Bezig met 5-10 minuten methode?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 24 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wie is er nu bezig, bezig geweest of van plan bezig te gaan met de 5/10 minuten methode om je dreumes beter te laten slapen? Mijn jongetje is 14,5 maand en wil niet meer zelf in slaap vallen. Ik ben vandaag begonnen met deze methode en Pff vond het erg moeilijk.. Het duurde een uur en toen sliep hij. Hopelijk gaat het gauw beter.. Dit topic is niet bedoeld om de discussie aan te gaan of het wel of niet okee is, want ik heb er al veeeeel verschillende meningen over gelezen. Puur om ervaringen uit te wisselen, hoe lang het bijvoorbeeld duurde voor resultaat etc? En een beetje steun te vinden ;)

2. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Geen ervaring mee en ook niet gedaan, maar wou je succes wensen en hopelijk gaat t werken voor jullie!

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel!

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier bij de oudste moeten doen omdat ik er echt doorheen zat; ze werd heeel vaak wakker.. Na drie dagen die methode en mevrouw sliep klokje rond en werd zingend wakker 's ochtends! 's Middags ging ze ook veel beter slapen!

Hopelijk bij jou ook zo'n succes!

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier eigenlijk dezelfde ervaring. Wij hoefden 'm alleen niet 's avonds toe te passen, in slaap vallen ging namelijk prima. Hij werd alleen 's nachts regelmatig wakker, zonder dat er wat aan de hand was.
    Na 3 dagen inderdaad een heerlijk vrolijk en uitgerust kind. Als hij nu huilt in bed is er echt wat aan de hand. Tot die tijd werd hij altijd huilend wakker. Nu ligt hij rustig een half uur te kletsen zowel voor het slapen gaan als na het wakker worden.
    Hier was hij overigens 16 maanden toen we het hebben toegepast.

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Hier ook regelmatig gebruikt in de fases waarin hij ineens weer moeilijk ging doen met slapen! Vaak idd 1 of 2 avonden waarin je toch 1-2 uur bezig bent met heen en weer lopen, maar daarna altijd profijt gehad! :)

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb dit een soort van gedaan met onze dochter en doe het nog steeds. Zij had veel moeite met alleen in slaap vallen. Alleen heb het wel wat aangepast omdat ze nog zo klein js.
    Ik laat haar 15 min huilen als ik zeker weet dat ze alleen moe is en geen honger of pijn oid heeft.
    Die 15 min loop ik elke minuut of zo binnen voor een aai over dr bol en geruststellende woordjes. Als ze na 15 min nog huilt pak ik dr op om te troosten, zodra ze stil is leg ik dr terug. Ze valt dan altijd gelijk in slaap. De laatste tijd valt ze voor de 15 min om zijn in slaap, en ligt ze met name in de avond nog even om zich heen te kijken en gaat daarna lekker slapen.
    Hier heeft dit goed gewerkt dus!

8. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Hier ook toegepast, soms nog hoor.
    We zijn het gaan gebruiken toen onze boef wel moe was, maar niet wilde slapen. Na 3 dagen wist hij dat als hij in bed wordt gelegd, het bedtijd is.
    Daarna begon die boef 's nachts feestjes te geven door 's nachts ineens een paar uur wakker te zijn. Ml was zo gek om hem uit bed te halen, anderhalf uur op de bank in het donker te zitten en dan terug in bed te leggen. Na 3 nachten vonden we het genoeg ;) toen zijn we het weer gaan toepassen. Na 2 nachten wist meneer dat 's nachts het niet gezellig is en dat iedereen ligt te slapen in huis. Nu horen we soms gesnik of een huil maar dat is tijdens het dromen. Bij huilen gaan we wel even kijken. Krijgen we tijdens het huilen krokodillen tranen en lachjes cadeau, dan weten we dat hij weer eens wilt weten waar de grenzen zijn ;) nachtelijke feestjes doet hij maar aan als hij 18 is :p

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Vanmiddag (net) viel hij al in slaap toen ik hem z'n melk gaf op z'n kamertje tijdens het verschonen voor z'n slaapje. Ik legde hem in bed en liep weg (waar ik dan eerder bij m bleef omdat ik wist dat hij toch zo in slaap zou vallen). En ja hoor, hij begon meteen te huilen en op te staan. Na 10 minuten erheen en hem neergelegd en slaap lekker gezegd. Toen ik weer wegliep was hij weer helemaal over de rooie. Vond het zo sneu. Toen weer eventjes gewacht en na zon 15 min er heen gegaan en toen kon ik het niet verdragen..! Ik wist dat hij doodmoe was maar hij was zo aan het huilen, zittend in z'n bedje. Toen heb ik m even over z'n buikje geaaid, halve minuut ongeveer en toen zakte hij in slaap dus toen ben ik weggelopen. Nu vraag ik me af of ik de hele methode daarmee 'verpest' (klinkt een beetje raar..). Want uiteindelijk blijf ik dus toch even bij hem. Nu was hij zo moe dat hij vrijwel meteen in slaap viel maar dat is natuurlijk niet altijd zo

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee hoor, ik denk niet dat je het hiermee 'verpest'. Je doet wat bij jou en je kindje past.
    Als hij hier echt ligt te krijsen troost ik hem ook eerst in bed, ik aai over z'n hoofd en rug en praat zachtjes tegen 'm. Ik ga dan pas weer weg als hij rustig is.
    En ik denk ook niet dat het altijd werkt. Ons zoontje is de afgelopen week regelmatig bruut wakker gemaakt uit z'n middagslaapje, doordat ze hier aan de straat bezig zijn. Terwijl hij lekker lag te slapen ging dan opeens de trilplaat aan die flink herrie maakt. Hij werd dan helemaal over z'n toeren wakker, met als gevolg dat hij 's avonds niet meer durfde te gaan slapen.
    Omdat ik al vrij snel doorhad dat het daardoor kwam en hij echt angstig was (uit bed tillen en dan helemaal aan mij vast klampen), hebben we hem vorige week dus niet laten huilen bij het naar bed brengen, hij had namelijk echt een reden om te huilen.
    Inmiddels is de rust hier in de straat weer een beetje teruggekeerd en zoon valt sinds het weekend weer zonder huilen in slaap, gewoon als van ouds.
    Ik bekijk hier dus echt per situatie wat ik doe en hoe ik daarmee om ga.

11. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Bij mijn zoon werkt het echt niet om m half slapend weg te leggen want dan krijg ik ook bovenstaande... ;) hij moet dan ook bij mij echt in slaap vallen en dan is t prima.... Maar normaal gaat hij wakker in bed en dan gaat hij slapen... Hier nog nooit meegemaakt dat hij ineens dacht "zo das mooi" ;) dus denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je de techniek om zeep hebt geholpen hoor! ;)

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja dat is natuurlijk ook wel logischer want je kind is geen robot haha. Alleen vind ik het dan lastig omdat ik bang ben dat ik dan alsnog geen duidelijkheid creƫer voor hem. Het moeilijke vind ik dat hij elke keer zo overstuur raakt wanneer ik weer wegloop en dat is met deze methode natuurlijk wel van toepassing.. Je gaat toch regelmatig heen en weer. Maar ik wil m ook niet laten huilen want dat duurt me dan gewoon te lang en vind ik niet de bedoeling. Hij verzet zich gewoon tegen z'n slaap. Als hij echt heel erg moe is dan legt hij zich er wel bij neer als ik heel even bij m ben en m aai, maar dit is niet altijd het geval, soms is hij rond 8 uur Savonds nog niet doodmoe maar wil ik wel graag dat hij naar zijn bedje gaat

13. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik ben niet echt bekend met de 5-10 minuten methode.
    Maar ik neem aan dat dat de method is waar je je kind gewoon laat huilen voor 5 tot 10 minute, er dan heen gaat om te troosten, weggaat en het kind weer 5 tot 10 minute laat huilen?

Maar je wil je kind niet laten huilen?
    Misschien kan je dan beter een andere method gebruiken?

14. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Hele fijne methode. Werkte hier heel goed. Zeker omdat je steeds weer terug komt. Ik geef ze speen, wacht tot ze rustig is en dan ga ik weer weg. Als ze nu onrustig is, proberen we het gelijk weer toe te passen. Zijn we er meestal zo doorheen. Hier zitten we nu echter in het 'alles-verwerken-door-dromen-fase'. Ligt dus veel te huilen in haar slaap. Heel lastig is dat. Moet ze er dan echt even uit halen, en goed wakker maken. Daarna valt ze weer opnieuw in slaap. Doe ik dat niet, dan blijft ze stteds om de zoveel tijd huilen in dr slaap.

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik ken niet echt een andere methode die mij effectief lijkt mbt mijn zoontje. Ik heb het idee dat als ik bij hem blijf, hij juist wakker blijft en de neiging heeft te blijven spelen en mijn aandacht trekken. Hij blijft dan bijvoorbeeld staan in z'n bedje en kletsen en met knuffeltjes gooien. Bij ons in bed nemen hielp eerder wel alleen wil ik liever dat hij er aan went om in zijn eigen bedje te slapen (ik moet binnenkort ook weer werken en hij werd in die periode ook ineens snachts wakker). Helemaal wegblijven vind ik ook weer zo sneu omdat hij dan maar blijft huilen. Als hij eenmaal slaapt, slaapt hij super. Maar hij verzet zich zo tegen het in slaap vallen., en zo slaapt hij elke keer pas laat (zowel smiddags als Savonds). En ik weet niet wat ik er mee aan moet

16. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Je hebt ook de stap-voor-stap methode volgens het boek 'slaap lekker' van Arna Skula.
    Dan begin je dat je bij je kindje blijft tot hij in slaap valt. En elke dag ga je iets verder van zijn bedje af, wachten tot hij in slaap valt. Dan kun je uiteindelijk hem laten wennen dat je wel in de buurt bent en dat je bijvoorbeeld na 5 minuten nog een kus komt geven. Zo heb je een andere manier om hem niet te lang te laten huilen.

17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok bedankt! Het punt is alleen dat hij telkens gaat staan en wil gaan spelen, dus ik heb het gevoel dat als ik op zijn kamer blijf het dan ook een eeuwigheid duurt :-/

18. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Misschien een suffe tip maar het werkte hier heel goed: een klamboe over het ledikantje. Mijn dochter deed precies hetzelfde, vechten tegen de slaap en gaan staan en haar Knuffels uit bed gooien. Met een klamboe ging dat niet, het Was de eerste keer 10 minuten brullen, toen dacht ze blijkbaar nou dan kan ik net zo goed gaan slapen en vervolgens heerlijk getukt, volgende keer ging ze gelijk slapen.

19. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Je bent al goed bezig hoor!
    Hier hebben we het ook steeds gedaan en het ging na een week over.
    Zodra hij weer in een fase komt passen wij het toe en is het zo weer voorbij.
    Tot nu toe altijd hooguit een week dat we ermee bezig waren.
    Het is wel lastig wat jij ook zegt als je je kind zo overstuur ziet maar blijf volhouden!
    Als je zeker weet dat er verder niks anders aan de hand is dan is dat heel duidelijk voor je kindje dat het echt tijd is om te slapen.
    Maar je laat wel weten dat je er voor hem of haar bent door steeds terug te komen.

Succes!

20. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier heeft het ook gewerkt, 14 maanden lang slaap problemen gehad en na 3 dagen sliep ze zelf in en viel snachts ook zelf weer in slaap

Deel Deze Pagina