Hoşgeldiniz! (Welkom!) Ik kon geen topic vinden specifiek voor Turkse mama's, dus ik denk: Ik start zelf wel een clubje Speciaal voor alle dames hier die mama willen worden, of al zijn, en Turks bloed hebben. Al is dat maar voor een kwart of zo. De reden hiervoor, is dat ik met mijn Nederlandse vrienden over sommige dingen niet kan praten, omdat ze bepaalde Turkse gewoontes 'raar' vinden. Het gaat om hele kleine dingen, zoals dat je je schoenen uitdoet bij de deur tot dat je op je bruiloft iedereen uitnodigt, ook de buurvrouw van de oom van je beste vriendin, bij wijze van Mijn vader is Turks en mijn moeder is Nederlands. Zelf heb ik een oerhollandse naam Ik ben ook helemaal Nederlands opgevoed. Van de Turkse cultuur heb ik zijlings wel veel opgepakt, dus ik weet en begrijp heel veel dingen wel, maar wij doen bijvoorbeeld niet aan de ramadan of bayram. Ik vind de Turkse cultuur en haar gewoontes echt heel mooi. Vaak in ieder geval socialer dan de Nederlandse. Bijvoorbeeld dat je je bezoek eerst vraagt hoe het met ze gaat en met de hele familie en zo, en dat je lekkere dingen op tafel zet, i.p.v. op z'n Nederlands met de koekjestrommel rondgaat en deze dan weer in de kast zet Die dingen probeer ik er bij mij thuis ook in te houden! Misschien is dit topic ook wel leuk voor dames met een Turkse partner, die een en ander willen leren over de Turkse gewoontes. Of dames die Turkse roots hebben, maar daar geen contact mee hebben en toch meer willen weten... Mijn man is zelf 25% Russisch (maar ook helemaal Nederlands opgevoed) en we gaan onze zoon, op zijn initiatief, een Turkse naam geven! Leuk hè! Nou, ik hoop dat dit een leuk clubje wordt!
Hoşbulduk! Hier een dame met een Turkse man. Ben zelf half nl half Indonesisch. Turken hebben veel fijne-gastvrije gewoontes maar soms zet ik ook weleens mijn vraagtekens bij bepaalde zaken haha. Sommige dingen zijn voor mijn als nuchtere dame redelijk omslachtig of overdreven en dan wil het nog weleens botsen . Anyway.. leuk clubje
Ik herken jou uit het baklava-topic Leuk dat je je ook aanmeldt! Wat voor dingen bedoel je, die je overdreven vindt? Ik vind bijvoorbeeld wel overdreven dat je iedereen uitnodigt voor de bruiloft, ook mensen die je niet kent. Of de bedragen die gegeven worden als je trouwt of een kindje krijgt. Ik kreeg laatst een kaartje met 100,- voor de baby, omdat die vrienden van mijn ouders in Turkije zitten als de kleine wordt geboren! Maar ik ken die dingen al járen, dus ik kijk er niet echt van op. Oja, mij nichtje in Turkije heeft ook een kleine gekregen in December. Die heeft 40 dagen bij d'r ouders gezeten, omdat de baby niet naar buiten mocht? Da's dus nieuw voor mij. Herkent iemand dit?
Dat laatste las ik toevallig laatst ergens, ook nooit van gehoord en totaal bijgeloof als je het mij vraagt. Ik hecht zelf veel waarde aan het geloof en zulke dingetjes als bijgeloof zitten mij weleens dwars. Tja over overdreven haha.. inderdaad de dingen die jij zegt over bruiloften en dat de één het nog groter wilt geven dan de ander omdat je dan zo meer aanzien of iets hebt. Kinderen die bij 1 vleugje wind al aan worden gekleed alsof het -10 is (maar zal vast niet bij elke Turk zijn hoor). Omslachtige zaken, Jantje wil graag trouwen met Mieppie, maar omdat de tante van Mieppie ooit eens wat problemen heeft gehad met de achterachtertante van Jantje word het huwelijk maar afgeblazen of ze heel moeilijk gemaakt etc etc hahaha. Ach ja.. moet dr soms wel om lachen hoor .
Nu lijkt het trouwens net alsof ik Turken afkraak of iets, maar bedoel dat echt niet zo hoor, anders was ik er ook niet met 1 getrouwd he . Hier thuis is het altijd een strijd over van alles en afkrakerij van beide afkomsten (op een grappige manier). Gister had mijn man het er nog over dat mijn Indische familie (inclusief mijzelf) altijd zo vaag zijn over van alles.. Ik herken dat ook heel erg haha. Als ik iets wil dan draai ik er liever omheen en geef wat vage hints totdat hij er zelf mee komt en zie dat bij mijn moeder en oma (en ook mijn overgrootoma toen ze nog leefde) ook heel erg terug. Mijn man zei al: 'Dat vage zit gewoon in jullie bloed.' Waarop ik natuurlijk weer snel op zoek moet naar dingetjes om hem weer mee te kunnen pakken Heb jij dat ook niet thuis?
Nee, want wij zijn wat dat betreft wel twee nuchtere Nederlanders Ik ben wel heel blij dan mijn man een open mind heeft. En hij is gelukkig ook oprecht geïnteresseerd in Turkije en Turken. Toen we een week bij mijn oom en tante zaten (die alleen maar Turks kunnen), kon hij op een gegeven moment zelfs de gesprekken redelijk volgen. En hij kon ook netjes ja, nee, alsjeblieft enzo zeggen. En çok! Zondagavond zou er nog een Turks kennisje (of eigenlijk zoon van vrienden van mijn ouders) langs komen voor wat informatie over mijn man z'n werk. En ik zei toen nog tegen mijn man: Omdat het bayram is, zou ik als goede Turkse huisvrouw eigenlijk koekjes gebakken moeten hebben, die ik dan aan die jongen mee zou geven voor thuis. (Maar ja, ik ben geen goede Turkse huisvrouw ) En wat denk je? Komt ie aanzetten met koekjes van zijn moeder, voor ons Ik had het dus inderdaad wel goed begrepen En mijn man leert zo ook steeds meer. Kun jij Turks koken? Ik kook zelf het liefs gewoon makkelijk (iets met kip, wokgroente en rijst of zo), maar als we eters krijgen, wil ik nog wel eens köfte, biber dolmasi of imam bayildi maken. Oh en ik heb een keer yayla çorbasi gemaakt... uit een pakje van Knorr Voor uitgebreid heb ik niet veel tijd (met een 40-urige werkweek), maar als ik straks een dag in de week thuis ben, kan ik misschien wel wat gaan oppakken. Ik heb wel 2 Turkse kookboeken hier liggen
Ik kook ook niet supervaak Turks hoor. Mijn man is daar toch wel het beste in en ik klungel zo nu en dan wat aan. Vorige week linzensoep gemaakt wat erg goed gelukt was, kreeg te horen van hem:'Net zo lekker als bij mijn moeder' dus ik natuurlijk helemaal in mijn nopjes haha . Voorheen at ik amper aubergine maar dat gebruik ik nu toch wel erg veel, en natuurlijk de turkse pepers . Mijn man is hier altijd de kofte en kebab-kok. Ik werk dan niet, dus zou eigenlijk best wat meer kunnen doen maar ben ook niet echt zo'n super turkse huisvrouw hoor haha. Als je ziet wat die allemaal op tafel toveren, kan ik zeker wat van leren! Voornamelijk kook ik Indisch en gewone standaardgerechten (pasta, wokgerechten, ovenschotels etc). Vorige week bami gemaakt en kwam mijn nog man met cacik, tursu en turks brood de keuken uitlopen.. heb dan echt zoiets van neeeee! ga weg jij met je turkse hap, dat past hier niet bij haha.
Hallo dames!! Ik ben een volbloed turkse mama met een volbloed turkse man!! Beide wel in nl geboren.. Graag voeg ik me bij jullie.. Het lijkt me erg leuk om met jullie te kletsen! haha.. liefs,
Hey meiden, wat een leuk clubje ik voeg me ook bij jullie. Ik ben zelf half nl half tr maar wel de volledige turkse opvoeding gehad. Mijn man is volbloed Turks. Ik ben ook niet echt super in turks koken kan nog wel veel leren hahaha heb bijv voor het eerst in bijna 4 jaar biber dolmasi gemaakt in de ramadan hihi. Opzich is het niet moeilijk hoor ik dacht echt dat het erg lastig was maar bijv de dingen zoals su boregi en manti en euhhh baklava enz ken ik nog niet hahaha
Su böregi, ja dan noem je ook wat Manti is trouwens kant en klaar in de Türk bakal te halen!!! Net als gedroogde macaroni. Alleen even koken Ik heb járen geleden yaprak dolmasi gemaakt en die waren lekkerder dan m'n moeder ze ooit gemaakt heeft Alleen heb ik daar dus wel de halve dag voor in de keuken gestaan... De Turkse winkel rules trouwens. Ik kom er regelmatig voor pide, witte kaas, Turkse komkommer en sucuk. Je kunt er zelfs van Knorr kant-en-klare köftekruiden halen, maar eerlijk gezegd vind ik dat vals spelen. Trouwens, ze smaken toch beter als ik ze zelf heb gemaakt
Jeetje, jullie koken toch echt meer turks dat ik dat doe.. Ik heb nu niet zo een behoeft aan koken, gelukkig vind mijn man dat ook ok.. maar als ik kook, maak ik vaak iets makkelijks.. ik hou zelf heel erg van aardappelpuree met zuurkool!! echt hollands dus..hihi..
Hi dames!! Leuk een clubje voor Turkse dames!! Voeg me bij jullie toe! Ik zie dat er al volop gekletst wordt over eten Ik sta wel graag in de keuken hoor! Al kan ik niet alles maken, maar probeer wel van alles uit.. Waar komen jullie trouwens vandaan? uit welke stad?
Hallo dames, ik ben geen turkse , dus of ik hier wel mag meeschrijven hihi, maar ik wil wel graag mama worden van een half turks kindje. Mijn man heb ik in turkije leren kennen en nu zijn we alweer bijna 5 jaar samen in belgië. Mijn man is trouwens origineel van Gaziantep. Ik vind turkse winkels ook helemaal geweldig, helaas vind ik wel bv sucuk heel duur, en ik niet alleen mijn man ook. Maar ja als je turkse gerechten wil eten moet je het wel kopen natuurlijk. @ lady wat leuk trouwens dat je man jullie zoontje een turkse naam wil geven! liefs Elif
Selamm damens, Wat een leuke topic.. Ik voeg mij ook bij.. Ik en mij man zijn helemaal turks We komen beiden uit Karaman.. Ben heel goed in koken.. De enige wat ik niet kan is baklava maken
gezellig hoor dames, kom ook bij jullie aanschuiven ik ben in ned. geboren maar heb turkse ouders dus ook de turkse opvoeding meegekregen. maar heb 3jr geleden mn man ontmoet in turkije en getrouwd en WOON sindsdien ook in turkije. zelf kom ik uit Burdur (klein stad vlakbij antalya) maar woon nu in Bursa ow, en dat van de 1e 40 dgn thuisblijven is heel bekend hoor vind het ook bijgeloof maar goed. zo zijn er wel meer geloof me hahaha en koken; gaat steeds beter maar baklava zie je mij ook niet gauw maken hoor maar tegenwoordig kan je heel goed vals spelen je hebt ook baklava-deeg bij de turkse winkel lijkt op yufka(weet niet of jullie dat kennen ) maar het maakt het wel makkelijker nou ja lijkt me een gezellig clubje
Hii Turkse dames! Ben zelf een nederlanse moeder, die van turks eten houdt haha. Heb eigenlijk een vraagje voor jullie, heb tijdje geleden ergens turske Pilav rijst gegeten en ben op zoek naar het recept, heeft iemand een goed recept voor deze rijst? echt super lekker. Hoop t van jullie te horen!! Liefs
haha ow dat is een makkie doe een beetje zonnebloemolie (roomboter is ook lekker maar als het koud word dan plakt het zo aan je gehemelte,en met vloeibaar olie glanzen ze zo mooi is persoonlijk) in de pan en dan ong. 1 eetlepel vermicelli zorg dat ze goudbruin worden (het hangt ervanaf voor hoeveel personen je het wil maken ) ik doe altijd 1glas rijst, doe het in een zeef, goed wassen en dan even bakken ong. 1 min. en dan met dezelfde glas 2 glas water je kan kippebouillon gebruiken (gebruik dan geen zout)is lekker maar zonder is het ook lekker probeer wat je zelf lekker vind wanneer het water kookt zet je hem op het laagst vuur deksel erop en 14-15 min. doe de deksel in de tussentijd niet open. het kook gedeelte is nu klaar. doe de deksel open en doe een schone theedoek of keukenpapier op de pan en dan de deksel er weer op. na een klein kwartier heb je een heerlijke pilav op tafel. hoop dat het lukt en dat je het lekker zal vinden, hoor van je of het gelukt is en of je het lekker vond gr.
Hey meid, bedankt voor je reactie, dacht echt zal wel heel moeilijk zijn maar valt mee geloof ik! Ga t morgen gelijk proberen. Maar kan t gewoon met nederlanse rijst zeg maar, en verder geen groenten doorheen doen? o ja en die rijst doe je er pas in als de vermicelli is gekookt toch? haha sorry ben niet zo'n keukenprinses
Merhabalar! Ik sluit me graag bij jullie aan . Ben zelf Nederlandse maar al meer dan 5 jaar gelukkig samen met mijn Turkse man. We hebben elkaar in Turkije leren kennen en sinds 2,5 jaar wonen we samen in Nederland. In 2008 getrouwd en nu dan zwanger van de eerste! Ik heb ook via andere fora veel contact met meiden met een Turkse partner (Elif, volgens mij ken ik jou ) en dat is altijd heel erg leuk en herkenbaar, dus dat moet goedkomen hier! Turks koken vind ik superleuk maar ik heb er meestal niet zoveel zin en tijd voor....Maar Turks brood moet hier altijd op tafel bij het eten voor manlief. Ik maak weleens kisir, manti (hazir), börek, sigara böregi, kuru fasulye (blegh), köfte (jammie), yaprak dolmasi (zooooveel werk), nou ja dat soort dingen. @tjoebie: de vermicelli bak je alleen licht aan (pas op dat 't niet aanbrand, dan mislukt het) en je kan geen snelkookrijst gebruiken! Risottorijst gaat wel. Of rijst bij de Turkse winkel Nu dan meteen even iets aansnijden wat misschien typisch Turks is? of typisch mijn man. Hij wil absoluut niet bij de bevalling zijn (dat is Turks, kan ik me nog voorstellen) en daar ben ik al niet blij mee maar nu begint hij al te piepen dat hij ook geen luiers wil verschonen dat moet ik hem nog even uit zijn hoofd praten :x. alhoewel ik denk dat als ons wurmpje er is het wel zal meevallen want hij is dol op kinderen en zoooo blij met de zwangerschap Hadi iyi aksamlar!