Hi! Ik ben vooral even benieuwd of er herkening is. Ik ben vorig jaar juni bevallen, we hebben nu een dochter van negen maanden en een zoon van 3,5. Zoon slaapt als een os, voor onze dochter zijn we vaak nog een beetje in de weer ('s avonds laat en/of 's nachts). Er zijn ook nachten dat ze wel doorslaapt, en nu komt het: ik lig dus elke nacht wakker, ook als ze doorslaapt. Merk dat ik me moeilijk kan ontspannen en lig in een soort waak-slaap wat te doezelen. Onze dochter huilde de eeste maanden soms van 19:00-00:00 uur. En ook de nachten waren heel lang onrustig. Pas nu slaapt ze geregeld door. Ik denk dus dat mijn biologische ritme ontbreekt of in ieder geval flink overhoop ligt, misschien is het ook nog een beetje hormonaal. Ben weliswaar de 9 maanden ontzwangeren voorbij. Ik ben dus vooral benieuwd of er moeders zijn die dit herkennen? Het lastige inslapen, heel licht slapen etc. Komt dat vaker voor na de geboorte van een kindje en ging dat bij jou op gegeven moment 'vanzelf' weer wat beter?
Licht slapen herken ik heel erg. Onze dochter sliep de eerste 2 jaar echt dramatisch. Nu is het beter maar de keren dat ik uitgerust wakker wordt, of hele nachten doorgeslapen heb zijn echt op 1 hand te tellen.. Ik hoop dat het beter wordt naarmate ze langer goed slaapt. Na 1 slechte nacht ben ik alweer dagen bang dat we het ritueel van slecht slapen weer krijgen..en lig ik ook echt, ongewild, te hanenwake.
Ik herken het ook. Mijn zoontje was 's nachts ook heel vaak wakker, soms elk uur. Als hij dan sliep kon ik heel vaak de slaap niet meer vatten. Zoontje is nu ook nog regelmatig wakker 's nachts. Nu het goede nieuws, als zoontje door slaapt slaap ik ook door en ik val ook weer beter in slaap als hij in slaap is gevallen. Dus ja, hier ging het ook vanzelf weer over. Gelukkig, want het is inderdaad erg vermoeiend.
Herkenbaar, en het gaat over. En zo niet, ga dan even naar de huisarts. Je hebt eigenlijk een soort jetlag, en soms helpt melatonine Wat bij mij ook hielp is een meditatie-slaap app, door hiernaar te luisteren ontspande mijn lichaam beter. Maar als je kleintje nog veel wakker wordt is het lastig om een goed slaapritme te krijgen voor jezelf.
Ik herken dat ook wel hoor, mijn dochtertje is 4,5 maand en sliep heel snel door maar heeft ook periodes dat ze 1 keer in de nacht komt maar ik lig dus ook al slaapt ze door nog wakker en kom dan lastig weer in slaap. Ik ga er maar vanuit dat het vanzelf een keer goedkomt en moet zeggen dat het een soort van went om eruit te gaan en dat het wat langer duurt om in slaap te vallen want voel me niet heel erg moe eigenlijk.
Pff ik heb dit ook, ligt mijn man en mijn zoontje te slapen en lig ik wakker😐 ik word er gek van. Heb ook nog geen oplossing gevonden. Wilde deze week kamillethee proberen.
Herkenbaar. Dochter sliep tot 11 mnd belabberd maar nu gaat het al een tijd goed dus ik slaap ook beter. Nu ik weet dat ze goed slaapt helpen oordopjes bij mij tegen het lichte slapen.
Misschien kun je een paar nachten alleen liggen en afspreken dat als er iets is, je man het regelt. Wie weet kun je dan loslaten.
Als je geen borstvoeding geeft of aan bepaalde medicatie zit zou je 's avonds eens saliethee kunnen proberen. Dat kan je bij een natuur- of gezondheidswinkel krijgen. Werkt heel erg kalmerend en ik slaap heerlijk. Kreeg t voor borststuwing te onderdrukken destijds maar vond m zo lekker (en ik ben geen theeleut) dat ik m nu nog steeds drink. Werkt hier als een tierelier. Anders speelde ik bejeweld in zen modus op mn telefoon en viel vanzelf wel in slaap maar om nou te zeggen dat ik me daarvan uitgerust voelde...
Ik slikte wel eens valeriaan. Dit hielp mij best goed. Weet niet of het samen gaat met bv trouwens. En ontspanningsoefeningen. Handen op mijn buik en elk botje en mijn spiertje proberen te ontspannen. Beginnen bij je tenen en na elke (buik)ademhaling ga je weer een botje/spiertje omhoog. Ik ben nooit verder gekomen dan mijn buik haha. Maar goed, als het probleem heftiger is schroom niet om de huisarts te bezoeken.