Hoihoi, Vanmiddag bij het consultatiebureau geweest voor voorlopig de laatste prikjes. Dochter is nu 14 maanden en zit netjes op de gemiddelde lijn. Ze is ongeveer 78 cm en 10,1 kilo. Ze wou niet gemeten worden dus was een beetje geschat. Maar toen vroegen ze hoe het ging, kreeg blokjes om mee te spelen etc. Nou alles gaat goed en dat kon ze ook zien. Ze vond onze dochter erg pienter en ze zei dat ze heel erg voor loopt op haar ontwikkeling ten opzichte van leeftijds genootjes. Ze kan al ruim 15 woordjes, weet de betekenis ervan, weet heel goed wat ze wil, maakt dingen snel duidelijk enzovoorts. Om die reden, vond ze het dus niet nodig dat we naar de 18 maand controle komen en hoeven we pas over een jaar terug te komen. Vond dit zelf best wel uhm.. Apart. Ben super trots natuurlijk, maar hebben jullie dit ook wel eens mee gemaakt? Is een jaar voor de volgende afspraak niet veels te lang? Ik twijfel of ik tussendoor toch nog eens heen moet.. Wat zouden jullie doen en kennen jullie dit?
Wiij zijn ook voor het laatst geweest met de 14 maanden en hoeven pas met 2 jaar weer. Volgens mij is dat in mijn regio heel normaal.
Oke dat stelt me wat gerust haha. Vond het gewoon zo lang lijken. Misschien ga ik dan tussendoor wel naar het inloop spreekuur, kan ik iig haar groei even in de gaten houden.
Hier was daar ook sprake van; de 18 mnd afspraak zou vervallen voor kindjes waar het gewoon goed mee ging en blijven bestaan voor kindjes die bv wat laag op de curves zaten ofzo. Maar wij kregen toch een brief met de afspraak voor 18mnd
Hier wel stndaard een 18 maand consult, maar dan in een groep. Dat doen ze zodat je met andere ouders kunt overleggen en het is vooral voor de leuk
Ik hoefde met E. Ook niet.. waren ze zeer tervreden over en liep met wat dingetjes voor, dus had voor hun geen meerwaarde..
Hier krijgt geloof ik niemand meer de 18 maanden afspraak. Wij hoeven in ieder geval ook pas met 24 maanden terug te komen.
Ook het consultatiebureau moet bezuinigen. De zorg die het consultatiebureau biedt, is er om de ontwikkeling van kinderen in de gaten te houden en vroegtijdig in te kunnen grijpen als daar dingen in mis lopen. Ik kan me dus voorstellen dat als ze keuzes moeten maken, ze kiezen om kids zoals jouw dochter gewoon minder vaak te zien. Vind je het zelf zo nodig dan, om heen te gaan? Ik bedoel: ze ontwikkelt zich goed, en je bericht klinkt nou ook niet alsof je allerlei advies omtrent opvoeden van ze nodig hebt? Hier twee meiden die zich prima ontwikkelen en qua gezondheid wordt de jongste regelmatig door de kinderarts gezien, dus ik geloof dat hele consultatiebureau wel.... voor opvoedadvies heb ik ze niet nodig en ik kom dus ook minder vaak dan de reguliere afspraken zoals die in het boekje staan, ook omdat we niet het reguliere vaccinatieprogramma aanhouden en daarvoor dus ook andere afspraken nodig hebben dan de reguliere
Wij gaan ook pas weer met 2 jaar naar het consultatiebureau. Een afspraak tussendoor heeft voor ons geen meerwaarde en het consultatiebureau gaf zelf ook aan dat het niet nodig was.
Hier vroegen ze wat ik wilde,heb gezegd dat ik altijd nog kon komen wegen.dus ga ook pas weer met 2 jaar.
Ging hier precies zo, maar het is mijn tweede kindje dus dat vind ik wel anders. Ik ga tussendoor (volgende week, met 18 maanden) even meten en wegen, ik vind het handiger als zij dat doen Maar verder is het niet per sé nodig. Weet je, vertrouw op jezelf, als jij ergens onzeker over bent of vragen hebt, dan maak je gewoon alsnog een afspraak, dat kan altijd! Maar in principe gaat het al goed zeggen zij, dus de kans dat er dan weinig bijzonderheden zijn in de komende tijd is groot, en dan is het ook niet per sé nodig!
Hier doen ze alleen de 18mnd afspraak als het je eerste kindje is, wij zijn dus weer geweest afgelopen week
Volgens mij hier wel standaard een afspraak bij 18 maanden, tenminste bij ons was deze al gemaakt voordat we de arts hadden gezien bij 14 maanden Maar goed, mocht je je in de tussentijd zorgen gaan maken over haar ontwikkeling dan kan je altijd vragen om een extra afspraak natuurlijk..
Ik mocht kiezen of ik wilde komen met 18 maanden. Ik heb het niet gedaan, sowieso ga ik na het eerste jaar vrijwel niet meer. Het gaat goed met mijn jongens dus ik vind het wel best
Tegen ons zeiden ze toen: "Het gaat zo goed met jullie manneke, dat jullie de 18-maanden afspraak wel kunnen overslaan" Ik helemaal trots natuurlijk, maar later hoorde ik dus dat dat tegenwoordig wel normaal is Ben wel met 18 maanden naar het inloopspreekuur geweest omdat ik nieuwsgierig was naar zijn lengte en gewicht.
Tsja, iedereen is verschillend maar ik vind het persoonlijk niet te lang, wij gaan nog veel minder vaak: bij de oudste met 14 maanden heb ik zelf aangegeven dat ik 18 maanden echt niet zinvol vond. Toen hebben we afgesproken dat we rond 2 jaar een uitnodiging zouden krijgen. Ze was 2 en we zagen echt het nut er niet van in om te gaan: ze praatte bovengemiddeld, zag de kleinste miertjes op de grond lopen, groeide prima en wij konden geen vraag verzinnen. De uitnodiging kwam, we konden echt niet op de voorgestelde datum dus ik heb afgebeld met de mededeling dat ze maar een uitnodiging voor de eerstvolgende vaccinatie moesten sturen, dus uiteindelijk zijn we met 3 jaar en 9 maanden pas weer geweest. Bij de tweeling hebben we vanaf het begin alleen de consulten met vaccinatie gedaan (wegen konden we thuis op onze eigen babyweegschaal) dus die gaan in november nog voor de bmr en dan in principe ook pas weer met 3j9m. Als het goed gaat gaat het gewoon goed is mijn devies. En je kunt hier bij twijfel of vragen altijd bellen/mailen/naar het inloopuurtje komen of toch alsnog een afspraak maken voor een consult. En als ze ziek zijn moet je toch gewoon naar de huisarts, daar is het consultatiebureau niet voor. Toen ik aangaf dat ik vond dat een van onze zoontjes z'n hele leven al consequent lichtelijk scheel keek met een oog kregen we ook het advies om er mee naar de huisarts te gaan omdat de consultatiebureau arts het niet beoordeeld kreeg bij meneertje-nog-sneller-afgeleid-dan-een-fruitvlieg
bij mijn zoon hetzelfde. mijn dochter ging wel met 18 maanden. als alles goed is dan komen ze wel en anders niet. ligt aan de situatie en per kind. en tevens spelen de bezuinigingen ook wel mee
Maandag staat er voor ons wel een afspraak op de planning, dan is ze precies 18 maanden. Maar dat is gewoon standaard hier. Vind het wel fijn, wegen en meten, even een praatje, heb ook een vragenlijst in moeten vullen over hoe en wat.