Hoi Momenteel zijn we wat dingen aan het veranderen bij mijn zoontje qua eten, gezien het feit dat hij bijna 1 is. Op zich gaan de dingen heel goed: 's Ochtends krijgt hij nu brood met daarbij een bekertje drinken voor het oefenen, daarna melkfles. 's Middags wilden we sowieso van de fles af, dus drinkt hij ook uit de gewone beker. Hij dronk hier echter lang niet genoeg uit (60cc) dus geven we hem nu daarna een pakje drinken of de rietjesbeker. En dat gaat supergoed. Daar ben ik heel blij mee, want hij dronk echt heel weinig omdat hij de tuitbeker echt niet wil/snapt (al eerdere topics over geplaatst). Dus, allemaal heel fijn. Maar nu komt het avondeten. Tot nu toe hebben we hem altijd potjesvoeding gegeven. Nu zijn we begonnen met het met de pot mee laten eten, maar hij weigert dit dus echt! Ik heb het nu gewoon geprakt, maar hij eet niets (en ik kan toch best wel redelijk koken )! Verder krijgt hij wel een toetje en als hij wil nog een melkflesje voor het slapen gaan. Even kort zijn schema op een rijtje: 7.30 uur: halve of hele boterham met bekertje diksap (60cc) en dan melkfles (120-150cc) 9.15 uur: Fruit, gewoon in stukjes die hij zelf in zijn mond stopt of hij bijt zelf van een banaan af of zoiets. 9.45 uur: slapen 12.00 uur: 1 a 2 boterhammen met bekertje (60cc diksap) en daarna rietjesbeker diksap / pakje 14.00 uur: koekje met diksap 14.30: slapen Daarna soms nog een klein tussendoortje en rietjesbeker, ligt eraan hoe lang hij slaapt. 17.30 uur: avondeten met toetje 19.15 uur: fles melk 180cc We gaan deze week gewone melk introduceren, hij drinkt nml Nutramigen i.v.m. mogelijke KMA. Maar tot nu toe reageert hij op alle melkproducten (yoghurt, boter, smeerkaas e.d.) goed. Nou, ik heb de volgende vragen aan jullie: - Geven jullie 's ochtends en 's middags melk of alleen op 1 van deze momenten? Ik denk nml dat ik beter bij allebei de keren melk bij zijn boterham moet geven.... Maar als hij dan ook nog zijn avondfles opdrinkt, krijgt hij weer teveel melk? - Mag een kind van 1 jaar ook pakjesdrinken zoals roosvicee of appelsap? - Hoe bieden jullie het avondeten aan? Geprakt of juist alles apart in stukjes? Nou, het is een heel verhaal geworden. Sorry, maar we zijn echt een beetje zoekende in de veranderingen. Hoor graag wat jullie er van vinden en wat jullie ervaingen zijn. Bedankt!
Ik zal het schema van mijn zoontje even neerzetten: 07.00-papfles of boterham met rietjesbeker peutermelk 09.30-koekje met rosvicee uit rietjesbeker 12.00-boterham met rietjesbeker peutermelk 14.00-fruit met rosvicee 16.00-klein koekje met rosvicee 17.30-avondeten met beker water+toetje Mijn zoontje krijgt geen avondfles meer. Hij eet zijn eten vaak in stukjes. Dus aardappels en groenten gewoon los. Vlees geef ik pas achteraf anders eet hij niks meer. Pakjes drinken doe ik nog niet omdat dat heel erg zoet is en je kunt het in een pakje niet aanlengen. Ik zou dan eerder de rietjesbeker geven.
Wij geven 'ochtends, 's middags en tussendoor melk, omdat Lisa niet zoveel drinkt per keer. Dan 's avonds nog een toetje en zo komt ze dan ongeveer aan de 300cc. Waarom denk je dat het beter is om bij alle keren boterham ook melk te geven? Ik zou het gewoon laten zoals het nu is. Of een beker melk geven, dan drinkt hij misschien wel minder per keer, maar kan je dan bij beide keren boterham melk geven en dan 's avonds nog een flesje. Wij geven het avondeten in stukken, maar dat gaat helemaal niet zo goed. Geprakt is geen optie, dat wil ze niet. Ze krijgt meestal nog een (gedeelte van) een potje fruit of groente na. Pakjesdrinken mag wel gewoon volgens mij, maar ik geef het nog niet, gewoon diksap uit een beker (maar Lisa kan niet drinken uit een fles en volgens mij ook nog niet uit een rietje).
- waarom wil je bij elke maaltijd melk geven? Hier krijgen ze nog steeds een avondflesje, maar daarom krijgen ze overdag helemaal geen melk, alleen 's ochtends. Ik zou de keuze maken: of 's ochtends en bij de lunch melk, of 's ochtends en 's avonds melk. Al die melk heeft je zoontje in principe niet meer nodig. En melk vult ook, daarom geef ik die niet overdag. Heb liever dat ze dan gewoon eten. - Avondeten: als je tot nu toe alleen potjes hebt gegeven, kan het best zijn dat je zoontje erg moet wennen aan de smaak van 'gewoon' eten. Potjes hebben geen uitgesproken smaak en zijn over het algemeen heel eentonig, mild en zoetig. De overstap naar de gewone pot kan dan best groot zijn. Is kwestie van wennen denk ik. En wil je dat ie nu zelf gaat eten, of voer je hem de stukjes nog? Misschien proberen om gewoon een bordje met stukjes voor zijn neus te zetten en hem zelf laten eten als jullie ook aan het eten zijn? Als ie dan maar 3 happen binnenkrijgt is ook geen drama, dat komt wel goed. Daarna gewoon toetje geven en evt de avondfles. Pakjesfruit: hier krijgen ze heel af en toe groeifruit van appelsientje. Daar is geen suiker aan toegevoegd. Rosevicee geef ik niet, is echt veel te zoet. Hier drinken ze dagelijks water of dunne diksap. Een vruchtensapje of pakje groeifruit alleen als we ergens heen gaan of soms in het weekend.
Dank je voor jullie reacties. Ik wil ook zeker niet de hele dag melk geven, maar zat te dubben over de avondfles. Zolang hij de avondfles nog wil, krijgt hij dus alleen 's ochtends melk bij zijn boterham. Anders is het inderdaad teveel. Ik denk dat wanneer hij de avondfles niet meer wil, we dan melk 's ochtends en 's middags bij zijn brood gaan geven. Verder krijgt hij gewoon diksap. Ik wil hem best zelf laten eten, laat hem vaak ook "meehelpen" met een lepeltje in zijn hand (lees timmeren met de lepel haha) Maar ik denk idd dat het aan de nieuwe smaak ligt, pfff moeilijk hoor. Gewoon volhouden wilde ik eigenlijk doen, of zouden jullie toch nog wat uit een potje geven zodat hij dan wel wat binnenheeft? Ik wilde hier eigenlijk niet aan beginnen, hij eet maar wat de pot schaft en krijgt daarna nog een toetje......
Ik vind het een beetje heul veul diksap. Zijn toch suikers. Waarom geen water of thee en verder 1x diksap? Zo rond de eerste verjaardag hoef je niet meteen op precies 300cc melk/zuivel te gaan zitten hoor; dat mag best nog wel even wat meer zijn, helemaal als je kindje nog niet zoveel groente eet. Is dit wat? 7.30 uur: halve of hele boterham met MELK 9.15 uur: Fruit, gewoon in stukjes die hij zelf in zijn mond stopt of hij bijt zelf van een banaan af of zoiets. 9.45 uur: slapen 12.00 uur: 1 a 2 boterhammen met DIKSAP 14.00 uur: koekje met THEE 14.30: slapen Daarna soms nog een klein tussendoortje en rietjesbeker WATER, ligt eraan hoe lang hij slaapt. 17.30 uur: avondeten met TOETJE 19.15 uur: fles MELK
is het geen idee om de groenten etc niet te prakken maar gewoon at kleiner maken en dan met een vorkje te gaan oefenen of gewoon lekker met zn handen eten. hier wil ze nl echt niet meer gevoerd worden. moet ik wel zeggen vanaf het begin eet ze gewoon mee met ons en groentes etc maakte ik in het begin ook gewoon zelf. Hier was het schema met een jaar ( nu nog steeds eigenlijk) 8 uur boterham met beker melk zon 100cc 10 uur 1 of 2 stuks fruit 12 uur 2 boterhammen met 100cc melk en soms nog een cracker half 4 meestal een droge cracker,koek,eierkoek etc 5 uur warm eten best bord vol en uurtje erna een toetje meestal yogurt of kwark. half 7/7 uur gaat ze na bed