Baby 7,5 week huilt veel en slaapt slecht, wat is er mis??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Vanilla, Aug 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

Jul 10, 2006
    1,373
    0
    36
    Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere moeders met soortgelijke babys of wat jullie zouden doen in onderstaande situatie;

1,5 week na de geboorte van onze dochter werd ze plotseling vreselijk onrustig. Ze sliep heel slecht gedurende de hele dag en nacht, huilde extreem veel (6 uur + per dag) was erg hongerig en vertoonde heel veel spanning in haar lijfje. We hebben toen eigenlijk direct al aan de bel getrokken bij zowel huisarts als cb, het is ons 2e kindje en dit herkennen wij niet uit de babytijd van onze zoon.

Arts vond afgezien van haar voorkeurshouding niets opvallends en vond dat we de situatie aan moesten kijken. Cb adviseerde forte voeding en de Ria blom methode om rust en regelmaat te krijgen. Als ze aan meer slaap toe zou komen moesten we een fysio in de arm nemen om te werken aan haar voorkeurshouding. De Forte voeding zorgde wel voor een iets meer tevreden kind na de voeding maar de problemen bleven. Aangezien ik mezelf niet prettig voel bij de Ria blom methode heb ik er voor gekozen om de methode van Stephanie Lampe, baby in droomritme, te gaan hanteren. Op haar betere dagen helpt dit wel om haar beter te laten slapen, op de slechte dagen blijft ze huilen en is het heel moeilijk om de methode goed aan te houden.

Gisteren na een hele dag non stop huilen besloot ik toch maar weer naar een arts te gaan. Deze arts vond haar heel gespannen en verwees ons door naar een manueel therapeut. Na wat zoeken op internet kwamen we uit bij het kiss syndroom, ze voldoet nagenoeg aan alle symptomen. Na wat verder zoeken kwamen we echter ook terecht bij de risico's van de manuele therapie en de sceptische verhalen over het kiss syndroom... Na het lezen van al deze verhalen weten we eigenlijk helemaal niet meer wat we met de situatie aan moeten.

Om haar symptomen even op te noemen:

Scheve dwangstand van hoofd (extreme voorkeur naar rechts)
    Overstekken
    Kleertjes over het hoofd trekken geeft heftige reacties (evenals heel veel andere handelingen overigens)
    Eenzijdige slaaphouding, waardoor scheve schedel zich ontwikkelt
    Schedelasymmetrie, achterhoofd en voorhoofd
    Asymmetrisch bewegen van armen (slaat veel met rechterarm)
    Slaapstoornissen, veel en hoog huilen, oververmoeidheid
    Prikkelbaar, driftig en onrustig
    Handjes in vuistjes gespannen

Wat verder niet onder de kiss symptomen valt maar wel opvallend is:
    Huiduitslag in gezicht en op rompje, vlamt af en toe op en trekt dan weer weg.
    Altijd verstopte neus

Kortom, een hele lijst symptomen die verklaard kunnen worden door heel veel verschillende problemen. Ze drinkt verder wel goed (alles gaat altijd op!) en groeit ook goed.

Ik heb het gevoel dat de huisarts er eigenlijk niks mee wil, hij zegt ook dat nagenoeg al deze klachten (op de voorkeurshouding na) vanzelf zullen verdwijnen na 3 maanden. Een beetje het klassieke huilbaby verhaal.

Volgende week heb ik wel een afspraak gepland bij een kinderfysio in het ziekenhuis, zowiezo voor de voorkeurshouding en anderzijds om evt onderliggende andere medische problemen uit te sluiten.

Wie herkent bovenstaand verhaal en wat hebben jullie gedaan? Of voor degene die het niet herkennen, wat zouden jullie doen?

Voor haar voorkeurshouding hebben we overigens de standaard tips al toegepast en voor de rrr ligt ze al een poosje in de puckababy piep.

2. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik zou een verwijzing naar de kinderarts vragen, dit lijkt me te complex voor een huisarts of fysio..

3. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

Jul 10, 2006
    1,373
    0
    36
    Bedankt voor je reactie. Hmm, dat zou inderdaad geen kwaad kunnen maar ik vind het wel raar dat de artsen tot nu toe ons allemaal wegsturen onder de noemer "het hoort er een beetje bij".... Erg frustrerend....

Ze heeft overigens wel haar goed momenten, op de momenten dat ze zich prettig voelt is ze een onwijs vrolijk meisje! Ze lacht dan veel en is erg gericht op papa en mama (om vervolgens weer te gaan huilen helaas....)

4. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,306
    0
    0
    Ik zou je niet meer weg laten sturen! Je rijtje lijkt mij te 'ernstig' om het 'maar aan te kijken'!! Ik heb geen ervaring met het kiss syndroom, maar dat zou een kinderarts toch serieus moeten nemen.

Wij (of eigenlijk onze dochter) heeft baat gehad bij een behandeling van een osteopaat. Is misschien ook nog een optie? Heb je een snelle bevalling gehad misschien? Was hier wel het geval (1u15min van begin tot eind) en kindjes kunnen daar echt last van hebben.

Succes en sterkte!

5. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 5 maand, en de eerste 2,5 maand was hier ook zwaar. Medisch was er niets aan de hand, kerngezond maar ze had ook een enorme voorkeurshouding, dus ook scheef en plat achterhoofdje (wat nu gelukkig goed bijtrekt), oververmoeidheid, overdag te weinig slapen, krampjes, overstrekken, veel huilen en ze sloeg zichzelf continu wakker, was een erg druk kind.
    En uiteindelijk bleek het gewoon een kwestie te zijn van rust/ regelmaat, inbakeren en de tijd uitzitten. Rond de 6-7 weken is er een huilpiek, en onderschat de krampjes niet waar volgens mij bijna elke babay last van heeft.

Wat ik wil zeggen: ga naar de kinderarts en sluit eerst uit of er medisch niets is. Hierin moet je zeker niet alleen uitgaan op het oordeel van CB! Als er medisch niets is dan denk ik dat het normaal baby gedrag is, en dat je met inbakeren en veel rust en regelmaat al veel kan bereiken.
    Ik heb serieus gedacht dat het nooit over zou gaan, radeloos was ik soms. Maar met 3 maand werd alles anders en beter!

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Trouwens, mijn dochter had haar nekje vastzitten en iets in haar schedeltje zat niet lekker. Osteopaat heeft met 4 behandelingen haar voorkeurshouding er helemaal uitgekregen, en nekje zat ook weer goed. Toen werd ze al veel rustiger! Ook met fysio aan de slag met oefeningen enz.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Herkenbare symptomen en bleek hier kiss-syndroom en KMA. Osteopaat heeft enorm veel uitkomst gegeven: we kregen een ander kind!
    De drama-verhalen over manuele behandelingen: zijn vaak mensen die niet geregistreerd staan en er een hoop zelf op los hobby-en. Als je naar een geregistreerd osteopaat (NVO Osteopathie: Nederlandse Vereniging voor Osteopathie) gaat of manueel therapeut, zullen die je baby echt kundig behandelen en kan het dus echt de oplossing zijn.

8. raspberry

O, en artsen van CB's zijn heeeeeel matig opgeleid, (basisopleiding en dan -als het jongere artsen betreft- nog vaak wel een extra korte opleiding tot CB-arts), maar daardoor dus ECHT NIET geschoold om je kind goed medisch te kunnen beoordelen! Zij zijn er voor de ontwikkeling, niet voor medische zaken.
    op het oordeel van cb-arts dus echt niet afgaan, en echt zien dat je bij een kinderarts komt om die beoordeling te doen.

9. raspberry

Vraag vooral terug dan wat normaal is. Wij werden ook steeds weggestuurd met 'is normaal'/'hoort erbij', maar ze vroegen niet door en ik heb toen nooit genoemd dat oudste 12-16 uur per dag huilde. Ik vertelde dat ze veel huilde, maar dus niet hoe veel.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt op mij als leek over op KISS en KEA.
    En misschien ook clusterbehoefte. En dat is best lastig als je niet zelf voedt.

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou ook denken aan KISS en KMA. Hier ook een positieve ervaring met osteopaat.

12. annasskies

annasskies Actief lid

Feb 23, 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    KISS en KMA, osteopaat en koemelkvrij dieet. Wij kregen er een ander kindje voor terug. Kinderarts erkende beide niet, volgens hem kon KMA niet met borstvoeding! Zelf koemelkvrij gaan eten en bij osteopaat geweest en al na eerste bezoek grote verandering, heeft die hele middag meteen al geslapen!
    Toevallig vandaag weer bewijs voor KMA, kdv vergeten in te lichten over haar allergie (ze krijgt nog voornamelijk bv, dus niet aan gedacht) ze had omdat een ander kindje jarig was en danoontjes mee had ook een danoontje gehad, de leidster is na een paar hapjes gestopt omdat ze meteen rode vlekken om haar mondje heen kreeg. Zodra ik iets eet en drink waar melk in zit is het helemaal mis, buikkrampen en rode vlekken/uitslag. Daar heb ik verder geen cb of kinderarts voor nodig, slechte ervaringen mee...

13. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

Jul 10, 2006
    1,373
    0
    36
    Hallo, bedankt allemaal voor de ervaringen en tips.

We zijn vandaag opnieuw naar de huisarts geweest en hebben een doorverwijzing gehad voor de kinderarts. Daar kunnen we as dinsdag terecht, ik ben benieuwd...

14. misa

misa Niet meer actief

Och meid.. Wat naar. Ik weet hoe het is. Ik zou zeggen: vanaf nu heel hard worden naar allerlei hulpverleners toe en je niet laten afschepen. Hoort erbij is natuurlijk belachelijk om te accepteren! Hier zoveel verschillende klachten: van reflux, tot kiss envan kma tot lactose intolerantie. Alles bij elkaar heeft het ruim een jaar geduurd voordat het goed ging met haar. Uiteindelijk heeft veel stress en niet serieus genomen worden het allemaal erger gemaakt. We zijn bij osteopaat, fysio, ka, natuurgeneeskundige, homeopaat, manueel therapeut, enz geweest... Iedereen wist wel iets te vinden, alleen de ka hield de boot erg af.

Misschien een osteopaat en een ka bezoeken. Desnoods zelf beginnen met pepti of nutramigen. Ook goedkoper op mp te vinden.

Luister naar je gevoel en hou vol. Film dingen, houdt een dagboekje bij en vraag hulp waar je kunt. Veel sterkte...!

Share This Page