Drie autostoeltjes in de auto?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Uppie, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    Binnenkort verwachten wij nr 3. Wij rijden een Renault Megane station, maar de middelste plek heeft een heupgordel.
    Lopen nu tegen het probleem aan: hoe krijgen wij 3 stoeltjes op de achterbank?
    Optie is 2 stoeltjes achterin en 1 voorin, maar als volwassene pas je echt niet tussen 2 stoeltjes in....., en wij willen natuurlijk ook weleens als gezin weg.
    Iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen? En hoe heb jullie dit opgelost?
    Alvast bedankt voor het meedenken.

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou deze vraag even in een forum onderdeel veiligheid plaatsen daar staat een subgroep met je kind op pad of bij een kinderonderdeel, zoals peuter/kleuter of baby/dreumes plaatsen .

3. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoe oud zijn de oudste 2 kinderen? Er zijn maar weinig stoelen die met een heupgordel geinstalleerd kunnen worden.
    Zelg vervoer ik mijn dochter achterwaarts, en daar zijn wel enkele opties met een 3 puntsgordel, dat zijn dan stoelen die je tot 25kg achterwaarts kunt gebruiken, en gemiddeld tot zeker 5 a 6 jaar.
    Wellicht is dat een optie?

Dat zijn de Britax Maxway, Britax Hi-way...

4. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    De oudste is 3 en onze tweede is 1. Dus ze moeten ook nog wel een poosje in eenautostoeltje. Kan een achterwaarts gericht stoeltje wel met een heupgordel bevestigd worden? Misschien dat dat een optie is.

5. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja de 2 die ik hierboven noemde kunnen met een heupgordel bevestigd worden. De Britax Hi-way is dan denk ik nog de beste optie! Want die is wat smaller en dus ook beter te passen met 3 stoeltjes op de achterbank.
    Is tot 25kg te gebruiken dus kun je nog heel lang mee doen!

Zowieso is achterwaarts vervoeren vele malen veiliger als voorwaarts, dus ook daar haal je ook groot voordeel! ;)

Op deze website; www.achterwaartsvervoeren.nl kun je alle info vinden, en de genoemde stoel is sowieso hier te bestellen; CarSeat.se | Rear Facing Car Seats | Trusted Car Seat Advice...

Als je nog vragen hebt, ik help je graag op weg!

6. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    Bedankt! Ik ga mij hier verder in verdiepen en eens kijken of de stoeltjes ook in NL verkrijgbaar zijn. Wil wel zeker weten dat het past.

7. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Maar niet in alle auto's kan de hi-way en de max-way in het midden. Ik heb de max- way maar die mag in onze seat altea niet in het midden. Dus dat zou ik eerst uitzoeken.

8. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het al in heel veel auto's gepast en ben het nog niet echt tegen gekomen dat hij niet in het midden zou mogen? Waarom mag hij by jullie niet in het midden?

Zolang hij geinstalleerd kan worden zoals de gebruiksaanwijzing (dwz met 3 of 2 puntsgordel, en de steunpoot goed kan staan mag hij gewoon in het midden geplaatst worden!

9. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Op de facebook pagina van achterwaartsvervoeren vindt je ook een particuliere paslijst!
    Je kunt eventueel ook de Maxway passen (wordt wel in Nl verkocht) als die past, past de hiway zowieso want deze is in zowel rug als gehele stoel net iets smaller en compacter!
    Ik weet zowieso dat hij in het midden past van een Opel Astra station, en die is kleiner volgens mij als de Megane...

10. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    Ga dan idd de Max proberen. De High is, voor zover ik kan vinden, niet in NL te koop.
    Helaas zijn de nieuwe modellen Megane niet zo ruim als de oude... Astra is ruimer. Denk je een gezinsauto te hebben......

11. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    De Hi-way is niet in NL te koop (ja website maar daar erg duur)... Via carseat.se bestellen erg veel NL'ers en heb alleen nog maar hele goede verhalen gehoord. Verzendkosten vallen mee (30euro) en met een kleine 4 dagen heb je het binnen!

Ik heb ook de max, mag je ook komen passen. Ik heb hem al in heel veel auto's gehad en gepast. En de Hi-way gebruik ik zelf altijd als ik bij mijn zus ben die in Zweden woont. Ook een mooie fijne stoel, en verschilt op een paar punten in gebruik niet zo heel veel van de Max. Voordeel van de Hi-way is dat hij gewoon net wat smaller is en daardoor zeker in het midden en met 3 stoeltjes net een betere keuze zou kunnen zijn.

Ik woon in Hilversum...

12. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    als je hier kijkt
    MAX-WAY en dan de voertuigenlijst opent kun je precies kijken op welke plaats hij in welke auto mag staan. Wij hebben een seat altea xl en daar mag hij niet in het midden volgens die lijst.

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Je kan best contact opnemen met de constructeur, of nakijken in de officiële handleiding van je auto - als je die nog hebt. Bij de meeste wagens zijn niet alle zitplaatsen gehomologeerd voor elk type kinderzitje. Dit staat volledig los van of het praktisch mogelijk is het zitje daar te plaatsen. Hou je daar geen rekening mee, dan kan de verzekering moeilijk doen. Mogelijk is het dus toch nodig om 1 zitje vooraan te plaatsen en zelf achteraan plaats te nemen.

Toen wij vb. op zoek waren naar een nieuwe auto voor ons 3de kindje, stond een typische familiewagenhoog op ons verlanglijstje (Opel Zafira Tourer). Raar maar waar mogen daar slechts 2 kinderzitjes op de achterbank staan, ondanks de 3 afzonderlijke zitplaatsen. De verkoper wist dit zelf niet. Maar we vonden geruchten op fora en de constructeur zelf bevestigde die.

14. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt niet helemaal het is een voertuigenlijst. Maar wil niet zeggen dat als hij er niet op staat hij niet geplaatst mag worden. Ze hebben gewoon simpelweg niet altijd alle plaatsen/auto's getest en dus niet op de lijst geplaatst.

Als je de stoel zelf goed kunt installeren volgens de gebruiksaanwijzing, mag je hem daar plaatsen!

15. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Oooo echt waar.. Ik had begrepen van de verkoper in Duitsland dat het dan ook niet mocht.

Maar als jij zegt dat het mag dan geloof ik dat. Komt wel goed uit want ik denk dat ik dan straks wel 3 stoeltjes op de achterbank kan krijgen als de max in het midden staat..

16. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Niet dus ;)

17. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet gelukkig wel waar in over praat... een autostoelen fabrikant test simpel wel niet alle mogelijkheden. Je kunt ze ook vragen jouw auto/plaats toe te voegen op de lijst....

18. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Yeah right. Een autostoelenfabrikant test inderdaad niet in elke auto, maar het is ook niet hij die bepaalt of een zitplaats geschikt is. En vraag gerust of hij jouw auto wil toevoegen, als dat je een beter gevoel geeft. Maar zo'n lijst is dus niks nada noppes waard in een verzekeringskwestie. Check dus altijd eerst bij de wagenconstructeur (of snor de tabel op in de handleiding van je auto). Vervolgens moet je dan uiteraard de instructies van de fabrikant voor correcte plaatsing van de stoel volgen.

Maar nogmaals, het is niet omdat een stoel ergens kán staan, dat hij er mág staan.

19. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    Ik ben er intussen achter gekomen dat er geen derde stoeltjes mag staan. Dus op zoek naar een andere auto...

20. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Uppie,

Wij zijn er ook even ingedoken en hebben contact opgenomen met de ANWB en een verzekeringsmaatschappij. Een beetje mosterd na de maaltijd :), want jullie beslissing is al genomen, maar hierbij ons antwoord:

Ten eerste is het advies om de montagevoorschriften van de fabrikant van het autostoeltje te volgen en vervolgens ook die van de autofabrikant.

Als het autostoeltje op een bepaalde plek geplaatst kan worden volgens de montagevoorschriften van de autostoeltjesfabrikant, maar niet volgens de autofabrikant is ons advies om het autostoeltje uit veiligheidsoverwegingen daar niet te plaatsen. De autofabrikant acht die plaats dan namelijk niet veilig genoeg voor een kinderbeveiligingsmiddel (autostoeltje).

Het plaatsen van een volgens de montagevoorschriften passend stoeltje op deze plek is echter niet wettelijk verboden. Als het autostoeltje geplaatst kan worden volgens de montagevoorschriften van de fabrikant van het stoeltje, dan mag het stoeltje daar geplaatst worden. De inschatting of dit veilig is, moet door de ouders zelf worden gemaakt, maar wij raden in ieder geval af om dit te doen.

Uiteindelijk zal de verzekering (wel afhankelijk van welke verzekering er afgesloten is, inzittenden moeten wel verzekerd zijn) de schade dekken. In geval van letselschade zal een autofabrikant echter wel zijn handen ervan aftrekken als ze aangegeven hebben dat ze de zitplaats niet veilig genoeg achten voor een kinderbeveiligingsmiddel.

Uiteindelijk is het een lastig vraagstuk en momenteel een beetje grijs gebied. In de meeste gevallen zitten de fabrikanten van autostoeltjes en auto’s gelukkig wel op 1 lijn, maar als dit dus niet zo is, is ons advies om altijd de veiligheid van je kind in acht te nemen en de verstandige beslissing te maken.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina