Pfff.... wordt er nu toch wel erg moe van... Onze jongste wordt morgen 1 en al sinds we zijn begonnen met bijvoeden hebben we problemen om bij hem groente en vlees (dus avondeten zeg maar) erin te krijgen. Hij weigert gewoon pertitent. We hebben al veel geprobeerd. Zelf koken voor hem, uit potje, groterere stukken, uit ons bord mee laten eten, etc. Maar hij wil gewoon niet! Hij ziet de lepel komen, doet z'n kaken strak op elkaar en schudt ijverig nee. Fruit eet hij wel, brood helaas alleen droog of met zoet beleg. Dus hij krijgt nu regelmatig extra fruit of een droge boterham aangeboden. Verder geef ik hem cracottes, etc. Ik weet gewoon anders niet hoe ik moet zorgen dat hij voldoende eten krijgt! Zelfs al geprobeerd 's middags bijna niets aan te bieden zodat hij honger zou hebben 's avonds maar zelfs met honger moet hij er niets van hebben. Hij zit daarom nu nog steeds op 3 flessen per dag. Minderen helpt niet, hij wil niet en zonder die 3 flessen komt hij 's nachts weer omdat hij honger heeft. Ik weet het echt even niet meer en ik vroeg me af of er meer moeders zijn die dit hebben meegemaakt met één van hun kindjes en met welke oplossingen ze uiteindelijk toch hun groente zijn gaan eten. Ik hoor het graag!!
Echt constructieve tips heb ik niet voor je, maar ik weet wel dat die kleintjes perfect aanvoelen wat jouw gevoelens zijn. Dus probeer er relaxed mee om te gaan. Zo gaat dat bij ons: Wil je niet eten? Oké, geen probleem, dan ruimt mama het weer op en krijg jij je toetje. Wil je dat ook niet? Nou geen probleem jongen, heb je geen honger? Dan gaat mama even opruimen en dan haal ik je uit je stoel, dan gaan we weer spelen. En ik weet niet of het ermee te maken heeft want we hebben best een makkelijk kind geloof ik, maar over het algemeen eet hij goed!
Een strijd ofzo maken we er niet van. We bieden aan en wil hij niet, dan gaat het bord weer weg. Toetje gaat supersnel op, dat lust meneertje wel natuurlijk. En hij is nog iets te klein om te snappen dat je je toetje alleen krijgt als je bord leeg is... Onze oudste heeft dat concept inmiddels wel door en dat helpt over het algemeen erg goed moet ik zeggen... Onze oudste was ook altijd een moeilijke eter maar vanaf een maand of 11 ging dat stukje bij beetje beter. Dus we hadden hoop dat het nu weer hetzelfde zou zijn, maar in dit kleine mannetje zit flink wat meer pit en in combinatie met een hele sterke eigen wil is het maar lastig uit deze situatie te komen. Ik laat het aan hem niet zozeer merken, maar ga toch wel wat meer met m'n handen in het haar zitten nu.... Hij kan toch ook niet blijven leven op melk....?
Haha! Ja die toetjes gaan er meestal wel in . Bij ons hoort een toetje gewoon bij de maaltijd, of hij nou wel zijn eten op heeft of niet. En als hij alleen een toetje wil eten is dat ook goed. Heb je hem weleens zelf laten eten? Dus blokjes aardappel, stronkjes broccoli, bord voor zijn neus en tegelijkertijd zelf gaan eten? Misschien gooit hij een hoop op de grond of gaat hij het uitgebreid bestuderen, maar misschien verdwijnt er ook wel wat in zijn mond? Goed voorbeeld doet volgen.
Niemand? Heb al een paar keer gevraagd aan onze kinderarts wat te doen, maar die zegt ook dat dwingen iig niet de optie is. En volgens haar gaat 'ie vanzelf wel eten. Maar het duurt nu al zooooo lang! Gisteravond maar weer eens grotere stukken gegeven. Bordje werd gelijk omgekiept en de hapjes die we aanboden werden weer resoluut geweigerd. Zucht....
Moeilijk af en toe he? Mijn dochter is momenteel geen groot fan meer van groentes, voorheen vond ze het heerlijk. Wat ik nu doe: ik zet haar een bordje voor met wat groente, aardappels en soms vlees. daar zit ze dan lekker mee te spelen/kliederen/gooien en soms neemt ze een hap (hoera). Terwijl ze daar mee bezig is, probeer ik zelf ook wat hapjes in haar mond te krijgen. Omdat ze afgeleid is, gaat dat mondje vaak onbewust open
In plaats van een bordje eten (ik lees net dat hij die omgooit) kun je misschien ook iets van speelgoed proberen? Ik weet alleen niet of dat pedagogisch verantwoord is (spelen tijdens eten)..
Euh... we hebben zelfs al tv-kijken tijdens het eten geprobeerd... We hebben namelijk wel ervaring met slechte eters, onze oudste was net zo tot hij een maand of 11 was. Die at nog wel eens als hij een tekenfilmpje op tv zat te kijken. Dan ging zijn mond gewoon open en zo kregen we wel wat naar binnen. Maar die kleine vertikt het gewoon... Zo mixen we nu groente met fruit (hebben bijv. al appel en zoete aardappel en appel en wortel aangeboden) maar zodra er volgens hem ook maar iets teveel groente in zit gaat z'n mond weer resoluut dicht. Maak je het weer wat fruitiger, eet hij weer gewoon verder. Gisteren proefde ik zelfs de wortel in de appel en wortel combi niet maar hij blijkbaar wel. Na nog wat banaan te hebben toegevoegd at hij het gewoon wel... Zijn momenteel een beetje door onze creativiteit heen dus we hopen door het op deze manier aan te bieden en dan toch het aandeel groente wat te verhogen om het hem toch maar te leren. Weet het anders ook niet...
Mijn dochtertje is 5 maanden geleden gestopt met het eten van vlees (uitgezonderd knakworstjes) en groenten (behalve in een pannenkoek en tomatensaus van de pasta). Zij krijgt altijd een toetje (volle kwark of yoghurt) en ze mag ook fruit maar verder heeft ze 'pech'. Ze eet dus wel aardappels (in alle vormen), pasta en heel soms rijst. Inmiddels begint ze weer dingen te proberen. Het is mondjesmaat maar dat maakt me niet uit. Ze is in de tussentijd uitstekend gegroeid, is nooit ziek en ontwikkelt zich prima dus ik maak me geen zorgen. Wel krijgt ze van mij een vitaminetablet.
Eet hij wel gerechten zoals macaroni, nasi etc? Het lijkt mijn zoontje wel. Tot ongeveer 14 maanden at hij alles en ineens geen groente en vlees meer. Ook geen gekookte aardappelen. Aardappel eet hij alleen als het gebakken is. Hij was (en nog steeds) heel dol op macaroni, nasi, bami, alle gerechten met rijst, wraps, risotto etc. Als het maar geen hollandse kost is. Ik wisselde dat soort gerechten af met aard / groente / vlees en deed veel verse groente daarin. Brood was hier ook lange tijd alleen appelstroop, soms jam en leverworst. Hij is nu zover dat hij weer wat hapjes eet / proeft van groentes, stampotten. Ook eet hij weer boterhamvlees, maar niet op het brood, in het vuistje. Probeer je er niet druk om te maken. Geef eventueel multi vitaminen. Het komt vanzelf goed.
Hmm, misschien gewend aan zoet fruit? Er is natuurlijk ook groente die zoetig wordt als het zachtjes gegaard is, zoals courgette, ui, wortel, tomaat. Misschien kun je door het anders te bereiden (oven, stoven) nog wat bereiken? En dan natuurlijk ook voor jullie he. Gewoon eten wat de pot schaft is wel belangrijk met deze leeftijd en heeft hier wel geholpen. Als ze minder eet, krijgt ze meer yoghurt, hoewel dat ook niet altijd lukt. Een tijdje wilde ze alleen "groentemengsels" eten, dus bijv een stoof met stukken courgette, aubergine, tomaat, wortel en dan ook gekruid met wat gemberpoeder, knoflook etc en het vocht uit de groentes erbij. En doperwten lukt ook niet? Hier favoriet Ons meisje eet ook vaak in twee "rondes", wil al snel van tafel, speelt dan nog wat, en vervolgens eet ze wel nog wat. Tot haar eerste verjaardag at ze ook heel weinig trouwens.
Ik lees dat ze niet gevoerd wil worden. Leg de groente eens zo voor haar neer, in stukken die ze zelf kan pakken. Broccoli met steeltje (handvat) en sperziebonen lenen zich daar uitstekend voor en deze groente vinden de meeste kindjes ook lekker. Niks zeggen, niet aanmoedigen, niet overdreven mmmmmmmm gaan zeggen, gewoon laten gaan en kijken wat er gebeurt.
Dat werkte hier ook perfect toen mijn zoontje besloot niks te willen eten. Hij wou het gewoon zelf doen. Heeft drie dagen geduurd voor ik het doorhad, maar nu eet hij weer als een bootwerker.
mijn zoontje is ook een moeilijke eter.. het is echt om gek van te worden soms. We zijn nog steeds aan het zoeken naar de oplossing, maar ik heb een aantal strategieën die soms werken en soms niet: - zelf laten eten, evt zelf met een lepel/vork dat maakt het nog interessanter - groente "verstoppen" dus pasta met fijngepureerde groentesaus, hartige taart met fijngesneden groenten, omelet en net aten we pannenkoek met fijne reepjes meegebakken groenten erin - stamppot gaat er hier soms wel goed in - laten spelen aan tafel en dan stiekem voeren, dan heeft hij het niet door - voeren met een lepeltje en dan de groente onderop de lepel en iets wat hij wel lekker vindt bovenop de lepel - zorgen dat hij flink honger heeft en niet te moe is - zelf ook veel groente eten en uitgebreid benoemen wat je eet en hoe lekker het wel niet is - een aantal dagen je zoontje flinke hoeveelheden avondeten geven van iets wat hij graag lust. Op die manier raakt hij eraan gewend om 's avonds flink te eten en is het lastiger om ineens niks meer te gaan eten. - geef m een multivitamine en extra fruit en stress er niet teveel over
Ten eerste weigert hij al zijn avondeten. Maakt dus niet uit wat we hem voorzetten of in welke hoedanigheid; hij wil gewoon niet. Tis een pittig mannetje met een hele sterke wil en als hij iets niet wil wil hij het ook niet. We hebben sinds zijn geboorte al heel wat met hem te stellen gehad (veel huilen, slecht slapen, slecht eten, etc.) en wat we ook proberen het avondeten gedeelte lukt ons gewoon niet. In de afgelopen maanden is hij zijn fruit wel gaan eten (vanaf dat hij 8 maanden was ongeveer) en sinds een maand of 2 eet hij ook brood. Hij eet cracottes, drinkt z'n melk, eet wat koekjes, etc. Maar dus geen avondeten. Al een paar keer geprobeerd hem zelf te laten eten. Maar zodra we het bordje voor hem neerzetten gooit hij alle groentes eruit, zo op de grond. Lepels gooit hij ook weg of hij probeert ze uit onze hand te slaan. Momenteel pureren we fruit en groente samen en dat lijkt voor nu aardig te werken. Nu is het aandeel fruit nog redelijk groot maar hopelijk kunnen we dat dan langzaam afbouwen. Zodra er teveel groente of teveel stukjes in z'n eten zit hoeft hij al niet meer en weigert hij het ook resoluut. Dus we zijn de hele maaltijd bezig om zijn eten te optimaliseren. Hij zal toch wat binnen moeten krijgen. Sinds afgelopen week komt hij ook 's nachts weer omdat hij gewoon honger heeft. Zat vanochtend om 04:00u een jongetje met een ontzettende knorrende maag een fles pap te geven. Een vervroegd ontbijt dus. Hij krijgt dus echt niet genoeg binnen overdag want normaal gesproken (en dat deed hij ook) moet hij gewoon de nacht doorkomen tot een uur of half 7 / 7 uur. Iemand anders tips voor alternatieve tussendoortjes? Ik wil hem ook niet de hele dag koekjes ofzo voeren om maar voor wat meer vulling in z'n maagje te zorgen....
Als hij wakker wordt van de honger zou ik hem gewoon nog een boterham/beker melk/schaaltje yoghurt/stuk fruit na het eten geven. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Na het eten gingen we afruimen en daarna mocht hij nog kiezen of en wat hij wou.