Dames mijn dochtertje is 14 maanden en ben totaal niet creatief in het bedenken van spelletjes of iets om haar bezig te houden of haar te stimuleren in haar ontwikkeling. In het weekend is haar papa thuis en ondernemen wr vaak dingen maar doordeweeks is ze twee dagen met mij en 1 dag met haar papa. En we zijn inspiratieloos, het gaat voornamelijk om binnen spelen. Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie reacties!
Pak een blokken torren en ga samen met haar op de grond een blokken torren maken. Pak een krant scheur samen met haar de krant. Potje klei samen rollen. Zet kind in kinderstoel en samen potje klei soldaat maken. Pak een pan en pollepel en maak samen muziek. Pak een bal en ga samen op de grond zitten als ze al kan zitten/lopen/kruipen rol met de bal heen en weer. Speel een soort pakkertje. Geef een potlood en papier laat maar krassen. Dit zijn de dingen die mij zo te binnen schieten. Om samen te doen.
Makkelijke puzzels Rollen met de bal Toren bouwen met blokken Dansen Boekjes lezen Mee koken dus een pannetje en pollepel erbij
Komt me bekend voor, ben soms ook wel inspiratieloos. Wat mij helpt is om als dochter speelt op de grond erbij te gaan zitten, ze komt dan sneller naar me toe, waardoor we ook sneller samen spelen. En als je eenmaal bezig bent komen de ideeen meestal vanzelf. Waar wij vaak mee spelen is: - Bal spellen (we hebben diverse ballen in verschillende grootte). - Met de vormendozen spelen (ik doe de vormpjes er in, dochter drukt ze erdoor. En daarna moedig ik haar aan om het zelf te proberen etc). - Houten puzzels maken (meestal haalt zij ze eruit en doe ik ze weer goed haha, maar dan daarna natuurlijk ook zelf proberen). - Boekjes lezen - Verstoppertje/ tikkertje spelen - Samen een toren bouwen met blokjes (heb zo'n 100 blokjes in een doos) Voor sint/ kerst wil ik haar ook klei geven en krijgt ze duplo, dus kunnen we daarna samen kleien of bouwen met duplo. Het is trouwens ook niet zo dat ik elke keer met haar samen speel, vind het ook belangrijk dat ze zich zelf kan vermaken. Ze kan gelukkig ook wel redelijk goed zelf spelen, maar mocht dat niet zo goed gaan dan ga ik eerst even samen met haar spelen, waarna ik haar vervolgens weer zelf verder laat spelen.
Hier is boekjeslezen favoriet (helaas, haha ). De hele dag door trekt ze boekjes uit de kast, loopt naar me toe en gaat (als ik sta) op mn voeten zitten als ze stille hint dat ik haar op schoot moet pakken. Doe ik het niet snel genoeg dan slaat ze met het boek tegen mn schenen als een iets minder subtiele hint. Daarnaast is Duplo een grote hit. Torens bouwen (en vooral slopen!) en gewoon een beetje heen en weer lopen en mij duplo blokjes en duplo dieren komen brengen doet ze graag. Op de derdeplaats komen stoffen knuffels. Mn oudste moest er niets van hebben, maar de jongste loopt er de hele dag mee door het huis en verzamelt ze op hopen op steeds een andere plek in het huis. Het allerleukst vindt ze het om ze aan mij te brengen en dat ik ze dan mooi naast elkaar zet en ze allemaal benoem. Puzzels en zo proberen we wel, maar zelfs de makkelijkste puzzel die we hebben (6 stukjes ) is nog te moeilijk, haha. Haar oudere zus kon ze op deze leeftijd al wel maken, maar de jongste stopt de stukjes in haar mond of gaat er gewoon mee rond lopen en doet hetzeldfe als met duplo en stoffen knuffels.
Bedankt voor de reacties dames, ik heb hier zeker wat aan. Ik las ook dat kleien dus best kan of tekenen, ik dacht dat mijn dochter hier te jong voor was. Leuk sinterklaascadeau om te geven. Meer tips zijn welkom 😁
Mijn dochter is gek van Duplo, boekjes lezen (boekjes die tegen kinderhandjes en kindermondjes kunnen), spelen met keukenspeelgoed (plastic), spelen met d'r poppenwagen en de poppen/knuffels, spelen met een strandbal en natuurlijk spelen met d'r papa en mama. Ik had ook al geprobeerd om met haar te tekenen, maar de potloden (extra dikke voor kleine kinderhandjes) verdwijnen toch in haar mond zodat ik daar voor nu nog even mee gestopt ben. Kleien is denk ik voor mijn dochter nu ook nog te vroeg.
Hier behalve het bovengenoemde nog met de pop spelen (lees; in en uit de poppenwagen halen, fles geven, over mee naar toe slepen) Lopen achter het karretje en mama mag aanmoedigen en meekruipen. Ook alles aangeven en dan haar weer wat anders laten halen (ga nu de .... maar pakken) Stapel maken van de onderzetters. En zelf op de grond gaan zitten liggen, dan fungeren als klimtoestel.
Hier is "zombiemama" een grote hit. Ik loop met mijn armen recht vooruit en blik op oneindig, zoals zombies in oude films, in het rond en als zij dan dichtbij komt pak ik haar beet, roep "zombiemama" en kietel haar een beetje. Ze vindt dat echt geweldig. Of ik ga op de grond liggen en dan komt ze bovenop me zitten en klautert over me heen, en als ik dan een arm of been omhoog doe vindt ze dat prachtig. Waar ze ook om moet lachen, wanneer ik haar opgetild heb haar op de kop hangen (wel goed beethouden natuurlijk) en een beetje heen en weer wiebelen.
Even goed nadenken, want ik ben zelf vaak ook inspiratieloos. Mijn zoontje is wel iets jonger (bijna 12mnd) Kietelen. Wat speelgoed oprapen en daar samen mee spelen. Lekker op schoot een stukje disneyfilm kijken +- 10 minuten. Voorlezen. Naar buiten gaan en de eentjes voeren. Samen lopen (zoontje is nog aan het leren om te lopen) Met de dierenknuffels dierengeluiden maken en de knuffel het gedrag van dat dier laten vertonen. Vliegtuigje spelen (met de kleine in de lucht de woonkamer door). Op schoot zetten en doen of we aan het autorijden zijn.