimuleerd overigens! Het is inderdaad eerst een slagveld maar het wordt vanzelf beter. Wij zijn heel vroeg begonnen en ik heb wel het idee dat het hierdoor sneller onder de knie kreeg en het al goed kon toen haar eigen wil zich steeds beter begon te ontwikkelen ;). Alleen geen prakjes hier maar altijd alles in brokjes, hapjes. Gaat prima! Grappig, als ze de laatste yoghurt niet uit haar bakje krijgt, mogen we wel helpen, graag zelfs.

Ze is overigens een verschrikkelijk groeie eter. Dat is nooit minder geworden (ook al zei iedereen tegen me: met een jaar wordt het wel minder). Toen ik het op het cb vertelde, zeiden ze: 'Je hebt ze zeker vroeg zelf laten eten? Dat zijn over het algemeen de betere eters!'. Dus even lekker aan laten rommelen (en je man dit topic laten lezen :D). Het WORDT beter!

18. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Hier eet Seph ook al een tijdje zelf, niet alles maar pasta (wokkels, beetje meer pasta beetje minder saus) aardappeltjes, boontjes, stukjes vlees.... enz Maar soep oid hoe doen jullie dat? Hij prikt nu al wel met een vorkje maar er gaat nog nauwelijks wat in als het hem te lang duurt (en dat is al snel) gaat hij verder met zijn handjes...

Maar soms eet hij nauwelijks wat omdat hij dan geen zin heeft om iets nieuws te proberen... hoe doen jullie dat?

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Soep vind ik persoonlijk geen avondeten dus dat eten we hier nooit :).

wat betreft nieuwe dingen proberen: dat probleem hebben we hier ook. Wat ik meestal doe, is 2 soorten groenten maken voor Irem, de 'nieuwe' en 1 soort waarvan ik zeker weet dat ik het lust. Ik leg het door elkaar op haar bordje, ze eet dan eerst de bekende groente en op een gegeven moment gaat er vaak ook wel een hapje van de 'nieuwe' groente naar binnen. Meestal is dat dan ook het enige hapje, maar dan heeft ze in ieder geval geproefd, en toch gewoon genoeg groenten gegeten.

20. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hier doet smurfie het ook al een tijd zelf. Het enige dat nog niet echt lukt is yoghurt eten. maar dit komt omdat hij voor zijn mond de lepel omdraait dus dan krijg je wel een beetje een bende. Maar verders eet hij vanaf een jaar alles zelf. En idd in het begin met alle gevolgen van dien.. ( een hond is in zo'n geval ideaal :) )

Hij eet trouwens met een klein gebaksvorkje dat gaat hem makkelijker af als dat stompe kinderbestek!.

Succes ermee...

Deel Deze Pagina