Mijn zoontje is bijna 8 maanden en al flink aan het tijgeren door de kamer. Alleen is het nu dus zo dat hij langzamerhand steeds meer aan dingen zit waar ie niet hoort aan te komen (bijv. tijdschriften die onderop de salontafel liggen) Hoe moet ik hiermee omgaan? Hij begrijpt natuurlijk nog niet dat dit niet mag, maar ik wil eigenlijk ook niet alles in huis aan de kant hoeven zetten. Of moet ik dat nu nog wel gewoon doen totdat hij 'nee' wel begrijpt?
Deze fase zul je komende maanden nog hebben, want als hij gaat stappen zal ie bij nog meer dingen kunnen. wat het beste werkt is om je kamer toch iets kindvriendelijker te maken. Anders blijf je de baby overal vandaan halen, en met 8mnd leert hij het nog niet. -laat een paar ongevaarlijke dingen staan om hem te leren; - Kranten ed zijn gevaarlijk, daar kan een baby in stikken bijv; - haal hem elke keer weg met een vaste zin: 'dat is niet voor jou, dat is van mama', en bied hem iets asn ter afwleiding. dit zul je echt 10.000x moeten doen totdat het werkt, dus geef de moed niet te snel op
Ja, ik zou gewoon alles weghalen. Dat is even niet anders, maar dan hoef je tenminste niet de hele dag politieagentje te spelen en nee te roepen.
Mijn huiskamer is al 12 jaar niet meer de huiskamer die ik zou wensen. Heb mijn huiskamer kindvriendelijk ingericht. Geen scherpe randjes plantjes hoog( heb geen planten.) Salontafel kind vriendelijk stoeltje speelgoed in het dressoir.Geen koorden op de grond hangen stopcontacten kind vriendelijk snoeren weg gewerkt. Wat ik hier mee wilt zeggen is het woord alleen maar erger. En zou wel idd je kamer kind vriendelijk maken. Anders speel je alleen maar agentje in je eigen huis en daar woord je niet vrolijke van. Wat niet weg kan en gevaarlijk is van af dag een ook nu weg halen en vertellen dat het niet mag( ja hi is zeker nog te jong) goed begin is het halve werk.
Thnx, daar kan ik wat mee Ben nog een beginneling dus moet nog een hoop leren wat betreft opvoeden Maar ik heb idd ook geen zin om politieagentje te spelen. Hij is al zon makkelijk en lief ventje en daar wil ik zoveel mogelijk van genieten
@ knap: een vraagje zonder dat ik het vervelend bedoel hoor maar als jouw woonkamer al 12 jaar niet meer hetzelfde is hoe oud zijn je kinderen dan al? En ben ik een hele rare strenge moeder als ik vind dat kinderen (op een bepaalde leeftijd) gewoon moeten leren dat ze van dingen af moeten blijven...?! Ik snap dat ze op de leeftijd van het kindje van TS dat nog niet snappen maar op een gegeven moment moeten ze toch ook weten dat bepaalde spullen gewoon niet om mee te spelen zijn. Ik was niet van plan om heel m'n huiskamer te verbouwen of aan te passen voor m'n kleine eigenlijk of is dat raar?
Geen stomme vraag. Mijn oudste is 12 mijn jongste is 3. Toen mijn zoon zijn speelgoed zeg maar in zijn kamer had! Kwam zijn zusje en begon het weer op nieuw vandaar mijn huiskamer al 12 jaar kids vrij is En ik zie het niet als mijn huiskamer verbouwen ik zie het als mijn huiskamer welkom houden om vrij te kunnen spelen. Lekker dicht bij mama. En goed overzicht wat ze wel en niet doen. Maar ben blij als het hier over een jaar of 4 wat leger woord met speelgoed. Maar tot die tijd. Is de huiskamer ook de speelkamer.
Aha dat is duidelijk. Vind het ook belangrijk dat mijn zoontje veilig kan spelen hoor vooral nu hij nog zo jong is. Ik heb natuurlijk ook de nodige aanpassingen zoals de stopcontacten, bescherm rubbertjes aan de punten van de tafel en een stapel tijdschriften weg gehaald. Ik heb een heel mooi glazen windlicht met een kaars erin die staat op een plateau waar nog meer spulletjes op staan waar S niet aan mag komen. Dit laat ik staan en als hij er naar toe gaat en er aan zit zeg ik uh nee dan kruipt hij meestal verder, soms moet ik hem weg halen en zet ik hem op z'n speelkleed met speelgoed. Maar ik moet zeggen dat als ik streng nee zeg hij daar wel op reageert, nu nog wel in ieder geval haha.
Hier alles kindvriendelijk gemaakt afgezien van ongevaarlijke dingen. Dus ik moet haar wel bij bepaalde dingen weg halen, maar ze heeft een veilige omgeving om op ontdekking uit te gaan. Ik vind het onrealistisch je kamer niet aan kinderen aan te willen passen.
Wij hebben het een en ander wel aangepast, voor zijn veiligheid en om idd niet de hele dag als een politie agent in de rondte te lopen, heb daar een hekel aan, een kind dat constant NEE!! te horen krijgt. Maar sommige dingen (die niet enorm gevaarlijk ijn) wel gewoon zo gelaten en proberen hem te leren dat hij daar niet aan mag komen. Door waarschuwen en dan het ding of hem weg t ehalen. Tja het hoort erbij. Pas een keer de strijkplank weggehaald toen hij zich eraan wilde optrekken en huilen geblazen haha, echt zo'n aanstelhuil! Niet leuk, maar hoort erbij.
Heb trouwens gelezen dat kinderen tot 5 jaar nog geen eigen geweten hebben, jij bent hun geweten. Zolang jij in die ruimte bent en iets verbiedt, geldt dat verbod. Zodra je weg bent, is het verbod ook weg. Dat zit gewoon in hun systeem en vandaar dat ze dus ook vaak dingen doen die je al 100 keer verboden hebt.