Ik ben op zoek naar ervaringen. Ons mannetje heeft een lichte hypospadie, hij heeft er geen last van, kan gewoon plassen, etc. Het is dus eigenlijk vooral iets cosmetisch. Nou hebben we volgende maand weer een afspraak in het radboud en dan wordt bekeken wat er met een operatie bereikt zou kunnen worden. Maar ik vind het nogal wat. Een mannetje dat dan straks rond z'n 1e verjaardag onder het mes zou gaan omwille van een cosmetische ingreep. Het wordt schijnbaar heel veel gedaan, maar opereren kan ook nog op latere (volwassen) leeftijd en dan zou hij zelf de keuze kunnen maken. Voor ouders die ook een kindje met een hypospadie hebben, waar hebben jullie voor gekozen en vooral waarom? Hoe hebben jullie die afweging gemaakt?
Hallo, Ons zoontje heeft ook een hypospadie. Wel in een wat ergere vorm. Zijn plasbuis zit ook verder aan de onderkant. Qua plassen heeft hij er geen last van( hij heeft ons al een aantal keer goed te weten raken haha). Doordat zijn velletje aan de onderkant te strak staat zal hij er later wel last van krijgen. Wij wachten nog op een oproep om hem verder te laten onderzoeken in het ziekenhuis. De kans is groot dat hij wel word geopereerd, omdat het bij hem niet alleen maar cosmetisch is maar ook medisch. als het meer cosmetisch zou zijn dan zouden we goed de overweging maken of het echt nodig zou zijn, of omdat het mooier zou zijn. Dan zou hij later altijd nog de keuze kunnen maken. Maar omdat ze nu nog zo jong zijn maken ze het wel minder bewust mee en zijn ze het op den duur ook vergeten.
Hi Ago, Ik heb geen ervaring nog maar mijn zoontje heeft ook hypospadie in lichte vorm. Ik ga Vd zomer naar de kinderuroloog en dan hoor ik meer dus ik lees even mee. Wel is het voor het zelfvertrouwen voor een jongen/man wel belangrijk dat het er okee uitziet en goed werkt. Ik zou het erg vinden als hij daardoor zich onzeker zou gaan voelen als puber. Ik zou dus daarop goed doorvragen in het ziekenhuis. Een ingreep op latere leeftijd lijkt me nog heftiger (emotioneel) maar ik denk dat de artsen daar vast meer over kunnen vertellen. Sterkte.
Geen ervaring maar denk wel dat ik het zou laten opereren. Op deze leeftijd is de impact van zo'n operatie veel minder heftig dan op latere/ oudere leeftijd lijkt me.
Als het medisch zou zijn, dan zou er natuurlijk ook geen twijfel over bestaan hier. Ik vind het nadeel van nu laten opereren dat ze totdat ze uitgegroeid zijn (18 jaar) nog regelmatig bij de uroloog op controle moeten komen. Dan moet je toch naar 'je zaakje' laten kijken dat lijkt me op puberleeftijd heel vervelend. Het is zo lastig, want je weet niet hoe het er over 14 jaar uit ziet als je nu niet laat opereren. Misschien valt het amper op en dan is er weinig bijzonders aan. Maar als het wel opvalt krijg je mogelijk situaties die ongemakkelijk kunnen voelen...
Lastig inderdaad, ik heb nog geen voorlichting gehad dus ik wist ook niet dat ze voor controles moeten in de puberteit.
Moeilijk! Heb er zelf geen ervaring mee (meiden hier), maar ik zou zelf denk ik neigen naar niet laten opereren als het echt een lichte vorm is. Heb natuurlijk makkelijk praten zo vanaf hier, maar voor mij zou het niet ok voelen zo'n kleintje een cosmetische operatie te laten ondergaan.
Ik vraag me gewoon heel erg af wat psychisch belastender is. Elk jaar op controle moeten tot je 18e of er ietsje anders uitzien dan de ander... Iedereen heeft wel iets waar hij/zij onzeker over is denk ik dan. Hij een hypospadie, een ander heeft flaporen... Ik denk dat het dan maar net is hoe je er als ouder mee omgaat. Merk ook heel erg dat dit onderwerp voor vrouwen anders ligt dan voor mannen. De mannelijke kinderarts zegt: opereren! De vrouwelijke consultatiearts zegt: niet opereren! Mijn man zegt: opereren en ik neig naar niet opereren.
Zolang het iets cosmetisch is zou ik er ook niet snel voor kiezen om te gaan opereren, maar zoals bij ons zoontje is het wel medisch en dan wil ik later niet denken. Oh had ik het maar eerder gedaan.
Ik werd door een vriendin op deze link gewezen, ik heb 2 zoontjes die er aan geopereerd zijn, mijn jongste een maand geleden. Ik ben nu aan het werk zal vanavond even verder reageren!
Zijn die controles niet nodig als je niet laat opereren? Mja, lastig onderwerp natuurlijk; een operatie nu heeft misschien minder impact, en ik kan me ook voorstellen dat hij bv in de puberteit toch onzeker wordt over het cosmetische aspect maar dan niet makkelijk aangeeft er iets aan te willen doen (terwijl het psychisch wel invloed heeft). Ik zou goed overleggen met de arts; wat als je niet laat opereren, is de operatie dan op oudere leeftijd heftiger? Is de kans dat er toch klachten ontstaan als je niet opereert (bv vergrote kans op urineweginfecties?)? Hoe zit dat als je wel opereert (nemen bepaalde risico's dan af? welke nemen toe?)?
@Mlien, ben benieuwd naar jou ervaringen.. @purk: nee zonder operatie dus ook geen controles... Ik zal je vragen meenemen volgende maand, bedankt daarvoor. Lastige is dat de arts waarmee wij spreken een kinderuroloog is. Hij voert deze operaties dus alleen maar bij kinderen uit en heeft geen ervaring met volwassenen met dezelfde problematiek. Wat dat betreft kan hij (in mijn ogen) dus ook niet objectief adviseren in wat te doen. Heb de indruk dat er sowieso weinig onderzoek is gedaan naar psychische gevolgen. In ons geval zou het alleen maar om het uiterlijke gaan. Qua functioneren zou er volgens uroloog in elk geval geen probleem moeten zijn. Al begreep ik wel dat het kán zijn dat hij later niet in een richting kan plassen zeg maar, en dat kan bij een urinoir natuurlijk wel verdomde lastig zijn. Anderzijds brengt een operatie ook risico's met zich mee (bijv. bindweefselvermorming).
Weer thuis en de kids op bed, mijn ervaringen: Bij mijn oudste zoon Kian moest er sowieso geopereerd worden, het plasgaatje lag net onder zijn eikeltje, maar was dusdanig klein dat de kans groot was dat dit voor problemen ging zorgen, ook was vrij zeker dat als hij ouder zou zijn en een erectie zou krijgen hij dan kromstand zou hebben. Een heel duidelijk verhaal en voor ons was het dan ook logisch dat hij geopereerd zou worden. Hoe en wat hij daar over zal denken als hij groot is, geen idee, maar hij herinnert zich in ieder geval helemaal niks van de operatie en zal opgroeien niet beter wetend dan dat zijn geslachtsdeel besneden is en dat dat de norm is. Voor de verwerking later heb ik wel duidelijk foto's genomen van voor en na de operatie om te kunnen laten zien wat er nu eigenlijk bij hem precies aan de hand was. Bij onze tweede zoon zag ik direct na de geboorte dat hij ook hypospadie had, het plasgaatje lag net op het buitenste randje van de eikel, dus een gradatie minder erg dan bij onze oudere zoon, de grootte van het gaatje was ook prima en deze operatie zou dus eigenlijk ook meer cosmetisch zijn dan noodzakelijk. Mijn man en ik waren het snel met elkaar eens dat hij sowieso ook geopereerd zou worden, een besneden geslachtsdeel is vrij normaal, maar een geslachtsdeel met maar een halve voorhuid is dan toch 'raar' en wij vonden de kans vrij groot dat hij anders later alsnog de operatie zou willen omdat hij zich anders zou schamen. Zo gezegd zo gedaan en een maand geleden is hij ook geopereerd. Heel snel nadat hij onder narcose was gebracht werden we al gebeld door de kinderuroloog dat ze tijdens de operatie er achter kwamen dat de afwijking toch groter was dan ze van de buitenkant konden zien, de plasbuis was erg kort en trok flink aan zijn geslachtsdeel waardoor dat een erectie bijna niet mogelijk zou zijn of anders voor erge kromstand zou zorgen. Wij zijn dus erg blij dat we ook gekozen hebben voor de operatie bij Finn, het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jullie zoon ook zo is, maar de kans is er dus wel. Helaas is de operatie bij Finn niet volledig gelukt; hij plast nu uit 2 gaatjes, de oude en de nieuwe. Hij zal dus nogmaals geopereerd moeten worden om het oude gaatje te sluiten, maar alsnog zijn we blij dat we de operatie wel uit hebben laten voeren. Het is een flink verhaal geworden zo maar als je verder nog vragen hebt stel ze dan vooral!
Dames ik ga komende week naar de huisarts..... Bij ons manneke zit zn plasgaatje iets verder naar boven. Bij hypospadie zit t verder naar beneden dus dit is dan weer net wat anders..... Hij plast verder normaal en alles en op t cb hebben ze er nooit wat over gezegd.... Ook de huisarts vond t reuze meevallen toen ik t net na de geboorte vroeg maarja bij de geboorte zeiden ze t niet voor niks in t ziekenhuis..... Kyan wordt 2 eind augustus en als hij geholpen moet worden dan toch liever nu hij klein is.....
Het lijkt net of ik ons verhaal lees! Zo raar! Onze zoon van nu 9 maanden heeft ook een vorm van hypospadie. Wij hebben begin juni afspraak bij kinderuroloog in het radboud. Hij heeft volgens mij niet een hele erge vorm ervan. Maar dat je elk jaar op controle moet komen dan wist ik niet. Lijkt mij dat het voor een puber niet echt fijn is. Maar ik weet niet wat de gevolgen zijn met wel/niet opereren. Ben ik ook wel benieuwd naar zeg!
Ik heb er geen ervaring mee, maar TS, zou je in dit geval niet meegaan met de mannen om je heen? Ik denk dat zij beter kunnen inschatten hoe psychisch belastend het is om deze cosmetische ingreep niet uit te laten voeren. Tenminste, zo zou ik erin staan denk ik.mIk kan wel denken ach de een heeft flaporen, hij heeft dit, maar eerlijk, hoe zou ik moeten weten hoe belangrijk het is voor een jongen/man dat zn geslacht er "netjes" uitziet..? Ik zou mijn man dit laten afwegen.
Ik zou hierin ook luisteren naar mijn man. En denk zelf dat het psychisch voor een man heel vervelend is als zijn geslacht niet zo is als bij anderen. Flaporen kiezen ook veel voor om te laten opereren maar dit kan pas vanaf 5 jaar en kiever pas vanaf 7 jaar omdat de oren dan zijn volgroeid. Elk jaar op controlle is vervelend, maar op controlle bij een arts is wel anders dan dat je na de gym met zn allen moet douchen en mannen onder elkaar toch gaan vergelijken met elkaar en die van jou is anders.
zo denk ik er ook over. voor een man is het heel belangrijk hoe zijn "zaakje" eruit ziet. ik denk ook dat hij er psygisch meer onder lijd als hij zich later voor zijn partner schaamt,als voor een arts. een vriendin van mij haar zoontje heeft het ook,en is ook geopereerd. maar geloof pas op 3jarige leeftijd. maar ze wou dat ze het eerder hadden gedaan omdat ze dan ook niet mogen fietsen rennen enz